Friday, May 18, 2012

TAGGED UNDER: ,

Santai Jumaat - Dubai: Transformasi Selepas 50 Tahun



Dubai adalah merupakan satu pusat kegiatan pembangunan yang termashyur di Timur Tengah, dengan pelbagai projek yang bertaraf mega serta menawarkan kualiti kehidupan yang ekslusif serta sebagai pusat membeli belah tanpa cukai yang terbesar didunia.

Tapi tahukah luorang, apa yang dicapai oleh Negara Emiriyah ini adalah sesuatu yang tidak dijangka dan hanya berlaku dalam masa yang sangat singkat. 50 tahun yang lampau, negara ini hanyalah sebuah kerajaan yang hampir tidak dikenali dan penduduknya hanya bergantung kehidupan dengan pekerjaan sebagai nelayan. Unta dan baghal dijadikan kenderaan pengangkutan utama dan penduduk bandarnya hanya membina rumah dari pelepah kurma.

Namun apabila emas hitam (minyak) mula dijumpai di kawasan perairan teluk, transformasi yang berlaku ke atas negara ini amat drastik dan sungguh diluar jangkaan. Ferrari dan Porche menggantikan unta dan baghal, mahligai menggantikan rumah dan pondok, sementara penduduknya menimbunkan wang simpanan dalam bank dengan banyaknya. 

Pengangkutan Air Dubai: Perahu perahu yang pernah menjadi perantaraan penting bagi Dubai yang terkenal dengan perdagangan mutiara. 

Perlumbaan Perahu Nasional kini menjadi acara Sukan Tradisi 

Hub Perdagangan Utama. Berjuta juta ringgit dilaburkan dalam proses pelebaran sungai untuk memberikan laluan pada kapal kapal besar.

Pembangunan Padang Pasir - Bulatan Menara Jam di kejiranan Deira yang suatu ketika  adalah kawasan  yang terpencil dari kawasan  pusat bandar.

Kini - Pembangunan pesat disekitar Bulatan Menara Jam


Mercutanda Budaya - Sekumpulan lelaki kelihatan sedang berehat di Naif Al Souq, pasar tradisi tertua di Dubai
Sebahagian dari Naif Al Souq musnah dalam kebakaran pada tahun 2008, namun  seorang individu yang kaya telah membiayai pembinaan semula pasar tersebut pada tahun 2010. 

Sebuah pasar terbuka yang terdapat di bandar Dubai..
Kini digantikan dengan gedung yang bergemerlapan dan membuatkan bandar itu menjadi pusat membeli belah golongan mewah dari serata dunia.


Kaedah Pengangkutan - Tidak berapa lama dulu, orang Dubai hanya menggunakan unta dan baghal sebagai kenderaan dan sekarang Ferrari menjadi kebiasaan.


Pada tahun 1959 Dubai telah memulakan usaha untuk menjadi hab perdagangan utama dan berjuta-juta dolar telah dipinjam oleh pemimpin ketika itu Sheikh Rahid dari Emir Kuwait untuk mengubahsuai sungai di bandar ini, bagi membolehkan ia menampung kapal besar.

Penemuan minyak pada tahun 1960an telah mengubah lanskap Dubai dan menjadikan ekonominya meningkat mendadak, dan dalam masa yang sama  menarik ramai pedagang untuk berhijrah dan bermastautin disana. Dengan bermulanya eksport minyak mentah, duit dari petrol melimpah masuk ke Dubai dan bermula dari 1973, Dirham menjadi matawang rasmi negara.

Bagaimanapun, dalam tahun 1980, ekoran dari krisis harga minyak, pendapatan tahunan negara telah jatuh keparas yang terendah dan membuatkan kerajaan terpaksa memikirkan cara alternatif untuk menjana kewangan. Pertengahan 1980an, negara tersebut dijenamakan sebagai destinasi pelancongan sekaligus syarikat penerbangan Emirates ditubuhkan. 

Emiriah mengekalkan status bebas cukainya dan menarik lebih ramai orang luar untuk tinggal di Dubai. Pada tahun 1999, salah satu hotel yang tertinggi di dunia dibuka, dan ini menguatkan lagi statusnya sebagai destinasi pelancongan.

Nota : Adoih, nasib baik lah 'Malaysia cuma negara orang minyak dan orang naik minyak'  .. kah kah kah kah

The karmic wheel is turning.., faster than before .., till the end of time, till the end of life.. the wheel is turning as we die
Follow me @drkarmic
Subscribe to this Blog via Email :

0 comments:

Kepada Member : Komen le bagi semangat
Kepada Pembaca : Komen le mana yg patut
Kepada Pencacai : Agak agak le kalo komen
Kepada Kaki Spam : Luorang takyah komen pon takpe ...Kah kah kah

© 2014 Debik Karmic. Designed by Bloggertheme9
Powered by Blogger.
back to top