Monday, June 4, 2012

BN Atau PR Yang Bakal Bertindak Diluar Demokrasi Jika Kalah ?


KLUANG 4 Jun - Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein tidak menolak kemungkinan pembangkang akan mencetuskan huru-hara jika mereka tewas dalam pilihan raya umum ke-13.

"Apabila mereka sanggup memperalat dan memperkuda pelajar, tidak mustahil sekiranya pilihan raya umum tidak memihak mereka, mereka sanggup menghuru- harakan jalanan di atas nama hak, di atas nama kebebasan atau di atas nama hak asasi. Saya tidak tolak kemungkinan perkara ini berlaku," katanya hari ini.

Hishammuddin yang juga Anggota Parlimen Semberong berkata demikian kepada pemberita selepas melakukan tinjauan mesra di Taman Sri Lambak di sini. - BERNAMA.

=================

PAS telah menyertai pilihanraya sejak dari bermulanya sistem demokrasi berpilihanraya di Malaya sehingga ke hari ini. Dalam tempoh itu memang diketahui umum bahawa PAS tidak pernah waima sekali pun memegang tampuk pemerintahan persekutuan, melainkan ketika menjadi parti komponen BN satu ketika dulu. Walaupun berkali kali kalah dalam PRU sebelum ini, belum pernah PAS menyeru supaya ahlinya merusuh dijalanraya. Bermakna kenyataan diatas tidak relevan untuk PAS.

DAP juga menyertai pilihanraya sezaman dengan PAS dan parti itu juga langsung tidak pernah merasa untuk bergelar kerajaan yang memerintah diperingkat pusat. DAP juga tewas diperingkat menguasai majoriti Parlimen secara berturut turut sehingga ke hari ini. Tidak juga berlaku apa yang dikatakan rusuhan seperti yang dikatakan oleh menteri kdn ni. So, kenyataan itu juga tidak relevan.

PKR pula menyertai pilihanraya bermula dari 1999 sebagai PKN,dan telah berjuang untuk menempatkan diri dalam pentadbiran persekutuan sebanyak 3 kali PRU termasuk setelah penggabungan dengan PRM. Berbanding dengan rakan rakan politik didalam Pakatan Rakyat, PKR merupakan parti yang termuda namun ia juga diresapi dengan semangat demokrasi yang tinggi apabila menerima kekalahan dalam PRU tanpa menimbulkan apa apa kekacauan kepada sistem keselamatan negara.

Begitu juga dengan sepakatan yang pernah terbina seperti Gagasan Rakyat, Angkatan Perpaduan Ummah, Barisan Alternatif dan yang terkini Pakatan Rakyat, belum pernah ada tercetusnya gerakan subversif seperti yang diperkatakan, biarpun kalah dalam 12 pusingan PRU kerana ianya dianggotai oleh parti parti yang sudah biasa dengan terma kekalahan dan masih percaya untuk berjuang dalam landasan demokrasi.

Ironinya, jika Hishamuddin maksudkan Pakatan Rakyat yang akan mencetuskan huru hara jika kalah dalam PRU nanti, maka itu adalah perkara yang sangat dangkal kerana BN sangat lemah ketika terjadinya pengharaman umno satu ketika dulu sehinggakan APU berasa amat yakin untuk menerajui kerajaan persekutuan dan menobatkan tengku Razaleigh sebagai PM yang baru namun ternyata jangkaan tersebut meleset kerana peranan media yang dimainkan menjelang hari pilihanraya.

Dengan ketiadaan media baru seperti hari ini, serangan jahat yang dibuat keatas Ku Li ketika itu memang tidak dapat ditepis oleh APU dan hanya berpuas hati dengan kejatuhan Kelantan. Apakah APU merusuh dan mengadakan huru hara jalanan walhal kemenangan sangat dekat dirasa oleh penyokong penyokongnya dan cara kemenangan itu dirampas adalah dengan jalan yang amat busuk ?? Bahkan tidak. Sebabnya mereka mereka ini sangat tinggi semangat demokrasinya biarpun keinginan untuk menjatuhkan BN amat menebal.

Namun, jika sekiranya, ditakdirkan kerajaan yang memerintah selepas PRU 13 nanti adalah terdiri dari kem Pakatan Rakyat, maka mungkin benarlah telahan yang dibuat oleh Dr. M, Muhyiddin & Hishamuddin sendiri.

BN tidak pernah seumur hayatnya menjadi pembangkang diperingkat persekutuan, jadi tidak mustahil mereka mereka inilah orang orang yang tidak dapat menerima kenyataan andai pihak mereka kalah dalam pilihanraya.

Memandangkan aksi aksi ganas dari pihak BN telah pun bermula sejak dari sebelum pilihanraya, maka tidak mustahil aksi barbarik ini akan diteruskan jika mereka gagal untuk menguasai parlimen.

Justeru, sudah bersediakah BN untuk menerima kekalahan secara orang yang bertamaddun memandangkan presidennya sendiri pernah mengeluarkan kata kata akan mempertahankan Putrajaya sehingga titisan darah yang terakhir ?


The karmic wheel is turning.., faster than before .., till the end of time, till the end of life.. the wheel is turning as we die
Follow me @drkarmic
Subscribe to this Blog via Email :

0 comments:

Kepada Member : Komen le bagi semangat
Kepada Pembaca : Komen le mana yg patut
Kepada Pencacai : Agak agak le kalo komen
Kepada Kaki Spam : Luorang takyah komen pon takpe ...Kah kah kah

© 2014 Debik Karmic. Designed by Bloggertheme9
Powered by Blogger.
back to top