Thursday, May 24, 2012

TAGGED UNDER: , ,

Utusan: Sudah Jatuh Ditimpa Tangga, Muka Plak Ketepek Atas Tahi Ayam .. Huishh

Malang yang diundang .. bertimpa timpa kena tang hidung utusan malaysia.

Etika kewartawanan dibawa Utusan Melayu jika dibandingkan pada suatu masa dahulu dengan sekarang seperti langit dan bumi.

Di zaman kemuncaknya, Said Zahari sebagai Ketua Pengarang Utusan dalam tahun 1950-an dan 1960-an berjuang untuk kepentingan rakyat, khususnya membawa isu-isu orang Melayu yang masih hidup miskin dan melarat.

Sejak pengambilalihan kuasa oleh UMNO, Utusan tidak lagi menjadi suara rakyat, sebaliknya ia hanya menjadi penyebar fikiran UMNO.

Reputasi dan kebebasan Utusan menjadi lebih parah lagi apabila tindakan memecat salah seorang wartawannya iaitu Hata Wahari yang juga merupakan presiden Kesatuan Wartawan Malaysia atau National Union of Journalists (NUJ).

Berbeza ketika era Said Zahari, pemogokan Utusan Melayu yang dikepalainya dari bulan Julai hingga Oktober 1961 bukan sahaja sebahagian daripada sejarah penting Utusan Melayu sendiri bahkan juga sejarah persuratkhabaran dan kewartawanan tanah air yang tidak boleh dipadamkan daripada lembaran sejarah.

Kini, Utusan memang berada dalam era yang sangat malap. Kusam dan hapak serta semakin tak dipedulikan.



Foto : Beribu ribu naskah Utusan yang diedarkan secara percuma ketika Karnival Ameno di Bukit Jalil baru baru ini. (Baca : Bagi free pon tak dipeduli) .. untuk bacaan lanjut rujuk UTUSAN PERCUMA PUN TAK LAKU.....??



Foto : Penarikan diri oleh syarikat syarikat pengiklanan dan penajaan yang berpendapat Utusan telah memberi impak buruk pada imej syarikat mereka. Berita lanjut sila baca di BeritaSemasa




Foto : Semakin kerap diberikan secara percuma  melalui usaha ahli politik ameno untuk kembali menaikkan populariti utusan.




Foto : Berubah wacana dari sebuah akhbar harian kepada sebuah tabloid yang menjadi medium fitnah, sensasi yang tiada asas dan penyebaran porno bagaikan taraf Majalah Mangga.




Foto : Jualan utusan merudum. Jualan akhbar Utusan Malaysia pada hari ini sekitar 120,000 naskah sehari lebih rendah dari akhbar harian bersaiz tabloid lain. Angka itu jauh rendah berbanding dengan akhbar bersaiz sama yang menjangkau 180,000 edaran sehari. Rujuk Sumber




Foto : Seringkali di saman dimahkamah dan berkali kali juga terpaksa membayar akibat kekalahan hujah.

  • Utusan diarahkan membayar pampasan RM200,000 kepada Guan Eng dan RM25,000 sebagai kos mahkamah. - Rujuk Roket Kini
  • Tanah rizab Melayu: Kelantan saman Utusan - Harakahdaily
  • Biseksual : Nalla & Utusan Disaman Anwar RM100 juta - AIDC
  • Komunis: Utusan Malaysia disaman - Harakahdaily
  • Senator Australia cadang turut saman Utusan - Malaysiakini
  • Utusan Disaman Kerajaan Negeri Pulau Pinang - btmmari

dan yang terbaru Mahkamah Rayuan menolak dengan kos rayuan Utusan Malaysia ke atas keputusan Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang memerintahkan Utusan membayar gantirugi RM60,000-00 kepada Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Abd Samad.- Harakahdaily

Begitulah nasib buruk yang menimpa akhbar yang pernah menjadi kebanggaan rakyat malaysia dan orang melayu khasnya apabila diperkudakan untuk menjadi lidah kepada kerajaan semata mata dan melaporkan berita secara berlawanan dengan etika kewartawanan.

Nota Kaki : Ada dua kemungkinan yang mendatang

  • Utusan Malaysia perlu untuk dimerdekakan dari cengkaman politik dan kembali menjadi wacana penyebar maklumat yang telus dan berani tanpa berpihak -  Retorik yang wa rasa takkan mungkin berlaku.
  • Teruskan sebagaimana yang ada hari ini dan Utusan Malaysia bakal menempah tempat dalam arkib sejarah.
Akhir sekali, buat syarikat penerbitan beserta wartawan yang masih berkhidmat sila baca dengan teliti rayuan dan nasihat yang diberikan oleh seseorang yang pernah rapat dengan luorang - Hata Wahari - Surat terbuka kepada Utusan daripada bekas wartawan Utusan

- Karmic Wheel


The karmic wheel is turning.., faster than before .., till the end of time, till the end of life.. the wheel is turning as we die
Follow me @drkarmic
Subscribe to this Blog via Email :

0 comments:

Kepada Member : Komen le bagi semangat
Kepada Pembaca : Komen le mana yg patut
Kepada Pencacai : Agak agak le kalo komen
Kepada Kaki Spam : Luorang takyah komen pon takpe ...Kah kah kah

© 2014 Debik Karmic. Designed by Bloggertheme9
Powered by Blogger.
back to top