Monday, September 3, 2012

TAGGED UNDER: ,

Artikel : DAP Sedia Jadi Rakan Baik Dalam Pakatan Rakyat



Apa jua cadangan atau nasihat yang baik, pastinya pihak yang dinasihat itu akan cuba menelitinya dengan bersungguh-sungguh dan menerimanya dengan hati yang terbuka, malah jika dapat, pastinya nasihat itu akan dizahirkan dengan tindakan yang bersungguh-sungguh demi – kebaikan bersama.

Oleh itu, kita meneliti nasihat dan cadangan mana-mana pihak sungguhpun nasihat itu kedengaran bernada sinis sekali.

Hudud mainan UMNO

Berkaitan dengan isu hudud – pendirian Pakatan Rakyat sudah memadai untuk kita ingatkan kepada mana-mana pihak bahawa DAP, PAS dan PKR telah bersetuju untuk berbeza pendapat dalam soal ini atas dasar untuk fokus kepada isu utama iaitu korupsi (rasuah dan salahguna kuasa UMNO BN) dan memperkukuh ekonomi dan struktur sosial rakyat Malaysia.

Malah PAS sendiri telah cukup matang untuk menghadapi isu hudud yang dijadikan alat permainan politik oleh UMNO. PAS sendiri telah berikrar utuk fokus kepada gagasan Negara Berkebajikan yang mana, itu jugalah intipati ajaran Islam iaitu untuk memakmurkan dunia.

Justeru, jika isu hudud masih menjadi masalah kepada sesetengah pihak maka tidak ada apa lagi yang dapat kita jelaskan kerana mereka berhak memilih sama ada mahu terus duduk dalam gelap minda sendiri atau keluar menerima cahaya pengetahuan.

Anti lompat parti dalam semangat demokrasi

Kemudian yang dirunsingkan lagi ialah perkara tentang cadangan draf undang-undang anti lompat parti. Hal ini juga telah pun penulis kita jelaskan dalam rencana sebelum ini di sini . <- klik untuk baca.

Jadi bagi mereka yang sukar untuk melihat isu ini secara objektif, silalah membacanya. Malah dalam cadangan tersebut, secara implicitnya (tersirat) terkandung semangat untuk terus menjunjung dan menghormati nilai demokrasi dan kebebasan dalam cara yang paling bersih.

Jika kita cuba berlapang dada dan mengerah sedikit akal fikir tentang cadangan tersebut, mungkin juga kita boleh memahami bahawa setiap cadangan yang objektifnya mahu mengelak kemudaratan pada masa depan, seharusnya diteliti terlebih dahulu. Malah pengamal demokrasi diseluruh dunia juga sedar bahawa ‘demokrasi’ juga boleh dijadikan alat untuk melahirkan pemimpin diktator. Justeru, cadangan ini harus dilihat dengan berhati-hati dan teliti.

Isu ini boleh menjadi indikasi apabila cadangan dari DAP ini sedang melalui proses penilaian dan perdebatan oleh masyarakat umum. Bukan seperti UMNO BN. Lihatlah pindaan undang-undang 114A Akta Keterangan, Akta Perhimpunan Aman, Akta Keharmonian Nasional dan pelbagai lagi undang-undang yang tidak dibuka kepada umum untuk dibahas dan dinilai. Jadi apa yang cuba DAP cadangkan ini masih mengikut proses demokrasi dalam semangat Pakatan Rakyat.

Apabila satu-satu cadangan dibuka untuk dibincang dan dibahas secara waras, pasti ia akan menjadi input yang baik untuk semua pihak dan cadangan tersebut. Mungkin cadangan DAP dalam isu anti lompat parti ini tidak cukup lengkap, maka dengan adanya ruang terbuka, maka semua pihak dapat memberi buah fikiran bagaimana mahu ia jadi lebih baik dan lengkap. Malah jika ada pihak yang tidak bersetuju, DAP tetap menerimanya. Jadi, memang ia bukan satu isu besar pun.

Kerja politik juga adalah kerja mendidik

Setiap cadangan merupakan kerja politik untuk menarik kefahaman dan keyakinan rakyat untuk menyokong dan mengundi Pakatan Rakyat. Kerja politik ini bukan sahaja berceramah siang dan malam atau buat rumah terbuka setiap minggu. Kerja politik merangkumi pelbagai aspek, tunjangnya adalah pendidikan tentang demokrasi dan politik.

Dengan adanya perdebatan dalam Pakatan sendiri, ia seharusnya dilihat oleh mereka yang celik politik sebagai suatu dimensi demokrasi yang sihat dan tulen. Apa guna jika kita berjaya kalahkan BN jika rakyat terus jahil tentang politik dan adalah lebih parah lagi jika PR kalah dalam keadaan rakyat yang masih tidak cukup pendidikan dengan dunia demokrasi – dunia yang pelbagai warna. Ketika itu kita bukan sahaja kalah dalam pilihanraya merebut kuasa malah kita telah kalah dari segi moralnya.

Inilah yang dikatakan, apabila terlalu taksub nak menang hingga tanah dan rumah habis tergadai. Biar kita (PR) menang dengan jalan bersih (rakyat sokong dan undi kerana yakin dengan dasar PR) dari kalah dengan kehilangan moral – tanpa pengetahuan. – Mazir Ibrahim, Roketkini.com

The karmic wheel is turning.., faster than before .., till the end of time, till the end of life.. the wheel is turning as we die
Follow me @drkarmic
Subscribe to this Blog via Email :

0 comments:

Kepada Member : Komen le bagi semangat
Kepada Pembaca : Komen le mana yg patut
Kepada Pencacai : Agak agak le kalo komen
Kepada Kaki Spam : Luorang takyah komen pon takpe ...Kah kah kah

© 2014 Debik Karmic. Designed by Bloggertheme9
Powered by Blogger.
back to top