Saturday, June 16, 2012

Makin Punah Ranah Bahasa Ibundaku .. Wuuhaiiii

Jualan Larang Masuk

Bahasa menunjukkan bangsa. Bukan bertujuan untuk berpolemik kerana tak perlu mengeluarkan kata yang bersayap sayap untuk membuktikan betapa rendahnya mutu Bahasa Melayu/Malaysia sekarang ini. Bahasa yang menjadi kebanggaan dan termaktub sebagai bahasa rasmi negara kian teruk diperkotak katikkan. 


Mungkin kita perlu berlapang dada jika terdapat satu dua kes kesalahan ejaan, namun penggunaan tatabahasa dan bahasa rojak pada papantanda/iklan atau apa apa medium untuk tatapan orang ramai adalah sesuatu yang malang dan tidak keterlaluan jika dikatakan berlaku penindasan kepada bahasa itu sendiri.


Double Riang & Burgembira

Metro : Angin Kencing - Editor tidur ke ?

Mamak : Mutabak Corners Nasi Kandar Corners

Cuti Stady

Ubat Sakit Berut
Foto bawah ni adalah yang paling cemerlang sebab datangnya dari sebuah parti melayu yang penuh dengan agenda kemelayuan sehingga berkokok lah ia sekiranya apa apa perkara berkaitan dengan melayu disinggung oleh pihak lain. Tapi malangnya mereka sendiri gagal dengan bergayanya ... kah kah kah kah


Ahlan Wa Sahlam ?? Ramadahan ? kah kah kah kah kah

Nota: Banyak lagi kes yang sebegini berlaku di mana mana. Nak salahkan siapa ?

Friday, June 15, 2012

Sketsa Jumaat: Ketua Kampung, Perompak dan UMNO

Baru-baru ini ada seorang hamba Allah sempat bersembang dengan dan menyuruh saya supaya bersyukur kepada UMNO/BN. Bila saya tanya mengapa, dia menjawab kerana BN telah membangunkan Negara ini dengan pelbagai jenis pembangunan dan seterusnya mula menyenaraikan segala jenis pembangunan yang mampu difikirkannya satu persatu. 

Selesai dia bercakap, maka saya menjawab balik, “adakah patut saya bersyukur kepada BN yang membina sesuatu dengan harga RM 500 Juta sedangkan benda yang sama boleh dibina dengan harga RM 300 Juta? Kalau tuan merupakan Pengarah Syarikat dan salah seorang kakitangan tuan membayar RM500 untuk barang yang bernilai RM300 adakah tuan akan berterima kasih dengan dia?” Dia kemudianya diam tidak berkata apa-apa.

Bagi memudahkan seseorang memahami apa yang ingin kita sampaikan, perumpamaan adalah amat berkesan. Dalam soal apa yang berlaku di bawah kerajaan UMNO/BN ini, saya selalu berikan beberapa perumpamaan supaya ianya bertambah mudah untuk difahami. Dua perumpamaan mudah yang boleh difikirkan bersama adalah begini:

----*----

Satu kumpulan penduduk yang tinggal di sebuah kampung berpakat melantik salah seorang dari mereka menjadi Ketua Kampung. Kerana kedudukan kampung tersebut yang jauh dari bandar menyukarkan mereka dalam urusan jual beli, maka mereka kemudiannya mengutip duit dari setiap anggota dan diserahkan kepada ketua mereka untuk membeli makanan di bandar berhampiran. Ketua ini mengambil 30% untuk dirinya dan menggunakan baki 70% itu untuk membeli makanan. Setelah dibeli maka diserahkan kepada anggota lain untuk memakannya. Maka ada yang bertanya, “kenapa sikit sangat?” Ketua itu menjawab,kamu sepatutnya berterima kasih dengan apa yang telah saya berjaya belikan untuk kamu. Di kampung sebelah sana, habis semua duit diambil oleh ketua yang mereka lantik! Di sini sekurang-kurangnya kamu dapat juga makanan!

Pada masa yang sama, sebuah rumah di kampung yang berhampiran telah dimasuki perompak. Setelah mengikat tuan rumah sekeluarga maka perompak tersebut mula mengaut barang kemas dan wang yang dijumpainya. Tuan rumah yang diikat mula mengutuk perbuatan tersebut dan menyatakan bahawa perbuatan mencuri harta keluarganya adalah zalim dan tidak bertamadun. Lalu dengan satu nafas perompak itu menjawab, “kamu patutnya bersyukur kerana saya tidak bawa lori dan curi seluuuruh isi kandungan rumah kamu! Saya berbaik hati meninggalkan TV serta peti sejuk dan saya tidak mencederakan ahli keluarga kamu. Kalau pencuri lain, habis licin dia kerjakan kamu!”

Sebenarnya inilah apa yang berlaku di bawah BN. Mereka khianat dan mencuri tetapi mereka ingin rakyat bersyukur kepada mereka dan terus mengundi mereka. Mereka tunjuk pada pembangunan yang telah mereka lakukan tetapi hakikatnya ianya hanya sebahagian (mungkin 70%) dari apa yang mampu dilakukan. Mereka telah mencuri sebahagian (mungkin 30%) dari kekayaan Negara untuk diri sendiri dan kroni mereka tetapi pada masa yang sama mereka minta rakyat bersyukur atas ‘pemberian’ mereka!

WaLlahu 'Alam

Jabatan Imigresen Pon Nak Buat Lawak Jugaaaaakkkk

Malaysiakini

Rujuk 2 catatan berkaitan


Memang le secara verbal si peguam tu tak jejak pon kat KLIA, sebab visa dia tak diluluskan. Isunya sekarang, VISA BELIAU TAK DILULUSKAN a.k.a TAK DIBENARKAN MASUK MALAYSIA.. ada faham ke bengong?

La ni gi pakat buat cerita nak cek data kemasukan pada hari kejadian.. perghhh .. dah tahap jahanam dia punya jawapan. Peguam tu bukan hilang akal macam pegawai pegawai kat Malaysia yang asyik nak spin isu macam debudak tadika.. dah tak diberi visa .. pejadah apa dia nak masuk pada hari tu .. buang duit kapal terbang aje .. that's why dia terus ke Bangkok.

Muak betul tengok keletah dan perangai manusia manusia yang berjawatan ni. Dah macam setakat main polis sentri... hadoih ..

Nota : Woi imigresen, dulu pon lu dah  buat lawak seram bila dengan sesuka hatinya kata takde rekod kemasukan Altantuya .. padahal badannya dah berkecai pon kena C4. Skang ni lu nak  buat lawak sedih plak .. udah udah lah lawak gini .. tak seronok mana pon mendengonya.. 

Lawak Polis : Dah Lapar Bro .. Apa Ada Hal ..



Polis depan : Memula beratur cam biasa .. ushar line weyh .. clear ke idak ..
nampak dek chip kang .. kantoi plak



Oret .. rasa rasanya memang clear .. SERBU ~!! 
kah kah kah kah kah 

Foto : Himpunan Belia 2012

Nota : Polis pon manusia gak .. kalo dah lapo , hilang sabo ..

Benarkah Kegiatan Bomoh Memang Wujud Dalam Politik Ameno - BN?

Bomoh Petai
Malaysia pernah dikejutkan dengan perlakuan sadis trio pengamal perbomohan yang menggegarkan arena politik tempatan khususnya kerana melibatkan seorang ahli yang berhormat dari daerah Raub, Pahang. 

Trio yang dimaksudkan ialah Mona Fandey, suaminya Mohd Nor Affandy, dan pembantunya Juraimi Hassan yang telah didapati bersalah kerana membunuh seorang pemimpin ameno, Dato' Mazlan Idris, Ahli Dewan Undangan Negeri Batu Talam.

Menurut fakta kes, tujuan utama Dato' Mazlan berjumpa dengan trio bomoh tersebut adalah untuk meminta bantuan bagi memastikan kedudukannya sebagai ahli politik dan ADUN terus berkembang maju dan cemerlang.

Kisah ini berlaku sekitar tahun 1993 dan bagi yang kurang jelas, luorang boleh baca lebih lanjut dari sumber

Soalnya, kenapa wa timbulkan isu ni ? 

Hari ini dalam dewan parlimen, timbul kembali pertikaian berkenaan penggunaan bomoh dalam perbahasan antara ahli dewan. Mungkin secara tak disengajakan, Datuk Halimah Mohd Sadique (BN-Tenggara) telah mengeluarkan kenyataan sindiran kepada MP yang secara tak langsung mengesahkan penglibatan bomoh dalam politik BN ini telah lama berakar umbi. 

Lihat kenyataan beliau yang wa highlight ngan kaler biru. 

================================

Gelagat beberapa anggota Parlimen yang saling bertingkah pendapat soal siapa paling banyak menggunakan khidmat bomoh, antara kaum wanita dan lelaki, menggamatkan suasana persidangan Dewan Rakyat semalam.

Datuk Bung Moktar Radin (BN-Kinabatangan) menarik perhatian anggota persidangan apabila mendakwa kaum wanita lebih cenderung menggunakan khidmat bomoh sehingga ada yang terpedaya kerana terlalu mempercayai 'doktor moden' itu.
   
"Dari pengamatan saya kaum ibu yang paling suka jumpa bomoh untuk macam-macam sebab, asal ada yang musykil sahaja pergi jumpa bomoh... ini benar-benar berlaku," katanya ketika mencelah ucapan Datuk Idris Haron (BN-Tangga Batu) yang sedang membahaskan Rang Undang-Undang Perubatan (Pindaan) 2012.

Dakwaan Bung menarik perhatian Datuk Halimah Mohd Sadique (BN-Tenggara) yang bangkit menyangkal kenyataan itu kerana menyifatkannya tidak berasas.
   
"Saya tidak berapa setuju dengan kenyataan Yang Berhormat pasal wanita teramai guna bomoh...Yang Berhormat ada buat kajian kah?

"Saya rasa sekarang sementara menunggu perdana menteri umum tarikh pilihan raya, paling ramai kaum lelaki yang jumpa bomoh," sindirnya yang mengundang tawa anggota Parlimen yang hadir.
   
Cuba mempertahan pandangannya, Bung Moktar berkata dakwaan itu berdasarkan banyaknya laporan media yang mengaitkan kaum wanita dengan kegiatan bomoh.
   
"Kalau Yang Berhormat tak percaya boleh langgan Harian Metro yang banyak selongkar masalah ini... itu yang saya buat sebagai rujukan," katanya yang sekali lagi menggamatkan suasana dewan.
   
Perselisihan pendapat antara kedua-dua anggota Parlimen itu diredakan Idris yang mengakui tidak boleh berpihak kepada mana-mana rakannya, tetapi sempat mengusik Bung Moktar.

"Yang Berhormat Kinabatangan pernah kena bomoh ke? Tetapi rasanya tak pernah sebab itu yang berhormat sentiasa berdiri tegak menyatakan pendapat di sini," katanya.

Bagaimanapun kesemua anggota Parlimen itu sependapat bahawa kerajaan perlu mewujudkan undang-undang yang lebih ketat bagi mengawal aktiviti dan perkhidmatan bomoh untuk membendung aktiviti bomoh penipu.

Anggota Parlimen itu turut meminta kerajaan memantau percambahan pusat-pusat kecantikan yang semakin banyak menawarkan perkhidmatan kesihatan, termasuk pembedahan kecantikan sejak kebelakangan ini.
   
- Bernama

Sumber : Malaysiakini
===============================

Walaupun isu yang disentuh oleh MP Kinabatangan adalah berbentuk umum, tapi minah dari Johor tersebut melenting macam disergah pontianak harum sundal tengahari sambil terus mengaitkan dengan tarikh pilihanraya yang belum diumumkan menyebabkan ramai yang telah mengunjungi kunjungan hormat kepada bomoh - mungkin untuk memastikan nama nama mereka tercalon.

Kenyataan Idris Haron plak bagaikan mengiakan, seolah olah MP yang tidak berani bersuara dalam dewan adalah mereka mereka yang sudah terkena mandrem ..

Nota : Banyak lagi isu penting yang perlu dibicarakan dalam dewan, namun isu ini juga yang dibenarkan oleh Yang Dipertua, sedangkan isu isu yang lebih menjurus kepada keselamatan negara dan isu Syria ditolak mentah mentah.. Aduhai Parlimen negara ku yang terchenta.

Thursday, June 14, 2012

Hebat: Korea Utara Temui Formula Untuk Menggandakan Hasil Tanaman Padi


Berita baik bagi semua pak pak tani negara yang mengusahakan tanaman padi. Pihak berkuasa Korea Utara telah menemui satu formula untuk mempercepat dan menggandakan hasil pengeluaran tani mereka melalui satu cara yang mungkin tak pernah terfikir oleh para saintis dunia. 

Cara ini mereka dapati amat mudah, murah dan boleh diadaptasi kat memana tanpa had dan batasan. Maka ianya boleh lah mengurangkan kos penyelidikan, pengujian dan kos makmal yang berkaitan.

Foto foto berikut adalah program yang diadakan bagi membuktikan teori penemuan mereka itu. Suasana dirakamkan di wilayah Xinyizhou, wilayah barat laut Korea Utara - yang menunjukkan cara cara mereka dengan hanya menggunakan pancaragam untuk menggalakkan tanaman padi supaya dapat tumbuh dengan lebih pantas .. huh ? .. kah kah kah


Dengan memakai seragam tentera, pancaragam ini memainkan muzik yang memberikan inspirasi kepada tumbuhan padi untuk tumbuh lebih subur.


Nyanyian yang dikatakan akan membuat semangat padi terinspirasi untuk tumbuh dan membiak dengan lebih cepat dan menghasilkan tuaian yang lebih banyak.



Selain dari padi, petani petani juga akan turut terhibur dengan persembahan percuma yang diberikan .. oleh pancaragam tentera plak tu .. huhuhu

Ok .. setel .. moh main kat tempat lain plak ....
Putera Charles pernah berkata dalam satu temuramah pada 1986 "Saya baru sahaja bercakap dengan tumbuhan dan ianya adalah sesuatu yang penting .. saya mendengar tindakbalasnya"

Mungkin bertitik tolak dari wawancara itu lah, idea tersebut dicilok oleh pemerintah Korea Utara untuk berinteraksi dengan tanaman dengan cara yang lebih menghiburkan.

So, mungkin kita pon boleh mencadangkan Kementerian Pertanian untuk mencuba formula yang super sadis ni. Apatahlagi dengan penularan budaya k-pop yang semakin fofular dikalangan pemimpin, dengan aksi yang menjolok mata .. mungkin akan membuat tumbuhan tersebut berkembang secara mencanak canak ... kah kah kah kah

Diolah dari Sumber

Nota :
Kugiran gugiran kat kampung pon boleh le cari makan kalo cara ni dipraktikkan .. tapi .. jangan le luorang buat joget lambak plak kat tengah tengah bendang nun ... kena balun ngan kayu den tuan tanah nanti ... kah kah kah kah

Chai Ameno Kantoi Lagi Ngedit Foto .. kah kah kah

Edit

VS

Asal
Debudak chai ameno ni
Kalau tak nipu .. tak sah gamaknya
Fitnah dah macam makan nasi
Gebang macam takde akal
Bodoh melantun lantun .. 
kah kah kah kah kah

Wednesday, June 13, 2012

Ke 'Hijau' an Yang Tidak Akan Layu .. kih kih kih


Usah gusar.. walaupun dalam pasu kecik tanpa tanpa air, tapi konfem kehijauannya akan bertahan lama ..

Nota : Post release tension .. kah kah kah 

Antara Ibadah Haji Dan Pilihanraya



Pada tahun lepas saya berjaya mendapatkan visa untuk mengerjakan haji, tetapi saya tangguhkan kerana kebimbangan berlakunya pilihanraya. Tahun ini saya memohon lagi dan saya bersedia untuk menangguhkannya jika sekirannya berlaku pilihanraya, sehingga ramai yang bertanya "kenapa?". 

Saya bertanya kepada sahabat yang bertanya "Solat juga adalah rukun Islam, bagaimana sekiranya jika kita sedang solat, pada waktu itu kita mengetahui rumah kita dimasuki pencuri dan penyamun, hati kita penuh dengan kebimbangan terhadap harta dan nyawa kita dan anak-anak, apakah harus kita berhenti dari solat?". Tiga orang sahabat saya semuanya mengangguk "ya", kerana dah jelas hukum feqah begitu.

Saya kasihkan Agama saya, Negara saya, masyarakat saya, rakan saya dan keluarga saya. Tak mungkin saya boleh menunaikan haji secara selesa jika sekiranya Negara saya terancam kerana diperintah oleh pemimpin yang telah terbukti mengkhianati Agama dan Negara saya. 

Saya sangat yakin dengan hadis Nabi " Ada dua golongan manusia, jika baik dia, baiklah manusia, jika jahat dia, maka jahatlah manusia" .

Saya tidak sanggup untuk mendapat pemimpin yang akan memimpin negara, masyarakat dan keluarga saya dari kalangan mereka yang tidak taat kepada Allah SWT. Saya yakin sangat buruk implikasinya jika pemimpin begini menang didalam pilihanraya, kerana bukti yang sudah cukup jelas telah pun berlaku dihadapan mata. 

Berlaku penyelewengan terhadap harta negara, berlakunya penganjuran program yang boleh merosakkan kaum keluarga saya, berlakunya penghinaan terhadap Islam, gejala sosial semakin bertambah seperti kes pembuangan bayi, zina, pembunuhan dan statistik kelahiran anak luar nikah secara rasminya yg dikeluarkan oleh pihak kerajaan sendiri ialah seramai 6 orang setiap satu jam. Saya yakin suasana ini akan bertambah teruk jika sekiranya pemimpin yang tidak beramanah dengan Allah berterusan menjadi pemerintah.

Sebagai seorang individu Muslim, saya sedar memilih pemimpin adalah merupakan tanggungjawab yang besar, kerana baik atau buruk natijahnya akan turut ditimpa keatas rakyatnya, bukan sahaja kepada masyarakat saya, rakan saya malahan sampai kepada anak-anak yang sangat saya kasihi juga berada diambang bahaya fitnah kesan daripada suasana negara saya yang semakin keji dan sentiasa mengarah kepada kejahatan. 

Sebagai ayah saya tidak mungkin mampu sepenuhnya untuk mendidik anak-anak dengan sempurna, saya sangat perlukan sebuah kerajaan yang dipimpin oleh mereka yang takut kepada Allah SWT, yang dapat membina suasana kerajaan yang mendorong rakyatnya untuk taat dan patuh kepada Allah SWT. Saya yakin suasana ini wujud jika sekiranya pemimpin yang takutkan Allah menjadi pemimpin dinegara saya.

Mengundi 5 tahun sekali, musim haji pada tiap-tiap tahun, dengan izin Allah SWT saya boleh menunaikan haji pada hadapan jika sekiranya saya tangguhkannya pada tahun ini. Saya yakin satu undi dari saya sangat memberikan makna kepada Agama, negara, masyarakat dan keluarga saya. 

Saya sedar bahawa saya akan disoal diakhirat tentang pemimpin yang dipilih, Haji adalah ibadat fardhiyyah saya, sementara mengundi pemimpin yang baik adalah bukan sahaja untuk maslahah diri saya, malahan agama, masyarakat dan keluarga saya.

Saya sedar jika keadaan akan semakin buruk untuk 5 tahun akan datang jika Parti Islam kalah, kerana itu saya tidak akan melepaskan peluang untuk mengundi. Saya yakin menangguhkan haji kerana mengundi adalah untuk keperluan maslahah yang lebih besar yang dituntut didalam Agama Islam, maka saya sanggup, InsyaAllah.

- Ustaz Rosli Abdul Jabar

Diragut, Diheret Tapi Cuma Dilihat

AKIBAT RAGUT: Mangsa menunjukkan luka di sikunya dalam kejadian tersebut.


Wanita diragut, tapi lebih 20 orang awam sekadar menjadi penonton


SIBU: Lebih 20 orang awam sekadar menjadi penonton ketika seorang wanita berpaut pada beg tangannya sambil diheret peragut, pagi Selasa lalu.

Dalam kejadian pada jam 9 pagi itu, mangsa berketurunan Cina merupakan seorang ibu berumur dalam lingkungan lewat 40-an baharu sahaja keluar dari keretanya untuk ke sebuah poliklinik di Jalan Oya di sini.

Menurut saksi wanita yang baharu keluar dari poliklinik tersebut, mangsa didatangi oleh seorang lelaki yang cuba merampas beg tangannya, namun mangsa bertindak memeluk erat beg tangannya pada dadanya.

“Saya hairan kerana orang ramai yang berada di kedai kopi berdekatan tidak seorang pun mahu membantu mangsa yang sedang bertarung nyawa dengan dua peragut di situ,” kata saksi yang enggan dikenali.

Wanita terbabit yang kurang jelas pendengaran selepas telinganya dirawat di poliklinik pagi tersebut, pada awalnya memikirkan ada orang sedang bergaduh di kawasan berkenaan.

Mangsa mungkin ada menjerit meminta tolong tetapi tiada seorang pun orang awam tampil membantunya, katanya.

Menurutnya lagi, seorang lagi rakan suspek yang menunggu di atas motosikalnya dekat situ turut menuju ke arah mangsa kelihatan seolaholah mahu memukul mangsa dengan topi keledarnya.

Mungkin kerana takut dicederakan, mangsa terpaksa melepaskan begnya kepada dua peragut tersebut yang terus memecut lari dari situ.

Mangsa bukan sahaja menanggung kerugian wang tunai, kad ATM dan beberapa dokumen peribadi penting, namun juga mengalami kecederaan di bahagian tangan, siku dada, lutut dan kakinya akibat diheret sejauh 20 kaki di jalan di pusat komersil di situ.

Hanya telefon bimbit mangsa yang terjatuh dari beg tangannya semasa pergelutan itu dijumpai semula oleh mangsa.

Saksi berkata, dia tidak dapat melakukan apa-apa kerana sedang mendukung anak kecilnya.

Mangsa kemudiannya ditemani oleh saksi pergi ke balai polis untuk membuat laporan mengenai insiden tersebut.


Sumber 

Nota: Weyh.. Bila dikatakan negara ini aman dari jenayah, wa susah nak tune kan pemikiran untuk bersangka baik. Sebabnya setiap hari bila baca dari mana mana media, pasti ada je cerita jenayah disana sini. Bunuh, rogol, rompak, culik, dera, samun, belasah berkumpulan dan perbagai kegiatan jenayah yang lain, semua dah jadi macam makanan hari hari. 

Apakah definasi aman dalam kamus KDN??

Gempar !! Fenomena Awan Luar Biasa Di Sabah 12 Jun 2012

Awan pelik iaitu Awan Arcus terbentuk pada pagi 12 Jun..Ketika gambar diambil, cuaca stabil tanpa angin dan hujan... Namun begitu, menjelang tengahari, ribut kencang berserta hujan melanda seluruh kawasan Pantai Barat Sabah.


Share dan kongsikan gambar fenomena luar biasa ini!

Photo by :Eone Zurfazlie,Nezz Pitwork Irwandy, Hazuan Zuan, Shaenam Sawal, Suzan Jammy,Mimie ColouRfull, Mimie ColouRfull.













Penjelasan untuk 'Fenomena Awan Luar Biasa'. Awan tadi dipanggil awan Arcus. Ia hanya kejadian alam normal tetapi jarang berlaku.

Gambar tadi bukan edit, bukan malapetaka dan sila jangan buat kesimpulan suka-suka. 

Sumber : Facebook

Tuesday, June 12, 2012

Nostalgia : Siapa Kata Demo Bukan Budaya Orang Melayu??

Kuala Lumpur. Sepanduk tulisan jawi dalam gambar tu tertulis slogan "Raja Dan Rakyat Patut Bersatu "

Melaka. Sepanduk : "Zalim Itu Binasa"


Demo oleh Melayu Kelantan menentang Malayan Union
Demonstrasi secara besar besaran ini dilaporkan berlaku pada Februari 1946. Menurut akhbar MAJLIS (9/2/1946), perhimpunan itu dihadiri sejumlah 36,000 orang melayu Kelantan manakala akhbar SERUAN RA'AYAT pada hari yang sama telah melaporkan kehadiran seramai 65,000 orang.  

Nota : 

Rakyat Kelantan memang dah bijak dalam politik dan hak mereka sejak sekian lama.. syabas betta

Kalau Rais Yatim dah ada pada ketika itu sebagai menteri, mungkin akhbar MAJLIS akan melaporkan hanya 3277 orang saja yang hadir, termasuk jurugambar dan pasukan cheerleaders.. kah kah kah


Perarakan anggota API, AWAS & GERAM di Melaka menentang Malayan Union. Demonstrasi ini diadakan setelah gabungan politik berhaluan kiri selesai mengadakan Sidang Kongres di Melaka.

Nota: pada manusia manusia yang berkepentingan yang sesuka hatinya mengatakan demonstrasi bukan dari budaya melayu/malaysia, sila buka mata dan jangan pekakkan telinga. Demo itu hak yang terjamin dalam perlembagaan yang bertunjangkan demokrasi .. bukan sebab demo tak kasi ..err.. demo lo ni doh tok supo mulo .. kah kah kah kah


Presiden PAS : Himpunan Hijau Berbeza Dengan Gelombang Biru



Himpunan hijau anjuran PAS adalah siri ijtimak yang diadakan sejak lebih tiga puluh tahun di peringkat nasional, negeri dan kawasan.  Di peringkat nasional dianjurkan tidak secara tahunan, tetapi mengikut masa yang dikira sesuai bagi mengumpulkan ahli di seluruh negara.

Setiap himpunan mempunyai tema bagi memperkasakan aqidah perjuangan PAS dan membangkitkan semangat ahli serta penyokong.

PAS tidak terikut-ikut atau terpengaruh dengan pihak lain, termasuk yang menganjurkan beberapa himpunan gelombang biru yang dikatakan menghimpun berjuta peserta.

Bahkan ternyata perbezaan yang jauh laksana langit dan bumi, seperti berbezanya warna hijau dan biru itu. Aturcara dan pengisiannya juga sangat tidak sama.

Ahli dan penyokong PAS sahaja dikerah datang dari seluruh pelusuk negara. Mereka datang mengikut arahan pemimpin dengan kenderaan dan cara masing-masing dengan duit sendiri.

Mereka yang datang menyertai gelombang biru lain caranya. Kalau tidak ada habuan yang nampak dimata dan seronok didengar, mereka tidak bersedia pun untuk datang.

Himpunan hijau dihitung sendiri oleh mereka yang datang dan menyaksikannya. Gelombang biru memerlukan tambah nilai dengan berbagai cara penggambaran melalui sudut yang ramai peserta, bukannya semua sudut dan disolek melalui penyiaran  melalui media yang dikuasai sepenuhnya.

Setiap ahli dan penyokong PAS yang datang ke himpunan hijau mengharapkan pahala daripada Allah. Duit dan tenaga terpaksa dikorbankan kerana yakin adanya pahala, walau apapun orang mengata.

Mereka yang menyertai gelombang biru sila nyatakan, adakah mereka juga mahukan pahala?

Himpunan hijau didahulukan dengan pesanan supaya para pimpinan disemua peringkat supaya berjuang dengan sifat taqwa dan ikhlas menegakkan Islam tepat dengan petunjuk Al Quran dan ajaran Rasulullah S.A.W. dengan akhlak yang mulia dan hanya percaya kepada janji Allah dunia dan akhirat.

Kalau ditunjuk-tunjuk zahir sahaja tiada fadilatnya dan cabut lari, tanpa  dilihat habuannya dengan mata kasar dan tidak diketahui bila masa mencapainya, sehingga ternganga, tiba-tiba diminta menghulurkan derma pula, tetapi yakin dan percaya kepada janji Allah.

Gelombang biru dipenuhi ucapan janji kebendaan dan kemewahan melempah ruah. Diminta menunggu bila hendak ditaburkan. Akan diberi apabila ditadah tangan, disuap sebaik sahaja dinganga dan ada yang datang dijemput untuk mengambil atau dibawa bergolek datang ke rumah  atau menadah poket untuk diisi. Semuanya sudah siap dengan angka berbilion ringgit.

Kemuncak himpunan hijau dimulakan dengan sembahyang Maghrib berjamaah, sembahayang hajat secara bermunajat mengadu dan merayu kepada Allah dan sembahayang isya berjamaah.
Selepasnya mendengar ceramah para pemimpin PAS dan tokoh masyarakat daripada berbagai bidang yang baru menyertai PAS. Diselangi pula dengan laungan takbir, sama ada menyubur semangat atau dibenci syaitan yang tidak suka dengan laungan takbir. Seterusnya diakhiri dengan doa yang dipimpin oleh Mursyid Am.

Ada pun kemuncah gelombang biru ialah pesta hiburan oleh kumpulan K- pop atau sewaktu dengannya. Walau pun melangkah waktu sembahayang fardu, kerana agama hak masing-masing tidak bercampur dengan politik.  Diikuti pula nyanyian bergema bersama sorak surai terlalu gembira, disertakan dengan tari-menari kerana terlalu gembira.

PAS mengerahkan ahli bagi himpunan hijau supaya bersiap sedia menghadapi pilihanraya umum, walau pun belum diumumkan. Kerja pilihanraya mesti dilakukan daripada sekarang. Bersiap sedia menghadapi piliharaya dengan cabaran banyak penipuan yang nyata dan tersembunyi.

Gelombang biru dianjurkan untuk menabur umpan terlebih dahulu secara janji kalau menang dan  sewaktu pilihanraya juga sudah dapat upah.
Para pemimpin dalam keadaan teragak-agak menentukan tarikh pilihanraya kerana mereka yang datang belum tentu mengundi Barisan Nasiaonal.

Penganjur tetap dibayangi kebimbangan  gelombang berlalu dengan meninggalkan mata kail sahaja dan umpannya hilang entah ke mana.

Demikianlah perbezaan mukadimah dan pengisian diantara Himpunan Hijau anjuran PAS dan gelombang Biru anjuran Umno.

Himpunan hijau membuktikan bahawa hampir sejuta ahli PAS sedia mengikut arahan para pemimpinnya diseluruh negara, bukan sahaja berhimpun, bahkan bekerja dengan pendekatan terkini bersama Pakatan Rakyat.

Kerahan dibuat hanya kepada ahli-ahli Pas sahaja, kerana kita tidak mahu diramaikan oleh bukan ahli PAS, termasuk kalangan parti-parti pakatan rakyat. Sekurang-kurangnya menyatakan PAS boleh ganti Umno dan Gagasan Pakatan Rakyat menggantikan Barisan Nasional.

Maka PAS menyeru secara khusus kepada umat Islam, kebanyakannya adalah berbangsa Melayu, bahawa parti kebangsaan Melayu yang bernama Umno sudah habis tempoh tugasnya dan perlu direhatkan, seperti parti–parti lain diseluruh dunia yang mengamalkan demokrasi.

Bukan sahaja telah berlalu lebih lima puluh tahun sejak merdeka menjadi tulang belakang kepimpinan negara, tetapi menjadi parti yang leka dan melekakan rakyat dengan hiburan dan janji kemewahan demi terus menang walau pun menipu rakyat tanpa menyelesaikan masalah yang telah berlalu.

Dihinggapi pula masalah baru dan masalah yang akan datang. Walau pun sudah ada kalangan pemimpinnya yang berani berkata :”Melayu Mudah Lupa!”.

Himpunan hijau menghimpunkan ahli dan penyokong Pas daripada berbagai bangsa yang menganut Islam dan kalangan bukan Islam yang mendukung perjuangan politik Islam melalui Dewan Himpunan, dengan Islam memimpin umat manusia majmuk menegalkan keadilan kepada semua.

Pas bersama rakan-rakan Pakatan Rakyat termasuk kalangan bukan Islam dan bukan Melayu tetap menerima hakikat wujudnya masyarakat majmuk  berpaksikan resolusi bersama bertunjangkan apa yang ditetapkan dalam perlembagaan.

Islam Agama Persekutuan dan hak yang adil kepada berbagai agama yang dianut oleh rakyat.

Hak istimewa bumiputera dan layanan adil terhadap pelbagai kaum yang juga menjadi rakyat.

Bahasa kebangsaan menjadi bahasa rasmi dan mengiktiraf adanya bahasa ibunda masing-masing.

Raja berperlembagaan yang berhak juga memerhati sekiranya ada kesilapan bukannya simbol tanpa kuasa.

Pendekatan yang menyatukan rakyat melalui asas tersebut dengan betul dan seksama dan bukannya mengapikan semangat fanatik perkauman, apatah lagi dijadikan senjata untuk melagakan rakyat bagi mengekalkan kuasa secara zalim.

PAS  mendukung konsep negara berkebajikan yang diterapkan dalam buku jingga. Berhasrat melahirkan kepimpinan negara yang menunaikan amanah, bukannya mendapat kuasa yang menjadi peluang kepada segelintir manusia dan menghiburkan rakyat supaya leka mudah ditipu.

Pakatan Rakyat akan menyerahkan kepada rakyat menjadi hakim yang adil pada setiap pilihanraya yang benar-benar menjadi hak rakyat dan kerajaan Pakatan Rakyat boleh diturunkan kalau bersalah bukannya secara menipu.

Himpunan hijau adalah latihan kepada ahli Pas bahawa mereka datang berhimpun tanpa paksaan dan habuan. mereka datang sebagai rakyat yang memahami haknya yang sebenar, bukan rakyat yang diajar sentiasa berbohong dengan mengampu para pemimpin yang sentiasa menyuap umpan yang mengenyangkan perut  dan membodohkan akal.

Himpunan hijau adalah menyatakan perjuangan Pas untuk semua rakyat, kerana Islam itu adalah rahmat Allah kepada seluruh alam.

Oleh :
Presiden PAS
Datuk Seri Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang

Sumber : Dewan Ulama Pas Pusat

Debat Sinar 2nd Round: Saifuddin Vs Salahuddin


Inilah yang ditunggu tunggu. Sebuah wacana yang sihat dalam memberikan hujah dan pendapat masing masing. Debat bukanlah perkara asing di mana mana negara maju, malah sentiasa diadakan untuk pendengar menilai samada sesuatu isu itu berbentuk konstruktif atau tidak. 

Debat yang sihat bukanlah pentas untuk menunjukkan siapa lebih jaguh, siapa lebih vokal dan siapa lebih ramai penyokong. Ianya lebih terarah sebagai sebuah medan perkongsian idea untuk menjurus kepada penyelesaian sesuatu isu dengan lebih baik dan diterimapakai.

Malangnya di negara kita, debat dah jadi macam jargon yang amat meresahkan pemimpin pemimpin dari kem ameno. Sampai satu ketika, pernah ameno fabricate satu debat olok olok untuk menghadapi PAS tapi nak dijadikan cerita, dalam debat yang dibuat oleh puak mereka sendiri tu pon ameno kalah .. kah kah kah ..  last last haramjadah.. hapa pon tak bleyh.

Sebab tu wa salute ngan Khairy Jamaluddin bila dia berani untuk berdepan dengan Ambiga & Rafizi. Beliau merupakan sosok yang jarang jarang ada dalam parti saka bangsa tu. Begitu juga dengan Shabery Chik yang berani untuk berdepan dengan DSAI dalam isu petrol tak lama dulu. Walaupun sampai berbuih mulut beliau untuk membalas hujah tapi takpe.. janji beliau berani bersemuka dikala orang lain semua nyuruk balik kain bini memasing.

Kebanyakan yang lain hanya tahu berkokok dalam tv dan media kawalan tapi bila diajak berdepan, lari tercirit cirit.. kah kah kah kah

..........................................................

Agenda : Debat Antara Saifuddin Abdullah & Salahuddin Ayob
Status : Ahli Majlis Tertinggi Umno & Naib Presiden PAS
Tajuk  : Belum Diputuskan
Tarikh : Dicadang pada 19 Jun 2012
Tempat : Auditorium Kumpulan Media Karangkraf
Kemasukan : Secara jemputan untuk 350 kerusi
Moderator : Prof Datuk Mohamad Abu Bakar
(Pensyarah Jabatan Pengajian Strategik dan Antarabangsa, Fakulti Sastera dan Sains Sosial, Universiti Malaya.)

Nota :
Biarpun berlainan pendapat dan berbeza parti, Dato' Saifuddin Abdullah adalah merupakan orang yang rasional dan berfikiran positif. Kematangan beliau dalam berdepan dengan sesuatu isu membuat wa secara peribadi 'salute' pada beliau.

Bila agaknya kita dapat saksikan debat antara Ahmad Maslan yang agak 'pandai' tu eh ? Kalo ada wa nak usulkan tajuknya seperti kenyataan 'pandir' beliau 'Perjuangan Umno bukan asabiyah' .. nama pertubuhan pon dah melambangkan assobiyah Mat Maslan oiiihhh.. kah kah kah kah

Err.. Debat DS Najib ngan DSAI plak .. bak kata Bujang Lapok.. Langsung tak ada bunyi .. huhuhu
 .

Nostalgia : Hero Yang Dilupakan Oleh Majoriti Generasi Kini

Barisan kepimpinan PKMM & API

Perghh .. retro habis. Luorang tahu ke gerangan mereka mereka yang ada dalam gambar ni? Ini lah manusia manusia yang berjuang dengan keringat dan air mata demi sebuah kemerdekaan untuk negara kita yang tercinta. Ingat tu sampai bila bila ..


Gambar ini di ambil di tepi belukar di sebuah kampung, di Sitiawan dalam negeri Perak dalam tahun 1946.

Duduk dari kiri:
Ahmad Boestamam
Ishak Hj. Muhammad
Mahmud Abdul Samad
Ayus Nurdin

Berdiri dari kiri:
Abdullah Ayub
Khalid Wazir
Rahman Rahim
Baharuddin Latif
Dom Madzi Ibrahim


Sumber: Buku Ahmad Boestamam, 'Merintis Jalan ke Punchak' Penerbitan Pustaka Kejora 1972

Monday, June 11, 2012

Perghh ..Weyh Ni Gambar Apa Pulak??

Klik Untuk Imej Yang Lebih Melantun

Ini baru world
Havana 
kah kah kah kah 

Bajet macam Che'Guevara le konon
Tapi sayang ada plak Che Mah kat sebelah
terus potong setim  ..
kah kah kah kah 

PPP Minta Taraf Bumiputera Pulak Dah .. kah kah kah


Weyh ..
ini mesti sebab dia jeles mamak mamak Penang tu semua bumiputera
Mamak kat Kedah plak boleh jadi PM
kah kah kah kah 

Bro Kamaraj & The Gang..
Luorang sudah salah masuk parti laa
Sepatutnya luorang register jadi ahli ameno
automatik luorang akan jadi melayu ..
tak caya tanya geng geng Sabah
atau lagi senang tanya Ridhuan Tee
sangat melayu dari melayu ..
kah kah kah kah kah

Kalau sudah semua orang bumiputera
Apa guna ada perkataan bumiputera?
Dulu ada gak la Bank Bumiputera tapi dah kaput
mungkin nanti hanya tinggal member wa Bumiputera Berjaya
dan kumpulan legend Bumiputera Rockers
errr .. Seribu Tahun Takkan Mungkin
kah kah kah kah kah

Nota:
2-3 hari ni apsal PPP banyak buat lawak sengal? apakah ini petandanya yang PPP akan tinggal kenangan untuk jadi bahan lawak dikemudian hari?

Nak gak tengok kalau kalau Perkasam, Waris Jari Hantu, Zul Kulom, Ahsang Jati Jalur 3 suku berdemo. Weyh .. itu PPP sudah usik pasal status bumi .. luorang apsal senyap? batu kena picit ka ? kah kah kah kah

Bongkar : Akta Kesalahan Pilihanraya Dipinda Untuk Lindungi Penipuan SPR

Kerajaan BN meminda Akta Kesalahan Pilihan Raya demi melindungi penipuan yang terdapat dalam daftar pemilih Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Demikian menurut Ahli Parlimen Subang, R Sivarasa apabila ditanya tentang pindaan terhadap seksyen 9A Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 (Pindaan 2002) yang menyebabkan daftar pemilih yang digazetkan tidak boleh dibawa ke mahkamah oleh mana-mana pihak.

“Pada 2002 dalam kes Likas di Sabah, di mana hakim membatalkan keputusan Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Likas dengan alasan daftar pengundi SPR didapati penuh dengan penipuan."

“Hakim mendapati SPR gagal menyelesaikan isu daftar pemilih dan menganggap SPR cuai dalam menjalankan perkerjaan mereka."

“Selepas itulah kerajaan BN membuat pindaan undang-undang Akta Kesalahan Pilihan Raya supaya daftar pengundi tidak boleh dicabar."

“Kita memang tak boleh terima undang-undang ini kerana mana boleh undang-undang digunakan untuk melindungi penyelewengan seperti mana dalam daftar pemilih SPR itu,” ujar beliau yang juga seorang pengamal undang-undang.

Ketika menyentuh ruang tindakan yang ada bagi samada bagi Kerajaan Selangor, parti politik atau orang awam terhadap penipuan dalam daftar pemilih SPR, beliau berkata ruang untuk berbuat demikian masih ada dengan membuat kajian lebih mendalam.

Sivarasa turut menolak pandangan bahawa Kerajaan Negeri tidak boleh mengambil tindakan saman terhadap SPR dan Kerajaan Pusat.

“Dalam isu sekiranya daftar pemilih SPR terbukti tidak bersih, pengundi dan parti politik lebih baik kemukakan saman, tetapi Kerajaan Selangor juga boleh sebab ia berbeza dengan prinsip saman fitnah.

“Kalau dalam saman fitnah memang badan kerajaan tidak boleh kemukakan saman fitnah kepada individu, pengamal media atau mana-mana pihak yang mengkritik badan awam itu,” katanya lagi. 

Sumber - Selangorku

Pergilah, Asal Bukan di Sini

Ramai yang terduduk keharuan semasa mendengar keputusan Mahkamah di Mesir hari ini – Al-Jazeera  

Zine El Abidine Ben Ali pergi.

Muammar Muhammad Abu Minyar al-Gaddafi juga pergi, tidak kembali.

Nicolas Sarkozy juga sudah meninggalkan kerusi.

Dan hari ini…

Hosni Mubarak dijatuhkan hukuman penjara seumur hidup oleh Mahkamah Mesir, kurang sedikit daripada hukuman yang dijangka, hukuman MATI.

Di suatu ketika tempoh hari, mereka sungguh angkuh di tampuk kuasa. Mereka tidak peduli tangisan marhaen. Mereka persenda kesusahan rakyat yang memilih mereka, andai masih boleh disebut ‘memilih’.



Benarlah pesanan Hasan al-Banna di suatu hari yang telah pergi:

“Wahai saudaraku, janganlah kamu berputus asa. Sesungguhnya putus asa itu bukan akhlaq orang-orang yang beriman. Realiti hari ini hakikatnya adalah impian semalammu dan impianmu hari ini bakal menjadi realiti esokmu. Ruang masa itu masih luas terbentang dan anasir-anasir Islam masih kukuh dan agung di dalam jiwa umatmu biar seganas mana pun ribut kerosakan yang melanda. Yang lemah tidak akan terus lemah sepanjang hayatnya, dan yang kuat tidak akan kuat selama-lamanya!” – petikan buku Jalan Menuju Hati oleh Abbas al-Sisi


Pergilah.

Pergilah para pemimpin zalim yang angkuh itu ke penjara, ke pinggiran, ke liang lahad, ke mana sahaja asal bukan di tampuk kuasa.

Buat para zalimin yang masih angkuh mendabik dada, dengarlah amaran Allah kepada manusia, baik kamu mahu pun kami:



Katakanlah (wahai Muhammad): “Wahai Tuhan yang mempunyai kuasa pemerintahan! Engkaulah yang memberi kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkaulah juga yang memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang menghina sesiapa yang Engkau kehendaki. Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.” [Aal 'Imraan 3: 26]

Setiap hari yang terisi dengan penindasan, setiap hari yang sama juga, umat mengisi tekad kebangkitan. Allahuakbar.

Sumber : Saiful Islam


Sunday, June 10, 2012

PPP Bedal Ameno - Wahai Perkasam Sila Demo Sekarang .. kah kah kah

Sumber : Malaysiakini

Hanya disalurkan pada parti tertentu?
tanpa menamakan secara khusus parti yang dimaksudkan?
kah kah kah kah

weyh .. lu tak cakap pon satu malaya sudah tahu
TEKUN memang bawah ameno
sape yang nak mintak bantyuan TEKUN kena isi borang ameno
kawan kawan, sedara mara wa ramai yang tak lepas
sebab taknak isi borang amennuuu...
luorang dari PPP pon takkan kena isi borang ameno kot??
kah kah kah kah kah 

Wahai Perkasam ..
ini bukan DSAI yang cakap
ini bukan kenyataan Lim Guan Eng
ini dari lubuk BN
kalau luorang non partisan macam yg luorang selalu teriak
sila demo sekarang ..
batu sudah hilang kaa ?
kah kah kah kah kah

Chandrakumanan ..
Moohyidin Yassin baru berura ura nak letak lu jadi calon
kemungkinan besar kat Parlimen Batu
dengan kenyataan lu yang bernas ni ..
tak mustahil lu akan terus jadi batu selama lamanya
kah kah kah kah kah

Satu Kesimpulan Yang Jelas.. err Kayveas Memang Bodoh .. kah kah kah

Sumber : Malaysiakini
Memang bagus Ameno BN bela orang orang gini. Terserlah kebodohannya. Apa kaum kaum dari gerombolan ni asik skodeng pompuan cantik je ke? Sampai isu dakwat kekal pon nak kait pompuan cantik .. apa barang neyh? 

Lagi satu bukan 3 bulan la samdol, 3 hari je .. dan untuk orang Islam dah diputuskan boleh dibawa solat. 

Wa cadangkan Kayveas ni dilantik jadi menteri wanita ganti ah jib .. sebab dia peka dengan keinginan pompuan yang menjaga kuku.. tak pun wujudkan kementerian nikah kahwin macam cerita musang berjanggut, supaya dia dapat buat satu guideline supaya pompuan yang jumpa boyfriend mesti warnakan kuku masing masing ...

kah kah kah kah kah 

Nota : 
Kesian PPP ada presiden tahap baham tanah gini
weyh.. bukan dia baru lepas kena saman kaa? so cemana nak jadi calon? 
tapi takpe .. BN memang ramai badut, memang tak mengherankan pon 
kah kah kah kah kah


Najib kata, RM50 bilion tolak Rm5 bilion negara jadi bankrap?????

Datuk Seri Anwar Ibrahim sekali lagi mengulangi pendiriannya untuk membatalkan pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) jika berjawa menawan Putrajaya dalam pilihan raya umum akan datang.

DSAI berkata, Pakatan Rakyat mampu berbuat demikian kerana negara mengaut hasil minyak sebanyak RM80 bilion, sedangkan tanggungan kos PTPTN hanya RM5 bilion.

"Tapi Najib kata, RM80 bilion tolak RM5 bilion jadi bankrap," katanya sambil diiringi ketawa hadirin dalam ceramah di di Stadium Kajang malam tadi.

Lebih 5,000 hadirin membanjiri majlis ceramah Merdekakan Rakyat di stadium tersebut.

Turut hadir dalam ceramah tersebut beberapa pemimpin Pakatan antaranya Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim, anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sekinchan Ng Suee Lim dan anggota jawatankuasa pusat PAS Dr Mujahid Yusuf Rawa dan Pengerusi Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) Badrul Hisham Shaharin.

Majukanlah Cara Kita Berfikir Weyh ...



Sudah tiba masanya untuk kita buat lonjakan paradigma, bukan anjak anjak lagi. Kita dah 12 tahun melepasi tarikh milenium. Ini bukan lagi zaman untuk angguk angguk geleng geleng. Bukan ketika kita hanya mendapatkan saluran maklumat dari akhbar akhbar arus perdana.

Sekarang kita dah pon memiliki aliran internet sehingga kedalam bilik tidur, even dalam jamban pon boleh kalo nak tengok informasi. Bukan style 90 an yang kena pakai statik modem.

Bawak bawak le rajin untuk mencari info. Baca dan faham, kemudian sebarkan.

Sudah tiba masanya untuk kita fahamkan orang ramai beza antara kerajaan dan parti memerintah.

Sudah tiba masanya kita bagitau makcik pakcik kat kampung yang duit kerajaan tu bukan duit mak bapak orang ameno

Sudah sampai ketikanya, BN tak boleh buat sesuka hati pada jentera kerajaan untuk kesenangan dan kemudahan parti mereka

Contoh yang terbaru, bila Rais kata peraturan dan syarat untuk RTM mengeluarkan manifesto hanya selepas PRU diumumkan.

Ini contoh demokrasi tahap sampah.

Bila PRU13 diumumkan, patut lah kita sedar bahawa Rais bukan lagi menteri yang bertanggungjawab pada RTM dan media media lain.

Bila PRU13 diumumkan, secara automatik Najib dan semua menteri yang lain sudah tiada portfolio sebagai kerajaan memerintah. Mereka juga mempunyai peluang samarata dengan ahli politik dari kem lawan. Jadi RTM tidak wajar untuk mewar warkan kunjungan mereka melawat kawasan sebagai PM, TPM atau sebagainya. TV3suku tu cerita lain, sebab diowang bukan milik kerajaan.

RTM bukan milik BN, ianya adalah lidah kerajaan. Bila kerajaan sudah bubar sepatutnya BN tiada lagi hubungkait dengan RTM sehinggalah kabinet baru diumumkan oleh parti yang menang pilihanraya.

Begitu juga semua jentera, pekerja, alat kerajaan yang lain termasuk agensi agensi dibawah KDN. Kementerian itu sudah dikosongkan sebab jemaah menterinya sudah dibubarkan. Mereka perlu diisyhtiharkan menang baru berpeluang dilantik semula. Sementara itu, kerajaan sepatutnya dikawal oleh badan bebas dan berkecuali (kerajaan sementara). Ini prinsip asas demokrasi.

Rais suruh Anwar lawan cara gentleman .. tapi cukup gentleman kah beliau untuk hanya mengumumkan syarat dan peraturan untuk siaran manifesto hanya boleh diumumkan setelah kabinet bubar? Apakah kuasa beliau ketika itu ? Gentelman ?? kah kah kah kah kah

Nota: teringat dialog 3 Abdul ..

"Haah, itu baru demokrasi.. Demokrasi apa???.. Demokrasi terpimpin....Terpimpin kepala hotak kau~!"

kah kah kah kah kah


 

Sama Sama Mendebik

Web / Blog PAS

Turut Mendebik

Sembang Je La

Site Info

free counters

Site Resources

Debik Karmic Copyright © 2011-12 Karmic Contact: Email To Karmic