Saturday, June 23, 2012

Panas: Khalid Samad Teraju Gerakan Bawah Tanah PAS??


Psttt .. kali ni wa nak kongsikan satu rahsia besar. Rahsia yang kebanyakan ahli ahli beserta chai chai ameno mungkin belum tahu. Atau mungkin tak sampai ke kepala hotak diowang sebab tak tercapai akalnya yang memang tak cukup inci. Atau mungkin juga, RAM diowang dah tak cukup nak tampung memori sebab dah disesakkan dengan mencari jalan cemana nak memasyukkan poket sendiri .. itu biasa.. baik pemimpin atau chai chainya. 

Tapi tak mustahil jugak, ada antara penyokong PAS dan pendukung PR juga turut ketinggalan dan serba tak tahu. Itu juga merupakan satu penyakit bawaan tahap akut yang tersebar sejak PR mula menjadi fofular dikalangan manusia. 

Ahh .. lupakan lah soal tu sebab apa yang wa nak cerita ni melangkaui soal kocakan dalam cawan yang berlaku dalam pentadbiran Selangor. Apa yang wa sampaikan adalah lebih tinggi martabatnya dari siapa yang akan terpilih untuk kerusi situ dan sini.

Pendedahan adalah bersangkutan dengan gerakan bawah tanah PAS, satu taktik yang amat ditakuti sehingga mengakibatkan orang orang dari puak BN boleh terkena penyakit tangan, kaki dan mulut .. kah kah kah 


Weyh Rosnah, lu keluar dari hutan mana ? kah kah kah kah .. pendedahan Khalid Samad tu satu cubaan untuk jatuhkan ameno?? .. perghh .. rahsia besar bagi puak ameno tu .. sungguh bernas .. kah kah kah kah 

Gini la, wa dengan terbuka mendedahkan .. Gerakerja untuk menjatuhkan ameno dah bermula sejak PAS masuk bertanding pilihanraya dari dulu lagi, bukan hanya disebabkan oleh pendedahan oleh YB Shah Alam tu.

Weyh, dengar ni wa nak bagitau .. Ini betul betul.. bukan cobaan~!! (Ikut dialog pendekar Mustarjo) .. kah kah kah

Lu sepatutnya tanya kenapa SPRM taknak siasat, apsal polis taknak siasat, dah masuk 2 video yang diketengahkan. Siasatlah kalau video tu palsu atau idak .. berani ke woih??

Lagi satu rahsia buat pengetahuan 'Puteri' Rosnah, PR memang sanggup berbuat apa sahaja untuk menjatuhkan Ameno termasuklah mempasakkan paku terakhir pada keranda ameno dalam PRU 13 nanti. Lu jangan lupa bagitau geng geng lu pasal rahsia ni .. kah kah kah kah 

Nota : Syabas atas pendedahan YB Khalid Samad tentang 'rahsia besar' ni

FA England: Ni La Wajah Player Kegemaran Luorang Masa Diowang Kecik

Alex Oxlade-Chamberlain


Jermain Defoe


Joleon Lescott


Steven Gerrard


Glen Johnson


Joe Hart


James Milner


Wayne Rooney


Scott Parker

Andy Carroll

Ashley Cole


John Terry


Danny Welbeck

Nota : Wa tetap penyokong tegar Die Mannschaft .. Deutschland ~!!

Contoh Peminat Sejati TGNA


perghhh .. duduk depan sekali tu .. dont play play .. kah kah kah 

IPTA Jadi Tempat Penyuburan Budaya Asing ??


Wa tak pasti apa angin bangang yang dah masuk dalam kepala Pi Em Malaysia bila dia cakap debat bukan budaya kita. 

kalau macam tu, Najib kena  gesa supaya seluruh IPTA membatalkan semua program debat yang diadakan saban tahun kerana ia bertentangan dengan budaya kalau ikut acuan pemikiran beliau.

Debat IPTA plak bukan main.. guna perkataan Debat Di Raja .. jadi kalau bukan budaya kita, perkataan Di Raja itu sendiri merupakan penghinaan kepada institusi Raja .. sebab mempromosikan budaya asing yang bukan kepunyaan kita ... 

Apa punya bodoh laa kenyataan yang dia keluarkan. Dah berapa banyak dah kenyataan hamlau yang keluar dari mulut sang desperado ni. Takut debat cakap je la terus terang.. tak payah le cari jalan korner sana sini.

=====================


Pertandingan Debat DiRaja adalah merupakan pertandingan debat antara IPT Malaysia yang bermula sejak tahun 1995 dan dikawalselia oleh Majlis Debat Universiti-Universiti Malaysia (MADUM). Antara objektif yang ingin dicapai dari pertandingan debat ialah:

  • Menjadikan Pertandingan Debat DiRaja antara Universiti-Universiti Awam Malaysia sebagai pertandingan perdebatan yang terunggul di Malaysia.
  • Memperkenalkan dan menerapkan budaya perdebatan dan pengucapan awam yang sihat di kalangan para mahasiswa IPTA.
  • Menerapkan nilai dan sikap positif dari segi intelek, akademik dan perdebatan di kalangan mahasiswa IPTA.
  • Merapatkan ikatan kerjasama di kalangan pendebat di Universiti-Universiti tempatan.
  • Menyemai semangat dan budaya membaca aras tinggi di kalangan pelajar agar lebih berpengetahuan tentang perkembangan semasa di Malaysia dan antarabangsa.
  • Meningkatkan keupayaan berfikir secara kritis dan analitikal dalam kalangan mahasiswa tentang isu-isu semasa berasaskan tradisi argumentasi, perbincangan perbahasaan, kajian dan penganalisaan fakta boleh dipertanggungjawabkan.

=====================

Nota : 


Weyh Najib, apsal lu tak kasi warning ngan acara tu kalau ia bukan berasal dari budaya kita? Takkan lu nak biarkan debudak sekolah pon diracuni dengan budaya luar ?? Piala Perdana Menteri plak tu .. sanngup kah jawatan lu tu dipromosikan untuk satu budaya luar ? kah kah kah kah 

Tapi apa nak heran.. Najib ni memang datang dari keluarga bangsawan. Sebagai seorang yang terbiasa mempunyai status quo yang tinggi, mana de dia nak berdebat .. sebab apa yang dia tahu .. orang akan sentiasa kena ikut cakap dia .. pigii dahh


Lawak Awal Pagi Sabtu : Owh My Engrish~!!


Luorang dont play play. Wa taste not happy, what are the because the children fruit at SUK and tribe ghosts show stupid doesn't play. But wa dont want to enter mix..

And luorang here read this good good, this full week wa dont write politics much much ..  wa say sorry, body wa is not delicious,  body wa taste like enter the wind... kah kah kah kah kah

Friday, June 22, 2012

Santai: Cucu Yang Efisien .. Kah Kah Kah


Situasi : Kamu baru pulang dari sekolah. Nenek kamu sedang menonton televisyen ketika kamu masuk ke rumah

Tindakan: Suruh nenek tutup televisyen nanti duit televisyen sapa yang nak bayar.

kah kah kah
macam macam kelakuan la debudak sekarang
jawapan makin advance dan moden
apa tindakan luorang kalau anak luorang bebetul buat macam tu?
sekadar bersetuju atau kena tempeleng laju laju ?

Apakah Persamaan Diantara 2 Orang Manusia Neyh ??



Weyh .. 2 orang makhluk Allah kat atas ni ada banyak perbezaan, tapi tu bukan perkara tu yang wa nak cerita. Tapi kalau luorang nak tau, diowang ni ada kongsi satu persamaan .. 

Apadia ?? Kedua duanya naik bukan melalui pilihanraya .. dedua pakai pintu belakang.. kah kah kah kah 

Cuma Musharraf rampas kerajaan pakai tentera, tapi Najib gulingkan Pak Lah pakai Mahathir .. kah kah kah kah

Nota : Musharraf dah rebah .. Najib?? Lu pikir laa sendereyyyy

Thursday, June 21, 2012

Tetap Menunaikan Solat Berjemaah Walaupun Dalam Kesejukan Musim Salji



SAUDARA KITA DI MOSCOW SEJUK2 PUN SOLAT DI MASJID.. KITA ???

Kerana tidak mempunyai masjid yang cukup untuk melakukan solat, jamaah Muslim di ibu negara Rusia, Moscow, tidak mencari pilihan lain selain solat di luar dalam keadaan bersalji. 

"Kami meminta pihak berkuasa untuk membenarkan kami membina masjid baru, tetapi mereka mengabaikan tuntutan kami," kata Hasan Fakhritdinov, imam Masjid Bersejarah Moscow pada BBC News Online, Khamis, 22 Mac. 

"Sekarang orang perlu solat di luar saat hujan atau bersalji." 

Moscow adalah rumah bagi kaum minoriti Muslim, lebih dari dua juta dan salah satu bandar besar di Eropah dengan tumpuan Muslim paling besar. 

sekadar renungan & iktibar bersama.

Sumber : Facebook Danish Farish

Foto Yang Menguji Hati Nurani Dan Erti Kemanusiaan


Kalau takde rasa sebak bila tengok keadaan yang macam dalam foto kat atas ni, haruslah lu, wa dan kita semua pertanyakan kembali apa yang dah menyaluti hati dan fikiran kita. 

Bila terjumpa hal sebegini, hulurkanlah sekadar yang termampu. Perkara ni boleh je jadi kat anak sape sape dan harus kita ingat, bukan mereka yang meminta untuk jadi demikian..


Panas: Sebuah Lagi Projek Kerajaan Barisan Nasional ... Runtuh



Astaka di Jertih runtuh, enam terperangkap

BESUT - Sebuah astaka yang masih dalam pembinaan di Padang Astaka, Jertih di sini runtuh jam 1.30 petang tadi menyebabkan enam pekerja warga Indonesia terperangkap dalam runtuhan.

Sehingga jam 3 petang, seramai empat pekerja berjaya dikeluarkan dan dihantar ke Hospital Besut untuk mendapatkan rawatan.

Pasukan penyelamat masih bertungkus lumus untuk mengeluarkan dua lagi mangsa yang masih terperangkap.

Sumber : Sinarharian

Nota: Kalau Felda dikatakan dapat 'durian runtuh' tapi Terengganu plak makin sinonim dengan 'bangunan runtuh'. Huhuhuhu

Inilah Makanya PR Tak Dibenarkan Muncul Di Kaca TV



Kalau nengokkan undian ni, memang sebak le dada pemimpin pemimpin dan chai chai ameno. Tapi diowang masih lagi boleh menarik nafas kelegaan atas alasan voters tu adalah mereka mereka yang membaca akhbar online dan bukan media arus perdana termasuk media siaran.

Cuba bayangkan kalau bebetul pemimpin PR boleh masuk tv dan buat penerangan atas isu isu berbangkit secara berkala ..melopong lah tok siak kampung wa, terpacak lah rambut jkkk, terlompatlah makcik kiah dan mak senah yang tak pernah mendapat khabar selain dari berita tv3suku dan laporan utusex .. maka akhirnya mungkin PR akan kehabisan borang untuk pendaftaran ahli ahli baru.. sape yang susah ? kah kah kah

Kata member wa, tu pon Saifuddin yang memang ada background debat.. kalau yang debat tu Mat Maslan .. perghhhh .. mau dia tengok tv sambil berjogging atas treadmill lelaju sebab keterujaan... kah kah kah kah

Prof Diraja Ungku Aziz Ucapkan Syabas Pada Mujahid Yusuf Rawa .. Apa Kes ??


Tak semena mena Prof Di Raja Ungku Aziz  tokoh yang paling disegani terutamanya dalam bidang pendidikan dan seorang ahli ekonomi yang banyak menyumbang idea kepada agama, bangsa dan negara mengucapkan syabas secara terbuka kepada Dr. Mujahid Yusof Rawa dalam salah satu postingnya di Facebook

Ucapan tersebut dibuatnya atas satu laporan yang dikeluarkan oleh Malaysiakini tentang isu Negara Islam yang berjaya diseliakan dengan baik oleh Dr. Mujahid dalam debat yang dikatakan menjadi panas apabila wakil dari MCA menyerang Hudud dan mempersoalkan isu murtad


Ucapan syabas ini sudah cukup untuk membuktikan bahawa Prof Ungku Aziz menyetujui hujah hujah yang bernas yang lahir dari Dr. Mujahid dan merupakan pengiktirafan kepada usaha penerangan Islam kepada non muslim. 

Sila baca artikel yang dimaksudkan terus dari sumbernya - malaysiakini

Nota : 
  • Selama puluhan tahun dalam persekongkolan, ameno memang gagal mutlak dalam memberikan penerangan berkaitan Islam kepada sekutunya.
  • Ameno menjadi punca kenapa non muslim gagal untuk memahami Islam melainkan Islam hanya difahami sebagai Agama Persekutuan
  • Ameno jugalah yang menjadi biangnya sehingga non muslim berani untuk mempertikaikan Islam secara terbuka sedangkan dalam Islam, kita juga diajar untuk menghormati agama orang lain.
  • Sungguh benarlah para cerdik pandai sudah kian terbuka untuk memberi sokongan
  • Ameno kian membusuk sampai ke usus atau dalam bahasa geografinya .. bangkai bernyawa .. kah kah kah kah


Seorang Lagi Artis Isytihar Menyertai PAS


Caiyok la Hairie, selepas komen komen lu dalam twitter dan facebook tersebar, memang dah nampak lu cenderung kemana .. dan .. akhirnya terbukti .. Ahlan Wa Sahlan Ya Akhi

Nota : Foto - Penampilan pertama Hairie Othman di pentas PAS di Batu Gajah, 20 Jun 2012


Allahurabbi .. Hebatnya Sang Mujahiddin


Dikala nyawa jadi pertaruhan diperbatasan
Peluru bersimpang siur dari hadapan
Sang Mujahiddin masih sempat untuk membaca Al Quran
Subhanallah .. begitu indahnya iman

Teruskan lah wahai saudara ku yang berani
Berjuang sehingga kau temui Yang Hakiki
Syuhada jangan sesekali kau sangka mati
Malah merekalah orang yang bahagia disisi Ilahi

Allahuakbar, Allahuakbar, Allahuakbar~!!

Wednesday, June 20, 2012

Warkah Cinta Yang Kecundang .. Kah Kah Kah


Quote "Kenapa tak balas ke Awak dah Ada perepuan lain kalau Ada cakap lah Ada kan senang. saya tak ganggu Awak lagi sebab saya takut kekasih Awak marah kepada saya ni satu lagi saya nak cakap dengan Awak saya nak Awak tunggu di dalam kelas Awak balik sekolah nanti sebab saya ada hal penting nak cakap kepada Awak kalau Awak betul-betul sayang dan cinta kepada saya balas .... dan kalau awak mencintai saya awak tak payah bergurau dengan sikin kalau saya nampak awak dengan dia senang senang kita putus ok. abang balas . dan saya sayang awak . awak sayang saya tak . kalau sayang tolong balas"

Adoilaaa .. meneliti dari warkah yang syahdu ni, sumpah makan sate 3 cucuk, konfem dari debudak skolah rendah.

Hebatnya debudak sekarang, kekecik pon dah pandai cinta & cemburu .. aicewah .. rasa cam nak sekeh pala memasing ..

Weyh .. luorang pon ada ke gini gini masa kekecik dulu ?

Nota: Ini bukan warkah cinta Shafie Bedal ngan Ratu Botox .. harap maklum .. kah kah kah 

Tok Janggut Syahid Kerana Pertahan Khilafah - Bukan Kerana Protes Cukai



Assalamualaikum,

Susulan dari kuliah yang lalu di mana saya telah jelaskan peranan yang dimainkan oleh Ust Nur Alam dan Sdr Abu qassim dalam membangkitkan peristiwa Dahagi di Singapura, sentimen dan seruan 'Jihad-e-akbar fardhu ain' yang dikeluarkan oleh Kerajaan Turki Uthmaniah turut disambut oleh ulama-ulama di Kelantan khususnya di Pasir Mas. 

Tokoh yang tidak asing lagi ketika itu ialah Hj Mat Hassan Panglima Munas atau lebih dikenali dengan gelaran Tuk Janggut. Tuk Janggut yang berguru dengan Syeikh Ahmad Fathani di Makkah memikul tanggungjawab untuk menyemarakkan jihad menentang British yang berusaha untuk menguasai wilayah-wilayah umat Islam dengan menceroboh benteng-benteng Kerajaan Turki Uthmani. 

British yang merasa tercabar dengan kekalahannya di Gallipoli di tangan tentera khilafah telah mengerahkan seluruh kekuatan di seluruh tanah jajahannya untuk menggempur kedudukan umat Islam di Gaza, Beersheba (gambar di atas), Meggido (Palestin), Baghdad dan Afrika Timur. 

Di samping itu British telah memaksa agar umat Islam berdoa di masjid-masjid agar British memenangi perang Dunia Pertama khususnya ke atas musuh utama mereka iaitu Turki Uthmani. Mereka juga menyebarkan propoganda jika Turki menang, Mekah akan dikuasai oleh German.

Di samping itu British juga telah mengenakan tekanan kepada Sultan Muhammad IV supaya tunduk kepada kehendak British dan memastikan tidak ada unsur-unsur penentangan dari rakyat. Keadaan ini menyebabkan Tuk Janggut bangkit membakar semangat jihad di kalangan penduduk Pasir Mas dalam jajahan Jeram. Beliau berjaya mengusir pegawai British (berbangsa melayu) dari Singapura. 

Walaubagaimanapun British telah mengirim sebuah kapal perang dan kontinjen tentera dari Singapura untuk memburu dan membanteras kebangkitan rakyat Kelantan. Tuk Janggut dan pengikutnya berjaya ditangkap dan dijatuhkan hukuman bunuh.



Jenazah Tuk Janggut telah digantung selama seminggu di depan istana, di arak selama sehari di pekan Kota Bahru..

Beberapa persoalan yang wajar kita fikirkan dalam suasana kegawatan politik dan akhlak yang berlaku di negara kita kini. Tuk Janggut memahami tuntutan perjuangan membela al haq dan Islam. Malangnya institusi yang sepatutnya membela dan mempertahankan perjuangan rakyat telah tunduk kepada tekanan British dan mengistiharkan Tuk Janggut sebagai penderhaka. Bahkan jenazah Tuk Janggut digantung di hadapan istana selama seminggu..

Di satu pihak pula di manakah rakyat jelata ketika Tuk Janggut berhadapan dengan imperialis British. Apakah mereka ini merupakan 'the reluctant public' seperti yang kita saksikan pada hari ini. Jika fenomena 'reluctant public' ini berlaku juga pada hari ini, tidak mustahil jenayah politik akan disempurnakan melalui instrumen ugut dan fitnah...

Prof Madya Dr Hafidzi Mohd Noor

Lawak Gunting Rambut



Satu hari seorang penggubah bunga telah pergi ke kedai gunting rambut untuk memotong rambutnya. Setelah selesai, dan ketika beliau ingin membayar, si tukang gunting telah berkata "Saya tidak boleh menerima bayaran kerana saya sedang menjalankan khidmat masyarakat secara percuma selama seminggu". Si penggubah bunga berasa kagum lalu meninggalkan kedai tersebut. Pagi berikutnya apabila si tukang gunting ingin membuka kedainya, beliau menemukan sebuah kad ucapan 'terima kasih' dan sejambak bunga ros diletakkan didepan pintunya.

Kemudian, seorang anggota polis datang untuk memotong rambut, dan apabila beliau hendak membuat pembayaran, sekali lagi si tukang gunting mengatakan "Saya tidak boleh menerima bayaran kerana saya sedang menjalankan khidmat masyarakat secara percuma selama seminggu". Polis tersebut berasa gembira dan berlalu pergi. Keesokannya, sekali lagi si tukang gunting mendapati ada sebuah kad ucapan 'terima kasih' dan sedozen donut didepan pintu kedainya.

Kemudian, datang seorang ahli politik ke kedainya untuk memotong rambut. Apabila selesai dan ingin membayar, jawapan dari si tukang rambut tetap sama "Saya tidak boleh menerima bayaran kerana saya sedang menjalankan khidmat masyarakat secara percuma selama seminggu". Ahli politik itu berasa sangat gembira ketika meninggalkan kedai tersebut. Menariknya, apabila si tukang rambut bersedia untuk memulakan tugasnya pada keesokan hari, disana telah terdapat berderet deret ahli politik yang sedang beratur untuk menggunting rambut secara percuma .. kah kah kah

Dan cerita ni walaupun lawak, namun dapat menggambarkan apa yang tersirat dalam realiti membezakan masyarakat kat negara kita dan ahli politik yang menerajuinya.


Pengkhianatan Pimpinan Melayu Terhadap Khalifah & Bumi Palestin



Nota gambar :Askar-askar India Muslim dan melayu dijatuhkan hukuman tembak (firing squad) dalam peristiwa Dahagi kerana menyokong Khilafah Uthmaniah dan pertahan Palestin.

Siri Kuliah Sejarah - Peristiwa Dahagi di Singapura (1915)

Assalamualaikum, 

Saya ada mengisi siri-siri kuliah sejarah bulanan di beberapa buah masjid di Selangor. Salah satu dari kuliah tersebut ialah 'Perihal sokongan ulama tanah air kepada Khilafah Uthmaniah'. 

Sebagai mukaddimah saya terangkan di mana kedudukan khalifah dalam sistem politik tertinggi umat Islam dan peranannya di dalam memayungi ummah. 

Saya jelaskan juga apakah bencana yang menimpa umat ini apabila khilafah terakhir, Khilafah Uthmaniyah luput pada tahun 1924. 

Di sentuh juga sepintas lalu mengenai usaha as-Syahid Imam Al-Banna dan program maratib-ul-amal untuk mengembalikan khilafah bermula dengan pembinaan syahsiah muslimah sehingga terbitnya ustiazatul alam (Islamic world order yang memayungi seluruh dunia). 

Untuk siri yang pertama ini saya bongkar hubungan perjuangan umat Islam di Tanah Melayu dengan sistem khilafah yang berpusat di Istanbul. 

Saya jelaskan pada hadirin bahawa kita kena letakkan ulama-ulama pejuang yang selama ini dinobat sebagai pejuang nasionalis melayu kepada para mujahiddin yang gerak kerja dan perjuangannya bersifat global dan 'alami. Ini termasuklah peranan yang dimainkan oleh Dato' Bahaman, Tuk Gajah (Imam Perang Rasul), Mat Kilau, Tuk Janggut dan Tuk Ku Paloh. 

Apabila pecah perang dunia pertama, Turki Uthmaniy terseret sama ke dalam kancah global ini demi mempertahankan kedaulatan wilayah Islam dari pencerobohan British dan Peranchis. Untuk menghadapi ancaman barat ini maka khilafah telah mengeluarkan pengistiharan Jihad-i-akbar pada bulan Nov 1914. Fatwa kewajipan jihad ini telah membangkitkan umat Islam di seluruh dunia termasuk di Tanah Melayu. 

Singapura yang merupakan pusat pentadbiran dan military base bagi British menempatkan juga askar-askar India muslim dan melayu dalam pasukan British. 

Mereka akan dihantar ke tanah Arab untuk membantu 'revolusi Arab' menentang Turki Uthmani (Revolusi Arab ini dicetuskan oleh agen British T.E Lawrence atau terkenal dengan gelaran 'Lawrence of Arabia untuk mengusir Turki dari 'levant' termasuk Palestin). Askar melayu pula akan dihantar ke Afrika Timur untuk menggugat wilayah Islam seperti Somalia, Ethiopia, Eritrea, Sudan. 

Seorang ulama tempatan bernama Ust Nurul Alam Syah dari Kampung Jawa, Singapura dan seorang saudagar Gujerat bernama Kassim ali telah meniup semangat jihad di kalangan tentera Islam supaya tidak patuh kepada arahan British dan sebaliknya memerangi mereka yang memusuhi Islam. 

Pada 15 February 1915 seramai 815 askar India Muslim dan 100 askar melayu telah menyerang kedudukan pasukan British, menyebabkan 33 orang askar British terkorban. British telah memohon bantuan dari TSN (Timbalan Setia Negeri) untuk mematahkan pemberontakan ini. Ini adalah satu episod malang di mana Tentera Setia Negeri telah digunakan untuk mengkhianati perjuangan umat Islam

Peristiwa yang disebut sebagai 'Dahagi' (mutiny - atau pemberontakan) ini telah menyebabkan ramai askar-askar muslim dijatuhkan hukuman bunuh dengan 'firing squad'. Ust Nurul Alam dan Kassim Ali di hukum gantung. 

Demikian secebis dari perjuangan umat ini yang tidak pernah diungkap dalam buku-buku sejarah rasmi negara kita. Atas kesedaran bahawa ada usaha untuk menafikan umat ini dari sejarah sebenarnya, saya akan berusaha untuk mengenengahkannya kembali melalui ucapan, ceramah dan penulisan buku insyaAllah.  

Prof Madya Dr Hafidzi Mohd Noor

Sumber

DSAI Menang Kes Terhadap Nallakaruppan .. Rumbe Nalla Reke~!!

KUALA LUMPUR 19 Jun: Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini membatalkan permohonan pembelaan Datuk S Nallakaruppan berhubung tindakannya memfitnah Datuk Seri Anwar Ibrahim kononnya Ketua Umum KEADILAN itu menerima RM60 juta daripada Magnum Corporation.

Peguam Anwar, Latheefa Koya dalam satu kenyataan memberitahu, Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Su Geok Yiam dalam kamar selepas mendengar hujah kedua-dua pihak menolak permohonan Nallakarupan itu.

Alasan hakim tindakan Nallakaruppan itu remeh, penafian semata-mata dan menyalah guna proses mahkamah.

Dakwaan itu dibuat Nallakaruppan pada 23 Ogos 2008 dan diterbitkan dalam Mingguan Malaysia di bawah artikel bertajuk “Didakwa Terima 60 Juta.”

Mahkamah mengarahkan Nallakaruppan membayar kos ganti rugi terhadap Anwar dan jumlah tersebut akan dinilai kemudian.

Anwar turut diwakili peguam M Afiq Noor manakala Nallakaruppan diwakili Datuk Seri Muhammad Shafee Abdullah, Abishegam Sarah dan Nurul Nabiha.

=========================

Satu setel, satu lagi dalam proses. 

Wa naik heran, banyak betul duit puak puak ni untuk membayar saman saman yang dikemukakan oleh PR. 

Seolah olahnya ada satu badan yang ditubuhkan untuk mengelola tabung membayar saman fitnah dan tabung itu akan membayar kesemua saman yang chai ameno/bn kalah dimahkamah.

Sebabnya..
Mungkin Nalla merupakan seorang businessman, tapi untuk membayar sejumlah RM100 juta, amaun yang dipohon oleh pihak DSAI, wa tak fikir duit tu akan keluar dari poket beliau sendiri. Itu kerugian yang boleh diramal dan sebagai seorang bisnesman, risiko macam tu perkara utama yang ada dalam pertimbangan.

Tapi, Nalla meneruskan juga fitnah fitnah yang direkacipta untuk menyerang DSAI, walaupun dia tahu isu isu yang dilambungkan tidak mempunyai asas yang kuat dan mempunyai peluang yang besar untuk disaman  lalu kalah  dimahkamah.

Itu pendapat wa la, atau mungkin Nalla adalah salah satu manusia suci yang dah tak perlu pada duit dan menjatuhkan kredibiliti DSAI hanyalah hobi waktu senggang bila takde game tennis.. kah kah kah


Tuesday, June 19, 2012

Najib Wajib Bersuara Segera .. Banyak Isu Tak Terjawab Neyh ..

Bercakap benar bukan sahaja tuntutan agama malah terhadap pemimpin negara khususnya apabila menyentuh perihal keselamatan dan kedaulatan negara.

Mutakhir ini, tiga isu utama menggamit fikiran ramai, iaitu perihal penjualan rahsia kerajaan melibatkan kapal selam Scorpene; keupayaan sistem kawalan ruang udara yang dipersoalkan; dan keganasan politik yang masih belum dapat kecaman jelas pimpinan atasan.

Peluang Perdana Menteri (PM) untuk bersuara dengan membuat kenyataan rasmi menjawab ketiga tiga isu ini masih belum diambil.

Usul tergempar Parlimen untuk membahaskan pendedahan penjualan rahsia sulit pertahanan negara  mengenai kapal selam Scorpene ditolak bulat-bulat Speaker Dewan Rakyat.

Saranan agar sistem kawalan ruang udara yang baru dipasang untuk diaudit pertubuhan udara antarabangsa juga tidak diendahkan.

Malahan, walau jelas kontrak RM280.6 juta dianugerahkan secara tender terus kepada keluarga bekas  Menteri, penjelasan lanjut kebolehan syarikat tidak diberi.

Rungutan pegawai trafik udara berserta senarai kecacatan sistem tidak terjawab. Panggilan untuk mengeluarkan kenyataan bersama mengutuk politik samseng sebagaimana Malam Berdarah Lembah Pantai, 24 Mei lalu dan meminta Suhakam menyiasat beberapa kejadian ganas juga diketepikan.

Sudah tiba masanya, PM mempamerkan kepimpinan, keikhlasan dan tanggungjawab walaupun gagal menjamin pilihan raya yang bebas dan adil, sering berdolak-dalik dan menarik balik dasar dengan mudah.

Contohnya, penarikan Skim Baru Perkhidmatan Awam, cubaan pembekuan dana PTPTN untuk Selangor, pembubaran usaha sama Mas-AirAsia dan pengurusan ekonomi yang lemah - menjadi lumrah dan penanda aras identiti kerajaan BN pimpinan beliau.

Sehubungan dengan itu, PM mesti berani melakukan reformasi yang menjamin pentadbiran kerajaan agar lebih telus dan amanah berdasarkan prinsip timbang-tara dan pemisahan kuasa melalui reformasi Parlimen yang menyeluruh.

Reformasi Parlimen iaitu membenarkan penubuhan Jawatankuasa Tetap Parlimen dalam pentadbiran utama kerajaan seperti Jawatankuasa Tetap Kewangan, Pertahanan, Ekonomi, Pendidikan, Kesihatan, Perhubungan Luar Negara  dan Pembelian Aset Negara yang dapat mengelakkan salah guna kuasa, unsur rasuah dan pembaziran.

Ia memastikan segala dasar penuhi prinsip yang mengutamakan kepentingan rakyat. Bayangkan, kerajaan mahukan tambahan belanjawan sebanyak RM14 bilion untuk tahun ini; membeli peralatan perang melebihi RM12 bilion; dan  RM12 bilion untuk membayar PKFZ.

Kemahuan kerajaan yang pelbagai terlaksana jua tanpa perlu merujuk kepada sebarang Jawatankuasa di Parlimen dan apabila ada Jawatankuasa Akaun Awam (PAC) - itu pun belum bersidang setelah tiga bulan yang lalu - membuktikan reformasi Parlimen sangat diperlukan.

Kuasa rakyat melalui Parlimen untuk menyemak dan meluluskan sebarang perjanjian antarabangsa sudah tentu dapat mengelakkan kehilangan kedaulatan negara seperti dalam urusan sempadan Pulau Batu Putih (dengan Singapura),  Blok L dan M (dengan Brunei) dan perjanjian perdagangan bebas Malaysia-Australia (Mafta) melibatkan isu Lynas dan sisa toksik.

Sesi soal jawab mingguan secara terus kepada PM dengan Parlimen dapat memberikan peluang beliau memberikan penjelasan isu seperti perincian perbelanjaan RM2 juta untuk lawatan sambil menghadiri majlis pertunangan anak  PM ke Kazakhstan dan yang terbaru perbelanjaan RM3 juta untuk lawatan kerja ke kota New York dan Washington DC sambil menghadiri program peribadi; dan juga penjelasan kenapa lawatan ke Milan dan Dubai selama empat hari  pada waktu yang sama tidak didedahkan dalam jawapan rasmi di parlimen.

Reformasi Parlimen mungkin akan menjamin soalan saya agar kerajaan menyenaraikan nama ahli keluarga menteri dan timbalan menteri kabinet yang memperoleh projek tertutup atau melalui tender yang melebihi RM5 juta dari  2000-2011 tidak ditolak mudah Speaker Dewan.

Reformasi Parlimen turut menentukan bahawa Parlimen tidak menjadi Rubber Stamp di mana lapan rang undang-undang disegerakan dalam satu hari tanpa penelitian, pembahasan dan keputusan untuk memenuhi mandat diberikan  rakyat.

Diharap beliau mencerahkan keadaan, bukannya seperti jerebu teruk yang sekali lagi melanda negara sebagai peringatan tahunan akan kegagalan diplomasi PM menuntut negara jiran menghalang kebakaran yang ramai berpendapat  melibatkan syarikat perladangan negara yang nampaknya tidak mahu mendengar nasihat apa lagi arahan PM yang tumpul pengaruhnya.

Akhir sekali, semua ini wajib dibuat PM yang sepatutnya jangan segan bersuara sekiranya beliau benar-benar PM kepada rakyat Malaysia dan bukan untuk keluarga dan kroni sahaja.

Mungkin inilah kepimpinan silence is golden yang mahu diterapkan di dalam kerajaan. Apa kata Najib? Shhhhhhh, diam. 

- Nurul Izzah Anwar



Monday, June 18, 2012

2 Foto Dari Borneo, Weyh Sape Nak Jawab Ni ??


Hati hati bila memilih dalam PRU, jangan terus ditipu oleh biawak yang bertopengkan manusia. Pengundi bagi mereka hanya fixed deposit untuk terus kekal berkuasa, namun setelah kuasa ada ditangan, nasib pengundi terus diabaikan .. foto dibawah ini menceritakan kisahnya.


Ini terjadi di pedalaman negeri Sabah. Rujuk Sumber Facebook



Ini pula foto dari Sarawak . Rujuk Sumber Facebook

Sudah tiba rakyat dari borneo untuk membuka mata dan menyaksikan sendiri apa yang dilakukan oleh pemimpin pemimpin yang dipilih oleh mereka saban pilihanraya untuk membantu mereka dalam urusan hidup seharian.

Dikala rakyat ditimpa kesusahan, pemimpin sibuk dengan mengejar pangkat dan mengumpul harta. Dan mereka hanya menunjukkan muka diwaktu sudah hampir dengan pilihanraya, untuk sekali lagi merayu agar rakyat mengundi mereka .. cukup cukuplah ... jom tumbangkan rejim yang angkuh kerana sudah tiba masa untuk satu perubahan. 


Aik .. Sedara Taib Mahmud Pon Dah Join PAS .. Apa Cerr .. ?



KUALA LUMPUR, 18 Jun: Bekas Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Salleh Jafaruddin secara rasmi menyertai PAS hari ini.

Beliau menyerahkan borang keahlian kepada Presiden sendiri, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang di Ibu Pejabat PAS, Jalan Raja Laut sambil disaksikan Setiausaha Agung, Datuk Mustafa Ali dan Pesuruhjaya PAS Sarawak, Adam Ahid. 

Salleh berkata, beliau menyertai PAS atas pilihan sendiri dan yakin dengan petunjuk Allah selepas melakukan solat istikharah. 

"Selepas bermesyuarat dengan ahli Parlimen PAS bulan lepas, saya terus berfikir, istikharah minta petunjuk dari Allah. 

"Kalau PAS ini baik untuk saya, baik untuk perjuangan keluarga, agama dan negara saya minta Allah tunjukkan. 

"Mungkin hidayah atau petunjuk yang diilhami daripada istikharah itulah yang membuatkan saya buat keputusan untuk masuk PAS," kata beliau ketika ditemui selepas itu. 

Salleh, 68 pernah menjadi Adun dan ahli Parlimen Sarawak dan pernah bertanding sebagai calon Bebas menentang Ketua Menteri, Tan Sri Abdul Taib Mahmud di kerusi DUN Balingian pada Pilihan Raya Negeri Sarawak, tahun lalu. 

Salleh yang berketurunan Melanau dari Oya, merupakan dua pupu Taib. 

Beliau merupakan anak emas Tun Rahman Yaakob ketika menjadi ketua menteri dan gabenor dalam tahun 70-an dan 80-an itu, turut bersama Rahman dalam insiden Ming Court 1987 untuk menjatuhkan Taib. 

Kini, Salleh giat melibatkan diri dalam kerja-kerja dakwah secara persendirian di Sarawak dan membuka beberapa sekolah tahfiz. 

"Saya ada aktiviti dakwah untuk menyebarkan syiar Islam secara persendirian di Sarawak sebab kedudukan saya sebagai pembangkang, sukar saya nak mendapatkan laluan ataupun kemudahan daripada kerajaan. 

"Bahkan saya nak mengadakan sekolah tahfiz 19 tahun lalu guru-guru agama datang dari Indonesia saya terpaksa hantar ke Sabah," katanya. 

Tambahnya lagi, selepas mengenali PAS dengan lebih dekat, beliau yakin dengan perjuangan PAS membawa Islam. 

Penyertaan beliau ke dalam PAS menambahkan lagi bilangan tokoh-tokoh pentadbir dan teknokrat yang bersama-sama dalam perjuangan Islam.

Sumber : Harakahdaily

Kartun : Di Tonggeng Halal .. Kah Kah Kah

cam biasa, klik untuk tumbesaran

Suka atau idak ..
Ini realiti yang berlaku dalam masyarakat kita skang ni .

Cukup berhati hati bila tiba bab makanan
Dicari sampai sedalam dalanya maklumat berkaitan
Samada ada bahan syak atau meragukan
Tak dinafikan tu memang bagus utk jadi amalan

Tapi halal dan haram bukan setakat apa yang kita telan
Jangan bila dalam hal lain .. pakat bedal kiri dan kanan
Hilang terus rasa nak cek waham dan dzan,
Pulun semacam sampai tahap meroyan

wuuhhhaaaiiiii ~!!!

Foto Kredit : Sumber FB

Aliran Syiah Di Ekspo Perdagangan Dunia Islam 2012 - Syabas Tuan Guru

klik untuk imej lebih terang .. tapi dalam Jawi .. kat bawah ni terjemahannya



KENYATAAN MEDIA

Saya dimaklumkan bahawa terdapat bahan-bahan berunsur Syiah yang dipamerkan di Ekspo Perdagangan Dunia Islam 2012 yang sedang berlangsung di perkarangan Stadium Sultan Muhammad IV pada masa ini. Bagi pihak kerajaan negeri Kelantan, saya ingin melahirkan rasa dukacita yang teramat sangat di atas sikap peserta ekspo yang nyata sekali tidak menghormati sentimen umat Islam tempatan yang berpegang dengan akidah Ahlus Sunnah Wal Jamaah.

Justeru, saya telah mengarahkan agar pihak urusetia memastikan semua bahan-bahan ini diturunkan serta merta dengan seberapa segera serta memastikan perkara ini tidak berulang. Saya merakamkan terima kasih kepada semua pihak yang bertindak segera di dalam memaklumkan perkara ini kepada pihak urusetia khususnya serta pihak kerajaan untuk tindakan. 

Pada saya, urusan akidah ialah perkara yang tiada tolak ansur.


Salam hormat,


(DATUK BENTARA SETIA HAJI NIK ABDUL AZIZ BIN NIK MAT)

Bertarikh : 28 Rajab 1433 H bersamaan 18 Jun 2012

Nota: Cegah Sebelum Parah .. Salute TGNA
 

Sama Sama Mendebik

Web / Blog PAS

Turut Mendebik

Sembang Je La

Site Info

free counters

Site Resources

Debik Karmic Copyright © 2011-12 Karmic Contact: Email To Karmic