Saturday, March 31, 2012

Artikel : Adakah Umno membela nasib orang Melayu selama ini?


Sudah lebih 54 tahun Umno memerintah negara kita ini, dan dengan perlaksanaan Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang bertujuan untuk meningkatkan daya saing dan kuasa ekonomi orang-orang Melayu yang masih diamalkan sehingga ke hari ini.

Jadi kenapa pula Umno dan Perkasa sering melaung-laungkan yang orang-orang Melayu sering dipinggirkan. Siapakah yang sebenarnya telah meminggirkan orang-orang Melayu selama ini? Dan kenapa pula sudah lebih 54 tahun Umno memerintah dengan DEB untuk membantu masyarakat Melayu, namum sehingga ke hari ini, orang-orang Melayu pada kebanyakan masih hidup di dalam keadaan miskin dan daif? Kenapa sehingga ke hari ini, di kebanyakan perkampungan masyarakat Melayu masih tidak mempunyai kemudahan air, jalan dan elektrik di kawasan-kawasan tempat tinggal mereka?

Kenapa pula dengan adanya Umno yang mendakwa dirinya jaguh Melayu, masih terdapat orang-orang Melayu yang buta huruf, tidak dapat menyambung pendidikan mereka ke peringkat yang lebih tinggi, ekuiti pemilikan orang-orang Melayu di dalam sektor ekonomi masih jauh ketingggalan walaupun terdapat sistem kuota yang melindungi mereka? Selain daripada itu, ramai pula muda-mudi Melayu yang terjebak di dalam kancah jenayah seperti lumba haram, gejala mat rempit, penagihan dadah, ragut dan sebagainya.

Di dalam bidang politik pula, kenapa pula timbul beberapa parti politik Melayu yang bukan Umno sedangkan Umno sering mendakwa diri mereka pembela Melayu yang tulen? Jadi, adakah Umno ini benar-benar jaguh Melayu dan sejauh manakah keberkesanan Umno ini sebagai jaguh Melayu seperti yang didakwanya selama ini?

Skandal dan penyelewengan yang merugikan

Kita telah melihat, menyaksikan dan membaca pelbagai jenis skandal dan penyelewengan yang telah banyak merugikan orang-orang Melayu. Wang-wang dan peruntukan yang sepatutnya disalurkan untuk membangun dan memajukan ekonomi masyarakat Melayu sering digunapakai oleh Umno dan kroni-kroni mereka yang berkepentingan diri. Akibat daripada itu, terjadilah bermacam-macam masalah, skandal dan penyelewengan bukan setakat ratusan Ringgit tetapi menjangkau kepada berbilion Ringgit jumlahnya.

Di sini kita paparkan beberapa jenis skandal dan penyelewengan yang sememangnya telah banyak merugikan orang-orang Melayu selama ini:

  1. Skandal Bank Bumiputra Malaysia Bhd yang menyebabkan kematian,
  2. Penyelewengan saham di dalam Renong Bhd,
  3. Penyelewengan saham dan kerugian di dalam Sime Darby Bhd,
  4. Dana Felda yang hampir kosong dan boleh dikatakan telah muflis kalau bukannya suntikan dana baru oleh kementerian kewangan,
  5. Pemberian permit import kenderaan mewah kepada kroni-kroni Umno,
  6. Skandal komisen pembelian kapal selam Scorpene yang berakhir dengan kematian,
  7. Skandal dalam PSC-Naval Dockyard yang melihat kos pembinaan kapal-kapal perang meningkat secara mendadak,
  8. Kos pembinaan lapangan terbang KLIA 2 yang semakin meningkat dengan mendadak,
  9. Skandal upahan kepada FBC Media bagi mempromosi imej Najib dan Rosmah dengan pujian-pujian buatan sendiri,
  10. Kerugian berturut-turut Penerbangan Malaysia (MAS),
  11. Kerugian berturut-turut Perusahaan Otomobil Nasional (Proton),
  12. Skandal Port Klang Free Zone (PKFZ) yang mencatatkan kehilangan berbilion Ringgit,
  13. Kerugian pelaburan dalam Tabung Haji,
  14. Skandal kondo-lembu dalam National Feedlot Corporation Bhd (NFC),
  15. Pemberian pinjaman KWSP tanpa faedah kepada pembeli-pembeli rumah yang tidak layak mendapatkan pinjaman perumahan,
  16. Pemansuhan pembayaran balik pinjaman kepada KWSP oleh kementerian kewangan.


Dan jika dijumlahkan kerugian-kerugian yang dialami hasil daripada skandal dan pelbagai bentuk penyelewengan di senarai ini, bukan sahaja berbilion Ringgit, malah, jumlah yang bilangan angka yang lebih daripada berbilion Ringgit.

Jika sekiranya jumlah wang tersebut digunakan dengan cara yang telus, cekap dan jujur, sudah tentu jumlah tersebut akan mencukupi bagi membantu dan memanfaatkan masyarakat Melayu pada keseluruhannya dalam apa jua bentuk, tidak mengira, pendidikan, ekonomi ataupun sosial.

Kontrak bumiputra dimonopoli Umno

Mengikut polisi-polisi yang ditetapkan di dalam DEB, kontrak-kontrak kerajaan hendaklah diberikan kepada kontraktor-kontraktor bumiputra yang berkebolehan dan berkelayakan mengikut kelas-kelas yang akan ditetapkan.

Akan tetapi, orang-orang Melayu biasa selama ini tidak pernah diberikan kontrak-kontrak sepertimana yang ditawarkan mengikut perlaksanaan DEB, kerana hampir kesemua jenis kontrak yang ditawarkan telah dan sedang dimonopoli oleh kroni-kroni Umno yang kebanyakan terdiri daripada kalangan ketua-ketua bahagianUmno, ketua cawangan Umno, ahli-ahli jawatankuasa bahagian dan cawangan Umno, ahli-ahli majlis perbandaran, ahli-ahli JKKK, ahli-ahli parlimen serta ahli-ahli dewan undangan negeri Umno.

Oleh itu, adakah orang-orang Melayu biasa dapat menerima kontrak-kontrak kerajaan yang selama ini dimonopoli secara terus oleh para pemimpin Umno ini? Sudah tentunya tidak. Dan jikalau mereka-mereka ini inginkan kontrak daripada kerajaan, mereka dikehendaki mengisi borang untuk menjadi ahli Umno terlebih dahulu, dan kemudiannya bertanding merebut jawatan dalam parti. Kalau menang boleh mendapat habuan, tetapi kalau kalah, apa pun tak dapat.

Sementara di kalangan ketua-ketua bahagianUmno, ketua cawangan Umno, ahli-ahli jawatankuasa bahagian dan cawangan Umno, ahli-ahli majlis perbandaran, ahli-ahli JKKK, ahli-ahli parlimen serta ahli-ahli dewan undangan negeri Umno ini menjadi kaya raya, maka gelaran “bumiputra” digunakan dalam umum yang kononnya ada banyak orang-orang Melayu yang telah berjaya di dalam bidang ekonomi tetapi sebenarnya hanya kroni-kroni Umno sahaja yang berjaya menjadi kaya-raya sementara orang-orang Melayu biasa masih miskin, tidak maju dan terpinggir.

Siapakah meminggirkan siapa?

Persoalan yang masih hangat didengar pada hari ini, adalah menurut Umno dan Perkasa, orang-orang Melayu sering dipinggirkan, terutamanya di negeri Pulau Pinang yang dahulunya diperintah oleh Parti Gerakan di bawah Barisan Nasional (BN), di mana bekas ketua menteri Dr Koh Tsu Koon seringkali dituduh meminggirkan masyarakat Melayu, dan apabila Pakatan Rakyat yang dipimpin oleh DAP mula memerintah Pulau Pinang, ketua menteri sekarang, Lim Guan Eng pula dituduh meminggirkan masyarakat Melayu dengan pemerintahan “kejam”nya.

Kerajaan negeri Pulau Pinang dilabel oleh Umno dan Perkasa sebagai kerajaan Cina Pulau Pinang, sementara kerajaan negeri Perak (sebelum Februari 2009) dilabelkan sebagai kerajaan boneka Cina Perak, manakala kerajaan negeri Selangor sering dicapkan sebagai kerajaan pengkhianat bangsa Melayu dan bermacam-macam lagi gelaran yang berunsurkan perkauman.

Soalannya adalah siapakah yang sebenarnya meminggirkan masyarakat Melayu selama ini? Parti Gerakan yang telah memerintah Pulau Pinang bersama dengan Umno sejak dari 1969 sehingga 2008, orang-orang Melayu masih terpinggir, Umno yang memerintah negeri Perak dan Selangor sejak dari tahun 1957 hinggalah 2008, masyarakat Melayu juga masih terpinggir, Umno yang telah menjadi tunggak utama di dalam kerajaan persekutuan BN sejak daripada 1957 sehingga sekarang dan punyai kuasa yang amat meluas untuk melaksanakan pelbagai jenis pembangunan didokong penuh pula dengan DEB, tetapi orang-orang Melayu masih dipinggirkan menurut Umno dan Perkasa.

Siapakah yang memerintah negara ini dan beberapa buah negeri selama ini, sebelum wujudnya Pakatan Rakyat? PKR dan DAP yang baru sahaja mengambil-alih tampuk pemerintahan beberapa buah negeri pada tahun 2008 telahpun dituduh mengkhianati dan meminggirkan orang-orang Melayu, Umno telah memerintah lebih daripada 54 tahun, lebih lama daripada mana-mana parti di negara ini dan masyarakat Melayu masih juga terpinggir, hidup dalam keadaan daif, tercirir dalam arus pendidikan dan pembangunan.

Ya, yang telah menjadi kaya-raya, mendapat jumlah wang dan harta yang banyak hanyalah orang-orang Umno sahaja, bukannya orang-orang Melayu. Orang-orang Umnolah yang selama ini telah meminggir dan merosakkan kredibiliti masyarakat Melayu pada keseluruhannya.

Weyh .. Ini Bebetul Keladi .. Bukan Lawak



Sesekali keluar tajuk le plak..

Weyh.. jangan panik .. gambar kat atas ni memang pure .. takde tacap tacap. Menda ni memang keladi cuma luorang berselera ke nak memamah keladi kalo dah bentuk dia cenggini ? Dah serupa kaki betul .. kalo terjumpa dek uncle seekers .. konfem dia kata kaki bigfoot .. kah kah kah kah

Keladi ni jenis boleh dimakan mentah, dituai di Quanzhou daerah Fujian, dan merupakan bahan biasa yang digunakan dalam perubatan China bagi penyakit buah pinggang. Kat sana ia juga dikenali sebagai Akar Shanyao .. 

Moh tengok lagi sekali .. keh keh keh keh 


uish .. lepas wa belek belek .. bila nengok dari angle ni ..cam nak sama lak gambar keladi ni ngan gambar kat bawah .. isk isk isk ... dasat plak kebetulan ni ..saling tak tumpah .. kah kah kah kah kah '

Friday, March 30, 2012

Jaga Jaga - Persepakatan Lembu Dah Mula Sawan



SHAH ALAM – National Feedlot Corporation (NFCorp) membuat satu laporan polis terhadap tiga pemimpin tertinggi PKR - Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar; Pengarah Strategi, Rafizi Ramli dan Ketua Wanita, Zuraida Kamaruddin hari ini mendakwa mereka membocorkan rahsia dokumen bank syarikat itu.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan, NFCorp mendakwa Rafizi melakukan kesalahan serius melanggar Akta Institusi Perbankan dan Kewangan 1989 (BAFIA) apabila mengedarkan dokumen akaun bank yang sepatutnya rahsia kepada media pada 7 Mac lalu.

“Pada sidang media tersebut, bukan sahaja maklumat dan dokumen akaun bank NFCorp didedahkan tetapi juga akaun bank milik syarikat lain selain akaun individu pengarah juga diedarkan.

“Jika disabit bersalah mengikut Jadual Empat, Seksyen 103 BAFIA kerana melanggar Seksyen 97(1) dan (3) adalah penjara tiga tahun dan denda RM3 juta,” kata NFCorp dalam kenyataan itu - Sumber

========================

Apa kemenda nya ni ?? Banyak sangat undang undang caca marba kat dalam sistem negara, bih tu kalau ada kebobrokan dan ketirisan dalam pengurusan takleh dedah kan le ye ? Nak kekalkan rakyat negara dalam ketakketahuan yang berpanjangan ke ? Malang betul kalo undang undang Saddiq Sigaraga terus berlaku. Siapa yang untung ? dah tentu Pak Haji Misai Kontot 25% .. 

Wa harap, akta tu hanya terpakai kalau ada penganiayaan kepada pelaku dan pengadu berniat untuk menjatuhkan pelaku dan bukannya dalam keadaan sipengadu mendedahkannya hanya bertujuan untuk memberitahu bahawa ketirisan dan penyelewengan sudah berlaku. Jika tidak, takde sape yang akan cuba untuk mendedahkan kebenaran kalau ganjarannya cuma penjara sedangkan penyeleweng terus buntang kekenyangan.

Lawak 1st Class Dari Opera SPRM

errr .. gambar sekadar hiasan

Tahun tahun kebelakangan ni, kalo luorang nak nak gi sarkas berbayar, wa nasihatkan jangan. Langgan ASTRO untuk semata mata nengok rancangan Raja Lawak pon tak yah ..Toksah nak buang duit bebanyak .. sebab kalo sekadar nak gelak tengok badut membangangkan diri sendiri, bahan percuma dah berlambak kat luar .. antaranya lawak pecah perut kat bawah.

Malaysia antara negara yang paling banyak mengambil tindakan terhadap ahli politik dalam isu rasuah berbanding Singapura dan Hong Kong, kata Timbalan Pesuruhjaya (Operasi) Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Datuk Mohd Shukri Abdull.

Ni Lawak Pembukaan ..Tak agak agak langsung nak buat lawak, mungkin persediaan kurang , mungkin prop tak membantu , mungkin idea dah makin surut, atau mungkin dia kena berguru lagi ngan Amir Raja Lawak .. kah kah kah kah kah 

Brader, kalo Kampung A banyak penyamun berbanding Kampung B & Kampung C susah nak dengar ada kejadian pecah rumah, dah tentu lah kejadian menangkap penyamun tu giat ada kat Kampung A. Kampung B & C nak tangkap cemana ?? dah penyamun pon takde ... kah kah kah kah kah (kalo ikut logik, kenyataan gini pon dah menggambarkan berapa banyak penyamun Kampung A daaa)

Moh kita tinjau Indeks Rasuah Yang Terlatest ..


Cuba tengok negara yang diperkotak katikkan oleh mamat ni .. Singapore ngan Hong Kong .. pastu bandingkan plak ngan negara yang terchenta kat senarai kat bawah,

Weyh .. lain kali nak buat perbandingan, cari le yang sama tajuk .. bak kata orang kampung wa kat Russia nun .. compare apple to apple ..not apple to badut .. kah kah kah kah

Ni Lawak Kedua ..

Beliau dalam pada itu turut mengingatkan agar sebarang kes perlu dilaporkan terlebih dahulu kepada SPRM sebelum membuat apa-apa hebahan di blog atau sidang media."Ibarat kita nak masuk hutan memburu burung, lembu, gajah, tetapi pada masa yang sama kita bawa gendang. Belum sempat berburu, semua binatang dah lari," katanya sambil disahut gelak ketawa oleh hadirin.

Tengok . wa dah cakap .. kan ada owang gelak .. kah kah kah kah .. masalahnya dah berapa banyak report kalo berkaitan puak gerombolan ..takde tindakan susulan .. alih alih , pihak yang me'report' plak yang kena tindakan undang undang ..tak pon keluar ikut tingkap .. kah kah kah kah. Kak Jat punya kes, sebab hebohkan blog ngan sidang media laa baru luorang buat kerja .. kalo idak pengap sampai jadi jeruk ..weyh, lagi satu wa nak pesan, kalo lu nak memburu lembu tak yah masuk hutan .. gi kat kondo menerung ... kah kah kah kah

Dan Lawak Yang Paling Lawak Antara Semua Lawak ...

"Bila parlimen bubar sepatutnya perlu ada satu kerajaan sementara ditubuhkan untuk mengambil alih negara. Mengenai penggunaan kenderaan itu, saya rasa bukan hanya digunakan pada satu parti sahaja kerana ia termasuk kenderaan kerajaan negeri."

Aih .. tu bukan rasuah ke ? .. Jentera Kerajaan termasuk van van Kementerian Penerangan melambak lambak masuk kat kampung kampung, lu pernah ke nampak PR bawak van Kementerian Penerangan, JKR, Kementerian Pertanian buah agih agih baja, van van KEMAS dan sebagainya masa pilihanraya ? ada ke ? Lain kali kalo ye pon nak meludah, pastikan kebawah .. kalo idak .. berlemoih .. kah kah kah kah kah 

Thursday, March 29, 2012

Debik : Jangan Berlagak Tapi Bodoh Melantun



Wa dah naik jemu dengan omelan dari orang yang dengan sengaja tak nak paham .. weyh .. nak kritik biar masuk ngan isu, kalo tak paham tak yah kritik , pi balik bagi hamster makan, lagi banyak pekdah ..tak pon ajak burung kakak tua lawan cakap .. baru ada akai..

Menda ni bukan isu baru, dah tu yang bercakap plak bukan orang yang tak gi usrah .. tapi ye le .. baru naik jadi naqib dah rasa terer ngalahkan Syeikhul Azhar. Nak kata apa orang yang cenggini ? Mental disorder ke ? Wa dah banyak kali pesan, menda senang jangan bikin susah , jangan bikin ribut, biar nampak bodoh .. asalkan bukan betul betul bodoh. Jangan salah debat nanti kena debik .. 

Isu nya apa ? Tak nak sokong PAS sebab regu ngan DAP ? Nak samakan regu PR ngan regu Gerombolan ? Pala hotak lu (maaf bahasa kasar). Tu lah, dulu mak bapak bagi duit suh belajar elok elok, lu plak melencong gi taman permainan main buaian, challenge sape lagi laju, challenge sape yang hayun lagi tinggi,  dah beso panjang jadi mangkuk hayun .. baham tanah. 

Weyh, wa cakap lagi sekali, gerombolan adalah satu badan persekongkolan yang memang ditubuhkan untuk sama sama mendirikan negara yang berteraskan sekular sebagai teras perundangan .. nak wa ulang ? Mereka tak kan pernah ada tanam cita cita untuk menggubal perlembagaan sebab terjajah ngan sistem Lord Reid yang terus jadi pujaan. Lu pernah baca statut perlembagaan ? Lu tahu apa itu sekular ? aahh .. lu google je la kan senang ..  Berbanding regu PR yang dalam klausa Tahaluf Siyasi, tapi wa rasa .. klausa ni lagi la lu tak paham .. kan .. ? kan .. ? Ok .. lu fikir kan bebaik .. cerna sampai hadam.. lepas tu kalo masih tak paham baik lu mintak kerja sebagai tukang gali tanah kubur, mungkin lu akan dapat sinar keinsafan lepas tu. Ni wa nak bagi hipotesis yang paling mudah ..

Ahmad - Kaki surau
Bakir - Mat Ranggi
Ah Leng - Tokey ikan

Dalam hidup seharian, Ahmad suka pada majlis ilmu dan kerja amal, Bakir sentiasa up to date ikut perkembangan sementara Ah Leng plak kalo tak gi pasar, dia mem bz kan diri kat kolam ternakan ikan. So dalam hal ni, memang susah nak nampak diowang akan lepak kat kedai kopi simpang jalan dalam satu group. 

Kalo kolam ternakan Ah Leng kena tuba ngan penyangak, Bakir tepuk tepuk bahu Ah Leng suh dia sabar, Ahmad plak ajak Bakir pakat pakat tolong mana yang patut. Setakat itu . Bila motor Bakir hilang, Ah Leng plak sudi tumpangkan lori dia untuk gi buat repot polis sementara Ahmad lancarkan kutipan derma . Setakat itu. Bila kaki Ahmad terseliuh, Bakir tolong carikan ubat sementara Ah Leng plak bagi Ahmad berhutang bekalan ikan selama dia tak leh kerja ..pon hanya setakat itu. Senario ni semua dinamakan gotong royong .. bantu membantu .. tapi weyh .. ni blom lagi masuk ke bab tahaluf siyasi .. lu paham tak ?

Then, tiba musibah kat kampung tu, pencuri bermaharajalela , rumah Ahmad, Bakir dan Ah Leng masing masing dah kena pecah. Masing masing dah tak boleh buat kerja ngan tenang. Lepas satu satu kecurian berlaku sampai diowang takleh tahan. Lepas berpakat, diowang setuju nak buat rondaan macam rukun tetangga. Setelah tu diowang bertiga memang selalu dok sama sama, minum sama sama, bermesyuarat sama sama, bertukar tukar pendapat dan strategi bertujuan untuk menangkap pencuri sekaligus kembalikan ketenangan kampung .. dan yang ni laa dinamakan Tahaluf Siyasi. 

Then , kalo pencuri tu dah ditangkap atau masalah kecurian dah setel, Ahmad takkan mungkin jadi Mat Ranggi, Bakir takkan mungkin jadi Tokey Ikan sementara Ah Leng takkan mungkin jadi Kaki Surau .. lu paham tak ni ? Diowang ni ada watak dan ciri masing masing .. soal samada rukun tetangga tu nak diteruskan selepas kejadian tu soal lain .. terpulang le dengan keadaan .. Cuma yang wa nak katakan .. DIOWANG BERSATU SEBAB NAK PERBETULKAN KEROSAKAN .

Bab anak anak si Ahmad, Bakir dan Ah Leng saling bercakaran tu .. standard ah .. gurau sekampung .. bapak diowang dah ada mutual understanding. Malah Ah Leng sendiri pon dah banyak faham pasal Ahmad secara langsung padahal sebelum tu dia cuma tahu gitu gitu je ..sebab sebelum ni dia ditakut takutkan dengan imej kaki surau oleh makhluk yang sebenarnya sama bangsa ngan Ahmad gak. Natijah dari mesranya hubungan Ahmad dan Ah Leng plak berjaya membuka mata geng Ah Leng dan jiran dari kampung sebelah si Maniam malah ada yang secara sukarela plak yang gotong royong untuk sesama jaga surau .. pelik tak ? 

Weyh ..cerita ni  mudah je, cuba le tingkatkan daya intelektual skit  asalkan lu tak blok pemikiran lu untuk cari korner..  Insya Allah lu boleh nampak line clear..boleh faham ke idak ni ? .. jangan jadi jumud ..wa dah haus .. kalo lu tak faham gak .. lu ulang baca sampai tertekan ..malas aa nak layan lu lelama .. wa nak gi buat neskepe .. kah kah kah kah 

Wednesday, March 28, 2012

Pakatan akan ambil alih tol terlampau untung


Pakatan Rakyat berjanji akan mengambil alih semua konsesi tol yang meraih untung terlampau besar tetapi membebankan rakyat, bermula dengan konsesi Lebuh Raya MEX jika berjaya menawan Putrajaya dalam pilihan raya umum kelak.

"Ini merupakan antara janji Pakatan Rakyat dalam Buku Jingga dan membuktikan bahawa sebuah kerajaan Pakatan akan benar-benar mendahulukan kepentingan rakyat dan bukannya seperti BN yang hanya memperkaya kroni-kroni mereka," menurut kenyataan bersama Pakatan.

Berhubung Lebuh Raya MEX, gabungan pembangkang berkata, pengambilalihan itu akan dilaksanakan mengikut syarat-syarat yang tertakluk dalam perjanjian konsesi.

Bagaimanapun, menurut kenyataan itu lagi, pengambilalihan tidak akan mengambil kira sama ada penjualan konsesi itu kepada EP Manifacturing Bhd (EPMB) telah dimuktamadkan.

"Penjimatan kepada rakyat dengan keputusan pengambilalihan Lebuh Raya MEX adalah melebihi RM4.6 bilion," kata kenyataan itu.

Cadangan itu dibuat PKR, DAP dan PAS ekoran dakwaan MEX merugikan rakyat tetapi memberikan keuntungan keterlaluan kepada pemiliknya sehingga 1,800 peratus.

Menurut mereka, terdapat cadangan untuk menjual konsesi itu kepada EPMB dengan harga RM1.7 juta yang akan akan memberikan untung bersih RM1.09 bilion, selepas ditolak hutang RM550 juta dan pelaburan sendiri RM60 juta.

"Keuntungan ini terlampau tinggi kerana kerajaan telah menggunakan wang rakyat untuk membiayai sebanyak RM967 juta untuk menanggung kos pembinaan MEX," kata Pakatan sambil mendakwa wang itu tidak akan dipulangkan kepada rakyat. Sumber

Tanah Kubur Orang Asli Pon Kena Rembat ..



Apa nya dol .. sampai tanah kubur orang asli pon puak ni nak rembat ..isk isk isk 

JAKOA (Jabatan Kemajuan Orang Asli) bagi jaminan lisan yang diowang bebas untuk terus buat upacara .. Pihak tentera plak kata tak tahu menahu yang wujudnya tanah adat orang asli kat situ sebab takde makluman .. haiyaaa ..  weyh apa neyh .. puak minoriti ni mana le tau sangat kalo diowang kena gelembong ngan pihak kerajaan.. masa nak amik tanah adat diowang, memacam janji yang dikeluarkan. So bagi diowang, Kerajaan janji A, diowang pegang je la A, tapi lepas tu tak dibenarkan plak .. ceh .. jangan kata diowang, tuan direktor ahmad nesfu pon akan jadi marah .. kah kah kah 

===============================

Orang Asli Mahmeri dari Banting mendakwa menghadapi masalah melakukan upacara keagamaan apabila tanah perkuburan mereka di Bukit Jugra dijadikan sebagai lapangan sasar menembak oleh Kementerian Pertahanan.

Dalan sesi inkuiri Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) semalam, seorang penduduk terlibat Ariff Embing (gambar) mendakwa kesukaran itu membuatkan mereka terpaksa mengadakan upacara keagamaan di tempat lain yang jauh.

"Lapangan sasar itu tidak mengganggu kawasan perkuburan Orang Asli tetapi kawasan (perkuburan) itu di dalam lapangan sasar. Jadi susah kita mahu masuk.

"Kemudian kami pindah buat upacara keagamaan itu di Pulau Carey (Kuala Langat). Tetapi jaraknya jauh," katanya pada pendengaran awam inkuiri nasional mengenai hak tanah Orang Asli di ibu pejabat Suhakam, di Kuala Lumpur semalam.

Panel inkuiri tersebut diketuai oleh Pengerusi Suhakam, Tan Sri Hasmy Agam dan dianggotai oleh Pesuruhjayanya, Datuk Dr Khaw Lake Tee, Naib Pengerusi, Jannie Lasimbang serta dibantu oleh pakar perunding bebas Dr Colin Nicholas dan Datuk Denison Jayasooria.

Kes itu merupakan salah satu yang didengar semalam dan dikategorikan sebagai pencerobohan oleh pihak kerajaan, swasta dan individu.


=====================

Luorang bayangkan kalo kaum mahmeri ni buat derk je ngan larangan tu then terus masuk kawasan lapangan .. sedangkan tentera plak tak tau maksud kedatangan diowang .. perghhh .. tak pasal pasal tragedi buah epal .. 

Apa apa pon, wa harap lepas Suhakam buat inkuiri, pemimpin yang berkenaan kat sana buat le apa apa yang patut. Jangan buat pekak je weyh, ..kalo time nak PRU baru terhegeh hegeh nampak muka kekonon prihatin, jangan terperanjat kalo nanti kena sambut ngan sumpit .. baru ada akai .. kah kah kah kah kah

PR Perlu Rasa Gerun Dengan Dr. Hassan Ali

aaa .. lu cakap mendee ??

Selepas dipecat dari PAS awal tahun ni, nama Dr. Hassan Ali amat kerap disebut sana sini sehingga melompat sakan le blogger blogger pencacai sampai tak tahu kita nak bezakan antara manusia ngan babun.  Maka disambut le dengan kenduri kendara dan pesta oleh puak gerombolan laksana menyambut dewa siluman turun dari langit. Lalu diaraklah beliau ke atas pentas pentas yang dulunya jadi tempat untuk mengumpat dan mencercanya. 

Pemecatan beliau tidak menggugah pendirian yang beliau pegang sejak dari menjadi Timbalan Pengarah BTN dulu iaitu jatidiri sebagai seorang melayu ultra yang langsung tidak akan bersekongkol dengan bangsa lain walaupun bangsa itulah juga antara yang mengundi beliau dalam 3 PRU yang lepas. Bertolak dari itulah beliau dengan bangganya menubuhkan sebuah NGO baru (yang diluluskan dengan kadar serta merta) bertujuan untuk memperjuangkan Islam, Melayu & Raja dengan menyandang nama JATI yang mungkin untuk menandingi lagu popular Wings - Sejati , ataupun mungkin juga sebab beliau selalu shortage bekalan beras kat rumah (tak masyuk jadi wakil PAS) maka diberikanlah nama sempena Beras Jati .. perghh .. lain macam wa punya intro .. kah kah kah .. weyh .. alaaaa .. wa serius neyh.

Kita perlu ada respek pada Dr. Hassan Ali , itu pendapat peribadi wa .. muktamad ..sebab Hassan Ali lambang seorang pemimpin yang berwibawa dan penuh wawasan. Walaupun hanya menyertai PAS pada tahun 1998, beliau dilihat sangat konsisten dalam mempersiapkan diri sendiri untuk bergelar sebagai seorang MB. Inilah satu kualiti yang pastinya tak ramai dalam PAS ada. Kalau tak caya, cuba tanya Prof. Haron Din, Kalau masih tak caya cuba tanya Ust. Ismail Kamus, walaupun mereka dah jadi ahli PAS sejak sekian lama, mereka langsung takde hasrat untuk mencari jawatan, malah beria ia menolaknya. Ini perkara yang tidak betul . Seorang pemimpin perlu jadi MB, baru Islamik .. kah kah kah kah kah .. eh .. wa gelak pasal apa plak ?

Kita perlu rasa segan dengan Dr. Hassan Ali, sebab dia lambang pejuang Islam yang ikonik. Sebab seorang pemimpin Islam, beliau perlu menunjukkan contoh kepada rakyat terbanyak. Penampilan kena ada kelas .. sebab tu dia bersusah payah untuk mengeluarkan perbelanjaan negeri untuk ubahsuai pejabat beliau sampai 300 ribu, walaupun mungkin beliau sedar, kadar tu boleh menampung perbelanjaan pembelian beras JATI (10kilo) untuk rakyat miskin dalam kawasan beliau sebanyak 12 ribu kampit.. adeih .. mana boleh ikut Dr. Halimah yang langsung tak buat pengubahsuaian pejabat .. tak Islamik gitu.. kah kah kah kah .. opss .. sorry .. ok serius geng.

Kita juga perlu ada rasa hormat pada Dr Hassan Ali sebab dengan PHDnya, pasti selepas ini dengan tertubuhnya JATI, beliau dapat menegur Dr. Mahathir yang tak berapa melayu tu supaya insaf dengan kenyataan kenyataan yang pernah dikeluarkan dengan penuh adat dan sopan santun kemelayuan. Mungkin bagi beliau cara teguran PAS selama ini keras, tidak Islamik dan tidak berjaya untuk melunakkan hati Dr. M serta hulubalang pewarisnya. 

Atau, dengan aura Darth Vader (Third Force) yang beliau ada dengan penubuhan JATI , pasti beliau dapat mencegah penghakisan hak hak melayu dan bumiputera yang selama ini terbantut sejak beliau menyertai PAS ( aik .. sebelum 1998 dia buat apa ? bukan dia Timbalan Pengarah BTN ke ? kah kah kah .. err.. maaf ini iklan selingan ). Ironinya beliau macam tak nampak bila MB Selangor mempertahankan hak bumiputera cam gambar kat bawah ..



Atau, mungkin selama ini beliau berpandangan DAP & PKR lah yang jadi dalang sampai orang orang melayu (baca gerombolan) menderhaka pada sultan dan jadi biadab pada raja raja melayu, oleh kerana PAS jadi sekutu PKR & DAP, so dia tak boleh nak bersetuju untuk terus hidup dibawah bumbung PR. Lebih rela beliau untuk bersekongkol dengan humno sebab humno tak buat perkara perkara bodoh tu .. (tapi kalo jawatan MB ada dalam tangan, tu semua boleh kawtim .. kah kah kah)

So .. kesimpulannya, PR perlu rasa gerun ngan Dr. Hassan Ali kerana dalam masa yang singkat, beliau berjaya memikat sekian ramai rakyat Malaysia untuk bersetuju dengannya. Begitu ramai yang terpukau dengan ceramah ceramah beliau walaupun beliau baru sekadar melontarkan hujah hujah yang dangkal dan lemau yang akhirnya banyak yang jatuh ketepek atas muka dia sendiri.. tu baru skit .. belum lagi keluar hujah hujah power PHDnya diselang selikan dengan serangan jurus jurus cela dan nista tanpa bayang, yang mungkin akan menyebabkan penyokong PR tumbang ditempat kejadian ... kah kah kah kah kah .. ya .. kita harus percaya bilamana beliau mengatakan dalam media ..

Menurut Hasan, kenyataan Azmin itu dibuat berkemungkinan atas sebab melihat dirinya menjadi ancaman kepada PR memandangkan setiap siri jelajahnya ke pelusuk negara mendapat sokongan dan perhatian masyarakat berbanding program-program anjuran kerajaan PR sendiri. - Petikan Sumber
Sokongan yang diberikan memang luar jangkaan. Ini dapat dibuktikan dengan foto foto yang wa rasa tak sempat ditacap (touch up) oleh blogger pakatan kat bawah ni .. kira pic raw le ni.. kalo dah tacap .. mungkin jauh lebih kurang dari tu..

Masa Awal Pemecatan 20 ribu orang
Batu Gajah , 15 ribu
Kg Subang , 10 ribu

Sungai Buloh .. err.. 10 ribu gak
eh .. ni iklan .. kah kah kah 
tu blom lagi termasuk tour yang sampai terpaksa dibatalkan atas sebab sebab kehadiran yang sungguh memeranjatkan makcik bedah dan tok seman yang langsung takde kena mengena dalam cerita ni .. kah kah kah

Ceramah Hasan Ali di Puncak Niaga Shah Alam malam tadi terpaksa dibatalkan kerana tidak ada sambutan. Yang diharap hadir lebih 300 tetapi yang ada 19 orang termasuk penjaga PA sistem dan tukang bawa kereta Hasan. 
Dah le weyh .. kesimpulan yang wa nak kata dah tersimpul simpul .. dari wa terus merapu .. baik wa gi makan karipap .. kah kah kah kah 

p.s : Dari lubuk dia datang, biarlah ke lubuk dia pulang .. jangan biarkan hidup anda diselubungi .. Hassan Ali .. kah kah kah kah

Tuesday, March 27, 2012

18SG : Wanita Islam Dibelasah Hingga Mati Dalam Jenayah Perkauman Di US


Nota : Wanita ini pada mulanya dilaporkan parah namun telah disahkan meninggal dunia pada 24 Mac lalu akibat kecederaan serius.

Monday, March 26, 2012

Antara 2 Peristiwa - Fikir Pakai Akal Bukan Pakai Perut



Unit Amal PAS Selamatkan Remaja Dari Dibelasah - Cerita 1

Seorang remaja yang dipercaya cuba menganggu ceramah pemimpin Pakatan Rakyat di Kuala Selangor malam tadi, ditangkap para hadirin, menyebabkan anggota Unit Amal PAS yang mengawal ceramah tersebut, terpaksa bertungkus berusaha menghalang daripada remaja itu dipukul.

Sebelum itu, sekumpulan kira-kira 20 remaja bermotosikal berhenti di luar tempat ceramah tersebut di Stadium Kuala Selangor serta membawa sepanduk anti-Pakatan sambil mengejek hadirin dari luar pagar. Perbuatan itu mencetuskan kemarahan hadirian yang sebahagiannya bergerak menujuk ke arah pagar sambil menjerit "Tangkap mereka! Tangkap mereka!".

Pagar itu terletak kira-kira 20 meter dari pintu masuk stadium di mana kira-kira 5,000 orang sedang mendengar ucapan pemimpin Pakatan.

Seorang saksi mendakwa, beberapa remaja tersebut bertindak merosak dan mencalar beberapa buah kenderaan yang diletakkan di luar stadium.

Sekumpulan hadiran yang berang kemudian keluar dari stadium dan berjaya mencekup salah seorang remaja tersebut dan mengheretnya masuk ke dalam stadium. Remaja itu yang berpakaian baju-T berwarna merah jambu berjalur putih, diserbu orang ramai yang berang, menyebabkan anggota Unit Amal bertungkus lumus bentuk membentuk perisai manusia untuk melindunginya.

"Jangan pukul dia, jangan pukul dia, biarkannya dia pergi," jerit seorang anggota Unit Amal berulang kali ketika mereka cuba menghalang orang ramai yang berang manakala yang lain meminta supaya bertenang, tetapi usaha itu tidak berhasil.

Selepas anggota Unit Amal berjaya membentuk bulatan di sekelilingnya, remaja tersebut dikejar ke pintu stadium dan dilepaskan untuk menyertai rakan-rakan yang sedang menunggunya

Pintu stadium terus ditutup untuk menghalang orang ramai yang marah daripada yang mengejar mereka.

Di sebalik kekecohan itu, ceramah yang dihadiri oleh pemimpin tertinggi Pakatan - Datuk Seri Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang, Datuk Seri Hadi Awang dan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim - berjalan tanpa gangguan.

=========================================
Bandingkan dengan cerita kat bawah 
=========================================

Dua Beradik Ditumbuk & Ditangkap Semasa Ceramah Umno - Cerita 2

TANAH MERAH 26 Mac: Dua beradik yang ditumbuk Pemuda Umno kini ditahan reman tujuh hari di Ibu Pejabat Daerah (IPD) Tanah Merah.

Bercakap kepada Keadilan Daily, Ahli Parlimen Tanah Merah, Amran Ab Ghani berkata, kejadian malang menimpa Ahmad Amin Deraman, 47 dan Talmizi Deraman, 30an itu berpunca apabila mereka melontarkan kata-kata sinis semasa ceramah anjuran Umno Tanah Merah dan Kemahang 11 Mac lalu.

“Talmizi melaungkan perkataan pembohong, menipu rakyat, cukup-cukup bohong, tiba-tiba Pemuda Umno datang menumbuk beliau, tetapi dibantu abangnya.

“Tidak puas hati dengan serangan itu, mereka menggunakan polis supaya menangkap Talmizi menyebabkan kedua-duanya ditahan di bawah Seksyen 455 iaitu melakukan pencerobohan dan Seksyen 148 mendatangkan pergaduhan gempar,” katanya.

Amran berkata, tindakan dwistandard polis membendung kekacauan itu sepatutnya berlaku apabila menangani perbuatan samseng upahan Umno ketika menganggu ceramah Pakatan Rakyat.

“Saya kesal apa yang berlaku, sedangkan ceramah Pakatan yang diganggu sehingga mendatangkan kecederaan dan kerosakan tidak diambil serius oleh polis.

“Kalau betul polis menjalankan tanggungjawab dengan telus, mereka mesti tangkap pemuda-pemuda upahan Umno seperti yang dibuat polis Kelantan,” katanya.

Tambah beliau, berdasarkan maklumat yang diterima, kedua-dua beradik itu turut akan dilibatkan insiden membakar bendera Umno di Tanah Merah baru-baru ini.

“Sebelum ini, saya sendiri berjumpa Ketua Polis Daerah Tanah Merah yang mengatakan kes dua beradik itu boleh dibebaskan dengan jaminan polis.

“Tapi ada maklumat mengatakan Pemuda Umno berjumpa pihak atasan supaya dua beradik itu ditahan lebih lama bagi menunjukkan bahawa jika kamu kacau ceramah Umno, ini padahnya,” katanya.

Terdahulu, beberapa siri ceramah Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, turut diganggu samseng upahan Umno antaranya di Sembrong, Johor dan Melaka. Namun, sehingga kini polis masih tidak melakukan penangkapan, sedangkan insiden itu mendatangkan kecederaan kepada penyokong Pakatan.

==================================

Syabas Unit Amal sebab menunjukkan sikap matang dan terpuji
Syabas Polis .. sebab luorang memang bebetul Harimau 'Biru'
Syabas gak kat budak budak humno .. 
Sebab dah berjaya membuktikan luorang hanya setaraf lembu 
Yeah .. dalam hal tu .. wa tak nafikan ..luorang memang sukses

Sunday, March 25, 2012

Refresh : Wawasan 2020 dan Israel 2020



Tiada perkara yang paling mengecewakan apabila mengetahui bahawa dasar yang dibentuk oleh kerajaan Malaysia kelihatan hampir sama dengan dasar yang dibentuk oleh Israel khususnya dalam kaedah meningkatkan kemajuan negara.


Artikel ini merujuk kepada dasar yang dibentuk kerajaan Israel pada 1990-an dahulu iaitu Israel 2020 dan melihat bagaimanakah ia boleh sama pula dengan dasar Wawasan 2020. Adakah ia secara kebetulan?

Wawasan 2020

Dasar ini mula Diperkenalkan Tun Mahathir pada 28 Februari 1991, pembentukannya bertujuan meletakkan Malaysia sebagai sebuah negara maju, berdikari, progresif dan berdaya saing.

Dasar ini mempunyai rangka strategi yang kukuh dan amat kehadapan dalam perancangannya. Wawasan 2020 yang kita sentiasa sebut itu diperkenalkan melalui satu teks ucapan Tun Mahathir Mohamed yang bertajuk “Malaysia: The Way Forward”.

Ucapan pertama Wawasan 2020 ini telah didengarkan pada Majlis Perdagangan Malaysia di Kuala Lumpur.
Tun Mahathir memulakan ucapannya memperkenalkan wawasan 2020 dengan berkata …

“Kertas kerja ini bertujuan untuk mengemukakan kepada tuan-tuan beberapa pandangan tentang arah masa depan negara kita dan bagaimana kita patut berusaha mencapai matlamat membangunkan Malaysia menjadi Negara Perindustrian.”

Latar Belakang Israel 2020

Israel 2020 adalah suatu “master plan” yang telah pun dirangka sejak tahun 1948 oleh beberapa orang ahli politik dan ekonomi Israel. Namun begitu, perancangan yang rapi dan teratur hanya dilancarkan secara rasmi pada 1990 di mana 180 profesional telah terlibat dalam “master plan” tersebut.

Plan dasar “Israel 2020″ yang dirancang pada 1948-1951 diketuai oleh seorang jurutera bernama Arieh Sharon yang ketika itu populasi Israel hanya sekitar 800,000 orang. Pada 1990, mastermind bagi dasar “Israel 2020″ telah diganti dengan Prof. Adam Mazor yang bergerak bersama 150 orang profesional dari pelbagai latar belakang.

Kertas kerja pertama “Israel 2020″ yang disiapkan oleh Prof. Adam Mazor telah dihantar kepada 13 agensi dan jabatan kerajaan;

  • Pejabat Perdana Menteri
  • Kementerian Dalaman
  • Kementerian Perumahan & Pembinaan
  • Kementerian Pertahanan
  • Kementerian Kewangan
  • Kementerian Pertanian
  • Kementerian Pendidikan
  • Kementerian Persekitaran
  • Kementerian Pengangkutan
  • Kementerian Tenaga dan Infrastruktur
  • Agensi-agensi pertubuhan Yahudi
  • Suruhanjaya Air Israel
  • Penguasa Tanah Israel
  • Kesemua kementerian dan agensi-agensi di atas telah menerima kertas kerja “Israel 2020″ untuk dilaksanakan. Ianya amat berbeza sekali dengan Malaysia, kertas kerja adalah dari Perdana Menteri Tun Mahathir, namun bagi negara Israel, institut penyelidikan bukan kerajaan kelihatan amat berperanan dalam menentukan dasar kerajaan Israel.


Matlamat Akhir Israel 2020

Berdasarkan penelitian kami, matlamat akhir Israel 2020 lebih bertumpu kepada penstrukturan semula masyarakat Yahudi melalui perpindahan ke penempatan-penempatan baru yang dirancang. Walaupun dalam kertas kerjanya lebih memberatkan ke arah pembangunan ekonomi Israel tetapi laporan akhir dari wartawan Arik Mirovisky menunjukkan matlamat mereka adalah sebaliknya.

Pada 12 Jun 2009, akbar Haaretz melaporkan target master plan yang dibina pada 1990 iaitu Israel 2020 masih tidak mencapai objektif. Hanya sebahagian fasa sahaja yang dapat disiapkan. Menurut laporan itu lagi, lanjutan tempoh kepada tahun 2050 seperti yang dicadangkan tahun 1990 pada kertas kerja yang sama harus diteliti semula.

Fakta konspirasi antara Israel 2020 dan Wawasan 2020

Untuk mengandaikan Wawasan 2020 sebagai dasar yang bersangkutan dengan dasar Israel 2020 adalah agak sukar kerana terdapat beberapa kekurangan fakta-fakta intuitif. Fakta intuitif adalah fakta-fakta yang bergerak di antara tingkah laku kepimpinan kerajaan Malaysia dan Israel di dalam lingkungan era 1985 hingga 1992.

Kekurangan fakta ini menyukarkan untuk membina teori khusus berkaitan konspirasi Wawasan 2020. Kemampuan yang ada hanyalah untuk membentuk teori-teori rambang yang belum tentu mempunyai keesahan (realibility) dalam ‘jangkaan’.

Setelah meneliti dan memahami serba sedikit tentang objektif bagi kedua-dua dasar, sekarang perlu bagi kita melihat apakah fakta-fakta yang relevan yang boleh dikeluarkan dari kedua-dua dasar bagi membuat suatu teori konspirasi.

#Fakta 1 : Angka 2020 yang digunakan Tun Mahathir Mohamed.

Persoalan kebetulan tidak boleh ditimbulkan di sini, Tun Mahathir bebas memilih angka lain dan terdapat berbilion-bilion kombinasi angka yang boleh digunakan. Oleh itu, mengapa Tun Mahathir memilih angka 2020 amatlah mencurigakan walaupun tiada bukti untuk mengatakan beliau telah berunding atau diarah atau digertak atau apa-apa sahaja.

Namun begitu, persoalan angka 2020 yang dipilih bertepatan dengan Israel 2020 teramat merungsingkan. Kami menyerahkan kebijaksanaan para pembaca untuk membuat konklusi, penyelidikan atau apa sahaja yang dirasakan perlu bagi merungkai “mengapa 2020?”

#Fakta 2 : Wawasan 2020 diperkenalkan setahun selepas Israel 2020

Sesuatu yang mencurigakan ialah Wawasan 2020 diperkenalkan setahun selepas Israel 2020 diperkenalkan. Wawasan 2020 diperkenalkan pada 1991 manakala Israel 2020 dilancarkan pada 1990. Walaupun tiada tanda-tanda orang Israel datang ke Malaysia untuk mendesak Tun Mahathir tetapi selang masa tahun itu sudah memadai untuk menimbulkan kecurigaan.

Selain Malaysia, negara-negara lain yang disyaki meniru Israel 2020 ialah Indonesia iaitu dengan memakai visi Indonesia Emas 2020. IE2020 dikatakan mampu membangkitkan semangat nasionalisme masyarakat Indonesia menjelang 2020.

#Fakta 3 : Pertemuan sulit Tun Mahathir dan Yitzak Rabin

Begitu juga dengan tindakan Dr.Mahathir pada 6 hingga 9 Julai 1994 telah mengadakan pertemuan sulit dengan PM Israel, Yithzak Rabin dan Menteri Luarnya, Shimon Peres di Hotel De Crillion, Perancis. Pertemuan ini dilaporkan oleh TV Israel dan dipetik oleh AFP. Kemudian, Dr.mahathir mengesahkannya sendiri dalam satu wawancaranya dengan wartawan TV Israel, Channel 10, Guy Sharett pada 6 April 2004 di Kuala Lumpur

Walaupun pertemuan ini disahkan Tun Mahathir sendiri tetapi ia masih kabur dalam mencari keberkaitan konspirasi Wawasan ini.

#Fakta 4 : Perbincangan sulit Tun Mahathir dan Dr. Henry Kissenger

Dr. Henry Kissinger mengadakan perbincangan tertutup sehari di pejabat Perdana Menteri. Perbincangan ini dikendalikan oleh ISIS dan dikenali sebagai “Perbincangan Meja Bulat Kuala Lumpur”. Menurut Ketua Pengarah ISIS, Allahyarham Dr. Noordin Sophie, Dr. Mahathir dan Kissinger merasa perlu bagi para ‘intelek’ Amerika yang terkemuka dan ulung memahami dengan lebih mendalam masalah yang dihadapi oleh negara-negara Asean.

Walaupun fakta-fakta di atas kelihatan kukuh tetapi masih ada ruang-ruang lingkup yang tidak menguatkan fakta tersebut untuk dikaitkan dengan konspirasi Wawasan 2020.

Lanjutan Tempoh Wawasan 2020 Yang Mencurigakan

Sekarang terdapat ura-ura bahawa wawasan 2020 perlu dilanjutkan ke tempoh 2050. Jika tahun 2050 dipilih dan diisytihar sekali lagi sebagai pengganti Wawasan 2020, maka sahlah, dasar Wawasan 2020 meniru dasar Israel 2020.

Ini kerana, pada kertas kerja Prof Adam Mazor terbitan bersama Samuel Neamen Institute dan Israel Institute of Techonology telah tercatat suatu pernyataan iaitu;

“A corner stone within this context is the continuation of the Israel 2020, within the framework of the S.Neaman Institute, into its second phase, for the second jubilee of Israel, with an extended horizon to the year 2050.”

Sebagai penyelidik konspirasi, kami lebih cenderung untuk mengatakan dasar Wawasan 2020 adalah meniru dasar Israel 2020 kerana angka 2050 telah pun disebut pada tahun 2 Ogos 1991 di dalam sidang Dewan Negara. Apakah ia satu kebetulan?

Angka 2050 telah pun disebut oleh Tuan Adam Bin Kadir (yang ketika itu mempengerusikan Dewan Negara). Ketika itu, Tuan Adam bin Kadir memperbetulkan ayat Puan Ainon binti Ariffin;

Pn Ainon binti Ariffin : “Saya rasa dalam perkara ini, Tuan Yang Dipertua, ada sedikit silap faham dariapda rakyat kita ini. Apabila dulu Perdana Menteri (Mahathir Mohamed) mengisytiharkan kita inginkan 70 juta dalam masa tahun 2000 kalau saya tidak salah …..”

Tuan Adam Bin Kadir : “…70 juta. Saya rasa tahun 2050″ (Tuan Adam mencelah ucapan Pn Ainon)

Kesimpulan

Walaupun terdapat fakta-fakta yang kelihatan amat kukuh untuk mengaitkan Wawasan 2020 dan Israel 2020, namun beberapa kajian mendalam harus lagi dilakukan untuk mengesahkan konspirasi Wawasan 2020 ini.

Kita juga mungkin agak sukar melihat secara mendalam segala perancangan Yahudi Zionis terhadap seluruh negara Islam. Namun berdasarkan fakta yang hanya ’secebis’ ini, diharap dapat membantu peminat-peminat dunia konspirasi membuat kajian yang lebih menyeluruh.

Tiada siapa yang boleh mengatakan konspirasi Wawasan 2020 ini tepat kerana ia mengikut penilaian individu dan gaya interpretasi fakta masing-masing dalam membenarkan sesuatu perkara.

Sebagai rakyat Malaysia, kami berharap dasar Wawasan 2020 bukanlah dasar yang diadaptasi dari dasar Israel 2020 walaupun ianya kelihatan mencurigakan. Jika benarlah ia suatu dasar konspirasi atau dasar yang ditiru dari Israel, maka amatlah mendukacita lagi mengecewakan.

Ketua DHP PAS PP Yang Kecewa Sebab Tak Hensem



Ini bebetul cerita pening tahap biawak ..wa rasa loya serta merta walaupun sekejap tadi wa sihat segar bugar .. luorang tengok gambar atas, tengok bebetul .. apa yang luorang nampak ? Menurut caption yang ada dari sumberDr. Ooi menunjukkan keratan Sinar Harian bertarikh 8 Mac mengenai kenyataan Mujahid Yusof Rawa .. PAS mungkin letakkan calon bukan Islam .. then wa buat carian .. jumpa le keratan yang dimaksudkan .. luorang boleh baca kat Tranungkite Online atau rujuk balik kat Sinar Harian

So apa masalahnya ? Mujahid punya statement tu straight forward je wa rasa .. tapi mamat ni dok konar baring cecah ubun ubun .. luorang nengok plak statement dia ..

Ooi lebih yakin dengan tindakan itu apabila Pas Pusat dilihat seperti meminggirkan DHPP Pulau Pinang  dengan memutuskan untuk tidak memilih calonnya untuk bertanding dalam Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) .

Weyh .. bila plak PAS dah buat keputusan pemilihan calon ni ? Setau wa memang seluruh negara pon blom ada .. dia ni tamat ilmu ilham dari mana sampai boleh jump conclusion ? 

Sebelum ini, Pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional Pas Pusat, Dr Mujahid Yusof Rawa berkata, Pas menjangkakan akan menurunkan lebih ramai calon bukan Islam pada PRU13. Berikutan langkah itu, kepimpinan Pas di Selangor, Johor, Perak, Kedah, Sawarak dan Sabah diminta memberi perhatian dalam pembahagian kerusi termasuk meletakkan calon dari DHPP untuk bertanding.

Mujahid kata nak suh letak lagi ramai calon DHP .. dia plak tibai merapu ngalahkan mabuk ketum pehal ??  ... hadoih .. BM dulu kantoi kot ??

Tapi .. cilok la cara mana pon .. motifnya tetap sama .. sebab apa wa cakap gitu ?? Luorang baca ..

Dalam pada itu, Ooi berkata, kira-kira 50 ahli DHPP negeri mengambil langkah yang sama dan berkemungkinan lebih ramai lagi yang akan meninggalkan parti itu. Ditanya sama ada akan menyertai Barisan Nasional (BN) jika ditawarkan, Ooi berkata, ia akan dipertimbangkan.

Ceh .. terus terang je kan senang .. kata je le memang standby nak lompat ... takyah le buat drama sabun .. standard ah .. Fenomena Katak akan sentiasa berlaku menjelang PRU dan pascanya .. skit pon tak heran .. apatahlagi dari sorang manusia yang ada dua nama ..tak hensem plak tu .. kah kah kah kah kah 

p.s : kalo luorang dah biasa dengar dan waspada pasal penyakit kencing tikus .. tapi bila PRU jangan sampai terkena kencing katak ... kah kah kah kah

Aaaa .. Harimau Biru ? Pulak Dah ...



KUALA LUMPUR - Polis Diraja Malaysia (PDRM) buat julung-julng kalinya memperkenalkan Harimau Biru sebagai maskot rasmi pasukan itu sempena sambutan Hari Polis ke-205 di Dataran Merdeka di sini malam tadi.

Pelancaran maskot tersebut disempurnakan oleh Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein dengan disaksikan oleh Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar bersama lebih 10,000 pegawai, anggota polis serta orang awam.

Pemilihan maskot itu melambangkan integriti pasukan tersebut yang berani dalam menjalankan tugas serta amanah untuk menjaga keamanan negara.

Sempena hari bersejarah dengan tema 'Komuniti Sejahtera, Komitmen Kami' itu, PDRM telah membuka sebanyak 18 buah ruang pameran di Dataran Merdeka yang mewakili setiap jabatan dalam pasukan itu sebagai pendedahan kepada orang ramai berkaitan tugas-tugas polis.

Selain itu, pelbagai acara lain turut berlangsung termasuk pertunjukan khas dan persembahan hiburan. Sumber 

==============================

Wuhai .. dah nak bermaskot maskot plak dah ...
Bukan memain .. ghimau wa cakap lu .. apsal tak pilih naga terus ?
kah kah kah kah

Tapi apsal lak nak namakan ghimau biru ?? .. apsal tak kaler pink ?
Sekurang kurangnya debudak tahu ada kartun nama pink panther .. 
kah kah kah kah 

Harimau biru .. nama pon dah macam mitos ..
Kalo jadi perlambangan .. integriti yang diwujudkan pon mitos gak eh ?? 
kah kah kah kah 

Kalo polis negara dah ada maskot harimau biru ..
Wa nak suggest polis Singapore pakai maskot Singa Hijau
Polis Indonesia plak pakai Komodo Maroon
Thailand .. errrr .. Ayam Indigo .. baru meriah ..
kah kah kah kah kah 

Apa apa je la .. jangan Harimau Biru jadi Haru Biru udah ..
kah kah kah kah kah

Kenyataan paling 'hamlau' dari seorang PM


Perdana Menteri anda Najib Razak telah membuat keputusan tribunal khas untuk menyiasat peguam negara Ghani Petail dan bekas ketua polis negara Musa Hasan yang dikatakan terlibat memerangkap seorang pegawai tinggi polis sehingga dia dipecat tidak akan ditubuhkan.

Mengumumkan demikian selepas mesyuarat Majlis Tertinggi Umno malam tadi Najib memberi alasan untuk tidak menubuh tribunal itu kerana ia dakwaan yang bukan sah. Maksudnya apa yang dikatakan ke atas Ghani dan Musa itu hanya dakwaan yang kena disahkan.

Mungkin keputusan dan alasan Najib itu tidak pelik baginya; dakwaan kena disahkan dulu. Tetapi bagi orang lain termasuk saya merasa pelik bahkan bengong dengan kata-kata perdana menteri itu. Apakah sesuatu dakwaan itu kena disahkan dan siapa yang perlu mengesahkannya. Perdana Menteri kah?

Dakwaan atau tuduhan mestilah sesuatu yang bersifat tidak sahih. Makanya ia perlu disiasat untuk mengetahui akan kesahihan itu. Bengong? Kalau ianya sudah sah tidak perlu kepada penubuhan tribunal dan penyiasatan lagi.

Saya rasa inilah kenyataan seorang perdana menteri yang paling bengong dan hamprak di dunia ini dan tidak masuk akal. Kalau Najib tidak mahu ditubuhkan tribunal itu carilah alasan yang lebih cerdik sikit seperti negara ketiadaan wang atau pun isteri saya tidak membenarkannya.

Tujuan tribul itu ditubuhkan ialah untuk menyiasat dakwaan itu. Bukankah sudah ada beberapa saksi untuk memberi keterangan terhadap dakwaan itu? Tidak cukup lagikah dengan saksi itu? Najib nampaknya telah menjatuhi hukum sebelum dibicarakan.

Najib nampaknya hendak melindungi gajah di sebalik kuman. Dia mungkin bimbang kalau tribunal itu ditubuhkan dan siasatan berjalan lebih banyak lagi angkara buruk akan terdedah. Apakah ada yang membabitkan dengan dirinya juga? Mungkin...

Elok rasanya kuasa menubuh tribunal khas ini harus diletak kuasa penubuhan kepada Yang Dipertuan Agong. Wajar kalau perlembagaan negera untuk memberi kuasa penubuhan tribunal itu kepada Agong agar ia bebas. Kalau terus berada ditangan perdana menteri, membolehkan perdana menteri bebas melindungi sesiapa saja yang dia sukai menerusi kuasa agar tribunal tidak ditubuhkan.

Kalau siasatan dalam tribunal itu nanti tidak terbabit dengan Najib, apa lagi kalau terbabit dengan pihak pembangkang, saya kira Najib akan cepat bersetuju. Rakyat memahami keadaan ini dan helah ini. Hamlau... mana transformasi yang dilaung-laungkan? - MSO - Sumber

Sumpah Melayu : Sumpah Yang Layu



Buat humno nan melayu umumnya .. buat hahahasan jati khasnya
Sumpah ni Sumpah Melayu
Tolong peratikan bebaik rukun ke 2
Lepas tu sila cermin diri sendiri
Ada tak mirip sesumpah ... ? kah kah kah kah


















.. tapi biasa aaa ... mereka akan terus lena ... kah kah kah kah kah
 

Sama Sama Mendebik

Web / Blog PAS

Turut Mendebik

Sembang Je La

Site Info

free counters

Site Resources

Debik Karmic Copyright © 2011-12 Karmic Contact: Email To Karmic