Thursday, March 29, 2012

TAGGED UNDER: ,

Debik : Jangan Berlagak Tapi Bodoh Melantun



Wa dah naik jemu dengan omelan dari orang yang dengan sengaja tak nak paham .. weyh .. nak kritik biar masuk ngan isu, kalo tak paham tak yah kritik , pi balik bagi hamster makan, lagi banyak pekdah ..tak pon ajak burung kakak tua lawan cakap .. baru ada akai..

Menda ni bukan isu baru, dah tu yang bercakap plak bukan orang yang tak gi usrah .. tapi ye le .. baru naik jadi naqib dah rasa terer ngalahkan Syeikhul Azhar. Nak kata apa orang yang cenggini ? Mental disorder ke ? Wa dah banyak kali pesan, menda senang jangan bikin susah , jangan bikin ribut, biar nampak bodoh .. asalkan bukan betul betul bodoh. Jangan salah debat nanti kena debik .. 

Isu nya apa ? Tak nak sokong PAS sebab regu ngan DAP ? Nak samakan regu PR ngan regu Gerombolan ? Pala hotak lu (maaf bahasa kasar). Tu lah, dulu mak bapak bagi duit suh belajar elok elok, lu plak melencong gi taman permainan main buaian, challenge sape lagi laju, challenge sape yang hayun lagi tinggi,  dah beso panjang jadi mangkuk hayun .. baham tanah. 

Weyh, wa cakap lagi sekali, gerombolan adalah satu badan persekongkolan yang memang ditubuhkan untuk sama sama mendirikan negara yang berteraskan sekular sebagai teras perundangan .. nak wa ulang ? Mereka tak kan pernah ada tanam cita cita untuk menggubal perlembagaan sebab terjajah ngan sistem Lord Reid yang terus jadi pujaan. Lu pernah baca statut perlembagaan ? Lu tahu apa itu sekular ? aahh .. lu google je la kan senang ..  Berbanding regu PR yang dalam klausa Tahaluf Siyasi, tapi wa rasa .. klausa ni lagi la lu tak paham .. kan .. ? kan .. ? Ok .. lu fikir kan bebaik .. cerna sampai hadam.. lepas tu kalo masih tak paham baik lu mintak kerja sebagai tukang gali tanah kubur, mungkin lu akan dapat sinar keinsafan lepas tu. Ni wa nak bagi hipotesis yang paling mudah ..

Ahmad - Kaki surau
Bakir - Mat Ranggi
Ah Leng - Tokey ikan

Dalam hidup seharian, Ahmad suka pada majlis ilmu dan kerja amal, Bakir sentiasa up to date ikut perkembangan sementara Ah Leng plak kalo tak gi pasar, dia mem bz kan diri kat kolam ternakan ikan. So dalam hal ni, memang susah nak nampak diowang akan lepak kat kedai kopi simpang jalan dalam satu group. 

Kalo kolam ternakan Ah Leng kena tuba ngan penyangak, Bakir tepuk tepuk bahu Ah Leng suh dia sabar, Ahmad plak ajak Bakir pakat pakat tolong mana yang patut. Setakat itu . Bila motor Bakir hilang, Ah Leng plak sudi tumpangkan lori dia untuk gi buat repot polis sementara Ahmad lancarkan kutipan derma . Setakat itu. Bila kaki Ahmad terseliuh, Bakir tolong carikan ubat sementara Ah Leng plak bagi Ahmad berhutang bekalan ikan selama dia tak leh kerja ..pon hanya setakat itu. Senario ni semua dinamakan gotong royong .. bantu membantu .. tapi weyh .. ni blom lagi masuk ke bab tahaluf siyasi .. lu paham tak ?

Then, tiba musibah kat kampung tu, pencuri bermaharajalela , rumah Ahmad, Bakir dan Ah Leng masing masing dah kena pecah. Masing masing dah tak boleh buat kerja ngan tenang. Lepas satu satu kecurian berlaku sampai diowang takleh tahan. Lepas berpakat, diowang setuju nak buat rondaan macam rukun tetangga. Setelah tu diowang bertiga memang selalu dok sama sama, minum sama sama, bermesyuarat sama sama, bertukar tukar pendapat dan strategi bertujuan untuk menangkap pencuri sekaligus kembalikan ketenangan kampung .. dan yang ni laa dinamakan Tahaluf Siyasi. 

Then , kalo pencuri tu dah ditangkap atau masalah kecurian dah setel, Ahmad takkan mungkin jadi Mat Ranggi, Bakir takkan mungkin jadi Tokey Ikan sementara Ah Leng takkan mungkin jadi Kaki Surau .. lu paham tak ni ? Diowang ni ada watak dan ciri masing masing .. soal samada rukun tetangga tu nak diteruskan selepas kejadian tu soal lain .. terpulang le dengan keadaan .. Cuma yang wa nak katakan .. DIOWANG BERSATU SEBAB NAK PERBETULKAN KEROSAKAN .

Bab anak anak si Ahmad, Bakir dan Ah Leng saling bercakaran tu .. standard ah .. gurau sekampung .. bapak diowang dah ada mutual understanding. Malah Ah Leng sendiri pon dah banyak faham pasal Ahmad secara langsung padahal sebelum tu dia cuma tahu gitu gitu je ..sebab sebelum ni dia ditakut takutkan dengan imej kaki surau oleh makhluk yang sebenarnya sama bangsa ngan Ahmad gak. Natijah dari mesranya hubungan Ahmad dan Ah Leng plak berjaya membuka mata geng Ah Leng dan jiran dari kampung sebelah si Maniam malah ada yang secara sukarela plak yang gotong royong untuk sesama jaga surau .. pelik tak ? 

Weyh ..cerita ni  mudah je, cuba le tingkatkan daya intelektual skit  asalkan lu tak blok pemikiran lu untuk cari korner..  Insya Allah lu boleh nampak line clear..boleh faham ke idak ni ? .. jangan jadi jumud ..wa dah haus .. kalo lu tak faham gak .. lu ulang baca sampai tertekan ..malas aa nak layan lu lelama .. wa nak gi buat neskepe .. kah kah kah kah 

About Karmic Wheel
The karmic wheel is turning.., faster than before .., till the end of time, till the end of life.. the wheel is turning as we die
Follow me @drkarmic
Subscribe to this Blog via Email :

4 comments:

  1. kah kah kah kah --puak puak gerombolon bangang mana tahu bab tahaluf siyasi . meraka bab tahyulllllllll mudah lah caya -kah kah kah kah

    ReplyDelete
  2. weyh... wa rasa kalau tak faham jugak, suruh jer diaorg masuk tadika belajar balik..

    keh keh keh keh keh keh...

    ReplyDelete
  3. neskepe wa pon dah abih ... keh keh keh keh

    ReplyDelete

Kepada Member : Komen le bagi semangat
Kepada Pembaca : Komen le mana yg patut
Kepada Pencacai : Agak agak le kalo komen
Kepada Kaki Spam : Luorang takyah komen pon takpe ...Kah kah kah

© 2014 Debik Karmic. Designed by Bloggertheme9
Powered by Blogger.
back to top