Saturday, February 5, 2011

Palestin : Derita Bumi Barakah - Jangan Lupa Kewujudannya


Senarai Tajuk : 
Penduduk di penempatan haram Yahudi telah melepaskan tembakan serta membunuh 2 orang remaja Palestin dalam 2 kejadian berasingan di Tebing Barat yang mereka duduki dan pada masa yang sama, badan bersenjata Yahudi terus menerus melepaskan tembakan kearah pekerja buruh Palestin di Gaza dan menangkap serta memukul orang awam termasuk kanak kanak di beberapa bahagian negara ini .

Berikut adalah laporan yang dikeluarkan berkenaan keganasan yang dilakukan oleh Entiti Haram Yahudi keatas penduduk penduduk Palestin. 


Penduduk Palestin mengusung tubuh Uday Qadous yang ditembak dan dibunuh oleh penduduk haram Yahudi berdekatan perkampungan Iraq Burin di Tebing Barat . Kejadian berlaku pada 27 Januari 2011.
Seorang peneroka haram Yahudi di penempatan Barkha dipercayai telah menembak sekaligus membunuh seorang remaja Palestin yang berumur 19 tahun, Uday Qadous setelah mereka terlibat dalam perkelahian mulut pada 27 Januari. Kejadian tersebut berlaku di kawasan utara Tebing Barat, di perkampungan Iraq Burin berdekatan Bandar Nablus. 

Organisasi Hak Asasi & Kemanusiaan Palestin - Al Haq, yang melakukan siasatan telah melaporkan Uday bersama sepupunya, Umar sedang bekerja di ladang milik mereka ketika Uday keluar mencari beberapa ekor kambingnya yang hilang dari kawasan tersebut. 

"Umar yang bimbang tentang keselamatan sepupunya itu telah keluar mencarinya seketika kemudian dan mendapati Uday sedang berdiri di sebuah jalan yang tidak berturap yang menghubungkan penempatan haram Barkha dengan pengkalan tentera tempatan. Seorang penduduk Yahudi sedang berdiri dalam jarak 10 meter bertentangan dengan Uday dan mereka ketika itu sedang bertengkar" 

"Apabila mereka bergerak semakin kehadapan, Umar tidak dapat lagi melihat kedudukan mereka, dan ketika itu beliau terdengar bunyi tembakan dan dapat melihat penduduk Yahudi tersebut melarikan diri dari lokasi kejadian. Pembunuh tersebut dikatakan mempunyai kulit yang cerah, berambut keperangan dan memakai Kippa, membawa beg sandang berwarna hitam dan mempunyai pistol yang terselit dipinggangnya" lapor Al - Haq

Kejadian tersebut telah berjaya dirakam kamera pengawasan tentera Israel dan telah pun dimuatkan di YouTube (Klik Untuk Saksikan). Visual singkat ini berjaya merakam keadaan Uday rebah secara tiba tiba ketika ia mula bergerak menjauhi penduduk haram tersebut.

Menurut laporan dari Agensi Ma'an, Pegawai Perubatan Hospital Rafadiya di Nablus mengesahkan bahawa Uday Qadous telah ditembak pada jarak dekat dibahagian dada dan peluru menembusi paru parunya. Klik Untuk Laporan Autopsi 

Nota : Laporan Terkini - KLIK ->  Pembunuhan Uday Qadous Dari Agensi Al Haq 


Keesokan harinya di perkampungan Baitul Ummar, selatan Tebing Barat, sekumpulan kaum Yahudi dari penempatan haram Bat Ayn telah memasuki pinggir kawasan dan melepaskan tembakan rambang kearah penduduk Palestin. Yusuf Ikhlayl Fakhri, seorang remaja yang berumur 17 tahun telah ditembak di kepala ketika sedang berada di kebun anggur milik keluarganya.

Seorang remaja lain dikatakan turut terkena tembakan dilengan, bagaimanapun dilaporkan berada dalam keadaan yang tidak membimbangkan.

Projek Solidariti Palestin (PSP), sebuah pertubuhan aktivis di Baitul Ummar melaporkan, Ikhlayl yang pada mulanya berada dalam keadaan koma ketika dihantar ke hospital Hebron, telah meninggal dunia pada keesokan harinya akibat dari kecedaraannya. Menurut PSP lagi, pada hari kejadian (Jumaat), sekurang kurangnya 100 orang Yahudi telah mengambil bahagian dalam serangan dengan melepaskan tembakan kearah rumah kediaman penduduk Palestin di daerah Saffa yang berdekatan dengan Baitul Ummar. Pada masa yang sama, para enyerang lain telah melepaskan tembakan dipersekitaran Jodor, dimana Ikhlayl berada.

Klik Berita Lebih Terperinci Dari Sumber 

Puluhan warga Palestin dari Baitul Ummar dan Surif  telah menyerbu kawasan kejadian sejurus selepas itu untuk membantu komuniti yang diserang, walaubagaimanapun menurut PSP, 7 buah jip tentera Israel telah didatangkan untuk mengiringi penyerang pulang ke penempatan haram mereka.

Ikhlayl adalah salah seorang peserta program Fotografi Remaja dibawah tajaan Pusat Komuniti Untuk Kebebasan & Keadilan dan merupakan seorang ahli yang aktif didalam PSP didalam projek projek pendidikan dan program inisiatif masyarakat berorientasikan perkhidmatan.

Bekah Wolf, pengasas bersama PSP yang sentiasa akrab dengan Ikhlayl berkata kepada akhbar "Yousef adalah seorang remaja yang sentiasa berharap untuk perubahan masa depan yang lebih baik untuk masyarakat Palestin"

Wolf menyambung "Hidupnya yang baru bermula, telah diragut oleh pengganas Yahudi sayap kanan. Orang ramai diseluruh dunia harus berasa marah dengan kejadian ini dan mesti berusaha agar para penyerang ini dibawa kemuka pengadilan"

Dianggarkan, 10 000 orang telah berarak memenuhi jalan di Baitul Ummar ketika penduduk mengusung jenazah Ikhlayl sambil mengibarkan bendera Palestin dihari pengkebumiannya pada 29 Januari.

Ketika perarakan melalui kawasan yang berdekatan dengan menara penembak tepat Israel di pintu masuk menuju ke kawasan perkuburan, tentera Yahudi melakukan serangan ke atas mereka dengan membaling bom bunyi dan tabung gas pemedih mata sementara sebilangan penduduk yang menyertai perarakan telah membalas dengan membaling batu ke arah menara tersebut.

Klik Untuk Berita Serangan 

Sejurus selepas itu, beberapa jip milik tentera Israel tiba dan para askarnya mula melepaskan tembakan peluru getah dan peluru hidup kearah orang ramai. Penduduk mula bersurai pada ketika ini dengan membawa mereka yang tercedera keluar dari kawasan tersebut manakala sebahagiannya lagi terus menghadapi tentera dengan cuma berbekalkan batu.


PSP turut melaporkan bahawa tentera Israel juga telah menyerang pasukan Ambulan Palestin ketika mereka cuba untuk memberikan bantuan perubatan kepada orang awam yang tercedera.

Sehari sebelum peristiwa pembunuhan Ikhlayl, penduduk Yahudi dari penempatan haram yang sama telah memusnahkan ratusan pohon zaitun (klik untuk berita lanjut) milik warga Palestin diladang Baitul Ummar.

Manakala, pada 27 Januari, tentera Israel telah menahan 2 orang kanak kanak dari Baitul Ummar. Laporan PSP mengatakan kedua dua kanak kanak tersebut, Hamza Ahmed Abu Hashem, 11 tahun bersama Bilal Mahmood Awad , 12 tahun telah ditangkap ketika mereka sedang bermain bola berdekatan dengan rumah mereka. Baca Seterusnya Dari Sumber

Bilal dan Hamza telah dibawa ke penempatan Yahudi, Karmei Tsur dan kemudiannya dipindahkan ke Balai Polis di penempatan Kiryat Arba di Hebron.

Hamza adalah merupakan anak kepada seorang Aktivis Kemasyarakatan didalam Jawatankuasa Nasional Menentang Tembok & Pemukiman Baitul Ummar. Kumpulan ini mengadakan demonstrasi tanpa senjata secara mingguan dalam proses menentang pembinaan tembok dan penempatan haram oleh Yahudi.

Dalam kenyataan akhbar, PSP mengesahkan bahawa Hamza telah dibebaskan manakala Bilal masih kekal dalam tahanan Israel

Bekah Wolf pula melaporkan pada 3 Februari, 2 orang pemuda Palestin telah ditangkap oleh tentera Israel dan ditahan di penempatan Karmei Tsur. Kedua dua mereka berusia 17 tahun menurut Wolf.

Tambahnya lagi, anggota keluarga salah seorang remaja yang ditahan telah dipukul dengan kejam ketika tentera Israel menceroboh masuk kerumah mereka dalam usaha menangkap remaja terbabit. Anggota PSP juga telah dipukul ketika ingin menyiasat tentang keadaan 2 remaja tersebut. Manakala dalam kejadian yang berasingan , seorang lelaki yang berusia 26 tahun telah ditangkap di jalan masuk ke Baitul Ummar juga pada 3 Februari lalu.


Tentera Israel juga telah menangkap beberapa orang kanak kanak Palestin di daerah Nabi Saleh di Tebing Barat pada minggu lepas menurut laporan yang dikeluarkan oleh Pusat Media Antarabangsa Timur Tengah (IMEMC)

Pada hari Ahad, 23 Januari. Pasukan tentera Israel juga  telah menahan seorang remaja, Islam Al Tamimi yang berusia 14 tahun dalam sebuan awal pagi disini. Menurut laporan yang dikeluarkan oleh IMEMC, ini adalah kali kedua dalam masa 3 minggu Islam telah ditahan dan disoalsiasat selama 8 jam ketika berada dalam tahanan. Baca Seterusnya dari Sumber

Islam telah dinafikan akses kepada badan perundangan selama 5 jam pertama, ketika ia dipaksa mengaku melakukan lontaran batu ketika protes terhadap pembinaan tembok haram. Ibubapanya juga telah dinafikan untuk bertemu dengannya ketika siasatan sedang dijalankan sedangkan mereka mempunyai hak secara undang undang . Adik kepada Islam, Karim Al Tamimi yang berusia 10 tahun juga ditahan pada hari Selasa minggu yang sama, namun dibebaskan setelah 7 jam disoalsiasat.

Pada 26 Januari, tentera Israel telah menangkap 2 orang remaja 15 tahun bersama sama dengan Basem Tamimi iaitu Pemimpin JawatanKuasa Popular Menentang Pembinaan Tembok Dan Penempatan Haram di Nabi Saleh 

Joseph Dana, seorang wartawan bebas dan koordinator media untuk Jawatankuasa Popular Penyelarasan Perjuangan telah melaporkan bahawa pasukan tentera Israel telah mengenakan teknik seksaan keatas Islam al Tamimi ketika dalam proses soalsiasat. Baca Laporan Joseph Dana


Tentera Israel telah membelasah dan menahan seorang petani Palestin yang berusia 19 tahun di Daerah Hadidiya yang terletak di utara Lembah Jordan, ketika beliau sedang mengembala diladang ternaknya, Lapor Projek Solidariti Lembah Jordan (JVSP) pada 2 Februari yang lalu. Laporan Lengkap 

Setelah dipukul dengan teruk oleh askar Israel, Ghazi Bsharat telah dibawa ke pusat tahanan tentera yang berdekatan sebelum dibebaskan beberapa jam kemudian. 

JVSP juga turut melaporkan, seramai lebih kurang 30 orang penduduk Yahudi dari penempatan haram Maskiyot telah menyerang penduduk Palestin di Ein Al Helwa yang juga terletak diutara Lembah Jordan pada 29 Januari. Seorang wanita bersama anak perempuannya yang berusia 11 tahun telah dipukul dan diancam dengan kekerasan yang lebih dahsyat dalam satu usaha yang dikatakan untuk memaksa penduduk Palestin supaya meninggalkan kawasan tersebut. Petikan Dari Sumber


Pusat Maklumat Wadi Hilwah (SILWANIC) melaporkan tentera Israel telah membakar rumah penduduk setelah mereka melepaskan beberapa tembakan gas pemedih mata kedalam rumah tersebut. Kejadian berlaku di Baten Al Hawa di daerah Silwan pada 28 Januari yang lalu. Rujuk Laporan 

Lanjutan dari kejadian itu, pasukan keselamatan Israel termasuk badan kepolisan telah melepaskan tembakan kearah penduduk Palestin yang bangkit melakukan protes terhadap kehadiran tentera di kawasan tersebut. SILWANIC melaporkan , seorang kanak kanak berusia 12 tahun cedera parah dimuka akibat terkena tembakan peluru getah yang dilepaskan oleh polis Israel. 

Sejurus kemudian, protes semakin memuncak di kawasan Baten Al Hawa dimana SILWANIC melaporkan penduduk haram Yahudi dengan dibantu oleh tentera Israel telah masuk campur didalam keganasan terhadap penduduk Palestin. 

Para pemuda Palestin telah melemparkan beberapa bom Molotov kearah tentera Israel yang telah menguasai beberapa bumbung rumah yang berdekatan. Beberapa buah bom api juga telah dilontarkan kearah penempatan haram Yahudi di Beit Yonatan iaitu sebuah kawasan yang berhampiran. Petikan Dari Sumber 


Penembak Tepat Israel yang ditempatkan disepanjang sempadan Gaza telah menembak seorang lelaki Palestin yang berusia 21 tahun pada 31 Januari yang lalu menurut laporan yang dikeluarkan oleh Pusat Hak Asasi Manusia Palestin (PCHR). Dari Weekly Reports

Para penembak tepat yang ditempatkan dimenara kawalan berdekatan Bandar Beit Lahiya telah melepaskan tembakan kearah sekumpulan pekerja Palestin yang sedang mengutip sisa runtuhan di tapak penempatan haram Israel yang telah dikosongkan. 

Mohammed Zakariya Halawa dari Jabaliya, tercedera apabila sebutir peluru hinggap di kaki kirinya, sedangkan ketika itu beliau berada pada jarak 150 meter dari sempadan. 

Kesempitan hidup dan akibat sekatan yang telah berlanjutan selama 4 tahun yang dikenakan oleh Israel di wilayah yang dirampas di Jalur Gaza telah memaksa para buruh dari Palestin untuk mengutip bahan industri mentah dan bahan bahan lain dari sisa runtuhan dari kawasan yang berdekatan dengan zon kawalan tentera iaitu sepanjang 300 meter sepanjang kawasan utara, timur dan sempadan maritim. 


Di sebuah perkampungan Dhammash, berdekatan Tel Aviv, pihak polis Israel telah menahan dan membelasah anggota keluarga Shaaban pada 22 Januari atas tuduhan mereka menjadi dalang kepada penyeludupan pekerja tanpa permit, menurut laporan yang disediakan oleh seorang wartawan bebas Max Blumenthal. <-- Klik Untuk Laporan

Polis di bandar Lydd secara kasarnya telah menahan Ali, Farida dan 5 lagi anggota keluarga Shaaban dimana penahanan mereka tidak dimaklumkan sehingga hari Isnin berikutnya (2 hari selepas penahanan). Hakim kemudiannya melanjutkan tempoh penahanan mereka ke hari Khamis berikutnya dimana Peguam kepada keluarga Shaaban telah dinafikan untuk berjumpa dengan mereka - taktik yang sama dengan cara yang digunakan oleh Mahkamah Tentera Israel di tebing Barat.

Rakaman dari kamera telefon bimbit yang menunjukkan pihak polis Israel membelasah ahli keluarga Shaaban telah berjaya dimuatkan di YouTube.<- Klik Untuk Saksikan

Sudah lebih dari setahun, penduduk Palestin di Dhammash hidup dalam pelbagai tekanan dan ancaman dari polis Israel dan diugut secara berterusan untuk meninggalkan kediaman mereka yang dianggap 'tidak diiktiraf' oleh Negara Yahudi tersebut sejak 1948. Penduduk Palestin di Dhammash adalah merupakan rakyat negara Israel dan merupakan pembayar cukai namun mereka tidak mendapat layanan sebagai warganegara dimana kehadiran mereka juga dinafikan. 

Menurut laporan yang dikeluarkan, akibat dari penindasan yang berterusan keatas penduduk bangsa Palestin di Dhammash, dan pemisahan dari Bandar Lydd,( Klik Untuk Koleksi Foto)  kebanyakan penduduk Palestin hari ini telah menjadi pelarian dimana rumah mereka telah dimusnahkan dan mereka kehilangan tanah dan tempat tinggal. 


Allahuakbar~!!

Kes YB Shuhaimi : Dedah Siapa Penderhaka Sebenar


Kerajaan Selangor kesal dengan tindakan pihak berkuasa yang menahan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sri Muda, YB Suhaimi Shafiei semalam dan dijangka menghadapi pertuduhan mengikut Akta Hasutan pada Isnin ini.

Sekali lagi, senario yang kita bimbangkan telah berulang apabila pihak berkuasa berat sebelah dalam mengambil tindakan dan hanya cepat menyelesaikan siasatan jika ia membawa keuntungan kepada  Barisan Nasional (BN) dan memburukkan imej wakil rakyat Pakatan Rakyat.

Persoalan yang perlu dijawab oleh pihak berkuasa, mengapakah tindakan tegas dan cepat tidak diambil terhadap kes-kes yang melibatkan kepentingan ramai seperti kes kematian Teoh Beng Hock, Kugan dan adik Aminulrashid?

Kerajaan negeri memberi sokongan penuh kepada YB Suhaimi dan tidak percaya beliau mempunyai sebarang niat  untuk memburukkan institusi Raja-raja Melayu. 

Ini dapat dibuktikan apabila YB Shuhaimi dan semua ADUN Pakatan Rakyat yang lain,  menyokong  dalam sidang Dewan Negeri pada 24 Januari lalu untuk mengembalikan  Perlembagaan Negeri kepada bentuk asalnya yang memberi kuasa kepada DYMM Sultan Selangor dan Menteri Besar untuk memilih 3 pegawai ex-officio kerajaan negeri.

Sebaliknya, kesemua ADUN Umno/BN pula menolak pindaan ini yang sekali gus menghalang pengembalian kuasa pelantikan tiga ex-officio kepada DYMM Sultan. 

Dalam hal ini, rakyat boleh menilai sendiri siapakah sebenarnya penderhaka yang  tidak menghormati langsung institusi Raja-raja Melayu tetapi dengan lantang melabelkan orang lain sebagai penderhaka.

Rakyat juga dapat melihat berlakunya ketidakadilan pihak berkuasa apabila kes yang tidak mengancam keselamatan negara diberi keutamaan untuk diselesaikan sedangkan banyak lagi kes-kes jenayah yang meragut nyawa dan menjejaskan kualiti hidup rakyat gagal diselesaikan dengan kadar segera walaupun banyak aduan telah dibuat.

Dalam kes YB Shuhaimi, Kerajaan negeri negeri tidak akan membiarkan beliau berseorangan dalam menghadapi tuduhan tidak berasas ini. Kerajaan Negeri akan membantu beliau dengan pembiayaai kos perundangan untuk YB Shuhaimi dan menyokong usaha beliau untuk menegakkan keadilan. 

Apa yang berlaku hari ini menguatkan lagi iktizam dan komitmen Pakatan Rakyat untuk mengembalikan integriti institusi penguatkuasaan termasuk kehakiman, Pejabat Peguam Negara dan polis sekiranya diberi mandat untuk memerintah negara pada pilihan raya umum akan datang.


SEKRETARIAT AKHBAR
PEJABAT MENTERI BESAR SELANGOR

Sumber : Suara Keadilan 

Apabila Sang Katak Berkokok

Adoih .. Jangan lupa kaver perut .. kah kah kah

Selalunya apa je ayat yang keluar dari mamat ni memang buat wa rasa nak terajang tong sampah . Memang gitu le selalunya sebab bagi wa , dengar bunyi itik menyudu 1000 kali lagi best dari dengar suara beliau .. kah kah kah . Ntah cemana , out of this world .. tetiba wa rasa nak suka plak ngan kenyataan dia bebaru ni . Mungkin mamat ni dah insaf kot .. dan mungkin dia nak offer penyerahan diri secara sukarela .. kah kah kah 

Maka berkatalah empunya diri yang dimaksudkan .. tak lain tak bukan .. iaitu mamat boroi sebagaimana kenyataan bergambar kat ataih nun  pada U.Meloya . 

"Bukan sahaja Shuhaimi wajar ditahan di bawah Akta Hasutan 1948 kerana melakukan perbuatan itu tetapi ramai lagi pihak dan individu lain yang bertindak serupa wajar dikenakan tindakan".

Betul betul betul .. betul tu YB Pasir Mas .. banyakkkkk sangattttt ... kah kah kah 

tapi wa taknak cerita yang bebanyak ni .. mungkin next change kaaa ... coming soon kaaa 

Satu yang wa nak sentuh , Isu Penabalan Tengku Ibrahim Tengku Indra Putra sebagai sultan Kelantan untuk menggantikan Sultan Ismail Petra pada 1993 .. amacam , ingat tak ? 

Ok .. pada yang tak tau .. Ibrahim Ali salah sorang yang menggerakkan agenda ni .. disamping Anuar Musa dan beberapa individu yang lain .

Peristiwa berlaku di Ketereh , 28 April 1993 , di dalam acara Majlis Bersama Rakyat individu yang berkaitan ni telah menobatkan Tengku Ibrahim Indra Putera sebagai Sultan Kelantan sedangkan Sultan Ismail Petra masih bertakhta secara sah ketika itu .

Tengku Ibrahim Petra telah dihadiahkan 7 persalinan dari rakyat kununnya sebagai permahsyuran pertabalan menjadi Sultan Kelantan .

Laungan Daulat Tuanku telah dilaungkan sebanyak 4 kali kepada Tengku Ibrahim dan Anuar Musa yang mengepalai acara menjunjung duli sedangkan Kelantan telahpun mempunyai Tengku Ismail Petra sebagai Sultan yang sah . 

Ini bukan sekadar satu tafsiran undang undang sebagaimana yang dilakukan oleh Adun Sri Muda .. tapi lebih kepada perderhakaan secara terang terangan oleh puak puak bengong ni .. isunya .. tak puas ati ngan Sultan .. terus pakai undang undang sendiri nak ganti takhta .. bawah pokok plak tu .. kah kah kah ..yang pasti semuanya terakam kemas dalam sejarah .

So skang .. Brahim Ali dah kata 

"Diharap bukan setakat Shuhaimi sahaja yang ditahan di bawah akta itu. Sebelum ini banyak pihak mengeluarkan kenyataan yang mempunyai unsur hasutan, menghina agama Islam dan hak Melayu sama ada secara lisan mahu pun bertulis dan mereka juga wajar dikenakan tindakan yang sama," katanya.

Amacam .. dah ready ke diri nak kena tahan ? kah kah kah 

Dah bincang ke ngan Anuar Musa nak dok kat mana lepas ni ? kah  kah kah 

Ke sekadar meludah kelangit ? kah kah kah 

Adoih Al Kataki .. mungkin melayu skang ni tak mudah lupa .. kah kah kah 

Tapi .. yang mudah lupa tu .. Melayu Perkasa .. kah kah kah

Friday, February 4, 2011

Jawapan TGNA Untuk Dr M


Saya gembira apabila Tun Dr. Mahathir memberikan ulasan berkenaan pandangan saya tentang nasionalisme. Bagi saya, ini membuktikan kesediaan beliau untuk mendengar pandangan dan berhujah. Ia baik untuk percambahan minda masyarakat agar masyarakat segar dengan hujah dan tidak bergantung kepada seringgit dua habuan menjelang pilihanraya semata-mata.

Jawapan saya ini bukan hanya untuk Tun Dr. Mahathir sahaja, tetapi juga merupakan jawapan yang saya cadangkan untuk dijawab pada hari di mana saya, Tun Mahathir dan manusia keseluruhannya berdiri di hadapan Allah SWT satu masa nanti. Ini kerana saya beriman dengan hakikat bahawa setiap apa yang dipertuturkan di dunia ini akan diadili di akhirat nanti. Setiap kenyataan yang keluar melalui televisyen, akhbar bahkan blog sekalipun direkod oleh malaikat-malaikat yang ditugaskan oleh Allah SWT untuk dibentangkan di hari yang kita tidak lagi mempunyai kuasa ke atasnya. 

Firman Allah SWT yang bermaksud : Pada hari (ketika), lidah, tangan dan kaki mereka menjadi saksi atas mereka terhadap apa yang dahulu mereka kerjakan. – Surah al-Nur, ayat 24

Hakikatnya saya sebenarnya diajak untuk menari dengan irama yang gendangnya dipalu oleh UMNO. Saya diajak untuk turut sama mengutuk Lee Kuan Yew seperti pimpinan UMNO. Padahal, apa yang berlaku di seberang sini jauh lebih dahsyat daripada apa yang dilakukan oleh Lee Kuan Yew.

Pertama saya ingin nyatakan kepada Tun Mahathir bahawa asas Islam tidak sama dengan nasionalisme. Di dalam ajaran nasionalisme, tidak pernah dinyatakan apakah tujuan hidup ini. Tidak pernah saya terdengar sepatah kata dari pimpinan UMNO yang menghuraikan berkenaan tujuan hidup seorang manusia di muka bumi. 

Jikapun ada, hanya sebaris dua dari menteri yang dimanahkan menjaga hal ehwal agama. Adapun pemimpin utama UMNO, tujuan hidup ini seolah-olah tidak menjadi agenda penting sehingga tidak pernah sedikitpun terkeluar isu ini dari bibir mereka.

Islam meletakkan bahawa tujuan hidup untuk mengabdikan diri kepada Allah SWT.  Justeru, manusia dihidupkan untuk diuji oleh Allah SWT siapakah di kalangan mereka yang terbaik amalannya. 

Firman Allah SWT yang bermaksud : Dia lah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) - untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amal dan aktivitinya ; dan Ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang yang bertaubat) (Surah al-Mulk, ayat 2)

Apabila tujuan hidup untuk mengabdi kepada Allah SWT, dan hidup sendiri merupakan ujian untuk menguji siapakah yang beramal soleh, justeru manusia perlu bersyahadah dengan maksud sanggup menjadi saksi untuk menyatakan ketuhanan Allah SWT dan kenabian Nabi Muhammad SAW. Jika syahadah manusia pada lafaznya, maka syahadahnya pertubuhan ialah pada dasarnya. 

Ingin saya bertanya kepada Tun Mahathir, apakah dasar perjuangan UMNO? Di celah manakah UMNO meletakkan Islam setelah dasar kebangsaan dijadikan sebagai dasar perjuangannya? Dari sudut praktikalnya, adakah perjuangan UMNO merupakan satu amal soleh? 

Adakah pada saat UMNO yang menjadi tulang belakang kerajaan mengeluarkan lesen judi itu merupakan amal soleh? Adakah pada saat UMNO menghapuskan tulisan jawi pada tahun 1968 sehingga melahirkan generasi yang buta al-Quran itu merupakan amal soleh? Adakah pada waktu Tun Mahathir menarik balik peruntukan perkapita untuk sekolah agama rakyat itu merupakan amalan soleh?

Kedua, Tun Mahathir melabelkan saya dan PAS sendiri sebagai punca pecah belah orang Melayu. Barangkali kerana sayalah yang menyebabkan parti UMNO diharamkan pada tahun 1987 yang membawa kepada penubuhan Semangat 46. 

Barangkali sayalah juga penyebabnya sehingga terpecat Timbalan Presiden UMNO pada tahun 1999 yang membawa kepada penubuhan parti Keadilan dan kini dikenali sebagai Parti Keadilan Rakyat. Saya bimbang, Tun Mahathir sudah dijangkiti penyakit Melayu Mudah Lupa yang pernah disebutnya satu ketika dahulu.

Suka saya jelaskan. Islam meletakkan bahawa pecah belah ialah satu perkara yang pasti berlaku di kalangan masyarakat manusia. 

Allah SWT berfirman yang bermaksud : “..dan Kami berfirman: "Turunlah kamu! Sebahagian dari kamu menjadi musuh kepada sebahagian yang lain dan bagi kamu semua disediakan tempat kediaman di bumi, serta mendapat kesenangan hingga ke suatu masa (mati)". – (Surah al-Baqarah, ayat 36)

Perpecahan telah digazetkan oleh Allah SWT di dalam al-Quran lama sebelum PAS ditubuhkan lagi. Ia berlaku apabila ada yang memilih hidayah dan ada yang menolaknya. Nabi Muhammad SAW datang membawa hidayah daripada Allah SWT dan ditolak oleh kaum yang sebangsa dengannya. 

Utbah bin Rabiah yang mewakili gerakan nasionalis Quraisy pada zamannya, bangkit dengan tegar melabelkan bahawa Nabi Muhammad SAW sebagai pemecah belah dengan kata-katanya yang bermaksud : Dengan agama yang kamu bawa, kamu telah memecahbelahkan kesatuan mereka!

Adakah benar baginda merupakan pemecah belah? Tentu sekali tidak, tetapi itulah natijahnya apabila membawa kebenaran seperti yang dilakukan oleh Rasulullah SAW.

Dari zahirnya kelihatan Tun Mahathir sebagai seorang yang sangat cintakan perpaduan Melayu. Sedarkah Tun Mahathir bahawa UMNOlah selama ini yang menzalimi orang-orang Melayu? Pada tahun 1961, siapakah yang menculik ADUN-ADUN PAS di Terengganu yang menyebabkan akhirnya kerajaan PAS pimpinan Allahyarham Daud Samad digulingkan dari pintu belakang? 

Di Kelantan, mereka juga menculik lima wakil rakyat PAS dengan tujuan menggulingkan kerajaan yang dipimpinan oleh Allahyarham Dato Asri Muda namun usaha mereka gagal. Ini boleh disahkan oleh bekas  wakil rakyat Tanah Merah Timur yang masih hidup sekarang ini, Che Omar Mohamad yang turut menjadi mangsa. Siapakah yang bertanggungjawab melakukan perbuatan tidak demokratik ini kalau bukan UMNO? 
Episod-episod kezaliman ini masih segar di ingatan pejuang-pejuang PAS. Bukan untuk menyemarak api permusuhan lama  jauh sekali menyimpan dendam, tetapi sekadar untuk memperkukuhkan fakta sejarah buat generasi muda yang saya bimbang terbuai dengan dodoi Ketuanan Melayu yang ditaja oleh UMNO.

Di zaman Tun Mahathir, siapakah yang bertanggungjawab melakukan persempadanan pilihanraya pada tahun 2003 yang menafikan pertambahan kerusi parlimen dari negeri yang majoritinya orang Melayu kalau bukan UMNO di zaman Tun Mahathir? 

Siapakah yang bertanggungjawab mengarahkan pembunuhan beramai-ramai Ibrahim Libya di Memali bersama pengikut-pengikutnya yang kesemuanya terdiri daripada orang Melayu tanpa sebarang sebab yang munasabah kalau bukan UMNO di zaman Tun Mahathir?  Siapakah yang memperkenalkan pengajian Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris yang kemudiannya ditolak sendiri oleh UMNO kalau bukan Tun Mahathir?

Hari ini, UMNO masih lagi menjuarai amalan tidak demokratik. Di Perak, mereka gulingkan kerajaan dari pintu belakang. Di Selangor, mereka melantik Setiausaha Kerajaan tanpa sedikitpun perbincangan dengan Menteri Besar. 

Peliknya, juara Ketuanan Melayu inilah pula yang menentang usul mengembalikan kuasa sultan di Selangor. Tidak malukah mereka kepada DAP yang mereka dakwa sebagai parti cauvinis Cina? Di Kelantan, mereka nafikan royalti minyak serta  menubuhkan Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP). Jika begini, demokrasi pun tidak, federalism pun tidak, Islam jauh sekali!

Apa yang lebih penting, Islam tidak akan sempurna tanpa iman. Al-Quran sering menyebut Wahai orang-orang yang beriman tetapi al-Quran tidak menyebut Wahai orang-orang Islam. Ini kerana seorang yang mengerjakan rukun Islam sahaja belum layak dipanggil orang yang beriman jika hatinya tidak beriman dengan yakin kepada Allah SWT.  

Jika Tun Mahathir berkata bukti UMNO berjasa kepada Islam dengan membina masjid, maka Abdullah bin Ubay di zaman Rasulullah SAW lebih dahulu membina masjid yang dikenali sebagai Masjid Dhirar. 

Jika Tun Mahathir menyatakan bahawa UMNO berjasa kepada Islam dengan membina sekolah agama, maka di Thailand juga wujud sekolah-sekolah agama. Bahkan jika Tun Mahathir berkata bahawa jasa UMNO ialah arak tidak dihidangkan di majlis rasmi kerajaan, maka apakah bezanya jika arak tetap diberikan lesen secara besar-besaran dan judi pula terus dinikmati sekalipun bertentangan dengan nilai-nilai Islam dan kemanusiaan.  

Pertanyaan saya pula kepada Tun Mahathir, sebutkan apakah yang saya lakukan di Kelantan yang bertentangan dengan Islam. Jika tidak ada, maka untuk apa kami dilawan?

Akhir kata, saya akui Tun Mahathir seorang yang bijak, dan alangkah baiknya kebijaksanaannya digunakan untuk Islam. Nasihat saya kepada Tun Mahathir, sebelum terlambat marilah sama-sama berfikir untuk menempuhi hari pengadilan yang dijanjikan oleh Allah SWT. 

Jika saya ditanya adakah saya telah mengajak Tun Mahathir dan rakan-rakan sealiran dengannya agar meninggalkan aliran nasionalis sekular dan menerima Islam yang syumul, saya Insya-Allah akan menjawab : (Ya Allah, aku telah menyampaikan..)


HAJI NIK ABDUL AZIZ BIN NIK MAT

Kg. Pulau Melaka, Kota Bharu.

Bertarikh : 29 Safar 1432H / 2 Februari 2011

Wednesday, February 2, 2011

Bila Zahid Hamidi Menggedik

Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, ‘fatwa’ yang keluar dari mulut Nik Aziz juga sering kali bertentangan dengan pendapat Dewan Ulama Pas dan parti itu.

‘‘Pas hendaklah mencari jalan menutup mulut beliau (Nik Abdul Aziz) yang merosakkan akidah umat Islam di negara ini.

‘‘Lagipun, pendapat beliau bukan pendapat Dewan Ulama Pas, jauh sekali pendapat daripada badan induk Pas,’’ katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas mengenai kenyataan-kenyataan Nik Aziz yang sejak kebelakangan ini sering kali mengundang kontroversi.

Terbaru, Menteri Besar Kelantan itu melabelkan pengundi Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang yang tidak menyokong calonnya sebagai orang jahiliah.

====================

Kah kah kah kah 
Bila bekas mentor dah bersuara 
Juak juak kena le ikut jadi juara 
Kalo idak nanti, hilang aura
Macam mamat kat atas ni la 
kah kah kah  kah

Nota : Baca Entri - Maka Yang Jahil Itu Adalah ....

====================

Mamat ni memang dah semakin diperkucilkan 
Sejak dia nak tanding orang no 2 dalam gerombolan 
Kena gertak ngan Hisham .. auww .. terus tak lalu nak makan
So skang kena le buat come back .. supaya tak terus ketinggalan 
kah kah kah kah kah

Nota : Baca kat --> SINI <-- Blog gerombolan yang perincikan pasal mamat ni .

====================

Elo Latok .. Skandal Scorpene apa cerita ? Zahid Halang Siasatan SPRM 
Aiyaa .. banyak meyh ? Pecah Amanah .. FE5  .. Pukul pakwe anak .. hadoih

Soli laa latok .. wa malas nak ulas pasal isu kat atas tu .. sebab lu sapa nak suruh tutup mulut TGNA ..Che Det merapu lu buat diam .. Bik Mama buat fesyen lu buat diam .. Sex Lek bedal agama lu buat diam .. buang karen maaa ..  kah kah kah .. soli aaa

Tuesday, February 1, 2011

Stadium Runtuh : Kambing Kena Himpap


KUALA TERENGGANU: Seorang jurutera perunding hari ini didakwa di Mahkamah Sesyen berhubung kes runtuhan bumbung Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin di Gong Badak di sini pada Jun 2009.

Wan Manan Wan Ali, 51, mengaku tidak bersalah terhadap tuduhan menipu dengan berpura-pura bertindak sebagai pemeriksa yang diiktiraf mengeluarkan dokumen bertarikh 15 Januari 2009 iaitu dokumen mengenai sistem teras bumbung utama dan kerja yang berkaitan dengannya, bagi cadangan untuk membina dan menyiapkan stadium utama atau kompleks Sukan Negeri Terengganu.

Dia didakwa memberi dan menandatangani dokumen berkenaan kepada Pengarah JKR negeri, Rosli Zainal, dan turut  bertindak memperdaya Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Mokhtar Nong, untuk mempercayai dia adalah pemeriksa yang diiktiraf.

========================

Weyh ..wa dah agak dah .. 
Kambing memang tak selamat 
Lagi lagi plak yang hitam berkilat
Sebab gerenti kena perhambat 
Buat tukar ganti si musibat 
kah kah kah 


Weyh .. wa dah agak dah ..
Luorang baca secara terperinci
Bukti jelas ketirisan JKR dan SUK Negeri
Apa diowang tak reti nak cek proposal yang diberi
Ke dah kenyang belasah duit kopi ?
kah kah kah 


Weyh .. wa agak dah ..
Konsultan tu dikatakan pura pura 
Abih pihak yang berwajib dok buat apa ?
Ini kerja bukan calang calang punya 
Ke memang tahap projek mee segera ?
kah kah kah 

Weyh .. wa dah agak dah 
Semua pihak gerenti nak lepas tangan
Adoih .. sape nak ngaku berak tengah jalan
Mujur masa runtuh .. tak ada penganjuran sukan
kalo tak ... sape yang nak dipersalahkan ??
resaksa atau gaban ?
kah kah kah 

Sape nak jawab neyh ?? .. Nasib lu la kambing .. sape suh lu bubuh kaler hitam .. kah kah kah kah 

Awas : Ini Cerita Seram Yang Abadi

Perhatian ..
Sebelum luorang tengok video ni , tolong pastikan 
Luorang pakai pampers utk orang dewasa
Kerana ...
Ia lebih seram dari Sundel Bolong
Lebih Thrill dari Harum Sundal Malam 
Lebih Ngeri dari Nang Nak 
Dan yang pasti .. Lebih Menakutkan dari Mr Bean .. errkkk
kah kah kah kah 


Amacam ... ngeri ke idak ?
kah kah kah kah

Monday, January 31, 2011

Gempar : UFO Muncul Di Yogyakarta

Photo : Associated Press (AP)
Penduduk di sebuah daerah yang bernama Sleman , Jogjakarta dikejutkan dengan penemuan sebuah corak yang membentuk bulatan (Crops Circle) seakan akan sekuntum bunga dikawasan tanaman padi milik salah seorang penduduk disitu . Bulatan yang sebesar 70 meter lebar itu sangat mirip dengan penemuan penemuan yang dikaitkan dengan makhluk asing yang selama ini banyak terdapat di negara negara barat . Ianya mula ditemui pada 23 Januari yang lalu dan dengan pantas telah tersebar dikalangan peminat dan pengkaji paranormal.

Walaubagaimanapun, menurut Ketua Unit Kajian Astrologi Dan Atmosfera Nasional (LAPAN), Thomas Djamaluddin :

"Kami tidak akan menghantar penyelidik ke tempat kejadian kerana kita mengesyaki lingkaran tanaman adalah hasil buatan manusia. Ini bukan fenomena alam mahupun fenomena non-ilmiah yang berkaitan dengan makhluk luar angkasa yang sering disebut sebagai alien. Kewujudan alien belum disahkan dan tidak dapat dibuktikan secara ilmiah, "


Thomas juga menambah, ada beberapa alasan mengapa makhluk asing atau fenomena lain boleh diketepikan sebagai sumber penyebab  di balik lingkaran tanaman itu. Beliau berkata, 

1. Adanya kehidupan di luar bumi di Bumi tidak boleh dibuktikan secara ilmiah, dengan tidak ada jejak yang pernah ditemui dari pendaratan pesawat ruang angkasa. 

2. Setiap pesawat ruang angkasa melayang di atas lapangan tanaman akan meninggalkan tanda-tanda seperti kawah atau radiasi residual. 

3. Lingkaran tanaman di Sleman dijumpai hampir sempurna ukuran simetrikal, yang menandakan bahawa ia dibuat oleh manusia bukan dari  pendaratan UFO atau ribut taufan. 

"Di Britain pada 1990-an, dua pemuda mengaku membuat lingkaran tanaman, yang memperkuat pandangan kami bahawa ada tangan manusia di balik semua ini," kata Thomas.

Berita penemuan ini telah berjaya menarik beribu ribu peminat dan pengkaji objek paranormal dari dalam dan luar negara dan masih diperdebatkan tentang keasliannya.

Sumber Laporan : News Yahoo.com



=======================================

UFO ..
Maksud dia Unidentified Flying Object tauu
Bukan Unidentified FLOM Office
kah kah kah

Sib baik menda ni kat Yogyakarta
Bukan kat Putrajaya
Kalo idak gerenti orang ramai sangka ..
Sedara Bik Mama dari Planet Zebbulun ..
kah kah kah kah 

2 Wajah : Antara Hormat Dan Ampu



Memula cuba renung foto ni ... 
Ni tandanya HORMAT
Atas keluhuran budi TGNA
Melayan mereka tanpa prejudis
Bukan dibuat buat 
Bukan dipinta pinta 
Tanpa dipaksa paksa 
Bukan Mengharap BALASAN 
Lepas tu bandingkan ngan foto kat bawah 

|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
\|/


Kah kah kah kah 
Ini apa ?
Terserlah 
BODEK SAMPAI LENTOK 
Malikul Sembab tak seram ke ?
kah kah kah kah 

TGNA : Pemecah Tradisi



Gini caranya nak bagi owang bukan Islam supaya faham agama 
Bukan dengan mencerca mencela
Baru masuk masjid dah tibai kena tekan bermacam nista
Baru dok senaman kat luar masjid dah kecam sini sana

weyh .. ini bukan cerita tipu
Gerombolan nengok mesti berbulu
Ada je idea nak tabur peluru 
Supaya Bukan Islam makin celaru

weyh .. gerombolan .. ni wa nak cakap sama lu
Islam bukan hak milik orang Melayu 
Luorang kena bagi faham pada yang tak tau 
Bukan ikut kepentingan politik yang melulu.

weyh .. Islam itu adil kepada semua kaum 
Kena sampaikan .. baru diowang kagum
Bukan setakat cakap berdentam dentum 
Macam dah khatam .. tapi hakikatnya belum..

Syabas pada TGNA ..
Moga semakin ramai yang faham tentang Islam dan Isinya 

=========================================


Seramai 31 orang Ahli Dewan Himpunan Penyokong PAS  (DHPP) Hulu Selangor yang terdiri dari kalangan India bukan Islam telah mengunjungi Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat dan dibawa beliau naik ke masjid Pulau Melaka. Sebelum itu rombongan yang diketuai Adnan Mat Nor selaku Pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional PAS Hulu Selangor turut diraikan di dalam majlis makan tengahari di kediaman rasmi Menteri Besar, JKR-10.

Rombongan juga telah diberi taklimat oleh Pegawai Penerangan Zon daripada Urusetia Penerangan Kerajaan Kelantan (UPKN) mengenai Dasar-Dasar Kerajaan Negeri dan kehidupan masyarakat India dan kaum bukan Islam di Kelantan yang tidak pernah terpinggir dan sentiasa dilibatkan di didalam setiap program.

Pada sebelah petang ahli rombongan telah menemui Nik Aziz di perkarangan Masjid Pulau Melaka seterusnya memasuki masjid untuk mendengar tazkirah yang disampaikan Nik Aziz.

Antara kandungannya Nik Aziz berkata, di Kelantan PAS mengamalkan sistem pemerintahan Islam kerana ia adil untuk semua kaum.

“Kita semua adalah keturunan dan cucu cicit Nabi Adam a.s yang merupakan adik beradik, Umno tidak pernah memberitahu sedemikian kerana mereka tidak mengamalkan sistem politik Islam, sebaliknya mereka mengamalkan sekularisme, dan ini boleh memecahbelahkan keharmonian kaum. Namun di Kelantan menjadi tanggungjawab Kerajaan untuk memberitahu perkara ini.

“Soal orang bukan Islam memasuki masjid sengaja diperbesar-besarkan demi politik murahan mereka, di Kelantan kita menggalakkan orang bukan Islam untuk memasuki masjid, dan banyak program telah diadakan di masjid yang turut melibatkan orang bukan Islam,” jelasnya.

Beliau juga menyifatkan orang bukan Islam yang memasuki masjid akan dapat belajar apa yang diajarkan oleh Islam tetapi mestilah dengan beradab dan sopan.

Nik Aziz juga menyeru supaya perkara-perkara yang baik seperti diuar-uarkan kepada masyarakat bukan Islam khususnya di negeri-negeri selain Kelantan kerana orang-orang bukan Islam di Kelantan kini telah dapat menerima corak pemerintahan Islam yang diamalkan oleh Kerajaan Kelantan kerana Islam adalah adil untuk semua.

Selepas itu ahli rombongan telah dipelawa oleh Nik Aziz ke kediamannya yang terletak bersebelahan dengan masjid.


Sumber: Harakah Daily

Keris Yang Misteri


"Saya terjaga daripada tidur apabila terdengar suara seperti berzikir dengan kuat. Apabila diintai kebiliknya, saya terkejut kerana dia bukannya berzikir tapi membaca mantera dengan bahasa yang tidak saya fahami. Dia duduk diatas sejadah sambil tangannya memegang keris kecil" cerita Humairah kepada wartawan Ariffin Salleh

Sumber : Muka Depan Metro

==================

Tu dia aih .. nak kata apa ? kah kah kah


mamat ni dah salah channel


lain kali kalo dah takde kerja dan kesempitan .. puja parti keris .. kah kah kah


sama je .. keris ni keramat kata gerombolan


kalo puja .. tahap melantun .. boleh jadi kaya .. kah kah kah


sesilap boleh jadi ADUN .. kah kah kah


tak pon .. dapat jadi blogger pencacai .. masyukk ..


tak payah pakai mantera .. cuma kena tau cemana nak fitnah merata .. kah kah kah


bini dia kata nampak cam zikir tapi bukan ..


sama le ngan parti keris .. kata macam nak Islam.. tapi tolak hukum ... kah kah kah


apa nak buat .. sudah fe'el kaum ku


suka pada menda yang nampak keliru


padahal Iman dan Islam campak ntah kemana tak tau ..


sudahnya ... merapu ...


kah kah kah kah kah

Sunday, January 30, 2011

Panas : Agama Yang Dipersenda - Satu Senarai Panjang


Tun Dr. Mahathir Mohamad tidak hairan dengan kenyataan Menteri Mentor Singapura, Lee Kuan Yew meminta umat Islam negara itu longgarkan pegangan agama kerana beliau memang langsung tidak menghormati agama dan sensitiviti orang lain.

Dr. Mahathir juga melihat orang Melayu Singapura ketakutan dan sentiasa berjaga-jaga jika mahu bersuara sebab bimbang menjadi mangsa.

Sumber : Meloya 

===========================

Tun ..
Apa diharap padi seberang 
Entahkan jadi entah kan tidak
Apa diharap pengertian orang 
Diri sendiri pon sama haprak 

Tun ..
Apa diharap pada Lee Kuan Yew 
Bukan Islam, melayu pon tidak
Pakat pakat le tegur MCA dulu
Toksah dok kalut yang seberang tambak

Tun ..
Pulau Pandan jauh ketengah 
Gunung Daik bercabang tiga 
Singapura tu PAP yang perintah 
Sayang .. dalam negara pon 2 x 5 

Tun ..
Pisang Emas dibawa belayar
Masak sebiji diatas peti 
Kenyataan LKY memang kurang ajar 
Kenyataan Tun lebih mengguris hati 

Masih ingatkah Tun pada kesemua kenyataan Tun yang mencerca Islam ?
Masih ingatkan Tun pada kesemua perkataan balaci balaci yang mengampu Tun ketika itu ?
Masih ingat kah ... kah kah kah 
Wa tak heran Tun 
Wa tak harap Tun ingat 
Sebab seperti kata Tun .. Melayu Mudah Lupa

Tapi Tun ..
Segalanya wa masih simpan 
Segalanya masih segar diingatan ..
Kata kata itulah yang membuat orang semakin tak paham agama
Kata kata yang membuat Islam ditertawa

Wa titip kan kembali kat sini ..
Moga Tun dapat imbas kembali ..

======================

Kenyataan Tun dalam temubual dengan wartawan, 18 Ogos 1991 : 
“Perlaksanaaan hukum hudud boleh menyebabkan umat Islam menjadi mundur kerana tidak boleh bersaing dengan orang bukan Islam apabila orang Islam dipotong tangannya dan dilakukan hukum hudud yang lain, sedangkan orang bukan Islam tidak dikenakan.”

Ucapan Tun  di Perhimpuan Agung UMNO, PWTC 8 Nov.1991 : 
“Ajaran ulama’ inilah yangmenyebabkan umat Islam menghabiskan hayat mereka semata-mata membuat persedian untuk akhirat. Dan untuk ini, berbagai-bagai ibadat dicipta dan ditokok-tambah untuk memenuhi masa hidup mereka”.


Ucapan Tun pada 30 April 1992 di perjumpaan Ketua2 UMNO bahagian Johor :
“Saya nak tahu siapakah di antara ahli-ahli Pas yang sanggup memotong tangan orang jika hudud dilaksanakan di Kelantan. Barangkali Nik Aziz akan melakukannya. Jika benar kita nak tengok apa yang berlaku selepas hukum itu nanti”

Ucapan Tun pada 2 Mei 92 : 
“Bagaimana kita boleh maju kalau orang Islam rakyat Islam yang mati dan kudung sudah tiada tangan dan kaki. Bagaimana mereka mahu bersaing dengan bangsa-bangsa lain kalau sifatnya sudah tidak cukup. Hukum Hudud tidak sesuai dilaksanakan di negara ini yang mempunyai rakyat berbilang kaum dan agama”.

Kata kata Tun dalam temubual dengan media massa, 14 Julai 1992 : 
“Apabila hukum rejam batu sampai mati kepada penzina dan potong tangan kepada pencuri, nescaya ramailah rakyat Islam yang mati dan kudung tangan. Ini sangat memalukan ummat Islam, kerana orang bukan Islam akan sempurna sifatnya dan boleh meneruskan kerja.”

Kenyataan Tun ketika bercakap kepada wartawan, 24 April 1992 : 
“Jika mereka hendakkan sangat hukum hudud, mereka kenalah cuba hukum mereka sendiri atau mahkamah mereka sendiri. Mereka seronok nak potong tangan orang, seolah-olah jika tidak potong tangan, tidak Islam. Sekarang kita nak tengoklah mereka boleh buat atau tidak.”

Kenyataan Tun dalam kenyataan kepada wartawan, 30 April 1992 : 
“Bukan kerana dengan melaksanakan hukum hudud saja kita boleh menjadi Islam. Kita tengok banyak negara Islam yang tidak melaksanakan hukum hudud, tetapi tidak bermakna mereka tidak Islam.”

Ucapan Tun dalam ucapan di Papar, Sabah, 2 Mei 1992 : 
“Bagaimana kita boleh maju kalau orang Islam sudah tidak ada tangan dan kaki? Bagaimana mereka mahu bersaing dengan bangsa-bangsa lain, kalau sifatnya sudah tidak cukup? Hukum hudud tidak sesuai dilaksanakan di negara ini yang mempunyai rakyat berbilang kaum dan agama.”

Kenyataan Tun Mahathir kepada wartawan pada 3hb Mac 1994 di Nilam Puri, Kelantan Darul Naim: “Hukum rejam kepada penzina adalah primitive”. (Subhanallah.. Tun, ini tuduhan pada Allah)

Ucapan Tun  di Pasir Mas Kelantan pada 14 Ogos 1994 : 
“Sukar dilaksanakan hukum syarak kerana masyarakat Malaysia bukan seratus peratus Islam”.

Ucapan Tun  di Pusat Bahasa Arab, Nilam Puri, Kelantan pada 3 Mac 1994 :
“Apakah hukum hudud mesti dilaksanakan juga walau apa pun keadaan sehingga mendatangkan mudarat kepada orang Islam. Apakah dalam keadaan Islam sudah lemah, hukum-hukum yang boleh melemahkan lagi orang Islam mesti dilaksanakan?”

Ucapan Tun di Pusat Bahasa Arab, Nilam Puri, Kelantan  pada 3 Mac 1994 : 
“Hudud tidak boleh dilaksanakan kerana sukar mendapat saksi yang tidak fasik”.

Cabaran Tun di Pusat Bahasa Nilam Puri, Kelantan, 3 Mac 1994 : 
“Saya cabar Kelantan laksana hukum hudud di depan orang bukan Islam.”

Ulasan Tun di Pasir Mas, Kelantan, 14 Ogos 1994 : 
“Melaksanakan hukum hudud sehingga melemahkan orang Islam sehingga menjadi masyarakat kucar kacir dan ditindas oleh orang lain tidaklah secucuk dengan ajaran Islam.”

Lanjut Tun ketika di Pasir Mas, Kelantan, 14 Ogos 1994 : 
“Kita (Kerajaan Pusat) akan ambil tindakan jika Kelantan meneruskan usaha melaksanakan hudud.”

Dan lagi kata Tun didepan media massa selepas sidang Majlis Tertinggi UMNO, 1994 : 
“Saya akan mempastikan bahawa negeri-negeri yang diperintah oleh Barisan Nasional tidak akan melaksanakan hukum hudud.”

Renungkanlah kata kata Tun sendiri dalam ucapan di Pasir Mas, 14 Ogos 1994 : 
“Al-Quran perlu ditafsirkan semula untuk disesuaikan dengan keadaan masa kini.”

Sindir Tun ketika di Pasir Mas, Kelantan, 14 Ogos 1994 : 
“Kerja yang paling sesuai bagi Tok Guru (ulama’) ialah mengajar, bukan mentadbir.”

Ucapan Tun di Majlis Tertutup Majlis Agama Kebangsaan, 1997 : 
“Apakah kalau kita tidak tutup (aurat) kita tidak Islam? Banyak benda yang disuruh oleh agama Islam yang kita tidak buat, tetapi kita masih Islam”.

Kemudian berlanjutan di Majlis Tertutup Majlis Agama Kebangsaan, 1997 : 
“Saya bukan lawan semua dengan mufti, tetapi mufti (Dato’ Ishak Baharom) yang semacam ini bukan mufti. Ulama’, macam-macam ulama’ ada. Takkan satu orang boleh mendakwa diri dia ulama dan kita mesti sembah dia inilah waris nabi, bukan main senang. Masuk persatuan ulama’ jadi waris nabi. Syed-syed pun tak pernah berkata macam itu,yang kata dia keturunan nabi, keturunan sahabat-sahabat nabi pun dia tak kata macam itu. Ini mana-mana tempat membuat dakwaan bahawa ‘ulama’ adalah waris nabi’. Mudah nak jadi waris nabi. Tak payah sapa pilih.”

Kata kata Tun dalam sebaran Utusan Malaysia, 19 Julai 1997 apabila tiga orang gadis Melayu Islam ditangkap oleh lima pegawai JAIS : 
“Cara ini meninggalkan kesan buruk sampai ke bila-bila kepada pihak yang terlibat termasuk keluarga mereka. Orang-orang ini tidak faham apa yang dikehendaki oleh agama. Inilah masalahnya apabila kita memberi kuasa kepada orang-orang yang tidak tahu menggunakan kuasa”.

Tun tak puas hati lalu pada  5 September 1997, PWTC, Perhimpunan Agung UMNO : 
“Tujuan menutup aurat ialah kerana di zaman Nabi, Arab Jahiliyyah mempunyai nafsu yang kuat sehingga sering menculik dan merogol wanita daripada kabilah-kabilah lain. Akibatnya ialah peperangan antara mereka yang tidak pernah tamat”.

Lanjutan dari gesaan itu Dato’ Ishak Baharom telah ditamatkan perkhidmatan beliau sebagai Mufti Selangor hanya kerana bertegas agar pelaksanaan hukuman Hudud dilaksanakan dan juga kerana menyebabkan tiga orang ratu cantik Melayu-Islam didakwa di Mahkamah Syariah.
Tun ..
Apa ke jadahnya semua ni ?
Semudah tu ke Tun lupa ?
Itu ke yang Tun maksudkan pada LKY sebagai langsung tak menghormati agama ?
Sabar dulu Tun ..
Perkara ini berjangkit pula pada anak didik Tun  
Anak didik yang 2 daripadanya mewarisi corak pemerintahan Tun
Yang ketika itu pula berada bawah naungan Tun
Sebuah naungan yang selamat.
Wa titip kan sekali kata kata kedua duanya..
Bersama dengan labu labunya

Pewaris langsung pemerintahan Tun, Tun Abdullah pada  13 Nov 99 berkata: 
“Apa erti negara Islam jika mundur”.

Tun Abdullah juga mengikuti jejak yang Tun tinggalkan dengan sewenangnya berkata :
“Tiada sebarang peruntukan dalam Enakmen Jenayah Syariah (Selangor) 1995 yang memberi kuasa kepada penguatkuasa agama negeri untuk menangkap umat Islam yang berada di premis yang menghidangkan arak sekiranya mereka tidak meminumnya”.

Malah Tun Abdullah lah juga yang mengenalkan Islam corak baru yang diberi nama Had Hari nya ..

Anak didik faveret Tun, Najib, yang menjadi PM sekarang telah berkata pada wartawan pada  20 April 92 :
“Kerajaan Kelantan harus dipertanggungjawab jika berlaku huru hara, ketidakstabilan politik, perpecahan di kalangan umat Islam dan kegelisahan rakyat apabila hukum hudud dilaksanakan di negeri itu.rakyat harus menyoal perlaksaaan hukum itu menguntungkan atau menyebabkan perpecahan pertentangan dan ketidakstabilan politik. Tidak semua negara Islam mengamalkan hukum hudud, bahkan ada negara Islam lebih makmur tanpa hukum itu.”

Begitu juga dengan kata katanya pada tahun 93 :
“Negara akan huru-hara sekiranya undang2 Islam dilaksanakan”.

Turut berada dalam senarai, kesemua orang orang yang sengal yang turut berada dibawah didikan Tun 

Sulaiman Daud, temubualnya dengan media massa, 20 Ogos 1993 : 
“Pada pendapat saya, undang-undang Islam tidak sesuai dilaksanakan di Malaysia sekarang. Lebih baiklah undang-undang yang ada dikekalkan”.

Dr. Yusuf Nor, temubualnya dengan Radio 3 Ibu Kota, 6 Mac 1994 : 
“Sebarang undang-undang yang dilaksanakan di Malaysia sekarang yang selaras dengan undang-undang Islam boleh dianggap sebagai undang-undang Islam.”

Menteri Besar Selangor Datuk Seri Abu Hassan Omar Jun 2001 : 
“Tindakan pegawai penguatkuasa Jabatan Agama Islam (JAIS) menangkap 31 orang mengikut Seksyen 10 Enakmen Jenayah Syariah Selangor 1995 pada 10 Jun merupakan satu kekhilafan dalam mentafsir undang-undang”.

Dato’ Rais Yatim Jun 2001 mengkritik tindakan JAIS berikutan langkah pegawai dan kakitangan Jabatan tersebut melakukan serbuan dan tangkapan terhadap 25 orang Islam dalam sebuah pub “The Ship” di Damansara Utama, Selangor pada 11 Jun 2001 atas kesalahan orang Islam tidak dibenarkan membuat persembahan atau bekerja di dalam premis yang menjual minuman keras : 
“Apabila undang-undang ini dikuatkuasakan, saya percaya masalah seperti ini akan berkurangan dan dapat diketepikan. Walaupun undang-undang ini akan dikuatkuasakan, kita mesti terus berhati-hati juga tentang sistem penangkapan dan penguatkuasaan supaya persepsi orang ramai terhadap kuasa yang ada tidak bercanggah, konon sewenang-wenang dilakukan tangkapan dan sebagainya,”

Dato’ Rais Yatim di Hotel Equatorial, Bangi semasa merasmikan seminar Inter Faith Commission (IFC) dan diterbitkan di dalam infoline Majlis Peguam : 
“(Dalam masyarakat majmuk) tiada orang yang boleh mendakwa bahawa agamanya adalah agama terbaik dengan mengenepikan agama-agama lain kerana dengan mengatakan demikian akan memusnahkan prinsip persamaan (agama) dan prinsip kemanusiaan.”

Dalam banyak banyak kenyataan ni Tun, ada satu yang bebetul buat wa pecah perut .. sungguh berhasil cara didikan Tun dalam menyerang agama .. Ini satu kenyataan oleh Mat Bebal yang masih ada dalam kerajaan hari ni .

Dato’ Nazri Aziz pernah secara terang-terang di satu forum anjuran Majlis Peguam : 
"Umno terpaksa menggunakan Islam kerana jika parti itu tidak berbuat demikian ia akan hilang undi kepada PAS".

kah kah kah kah kah 

UMNO terpaksa kan Tun ? Terpaksa je guna agama untuk kekal berkuasa. 

Tun ..
Kebelakangan ni .. semakin banyak serangan keatas agama telah berlaku
Kenapa Tun tak perbetulkan ?
Kenapa Singapura yang lebih Tun titikberatkan ?

Jangan lupa Tun ..
Ucapan Masyitah yang membenarkan pelacuran :
"Wanita dibenarkan melacur". Beliau antara lain mengatakan bahawa wanita boleh melacurkan diri jika kesempitan hidup atau darurat. 

Ucapan Masyitah lagi :
"orang itu mencuri, adakah kerja kita nak buat hudud potong tangan dia saja. takpelah! dia mencuri tangan kanan, potong tangan kanan, dok esok dia mencuri lagi, potong tangan kiri, lepas tu dia mencuri lagi, nak potong apa pun tak tau, potong kaki pulak, lepas tu dia mencuri lagi, curi dengan mulut la dah takde tangan! Adakah kita nak melaksanakan hukum potong tangan itu ke, ataupun kita nak bagi kat dia ruang macam mana dia boleh berniaga, bila dia sudah ada ruang-ruang kebaikan maka dia tak mencuri la, macam tu lah....."

Lagi Honar Oleh Masyitah 
Ketika serbuan JAWI (Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan) terhadap remaja Melayu yang mengadakan Pesta Seks di Disko Zouk, Jalan Ampang Kuala Lumpur pada 13 Januari 2005. Biarpun kejadian tersebut dianggap suatu penghinaan terhadap umat Islam di negara ini, namun Dr.Mashitah lebih suka menyalahkan pihak JAWI yang kononnya bertindak melampau terhadap remaja terbabit. Walhal, dalam kes tersebut remaja terbabit sememangnya berperlakuan sumbang, minum arak serta langsung tidak mencerminkan imej seorang remaja di sebuah negara Islam Hadhari seperti Malaysia ini.

Tun ..
Banyak lagi yang wa nak titipkan 
Termasukla yang terbaru .. Isu Salam Menggunakan Sarung Tangan 
Tapi udah udah laa 
Moga moga pembaca bukan orang yang mudah lupa
Tak seperti kata Tun .. tapi .. err .. Tun Melayu ke ?
Kah kah kah kah kah


 

Sama Sama Mendebik

Web / Blog PAS

Sembang Je La

Site Info

free counters

Site Resources

Debik Karmic Copyright © 2011-12 Karmic Contact: Email To Karmic