Saturday, July 7, 2012

Satu Lagi Kartun Harian Metro Yang Sangat Biadab ..



Seorang Hafiz Al-Quran, juga merupakan Presiden Mesir disamakan dengan FIRAUN???

Tindakan Harian Metro keluaran Sabtu, 7 Julai 2012 melukis dan menerbit lukisan seperti ini adalah sesuatu penghinaan kepada Islam! 

Dr Muhammad Morsi digambarkan seperti firaun dan Bulan Bintang, lambang Islam diletak di atas piramid. 

Kemenangan mereka yang berjihad memperjuangkan Islam digambarkan seperti ini, tatkala umat Islam mengharapkan sinar kegemilangan Islam.

Inikah cara Akhbar Malaysia meraikan kemenangan pejuang Islam di Mesir?

p/s : Mohon pihak editor akhbar menarik balik gambar dan mengakui kesilapan. Allahurabbi...

Sumber : Facebook

Laa .. Baru Nak Berkhatan Ke ? - Lawak


Patutlah para Pemuda Ameno kekal tak berbunyi lebih lebih lagi dalam isu Hudud Johor baru baru ni .. baru nak berkhatan rupanya ... kah kah kah kah

Masih Kah Kau Ingat ? Bank Yang Menjadi Perisai Bumiputera, Akhirnya Dikuburkan


Tinggal kenangan ...Bank milik bumiputera yang berjaya dinyahkan dari bumi Malaysia .. dari Bank Bumiputera jadi Bumiputera-Commerce, last last .. CIMB .. err wa tak tau akronim untuk apa .. huhuhu

Bank Bumiputera

  1. BBMB (Bank Bumiputera) telah diperbadankan pada tahun 1965 sejajar dengan hasrat kerajaan ketika itu untuk menyaksikan lebih banyak penyertaan dalam urusan ekonomi nasional oleh kaum bumiputera. 
  2. BBMB telah berkembang dengan pesat dan menjadi bank pilihan utama rakyat Malaysia diseluruh negara.  
  3. Pada tahun 1980, BBMB telah menjadi bank yang terbesar dari segi pemilikan aset
  4. Menjadi bank tempatan pertama yang mempunyai operasi cawangan diluar negara seperti di New York, London, Tokyo, Bahrain dan Hong Kong.
  5. Digabungkan dengan Bank Of Commerce pada tahun 1999 dan dijenamakan sebagai Bumiputera Commerce (BCB). 
  6. Bank Of Commerce (BOC) asalnya hanyalah sebuah bank persendirian yang bernama Bian Chiang Bank yang mula ditubuhkan di Kuching Sarawak yang kemudiannya pada tahun 1979 diambil alih oleh kumpulan syarikat yang dimiliki UMNO (yeah and the fishy story started..)
  7. Sebelum itu, 3 buah bank milik India, Indian Overseas Bank Ltd., Indian Bank Ltd., dan United Commercial Bank Ltd. telah digabungkan pada tahun 1972 menjadi United Asian Bank (UAB) dan bank ini juga telah diambil alih oleh BOC pada tahun 1991.
  8. Pada tahun 1974, Pertanian Baring Sanwa Multinasional Bhd (PBS) telah diwujudkan hasil usahasama Bank Pertanian, Baring Brothers dari UK, Sanwa Bank milik Jepun dan bank Multinasional UK. PBS telah dikawalselia oleh Baring Brothers dan PBS berfungsi sebagai penasihat korporat dan khidmat pinjaman.
  9. Pada tahun 1986, PBS telah ditukar nama kepada Commerce International Merchants Bankers (CIMB) berikutan sayap pelaburan BOC telah berjaya mengenepikan Bank Pertanian sebagai pemegang saham terbesar dalam PBS.
  10. Kesimpulannya, CIMB adalah satu badan yang telah mengambil alih Bian Chiang Bank, Ban Hin Lee Bank, Bank Lippo, Bank Niaga, Southern Bank Berhad, Indian Overseas Bank Ltd, Indian Bank Ltd. United Commercial Bank Ltd., Perdana Finance Berhad, Cempaka Finance Berhad dan sudah tentunya Bank Bumiputera Malaysia Berhad.


Nota Kepala Lutut :

  • Bian Chiang Bank adalah sebuah bank persendirian yang dimilik oleh Wee Keng Chiang sebelum dibeli oleh syarikat milik UMNO dan ditukarkan nama sebagai Bank Of Commerce.
  • Bank of Commerce kemudian telan banyak lagi bank termasuk BBMB dan kini dikenali sebagai CIMB
  • CIMB plak dikendalikan oleh siapa ? huhuhu .. 
  • Iklan BCB suatu masa dulu .. "Kenapa ? Tak percaya?"

Seandainya Saya Bukan Seorang Muslim, Sudah Pasti Isu Warganegara Tidak Timbul

Saya lahir di daerah Arakan, Myanmar. Orang tua saya juga lahir di sana dan begitu juga nenek moyang saya. Terdapat banyak kelompok etnik di Myanmar. Hampir semua merupakan non-Muslim. Majoritinya terdiri dari penganut Buddha, dan beberapa golongan dari mereka adalah Kristian. Namun mereka semua telah diiktiraf dan diakui sebagai warganegara Myanmar.

Orang-orang Kristian ini juga menghadapi berbagai ancaman perkauman di Myanmar, tetapi tidak sehebat seperti yang dihadapi oleh Muslim Rohingya di daerah Arakan (kebanyakan isu perkauman hanya menimpa Muslim Rohingya) . 

Alasannya mudah - kerana mereka bukan orang-orang Buddha. Ada terdapat ramai orang China di Myanmar yang bermigrasi dari China, ketika ini mereka telah diakui sebagai warga negara Myanmar. Ada banyak orang-orang Bangladesh etnik Rakhine, terutamanya di daerah Arakan yang telah mendapatkan kerakyatan Myanmar. Ada banyak orang-orang Hindu yang bermigrasi dari India dan Nepal. Mereka semua ini telahpun diberikan status kerakyatan hanya kerana mereka bukan Orang Muslim.

Ada bukti-bukti sejarah bahawa di sana memang terdapat banyak golongan orang-orang China dan Hindu di Myanmar. Sekarang, dari mana mereka mendapatkan kewarganegaraan Myanmar? Seperti yang saya katakan sebelumnya, ada ribuan orang Bangladesh etnik Rakhine di daerah Arakan yang bermigrasi dari Bangladesh yang diiktiraf dengan rakyat Myanmar. 

Berdasarkan pendapat beberapa orang yang rasis, Rohingya adalah berasal dari Bangladesh kerana bahasa mereka mirip dengan bahasa Bangladesh. Saya ingin bertanya kepada orang-orang rasis itu, begini: 'Apa perbezaan bahasa Rakhine dan bahasa Burma? Bukankah bahasa itu hampir sama? Bahasa Rakhine adalah bahasa yang 80 persen-nya mirip dengan bahasa Burma. Apakah ini bererti bahawa orang-orang Rakhine adalah sama keturunan dengan orang Burma atau orang Burma berasal dari Rakhine? 

Sejumlah orang-orang rasis mengatakan bahawa agama orang Rohingya (Islam) dan kebudayaannya tidak sama seperti kita (warga Burma), bagaimana harus mereka diberikan kewarganegaraan? 

Padahal, mengikut logiknya seperti yang kita semua tahu, ada umat Islam di setiap negara di dunia yang terdiri dari berbagai bangsa dan budaya. Dan ada juga non-Muslim di negara-negara Islam. Contohnya, ada orang Buddha Rakhine di Bangladesh dengan kewarganegraan Bangladesh.

Apakah agama dan budaya mereka sama? Bolehkan alasan bahasa dijadikan faktor penilaian dalam menentukan sesebuah masyarakat itu layak untuk memiliki status warganegara ataupun tidak? Berdasarkan pendapat sejumlah orang-orang yang rasis, kaum Muslimin di Arakan tidak layak menjadi warganegara Myanmar hanya kerana mereka tidak dapat bertutur bahasa Burma. 

Alangkah melesetnya pandangan yang sedemikian, kerana kaum Muslimin yang berpendidikan di Arakan boleh bertutur bahasa Burma dengan fasih. Sedangkan lebih dari 90 peratus orang Rakhine di Arakan tidak fasih berbahasa Burma, malahan mereka bertutur dalam bahasa Rakhine. Di samping itu, sejumlah orang-orang Kachins, Chins, Mons, dan Shans dan lain-lain juga tidak dapat berbahasa Burma. Bukankah mereka warga negara Myanmar? Jelasnya (faktor bahasa) , tidak dapat dijadikan faktor penilaian dalam menetapkan kewarganegaraan penduduk di Myanmar. 

Sejauh yang saya perhatikan, orang Muslim di Arakan tidak lancar berbahasa Burma kerana mereka itu sebahagian besarnya terpencil (diblok) di utara daerah Arakan dan tidak ada pergaulan dan hubungan dekat antara orang Burma dan orang-orang tersebut (Muslim Rohingya). Kebanyakan dari mereka tidak dapat menemukan seorang warga Myanmar pun untuk dilawan bicara dalam bahasa Burma. 

Jadi, bagaimana mereka hendak berbahasa Burma? Kita harus berfikir secara logik daripada sekadar membuat tanggapan sewenang-wenangnya. Tiada pergaulan itu yang membataskannya sedangkan mereka (orang Muslim) yang memiliki hubungan dekat dengan warga tempatan Rakhine, dapat pula bercakap dalam bahasa Rakhine dengan fasih. Malah apa yang lebih buruk, banyak pelajar sekolah tinggi di Maung Daw dan Buthidaung sendiri pun tidak boleh berbahasa Burma dengan fasih kerana mereka diajarkan dalam bahasa tempatan dialek Rakhine walaupun buku-bukunya dalam bahasa Burma.

Selain dari itu, di India, etnik Talim, Telugu dan lain-lain, majoritinya tidak tahu berbahasa rasmi Hindi, apalagi bertutur dengannya. Bukankah mereka warga negara India? 

Di China, bahasa rasminya adalah Mandarin dan terdapat jutaan orang yang tidak dapat menguasai bahasa tersebut. Bukankah mereka warganegara China? Di Thailand, orang-orang yang tinggal di bahagian selatan tidak dapat berbahasa Thailand dengan betul. Bukankah mereka masih dianggap sebagai warganegara Thailand? 

Di Bangladesh, ada jutaan orang yang tidak dapat bertutur dalam bahasa Shudda Basha. Bukankah mereka warga negara Bangladesh? Ini adalah beberapa contoh. Orang-orang yang berfikiran terbuka, logik dan tenang pasti dapat memahaminya.

Di sini, saya ingin bertanya kepada orang-orang yang mengkritik Muslim Rohingya kerana tidak dapat berbahasa Burma secara fasih  'bagaimana mereka dapat berbicara secara fasih dalam keadaan yang mana mereka dilahirkan di daerah Arakan, dan mereka dipinggirkan di sebuah kandang seperti burung?.' Jadi, untuk memenuhi syarat sebagai kelompok etnik, adalah tidak seharusnya mereka diwajibkan untuk sesentiasa menggunakan bahasa yang dominan sebagaimana masyarakat majoriti.

Jadi, kesimpulan dari isu ini , saya fikir satu-satunya "kesalahan" besar bagi mereka - SAYA ADALAH SEORANG MUSLIM!

Aung Min, Muslim Arakan

Ancaman Bagi Ramai Orang Tapi SiManja Bagi Segelintir


Hihihi .. kat Pasar Tani Shah Alam, ada peniaga kat situ suka peraga ular sawa dan memang tujuan dia untuk bagi pengunjung yang berminat untuk merasakan pengalaman untuk membelai dan bermesra ngan ular tu .. atau mungkin akan ada yang teringin nak membeli untuk dijadikan haiwan belaan, tapi cam biasa .. yang geli geleman mengatasi jumlah yang berani .. yang berani pun muka cuak macam tak cukup vitamin .. kah kah kah 

Tapi bila nengokkan budak kat foto atas tu ..kemain mesra lagi dengan 'teman sepermainannya'.  Rilek je boleh mandi bersama siap gosokkan kepala lagi .. perghhh .. luorang berani ?? Terus terang .. tobat la wa nak bagi anak wa main dengan menatang ni ..pegang sekejap boleh, bela .. no way .. manja cemana baik pun laaa .. kalau datang angin soprano dia .. sesilap terus bertapa dalam perut ... nangis tak berlagu woo ... huhuhu

Friday, July 6, 2012

Musuh Nombor Satu Barisan Nasional Dan Shahrizat Jalil Tersungkur Dari Kuasa

KUALA LUMPUR — Sewaktu mencalonkan diri sebagai calon ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Parti Keadilan Rakyat (PKR) pada pemilihan parti tersebut tahun 2010, Rafizi Ramli adalah nama yang asing bagi ramai pihak.

Walaupun telah melibatkan diri dengan gerakan reformasi anjuran Datuk Seri Anwar Ibrahim semenjak hari pertama pada tahun 1998, watak Rafizi tenggelam oleh kerana kehebatan mentornya, Allahyarham Adelan Benan Omar. Adelan Benan Omar dan Rafizi Ramli kedua-duanya membesar di Kolej Melayu Kuala Kangsar (MCKK). Dalam tulisan di blognya, Rafizi menceritakan bagaimana manusia “genius” (Adelan) mendidiknya sehingga menjadi seorang pendebat hebat.

Rafizi kemudiannya masuk ke dunia korporat dan pernah bertugas di GLC seperti Petronas. Akauntan bertauliah ini muncul kembali dalam arena politik pada penghujung tahun 2010. Beliau dikatakan bertanggungjawab menyediakan teks debat Anwar ketika berhadapan dengan Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek.

Hari ini, nama Rafizi Ramli digeruni. Menteri pembangunan wanita, keluarga dan masyarakat Datuk Seri Shahrizat Jalil tersungkur dari kuasa akibat dari kebijaksanaan anak muda ini menyusun strategi dalam mendedahkan skandal National Feedlot Corporation (NFC) yang melibatkan keluarga Shahrizat.

Selepas NFC, Rafizi terus membongkar skandal dan penyelewengan. Terbaru, skandal berkaitan dengan kerja-kerja pembinaan tambahan LRT laluan Ampang.

Lawan tidak memberikan Rafizi jalan mudah. Pengarah strategik PKR itu diserang kembali dari pelbagai penjuru. Bank Negara Malaysia (BNM) dalam isu NFC, Polis Di Raja Malaysia (PDRM) dalam skandal LRT laluan Ampang dan terbaru semalam, blog beliau www.rafiziramli.com pula digodam.

“Saya percaya selepas pendedahan skandal NFC, rakyat lebih percayakan satu pembentangan hujah yang didokong oleh fakta dan bukti. Pada masa yang sama, rakyat mahu melihat politik baru yang tidak diwarnai serangan peribadi, tetapi berasaskan isu kepentingan awam.

“Kebetulan itu tugas saya dalam PKR dan saya harus tampil membawa isu-isu begini yang melibatkan kepentingan awam. Saya fikir BN merasakan mereka tidak boleh mengulangi ‘NFC fiasco’ kali kedua.”

Tidak ramai yang tahu sebenarnya pengarah strategik PKR itu bekerja dalam sebuah pasukan yang tersusun dan didokong oleh pemimpin kanan PKR dalam mendedahkan sesuatu skandal besar. Ramai menyangka Rafizi bergerak secara bersendirian dan membuat keputusan sendiri.

“Saya mendapat sepenuhya sokongan dari rakan-rakan PKR. Kepimpinan parti berikan sepenuh mandat untuk lakukan siasatan dan ambil pendirian mewakili parti dalam hal-hal ini. Malah, saya tidak perlu pun melaporkan kepada Biro Politik segala perancangan saya dalam sesuatu hal supaya saya ada kelonggaran sepenuhnya menyusun strategi sesuatu isu.

“Dalam strategi kami membina hujah dan isu, contohnya dalam kes NFC, sebenarnya kami ada ‘tag team’ dan kumpulan sokongan yang akan mengembangkan isu itu secara tersusun. Malah, PKR memberi dokongan penuh dari segi nasihat dan bantuan guaman. Setiap isu akan ada 2-3 orang pimpinan kanan yang bersama-sama saya. Cuma,parti memberi kepercayaan sepenuhnya kpd saya untuk ke depan,” jelas Rafizi.

Anak muda kelulusan United Kingdom (UK) itu ternyata tidak gentar dengan serangan bertali arus yang datang kepada dirinya. Tekanan yang dihadapkan kepada dirinya masih belum lagi mmampu menghentikan beliau dari terus membongkar skandal penyelewengan.

“Saya tidak terlalu memikirkan risiko atau kesan kepada saya. Yang penting sesuatu isu itu ada kesan besar kepada rakyat dan sama ada fakta atau bukti itu tepat.

Jadi saya tidak banyak pertimbangan materialistik dan tidak ada cita-cita yang tinggi.

“Oleh itu saya lebih mudah menumpukan kepada tugas tanpa terlalu berkira mengenai kesan kepada diri saya.
Yang paling penting – perlu ada asas kekuatan moral dan agama. Jika kita yakin kita berada di jalan yang benar, ‘gunung’ pun boleh dialih,” kata bakal calon PKR di kerusi parlimen Pandan itu lagi.

Pengarah strategik PKR itu telah berdebat sebanyak dua kali bersama ketua pemuda Umno, YB Khairy Jamaluddin. Pertama debat anjuran UKEC di UK dan terbaru dalam debat anjuran Sinar Harian. Dalam kedua-dua debat, Rafizi kelihatan tenang menghuraikan hujah-hujahnya tanpa retorik dan serangan peribadi. – The Malaysian Insider

Malaysia Negara Diterajui Oleh 3 Orang Perdana Menteri??

Wa tak tau apa persepsi peribadi luorang, tapi bagi wa memang negara kita ni dah macam ada 3 orang PM.



Atas kertas memang Najib Tun Razak namun dah lama orang pertikaikan keputusan keputusan beliau yang lebih bersandarkan kepada kebenaran Rosmah. Dah banyak gambar dan peristiwa yang dapat menerangkan  duduk perkara ni dengan lebih jelas. Akhirnya jadilah Najib Menteri yang menjaga hal ehwal manita kerana mungkin jawatan tu kurang glamour bagi Rosmah.




Tapi ada lagi sorang yang rupanya lebih penting dalam menentukan halatuju negara. Siapa lagi kalau bukan Che Det yang wa rasa memang kemaruk untuk terus mengekalkan kuasa. Perlu diingat serangan yang dibuat keatas Pak Lah sehingga beliau ugut dan keluar dari Ameno tak lain dan tak bukan ialah kerana Pak Lah gagal mengikut apa yang disarankan oleh Mahathir.

Begitu juga Najib yang ketika itu play safe dan enggan menggugat Pak Lah turut menerima tempias tempelakan Che Det dan dianggap tidak mempunyai mileage untuk menyandang jawatan No 1 Malaysia.

Hari ini sekali lagi Che Det membuktikan yang beliau masih memegang tampuk pemerintahan Malaysia apabila membuat pertemuan dengan Presiden Republik Czech. Umum mengetahui pertemuan itu bukanlah sebuah pertemuan bekas rakan sejawatan tapi ianya merupakan perbincangan kerjasama ekonomi dan peluang pelaburan. 

Weyh, apa portfolio yang dipegang oleh Che Det ni sehingga dia boleh mewakili Malaysia dalam hal hal berkaitan ekonomi dan hala tuju perdagangan?? 

Sedangkan dalam laporan yang sama turut mengatakan bahawa Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar yang turut berada bersama Che Det hanya berstatus menteri pengiring. Seorang menteri menjadi pengiring kepada yang bukan menteri ?? Apa punya pelik ?? 

Bukankah sepatutnya perkara perkara yang berkaitan dengan perdagangan dua hala antara dua negara ini diwakili oleh PM atau setidak tidaknya oleh Menteri Perdagangan Antarabangsa?? 

Makin pelik dengan senario politik BN ni .. kasi tumbang la weyhh ...

Laa .. Ingatkan Sebab Ada Kesedaran, Rupa Rupanya ....Haishh


Dah betul dah kesedaran tak cukup dewasa lagi nak dating & takut mak marah, tapi bukan sebab tu rupanya.

"Tapi sebenarnya bukan tak nak, dia hanya ada motor je, mana ada standard dating naik motor."

Walaweyh .. alasan sebab yang ajak tu mat motor .. kalau mamat berkereta gerenti tak keluar dah statement gitu .. meloncat terus masuk kereta eh ?? haish .. parah betul tahap material remaja sekarang ni.. huhuhu 

Sedih: Kanak Kanak Sebesar Ini Sudah Terpaksa Memikul Senjata


Di kala kanak kanak dan remaja di Malaysia leka dengan PS2, FB, Shuffle & melepak tak tentu arah, anak semuda ini sudah terpaksa memikul senjata di Syria.

Foto menunjukkan seorang dewasa sedang menenangkan remaja yang terbabit yang kelihatan sangat tertekan setelah beliau menyaksikan ramai pemuda pemuda Syria terbunuh oleh serangan serangan tentera Syria didepan mata.




Demi melihatkan keadaan kawasan kejiranannya di Homs, Syria telah dimusnahkan dan beribu ribu penduduk disana telah dibunuh dengan kejamnya oleh tentera Bashar Al Assad .. Apakah pilihan yang tinggal untuk kanak kanak itu selain dari turut mengangkat senjata ?? 

Moga kekejaman di Syria tidak berlanjutan dan semoga rejim yang bongkak dan zalim yang diketuai oleh Bashar dapat dinyahkan dari bumi Syria .. Allahuakbar~!!

Thursday, July 5, 2012

Najib Perlu Lihat Dan Belajar Dengan Sultan Kelantan

1


Dari segi martabat dan kedudukan memang jauh untuk buat perbandingan antara seorang ahli politik dengan seorang ketua negeri apatahlagi dengan Sultan Kelantan yang sudah tersohor dengan kehidupannya yang serba zuhud dan tawaddhu'

Najib seorang bangsawan yang memang tak pernah dibebani dengan kerja kerja rencam seperti mengikat bata yang dilakukan dalam satu acara seperti gambar diatas. Itu kita maklum dan faham jika berlaku kejanggalan dalam susunan bata tersebut.

Apa yang wa nak sebut dari 2 gambar ni ialah Sultan Kelantan langsung tidak mengenakan sarung tangan walaupun perlu bermain dengan simen dan bata dan ini jelas menunjukkan Sultan Kelantan memang menjiwai kehidupan rakyat marhaen. 

Najib ?? Sendiri mau ingat .. jijik ke pegang bata tu ? ke takut tangan yang halus mulus tu terguris dan hilang kelembutan?? almaklumlaa Menteri Wanita .. kah kah kah 

Laa .. Khir Toyo Tunjuk Kebodohannya Lagi .. kah kah kah



Wa tak nampak kat mana rasionalnya apabila Sinar Harian masih lagi mencari si Khir Toyo untuk mengulas tentang isu isu yang terjadi di negeri Selangor. Kalau nak cari orang yang boleh bagi pendapat.. wa tak fikir mamat ni orang yang perlu dicari.. sebab kalau tanya mamat ni, apa yang keluar dari otaknya .. hanya bertaraf .. penyapu penyapu penyapu .. selain tempe tempe tempe ..kah kah kah 

Khir Toyo hari ni hanya mengulangi apa yang dikatakan oleh mantan bosnya ketika mengulas isu saman oleh DSAI. Bezanya Che Det menuduh DSAI hanya bertindak untuk menutup mulut lawan tapi Khir Toyo menuduh Kerajaan Selangor tidak rasional dalam Isu RM1b: Langkah Selangor Saman Tak Rasional .. weyh .. langkah bagi penyapu kat PBT tu rasional tang mana? Atau cara nak melicinkan kulit dan nampak merah pipi dengan memakan tempe tu fakta rasional ikut celah mana ?? kah kah kah .. dan yang paling penting ..  masih lagi bebas untuk mengkomen sana sini walaupun sepatutnya tengah menghuni penjara sambil berangan untuk membuat kilang penyapu disebelah kilang tempe setelah dibebaskan .. rasional kepala badak hape ? kah kah kah 

Selama belajar sampai boleh jadi doktor gigi takkan mamat ni tak tahu beza antara tuduhan dengan pertanyaan. Masalahnya apa yang dibuat oleh MCA Selangor adalah satu pertuduhan yang berat. Malah dijemput segala media untuk melontarkan tuduhan tanpa mendapatkan penjelasan terlebih dulu dari pihak yang berwajib. Telus tang mana weyh .. ?

Kalau kerajaan pusat ada memacam akta dan hukum seperti ISA dan OSA untuk menutup pekung atas pendedahan yang dibuat, sedangkan orang yang ditahan dibawah akta tersebut tak berpeluang untuk membalas hujah SALAHKAH kerajaan negeri Selangor memanjangkan perkara tersebut ke mahkamah dimana pihak yang terkait berpeluang untuk membuktikan dakwaan .. mana yang lebih rasional dan mana yang drakonian? Apsal ? BN goyang ka kalau MCA kena saman ??

Nota : Wa plak nak tanya lu ni .. tanya tau bukan tuduh~!! .. bila lu nak kena daftar diri untuk belayar ?? kah kah kah .. banduan banduan kat dalam tu sure nak jadi kroni lu .. sebab lu banyak duit .. dan mungkin antara rakan banduan yang terkaya diowang penah kenal .. boleh le bincang projek seterusnya lepas keluar nanti .. kah kah kah kah ..

Wajib Baca Untuk Orang Islam - Tarbiyyah Dari Seorang Muallaf

Foto Hiasan Je Weyh ...
Cerita yang wa nak paparkan ni memang dah banyak kali wa terbaca dari perbagai medium termasuk dari media cetak (wa dah lupa samada mastika atau yang lebih kurang sama). Memandangkan apa yang nak disampaikan itu sesuatu yang memang perlu kita - orang melayu Islam khasnya - fikirkan dengan lebih mendalam so artikel ni bagi pandangan wa sentiasa relevan kalau pun nanti diterbitkan berkali kali.

=/=


Aku punya seorang rakan baik dari zaman kanak-kanak. Lim Wei Choon. Sana-sama bersekolah rendah hingga ke peringkat menengah . Selepas SPM. Aku masuk ke Tingkatan 6, manakala Lim dihantar keluarganya melanjutkan pelajaran ke Amerika Syarikat. 

Kenangan sewaktu kanak-kanak hingga ke zaman remaja terlalu banyak yang dikongsi bersama. Setiap kali hariraya menjelang, Lim pasti berkunjung ke rumah ku untuk menikmati dodol arwah ayahku yang amat digemarinya. 

kadangkala, jika ada kenduri kendara dirumahku, pasti Lim akan turut serta. Aku jarang ke rumahnya kecuali umtuk beberapa sambutan seperti harijadi dan juga Tahun Baru Cina. 

Aku takut dengan anjing peliharaan keluarga Lim. Dengan Lim juga aku belajar matematik manakala subjek Bahasa Malaysia sering menjadi rujukannya padaku. 

Kenangan-kenangan seperti memancing, mandi jeram, ponteng sekolah untuk melihat pertandingan 'breakdance', semuanya kami kongsi bersama-sama. Apa yang ingin kunyatakan ialah, warna kulit dan perbezaan ugama tidak pernah menjadi penghalang persahabatan kami. 

20 tahun telah berlalu, Lim telah menetap di Amerika setelah berjaya mendapat Green Card, beliau bekerja disana. Itu yang kuketahui dari kakaknya. 

Hubungan ku dengan Lim terputus setelah dia melanjutkan pelajaran. maklumlah, dizaman kami dulu tiada internet, email atau telefon bimbit, yang ada cuma sesekali menghantar poskad bertanya khabar. Untuk menulis surat kepada lelaki amat malas kami rasakan. 

Suatu pagi. Aku bertembung dengan kakak Lim di pasar , kakaknya memberitahu Lim akan pulang ke tanahair. Dan aku amat terkejut dengan berita yang kudengar dari kakaknya. " He's name is no more Lim Wei Choon. He's now Ahmad Zulfakar Lim since 5 years ago. ..Subhanallah! Syukur Alhamdulillah, rakan baikku telah menemui hidayah dari Allah S.W.T. Memang aku tak sabar untuk berjumpa dengannya lebih-lebih lagi setelah menjadi saudara seagama denganku. 

Hari yang kutunggu-tunggu telah tiba, dan petang itu aku berkesempatan bertemu dengan Lim dirumahnya. Ada satu keraian istimewa sempena menyambut kepulangannya. Ketika aku tiba, tetamu sudah semakin berkurangan. 

Wajahnya sudah jauh berubah, air mukanya amat redup dan tenang. Aku menjawab salam dan berpelukan dengannya dan kami menangis umpama kekasih yang sudah terlalu lama terpisah. 

'Ini dia olang memang sudah manyak lama kawan, dari kecik ini dua olang" Ibu Lim menjelaskan pada beberapa orang tetamu yang melihat peristiwa kami berpelukan dan menangis itu. Tetapi aku bukan menangis kerana apa, tetapi kerana amat sebak dan terharu dan sangat bersyukur melihat keislaman rakanku. 

Lim mengajak aku duduk dibuaian dihalaman rumahnya untuk berbual-bual. beliau masih fasih berbahasa melayu walau sudah lama berada diperantauan.

Talha, kau kawan baik aku kan? betul tak?...

Memanglah..Kenapa kau tanya macam tu?

kalau kau kawan baik aku, Kenapa kau biarkan aku diseksa?

Sorry Lim. Aku tak faham..diseksa? What do you mean?

Cuba kau fikir, kita ni kawan dari kecil. Aku ingat lagi, rumah kau tu, is my second house. Tapi, mengapalah kau tak pernah ceritakan pada aku tentang Islam? Mengapa aku kena pergi ke US baru aku dapat belajar tentang Islam? Mengapa bukan di Malaysia, negara Islam ni? Dan mengapa aku di Islam kan oleh seorang bekas paderi kristian?

Aku terdiam, kelu tak mampu menjawab. Dan Lim terus berkata-kata.

Kalau betullah kau kawan baik aku, Kenapa kau cuma nak baik dengan aku di dunia saja? kau suka tengok kawan baik kau ni diseksa didalam api neraka?

Kau tahu, kalaulah aku ni tak sempat masuk islam hingga aku mati. Aku akan dakwa semua orang melayu Islam dalam kampung kita ni sebab tak sampaikan dakwah dan risalah Islam pada aku, keluarga aku dan non muslim yang lain.

Kau sedar tak, kau dah diberikan nikmat besar oleh Allah denagn melahirkan kau didalam keluarga Islam. tapi, nikmat itu bukan untuk kau nikmati seorang diri, atau untuk keluarga kau sendiri, kau dilahirkan dalam Islam adalah kerana ditugaskan untuk sampaikan Islam pada orang-orang yang dilahirkan dalam keluarga bukan Islam macam aku.

Aku masih tunduk dan terkata apa-apa kerana sangat malu.

Berdakwah adalah tugas muslim yang paling utama, sebagai pewaris Nabi, penyambung Risalah. Tetapi apa yang aku lihat, orang melayu ni tiadak ada roh jihad, tak ada keinginan untuk berdakwah, macamana Allah nak tolong bangsa melayu kalau bangsa tu sendiri tak tolong ugama Allah?

Aku bukan nak banggakan diri aku, cuma aku kesal..sepatutnya nikmat ini kau kena gunakan dengan betul dan tepat, kerana selagi kau belum pernah berdakwah, jangan kau fikir kau sudah bersyukur pada Allah. 

Dan satu lagi, jangan dengan mudah kau cop orang-orang bukan Islam itu sebagai kafir kerana kafir itu bererti ingkar. Kalau kau dah sampaikan seruan dengan betul, kemudian mereka ingkar dan berpaling, barulah kau boleh panggil kafir.

Aku menjadi amat malu, kerana segala apa yang dikatakan oleh Lim adalah benar! dan aku tak pernah pun terfikir selama ini. Aku hanya sibuk untuk memperbaiki amalan diri sehingga lupa pada tugasku yang sebenar. Baru aku faham, andainya tugas berdakwah ini telak dilaksanakan, Allah akan memberikan lagi pertolongan, bantuan dan kekuatan serta mempermudahkan segala urusan dunia dan akhirat sesorang itu.

Petang itu aku pulang dengan satu semangat baru. Aku ingin berdakwah! Lim yang baru memeluk Islam selama 5 tahun itu pun telah mengislamkan lebih 20 orang termasuk adiknya. Mengapa aku yang hampir 40 tahun Islam ini (benarkah aku islam tulen) tidak pernah hatta walau seorang pun orang bukan Islam yang pernah kusampaikan dengan serious tentang kebenaran Islam?

Semoga Allah mengampuni diriku yang tidak faham apa itu erti nikmat dilahirkan sebagai Islam.

Nota : Artikel ni wa terbaca semula dari blog AnakMuallaf

Real Hot Wheel Tunjuk Aksi .. Ada Berani ??


Manusia ni kalo dah extreme .. bahaya ke hape ke semua dah tak masuk dalam fikiran. Apa yang penting, kepuasan bila dah dapat mengatasi perasaan takut sebagaimana yang selalu diucapkan oleh peminat peminat sukan X-Game.

Terbaru, model permainan perlumbaan kereta Hot Wheel telah diangkat temanya ke alam nyata dengan cubaan untuk mencatatkan rekod dunia Guiness dalam acara Double Loop Dare X-Game 2012 di Los Angeles, US.

Wa cuma terbayangkan cemana kalau tetiba kereta tu hilang momentum masa tengah mendaki 'loop' .. perghhh .. baru betul betul Xtreme bhai .. bersepai .. huhuhuhu

Apa apa pon rekod dah memang tercipta dan luorang boleh saksikan aksi live dari video yang wa sertakan kat bawah.


Dalam masa yang sama, ada gak insiden yang hampir menyebabkan kematian peserta kes kereta tak lepas tanjakan. Tu luorang boleh baca direct dari sumber .. Adios ..


Sumber dan berita yang lebih lanjut -> Dailymail 

Apabila Polis Dan Askar Masuk PAS...Apa Bakal Terjadi? Jawab!



Cuba perhatikan susur-susur perkembangan  tentang polis kita dan askar. Setelah BERSIH 3.0, banyak kecaman terhadap polis oleh rakyat mengenai keganasan mereka.

Tetapi jika melihat perkembangan terkini, seolah ada "cahaya " di hujung sana !

Pertamanya, orang nombor tiga dalam PDRM dahulu masuk PAS iaitu Dato Fauzi Shaari. Kemudian dua orang "polis lakonan" dalam Gerak Khas iaitu Zulkifli Ismail dan Abby Abadi mula berjinak dengan PAS (nota: Zulkifli telah masuk PAS).

Terkini, TG Presiden minta ahli PAS tidak menjadikan polis sebagai musuh. Satu uslub dakwah meramaikan kawan mengurangkan musuh.

Terakhirnya, Hero askar Melayu " Lt Adnan " Hairie Othman masuk PAS.

Kesannya, Gerak Khas bakal "dipadam" dari RTM jika ada lakonan Zul dan Abby. Jika anggota polis mahu jadi polis mithali, contohilah lakonan "polis baik" Abby dan Zul.

Dan yang harunya, Bulan Kemerdekaan kita bulan depan, bakal diharamkan tayangan filem "Lt Adnan" dalam TV kita. Cuba tanya Pembakar Jambatan Rais Yatim, benarkah begitu?

Jika lagu "Oh Azizah" serta filemnya  Penarik Beca P Ramlee pun diharamkan dalam Radio RTM, apa lagi dengan filem Lt Adnan. 

Tonton Gerak Khas....terbayang  Abby dan Zul dengan PASnya.

Tonton Lt Adnan.....terbayang Hairie dengan PASnya.

Hebat juga pengaruh PAS ! Ada di mana-mana.

Sumber : Blog TokPepijat Dan FB BusMan

Bongkar: Kaedah Kaedah Siksaan Yang Dilaksanakan Di Kem Tahanan Syria


Peta ini menunjukkan berbagai lokasi dan keterangan oleh sebahagian dari mereka yang mendakwa telah diseksa oleh Agensi Perisikan Syria.


Human Right Watch mengenalpasti 27 pusat pusat tahanan yang dikatakan mula beroperasi sejak kerajaan Presiden Bashar al Assad menjadi goyah sejak Mac 2011 apabila gerakan pro-demokrasi cuba untuk menggulingkannya.

Kumpulan yang berpangkalan di New York itu mendapati berpuluh ribu orang telah ditahan diseluruh Syria. Mereka juga telah menjalankan lebih dari 200 sesi soaljawab dengan orang ramai yang mengaku telah diseksa.

Lakaran lakaran dibawah adalah pendedahan tentang kaedah kaedah penyeksaan yang dijalankan oleh Agensi Perisikan Syria sebagaimana yang diceritakan oleh mangsa mangsa tahanan.

*Klik atas foto untuk gambaran yang lebih jelas*



Seksaan: Dulab. Lakaran ini menunjukkan kaedah yang digunakan oleh Agensi Risikan Syria untuk menyeksa tahanan. 

Mangsa: Seorang tentera yang menjadi mangsa cawangan Risikan Tentera di Latakia pada Jun 2011, telah ditemuramah oleh Human Right Watch di Hatay, Turki pada Januari 2012.
=/=


Melampau : Sesetengah mereka yang ditahan di pusat ini akan dipukul dengan objek seperti kabel, cemeti, kayu, cota dan getah paip. 

Mangsa:  Seorang awam yang telah ditahan di penjara pusat di Idlib pada Julai 2011, ditemuramah oleh Human Right Watch di Hatay, Turki pada Januari 2012.
=/=


Amat Menyakitkan: Shabeh adalah satu kaedah penyiksaan yang dikenakan keatas tahanan. Tahanan akan digantung ke siling pada pergelangan tangannya. 

Mangsa: Soerang lelaki awam, tahanan di kejiranan Kafr Souseh, Damascus pada September 2011. Human Right Watch menemubual beliau melalui panggilang telefon ketika beliau masih berada dalam Syria.
=/=


Kaedah Basat al-reeh. Mangsa diikat dengan dibaringkan atas kayu dengan kepalanya dibiarkan tidak beralas. Kayu tersebut mempunyai engsel dibahagian tengah hingga boleh dilipatkan sehingga kaki mangsa menyentuh muka sambil mangsa terus dipukul dengan menggunakan wayar kabel. 

Mangsa : Lelaki yang ditahan sekitar Mac-April 2011di Shabiha, Latakia, ditemuramah oleh Human Right Watch di Hatay, Turki pada Januari 2012.
=/=


Renjatan Elektrik: Kaedah yang digunakan dikesemua 27 pusat tahanan Syria 

Mangsa: Seorang Askar yang telah ditahan oleh Agensi Risikan Tentera Udara di Latakia pada Jun 2011, ditemuramah oleh Human Right Watch di Hatay, Turki pada Januari 2012.
=/=


Falaqa : Mangsa dipukul ditapak kaki dengan menggunakan kayu, cota dan cemeti, kemudiannya akan disuruh bangun dan berlari, kemudian diulang lagi prosesnya.

Mangsa : Telah ditahan dipusat pemeriksaan Tadumr dan dibawa ke cawangan Keselamatan Politik di Homs. Beliau ditemuramah melalui Skype ketika masih berada dalam negara Syria.

=/=

Laporan Human Right Watch mendapati, puluhan ribu rakyat telah ditahan oleh Jabatan Risikan Tentera, Direktorat Keselamatan Politik, Direktorat Risikan Awam dan Direktorat Risikan Tentera Udara.

Laporan tersebut didokumenkan oleh sekumpulan bekas pegawai risikan Syria yang menceritakan bagaimana mereka telah diarahkan untuk menyeksa para tahanan secara rutin.

Bercakap kepada CNN, seorang bekas pegawai, yang kemudiannya telah membawa keluarganya ke Turki, berkata : 'Apa yang kami mahu supaya tahanan itu katakan, ia akan katakan, Kami mencabut kuku mereka dengan playar dan memaksa mereka memakannya. Kami juga memaksa mereka menjilat darah mereka sendiri dilantai.'

Abby Abadi Sudah Mula Mempertahankan PAS ..


Cerita pelakon Abby Abadi menyertai parti Pas sudah lama heboh sejak keputusannya berhijrah. Tambahan pula, dia sering dilihat berada di kebanyakan ceramah anjuran Pas.

Bagaimanapun, Abby sebelum ini pernah menafi kan hal itu dan mengakui tidak berminat untuk melibatkan diri dengan mana-mana parti politik.

Namun sejak kebelakangan ini, Abby dilihat banyak mengeluarkan status yang menjurus kepada keagamaan. Tidak terkecuali mengenai perihal Pas.

Paling ketara, semalam, status terbaru di laman sosial, Facebook miliknya, terang-terangan menyokong dan mempertahankan parti Pas.

Malah, statusnya itu mendapat pelbagai reaksi daripada peminatpeminat. Tidak kurang ada yang menyokong dan ada juga yang menghentam.

Pun begitu, bekas pelakon Gerak Khas ini turut berbalas komen sambil tetap mempertahankan parti itu.

Sementara itu, Zass cuba menghubungi Abby namun tidak berjaya. Adakah Abby sebenarnya sedang berkira-kira hendak mengumumkan penglibatannya dalam parti Pas.

Sumber : SinarHarian

Wednesday, July 4, 2012

DUN Selangor : Jika BN Letak Katak Jadi Calon Pun Boleh Menang??

Atas kertas, semua calon PAS Selangor kalah

KUALA LUMPUR: Pesuruhjaya PAS Selangor Dr Abd Rani Osman (gambar) berkata, pertambahan mendadak pengundi baru yang diragui di Selangor memperlihatkan atas kertas tiada seorang pun calon PAS boleh menang dalam PRU-13 ini.

Katanya, maklumat semasa di 20 Dun yang bakal ditandingi PAS, pertambahan pengundi baru sangat ketara dan luar biasa menyebabkan kerusi yang ditandingi sangat tidak selamat.

Keadaan sekarang di Selangor juga katanya mirip apa yang dilakukan terhadap negeri Terengganu pada Pilihan Raya Umum tahun 2004 di mana kerajaan negeri yang diterajui PAS ketika itu jatuh kepada BN.

"Atas kertas satu orang pun calon PAS tak boleh menang sekarang ini dengan kemasukan 600 ribu pengundi baru yang meragukan di negeri ini," katanya dalam rancangan Fokus Isu, Selangorku semalam.

Beliau yang juga pengerusi Skim Mikro Kredit Miskin Luar Bandar (SKIMSEL) berkata demikian ketika diminta mengulas peluang PAS di negeri itu khususnya di kawasan majoriti Melayu yang ditandingi parti itu.

Ditanya tindakan jentera parti menghadapi situasi itu, Dr Rani berkata pihaknya kini sedang 'all out' menjalankan pengesanan pengundi baru melalui program Selangorku Bersih yang dijalankan kerajaan negeri.

"Kita sedang kumpul nama yang diragui, kita akan buat laporan polis dan jika perlu pendakwaan di mahkamah sekalipun kita akan buat.

"Sekarang ini kita 'all out' jalankan pengesanan melalui Selangorku Bersih ini," katanya lagi.

Selangorku Bersih merupakan program membersihkan daftar pemilih ekoran pertambahan pemilih secara mendadak di Selangor sekaligus ianya mampu membantu tugas SPR.

Untuk tujuan itu kerajaan negeri Selangor menggerakkan semua JKKK, Ketua Kampung dan Penghulu untuk memeriksa senarai pengundi baharu di seluruh Selangor untuk memastikan nama-nama yang didaftarkan ini benar-benar wujud dan bukannya pengundi hantu seperti yang didakwa banyak pihak.

Pada masa yang sama beliau menyeru kepada seluruh jentera parti negeri itu mengadakan solat hajat agar diberi pertolongan oleh Allah menghadapi situasi itu.

"Tahun 2008 siapa boleh jangka kita menang. Sampai Khir Toyo kata nak bagi pembangkang sifar di Selangor.

"Ada kata di Meru, letak katak pun BN boleh menang. Tapi Allah lebih berkuasa menentukan," katanya.

Sumber : Harakahdaily

Baguih Dok Ada: Projek Rumah Mampu Milik Di Pulau Pinang


Kerajaan Pulau Pinang mengumumkan pembinaan empat blok unit rumah kos rendah dan sederhana di Jalan Chelliah, George Town, bagi menolak kritikan berhubung kurangnya rumah mampu milik di negeri itu.

Kerajaan memutuskan menyerahkan 7.2 ekar tanah milik Majlis Perbandaran Pulai Pinang (MPPP) kepada agensi pembangunan negeri - Penang Development Corporation (PDC) - untuk pelaksanaan projek itu, kata Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Ng Wei Aik.

PDC pada masa ini mengadakan pertemuan dengan MPPP berhubung cadangan projek itu, yang akan menyaksikan pembinaan of 1,320 antara 700 dan 1,000 kaki persegi setiap sebuah. 

Empat blok akan dibina dengan ketinggian antara 20 hingga 25 tingkat.

"Ini usaha negeri untuk menyediakan lebih persamaan, rumah mampu milik di pulau (Pinang). Pelan induk termasuk tempat letak kereta bertingkat, taman atas bumbung, kemudahan sukan dan tempat ibadat," tambahnya

Sumber : Malaysia kini

Isu Hudud Johor : Realiti Beserta Fakta Bergambar

Mula Mula ..
|
\/

Kemudian .. PAS Bagi Sokongan Penuh
|
\/

Tapi Ditempelak Oleh Chua Soi Lek 
|
\/


Namun, Di Back Up Mufti Pahang 
|
\/



Malangnya Di Tepis Jawantankuasa Agama 
|
\/


Sebabnya Bos Dah Bagi Taau Awal Awal
|
\/


Maka .. Inilah Pengakhirannya .....
|
\/

Tuesday, July 3, 2012

Siapakah Yang Bakal Terjungkit? Pak Lah, Khairy Atau Najib?



Blogger APA - Blogger Gila sudah mula menunjukkan bunga bunga silat dan sudah bersedia untuk bertarung. 

Haruslah wa akui, walaupun berlainan kem, blog beliau adalah salah satu blog pro kerajaan yang sering wa jadikan rujukan isu untuk mengetahui berita dari sebelah sana selain dari blog umno reform 2, outsyed the box, mummy rokiah dan beberapa lagi blog lain. 

Pendedahan demi pendedahan yang blogger APA lakukan (setakat ini sudah sampai siri ke 5) untuk menuntut haknya yang dinafikan oleh kerajaan Ameno-BN tidak dipedulikan dan kini beliau nampaknya dah bersedia untuk mengambil langkah seterusnya dengan melakukan banyak lagi pembongkaran yang melibatkan kebobrokan dan kerakusan pemimpin pemimpin utama Ameno yang dengan bukti bukti yang beliau simpan selama ini.

Apakah siri pembongkaran ini akan menandingi blog uncleseekers yang mengkhususkan isu pada Istana Johor atau mungkin lebih panas darinya kerana melibatkan parti dan pucuk pimpinan yang memerintah negara ?? Sama sama kita tunggu dan lihat.

============

P/S : Kepada Dato Seri Najib dan Panglima Panglima Besar Umno hari ini jangan memandang 'enteng' apa RAHSIA dan DOKUMEN yang ada ditangan aku.Jangan menganggap segala peringatan aku selama bertahun tahun ini hanya 'omong kosong' aku sekadar ingin menakut nakutkan korang.Kalau korang boleh memperolehi DOKUMEN BANK NEGARA yang akhirnya memaksa Pak Lah meletakan jawatan sebagai Perdana Menteri..apakah 'mustahil' untuk aku mendapatkan dokumen yang sama?


Kalau aku boleh siapkan PROJEK PRU 11 bernilai ratusan juta RM tanpa mendapat satu sen pun dari Umno sampai kehari ini....aku bukanlah BODOH sangat saperti yang korang sangkakan..heh heh heh.


============
Nota : Maka makin tak senang duduk lah chai chai ameno untuk menangkis serangan serangan buah kunci jika benar APA ingin meneruskan pembongkaran yang besar sebagaimana yang beliau nyatakan. 1.9 Bilion? .. isk isk isk

Seorang Lagi Artis Wanita Bertudung .. Keep It Up~!!



Lately, ada perubahan yang agak drastik tapi juga melegakan yang terjadi dalam dunia hiburan tempatan. Semakin ramai artis wanita yang mula mengenakan tudung dan yang terbaru, Alhamdulillah, oleh Syarifah Sofia.

Dalam laman twitternya, beliau memuatkan gambar terbaru dengan memakai tudung dan menulis di statusnya : "Here's The New Chapter.. Bismillah!".   

Tweetnya kemudian di balas oleh Wardina Safiyyah yang turut memberikan kata kata semangat buat Sharifah Sofiah : "May Allah ease the way for you! Hijab is liberation really :)"


Berikutan dengan perubahan ini, Sharifah Sofia juga telah memadamkan kesemua foto foto beliau yang tidak bertudung dari arkib instagram miliknya.


Semoga semakin ramai artis artis Malaysia dapat mengikut jejak langkah yang telah dimulai oleh beberapa artis wanita ini.. dan dengan itu dapat pula mempengaruhi peminat yang masih alpa untuk memakai tudung.

Nota: Walaupun foto beliau bertudung ni kelihatan agak tidak sempurna (menampakkan sebahagian leher), namun bak kata tuan punya badan - Ini episod baru dalam hidup beliau, so luorang toksah la kritik pedas pedas.. bagi dia pelan pelan kayuh. 

Wallaweyh .. Coke Dan Pepsi Ada Unsur Ekstrak Babi ??


Memandangkan tak lama lagi dah nak masuk Ramadhan dan selepas tu disambung dengan Syawal maka wa sekali lagi tempelkan Coke beserta Pepsi dalam entri wa. 2 jenama ni memang menjadi hidangan top masa hari raya nanti sebab mungkin untuk hari besar tu sirap dan oren hanyalah santapan untuk orang zaman paleotik. Tak de kelasss ..

Kalau sebelum ni posting wa bertajuk Gempar: Coke Ada Alkohol?? , kali ni wa nak 'up'kan lagi satu isu .. minuman ni dikatakan mengandungi perisa babi .. weyhh .. biar betik ..

Keratan akhbar berbahasa inggeris kat bawah ni wa terjumpa secara tak sengaja masa merayau dalam net .. mungkin ini le hikmahnya membunuh masa bila kepala hotak dah tepu sambil melayan perut yang bergelodak kekosongan .. huhuhu


Jap .. wa ada banyak masa translatekan untuk kemudahan luorang membaca dengan lebih khusyuk. Jangan risau .. sebab wa tak berpegang pada Google Translate dan terjemahan kaku sebagaimana yang diutarakan oleh Askar Jerman Yang Penyedih .. kah kah kah .. cam biasa terjemahan wa secara bebas sambil cuba sedaya upaya untuk mengekalkan maksud ayatnya insyaAllah.

==//==


Ada beberapa alasan kenapa orang ramai menghindari minuman Pepsi dan Coca Cola antaranya:

1. Kandungan kimia berbahaya seperti unsur karbonat yang berlebihan dan sebagainya 

2. Kerana ia merupakan produk keluaran Yahudi-Zionis dan mereka menyokong serta membiayai kegiatan haram zionis atau lebih tepat aktiviti keganasan Israel.

Kini terdapat satu lagi alasan yang lebih utama untuk diberi perhatian iaitu kandungan 'haram' dalam minuman tersebut.

Artikel berikut telah diterbitkan dalam akhbar Al Riyadh pada 20 April 2006.

Penyelidikan saintifik dan perubatan mendapati meminum Pepsi & Cola boleh menyebabkan kanser lantaran unsur utamanya diambil dari sosej babi. Kitab suci Al Qur'an, Injil dan Taurat telah menyatakan larangan memakan babi, kerana ia satu satunya haiwan yang memakan segala  kotoran, najis dan air kencing, menghasilkan kuman dan mikrob yang tercemar yang amat berbahaya dan boleh membawa maut

Menurut laporan yang disiarkan oleh Jordanian Magazines, Ketua Universiti Sains Dan Teknologi Delhi, Dr. Mangoshada telah membuktikan secara saintifik bahawa unsur utama yang digunakan dalam pembuatan Pepsi dan Cola mengandungi ekstrak dari usus babi yang boleh menyebabkan kanser dan pelbagai penyakit pembawa maut yang lain.

Universiti India tersebut telah menjalankan ujikaji tentang kesan dari minuman Pepsi dan Coca Cola yang telah membuktikan amalan peminumannya boleh mempercepatkan kadar degupan jantung dan merendahkan tekanannya. Juga dengan mengambil sejumlah 6 botol Pepsi atau Coca Cola dalam satu masa boleh mengakibatkan kematian secara mendadak.  

Disamping itu ia juga mengandungi bahan kimia seperti Karbonik dan Asid Fosforik, Asid Sitrik yang merosakkan gigi dan menyebabkan tulang menjadi rapuh. Tulang yang direndam didalam secawan Pepsi menjadi lebur dalam masa seminggu sedangkan tulang orang mati kekal di dalam kubur selama tiga puluh tahun. Kajian tersebut juga mengesahkan, kalsium yang terlerai oleh Pepsi boleh melemahkan pundi kencing, buah pinggang, mematikan fungsi pankreas, menyebabkan kencing manis dan penyakit berjangkit.

(Wa tak terjemah perenggan terakhir sebab tak relevan .. ayat pujuk le konon .. kih kih kih)

==//==

Kilang Coke yang nilainya lebih 1 Bilion skang dah ada kat Nilai .. bernilai sungguh
Samada terdapat atau tidak kandungan ekstrak babi dalam Coke atau Pepsi, terserah luorang nak cari kewajaran dan justifikasi. Cumanya bagi wa, kalau kita renung balik jenama Pepsi tu, ianya memang berasal dari perkataan pepsin, salah satu enzim yang hanya terdapat dalam perut .. tak kira la perut lembu ke, perut ayam serama ke ataupun perut luorang sendiri .. memang kat situ je ada menatang pepsin ni. 

Apa yang penting, banyak keburukan dari kebaikan yang ada. Tapi apadehal .. natijahnya sendiri sendiri tanggung .. tepuk dada tanya mamak .. air susu lembu ada ka?? kah kah kah 

Monday, July 2, 2012

Salah Siapa Bila Hukum Hudud Terus Diperlecehkan ??



Assalamualaikum.

Jikalau benar kita orang yang beriman, mari kita kembali kita kepada Qada dan Qadar Allah.

Kita semua manusia yang lemah, hanya boleh merancang. Apa yang terjadi kepada Malaysia sekarang ( dan yang lepas adalah sebahagian dari perancangan Allah semata )

Syukurlah kepada Allah, bukan kepada manusia, ke atas segala nikmat Allah yg telah dikurniakan kepada kita selama ini.

Rasulullah ada bersabda yang antara lain maksudnya:

“Tanda-tanda akhir zaman ialah jika umatku melakukan 15 pekara maka layaklah Allah turunkan bala. Satu daripadanya ialah apabila amanah menjadi tempat untuk dapat habuan, maka di kala itu bala akan turun”.


Dalam satu hadis, Rasulullah SAW bersabda:

“setiap kamu adalah pemimpin dan kamu akan disoal pada hari akhirat ke atas apa yang kamu pimpin…” (riwayat Muslim)


Firman Allah :

وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ
Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang zalim yang menyebabkan kamu disentuh api neraka, dan sekali-kali kamu tiada mempunyai seorang penolongpun selain daripada Allah, kemudian kamu tidak akan diberi pertolongan..
(Hud : 113)

Saya bukanlah orang yang berilmu, masih jahil, tetapi sekadar mengingatkan kepada diri sendiri dan juga kepada rakan Muslim yang lain bahwa kita sekarang ini di akhir zaman. Jika baca news hari ini:-



Tidak rasa apa apakah di dalam hati kita?

Firman Allah S.W.T yang bermaksud:
"Dan sesiapa yang melanggar aturan-aturan hukum Allah maka mereka itulah orang-orang yang zalim." (Surah Al-Baqarah, ayat 229). 

Hudud ialah kesalahan jenayah yang melanggar hak-hak Allah iaitu melanggar batas-batas yang telah ditetapkan oleh Allah dan hukumannya adalah berdasarkan kepada nas, sama ada melalui AlQuran atau AlHadits. Ia meliputi keperluan menjaga agama, nyawa, akal, keturunan dan harta benda.


تِلْكَ حُدُودُاللّهِ وَمَن يُطِعِ اللّهَ وَرَسُولَهُ يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُخَالِدِينَ فِيهَا وَذَلِكَ الْفَوْزُالْعَظِيمُ

"Itu adalah Hudud (had-had) dari Allah, barangsiapa ta'at kepada Allah dan Rasul-Nya, nescaya Allah memasukkannya ke dalam syurga yang mengalir di dalamnya sungai-sungai, sedang mereka kekal di dalamnya; dan itulah kemenangan yang besar." (Surah An-Nisaa' : Ayat 13)

Pandangan saya, siapa pun yang menjadi pemerintah negara ini wajib melaksanakan hudud.

Wallahualam.

Oleh: Triple AAA

Nota : Soi Lek menempelak Adun Kemelah sebagai orang yang kekeringan idea dan hilang akal apabila cuba mencadangkan agar hukum hudud diimplementasikan di Johor (rujuk sisipan atas). Dan ini bukanlah kali pertama hukum Islam diperlecehkan oleh menteri dan sahabat kepada ameno ini.

Disinilah kayu uji kepada sifat sifat biawak yang menebal kepada ngo ngo dan mp yang selama ini sangat keras mengkritik usaha memartabatkan hudud yang ingin dibawa oleh parti PAS. Sedangkan BN yang diterajui oleh ameno yang merajai kerajaan pusat sendiri tunduk pada tekanan yang dilakukan oleh seorang non muslim yang sewenang wenangnya menunjukkan sentimen kebencian pada hukum Islam.

Harus dipertanyakan juga kepada orang yang mengaku sebagai ketua agama di negeri Johor yang katanya amat disayangi oleh rakyat sehingga berhimpun lah seramai 30 ribu manusia katanya untuk mempertahankan maruah sebuah nombor plat. Kini maruah agama dipersendakan dinegeri Johor dan apakah nilainya lebih murah dari WWW 1? Tidak terkeluarkah sebarang titah untuk mempertahankan kesucian Islam?

Lebih malang lagi apabila seorang Pengerusi Jawatan Kuasa Agama, Datuk Zainal Abidin Osman menyatakan mereka memang tidak pernah membincangkan untuk menegakkan hukum hudud di negeri Johor dan dalam masa yang sama mufti kerajaan Johor pula mengelak untuk menjawab persoalan ini. Rujuk Sumber

Rujuk :

Adun Umno Cadang Johor Laksana Hudud
Cadang Hudud : Ahli Umno Hilang Akal Kata MCA
Hudud : Kelantan Ada Halangan, Jika Johor Dahului Silakan
Johor Tidak Pernah Bincang Hukum Hudud


Coretan Askar Jerman Yang Penyedih

Aku seringkali membuat cadangan nama kepada beberapa syarikat dan rakan niaga aku, untuk khidmat terjemahan. Akhirnya, aku biasa bersengkang mata tengah-tengah malam buta, menulis semula atau menterjemah kembali kerja yang dibuat. Sambil itu, kata-kata dan integriti aku, kepercayaan orang kepada aku semakin terhakis sebab mencadangkan mereka yang tiada kemahuan dan kerajinan.

Itulah sebabnya, mereka yang aku kekal berurusan hingga hari ini, mereka yang boleh pakai sahaja. Yang tak boleh pakai, aku rasa baik ambil borang, dan pohon bantuan Azam Niaga daripada Kerajaan.

Pasaran terjemahan di Malaysia agak baik, dengan bayaran yang berpatutan. Aku memberi khidmat kepada pelanggan besar dan kecil dengan saksama, tetapi keutamaan memang diberikan kepada pelanggan besar dengan akaun besar yang membayar dengan pantas.

Aku fikir, rezeki yang ada cukup untuk semua, dan aku berharap ramai lagi yang boleh membuat kerja terjemahan - sama ada dengan aku atau sendiri. Jadi, aku ingin kongsi beberapa perkara yang boleh menolong menjadikan sesiapa penterjemah yang baik:

1. Google Translate hanya untuk mereka yang terencat akal atau berukera

Kalau kau seekor beruk, maka gunalah Google Translate, sebab tangan kau keras dan sukar menaip. Google Translate telah dihasilkan oleh seorang penulis perisian yang mengalami tekanan emosi sebab ibunya dirogol oleh seekor anjing.

Mereka yang menggunakan Google Translate untuk membuat terjemahan samalah dengan seekor berukera yang suka minum air kencing sendiri.

2. BACA DAHULU artikel sebelum menterjemah

Ramai orang yang mahu membuat terjemahan hanya menterjemah perkataan secara individu, tanpa memikirkan konteks mahupun mesej/isi kandungan/pesanan yang ingin disampaikan.

Contoh: After Abu solved the case, he went out to party with Isabella, where they had sex all night long.

Terjemahan Pemalas: Selepas Abu menyelesaikan itu kes, dia keluar untuk majlis dengan Isabella, di mana mereka ada jimak seluruh malam panjang.

Terjemahan Beruk: Pisang Pisang Pisang Pisang Pisang Pisang Pisang Pisang Pisang Pisang Pisang Pisang Pisang Pisang Pisang, TAIK! Taik Taik Taik Taik Taik Taik Taik Taik Taik Taik Taik Taik Taik Taik Taik Taik Taik Taik!

 Kalau kita perhatikan Terjemahan Pemalas, benda paling aku menyampah, penggunaan 'di mana'. Bagi aku, dalam BM, tak wujud perkataan 'di mana' untuk menggantikan 'where'.

Mereka yang menggunakan 'di mana' semuanya Berukera Dari Planet Zargus.

3. Ikut nahu/tatabahasa BM

Nahu atau tatabahasa BM sukar untuk diikut sebab Nik Safiah Karim dan rakan-rakan suka menukar undang-undang bahasa setiap 3 bulan.

Pada tahun 1997, cikgu-cikgu Bahasa Malaysia aku antara panel menetapkan soalan SPM. Mereka diwajibkan pergi kursus bahasa setiap tiga bulan. Setiap suku tahun ini, ejaan banyak berubah.

Contoh: Keretapi menjadi kereta api, kemudian keretapi, kereta api balik, dan akhirnya keretapi sebaik sebelum SPM. Sama dengan jalanraya, lebuhraya, walaubagaimanapun (kadang-kadang walau bagaimanapun). Sebab itu, sampai hari ini, aku selalu pakai 'Namun' dan 'Justeru' sebagai wacana, sebab bila aku tulis 'walaubagaimanapun', aku jadi sangsi.



Jangankan perkataan, nama matapelajaran pun asyik tukar sebab pengaruh ahli politik. Dendam kesumat aku pada ahli politik bermula sejak mereka asyik menukar Bahasa Malaysia menjadi Bahasa Melayu, Bahasa Malaysia balik, Bahasa Melayu Malaysia dan akhirnya Bahasa Malaysia.

Jika Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak menukar nama bahasa kita menjadi Bahasa 1Malaysia, aku bersumpah akan mengundi parti pembangkang pada kesemua pilihanraya akan datang. Kini dan selamanya.

Namun (wacana!), ada beberapa undang-undang bahasa yang aku ikut. Pertama, 'dari' dan 'daripada'. 'Dari' untuk masa dan tempat. Dia bekerja dari pagi hingga petang. Dia berasal dari Kuching, Sarawak. 'Daripada' untuk asal-usul dan semua yang lain. Iron Man diperbuat daripada kayu cengal.

Kalau ingin tahu nahu dan tatabahasa yang betul dan terkini, maka beleklah majalah terbitan DBP seperti Dewan Siswa (kalau masih diterbitkan). Kesalahan tatabahasa dalam majalah itu tidak banyak.

Maaf, aku kembali bekerja sekarang. Esok aku harus ke klinik gigi kerajaan sebab (oh, ya, aku kurang menggunakan 'kerana' sebab satu undang-undang yang aku sudah lupa) aku sudah rongak.. 

Oleh Askar Jerman Yang Penyedih - Cilok dari Blog Amir Hafizi
 

Sama Sama Mendebik

Web / Blog PAS

Sembang Je La

Site Info

free counters

Site Resources

Debik Karmic Copyright © 2011-12 Karmic Contact: Email To Karmic