Saturday, July 7, 2012

TAGGED UNDER: ,

Masih Kah Kau Ingat ? Bank Yang Menjadi Perisai Bumiputera, Akhirnya Dikuburkan


Tinggal kenangan ...Bank milik bumiputera yang berjaya dinyahkan dari bumi Malaysia .. dari Bank Bumiputera jadi Bumiputera-Commerce, last last .. CIMB .. err wa tak tau akronim untuk apa .. huhuhu

Bank Bumiputera

  1. BBMB (Bank Bumiputera) telah diperbadankan pada tahun 1965 sejajar dengan hasrat kerajaan ketika itu untuk menyaksikan lebih banyak penyertaan dalam urusan ekonomi nasional oleh kaum bumiputera. 
  2. BBMB telah berkembang dengan pesat dan menjadi bank pilihan utama rakyat Malaysia diseluruh negara.  
  3. Pada tahun 1980, BBMB telah menjadi bank yang terbesar dari segi pemilikan aset
  4. Menjadi bank tempatan pertama yang mempunyai operasi cawangan diluar negara seperti di New York, London, Tokyo, Bahrain dan Hong Kong.
  5. Digabungkan dengan Bank Of Commerce pada tahun 1999 dan dijenamakan sebagai Bumiputera Commerce (BCB). 
  6. Bank Of Commerce (BOC) asalnya hanyalah sebuah bank persendirian yang bernama Bian Chiang Bank yang mula ditubuhkan di Kuching Sarawak yang kemudiannya pada tahun 1979 diambil alih oleh kumpulan syarikat yang dimiliki UMNO (yeah and the fishy story started..)
  7. Sebelum itu, 3 buah bank milik India, Indian Overseas Bank Ltd., Indian Bank Ltd., dan United Commercial Bank Ltd. telah digabungkan pada tahun 1972 menjadi United Asian Bank (UAB) dan bank ini juga telah diambil alih oleh BOC pada tahun 1991.
  8. Pada tahun 1974, Pertanian Baring Sanwa Multinasional Bhd (PBS) telah diwujudkan hasil usahasama Bank Pertanian, Baring Brothers dari UK, Sanwa Bank milik Jepun dan bank Multinasional UK. PBS telah dikawalselia oleh Baring Brothers dan PBS berfungsi sebagai penasihat korporat dan khidmat pinjaman.
  9. Pada tahun 1986, PBS telah ditukar nama kepada Commerce International Merchants Bankers (CIMB) berikutan sayap pelaburan BOC telah berjaya mengenepikan Bank Pertanian sebagai pemegang saham terbesar dalam PBS.
  10. Kesimpulannya, CIMB adalah satu badan yang telah mengambil alih Bian Chiang Bank, Ban Hin Lee Bank, Bank Lippo, Bank Niaga, Southern Bank Berhad, Indian Overseas Bank Ltd, Indian Bank Ltd. United Commercial Bank Ltd., Perdana Finance Berhad, Cempaka Finance Berhad dan sudah tentunya Bank Bumiputera Malaysia Berhad.


Nota Kepala Lutut :

  • Bian Chiang Bank adalah sebuah bank persendirian yang dimilik oleh Wee Keng Chiang sebelum dibeli oleh syarikat milik UMNO dan ditukarkan nama sebagai Bank Of Commerce.
  • Bank of Commerce kemudian telan banyak lagi bank termasuk BBMB dan kini dikenali sebagai CIMB
  • CIMB plak dikendalikan oleh siapa ? huhuhu .. 
  • Iklan BCB suatu masa dulu .. "Kenapa ? Tak percaya?"

The karmic wheel is turning.., faster than before .., till the end of time, till the end of life.. the wheel is turning as we die
Follow me @drkarmic
Subscribe to this Blog via Email :

0 comments:

Kepada Member : Komen le bagi semangat
Kepada Pembaca : Komen le mana yg patut
Kepada Pencacai : Agak agak le kalo komen
Kepada Kaki Spam : Luorang takyah komen pon takpe ...Kah kah kah

© 2014 Debik Karmic. Designed by Bloggertheme9
Powered by Blogger.
back to top