Saturday, May 19, 2012

Foto : Mereka Cacat Penglihatan Tapi Bukan Buta Pada Hak Dan Keadilan



Sayu plak wa nengok pic ni .. ini membuktikan hak asasi manusia memang milik semua tanpa mengira siapa pun dia. Kalau mereka mereka ini pun celik dengan hak yang terjamin dalam perlembagaan, apa yang boleh dibanggakan oleh mereka yang boleh melihat tapi buta hati ? Huhuhu


Lawak Bergambar : Dasar Dasar Kerajaan


Nota : Tafsir dasar ke laut ikut perspektif sendiri

Nota : Memandangkan Scorpene tak boleh menyelam, maka dengan ini KPI bagi Dasar Kelaut tersebut FAIL secara mutlak .. kah kah kah kah

Isu Muzakarah - Muhyiddin & Ameno Memang Tak Pernah Faham



SAYA merujuk kepada kenyataan yang dikeluarkan oleh Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin pada 17 Mei 2012 yang lalu yang dikatakan sedia menyahut seruan Pas untuk bermuzakarah asalkan tujuannya adalah untuk kepentingan ummah, masyarakat Islam dan negara.

Di dalam kenyataan tersebut, Muhyiddin turut dilaporkan berkata, "...Kalau ikut yang lepas, Nik Aziz tak pernah setuju.

Masa itu dia kata Umno tak boleh dipercayai, tapi kalau hasrat dia ikhlas, tujuan untuk kebaikan ummah, masyarakat Islam dan negara Malaysia kita tidak jadi masalah.."

Suka saya membuat sedikit penjelasan terhadap kekeliruan Muhyiddin tentang sikap Tuan Guru Nik Abdul Aziz selaku al-Mursyidul Am Pas.

Di dalam isu dialog dengan mana-mana pihak atas nama muzakarah, muqabalah mahupun mujadalah, YAB Tuan Guru sentiasa konsisten dengan komitmen bahawa pertemuan dialog harus dilakukan sentiasa bagi mencari penyelesaian.

Antaranya sukalah saya merujuk kepada kronologi berikut:

1. Kenyataan yang dikeluarkan oleh YAB Tuan Guru Nik Abdul Aziz pada 5 Februari 2011 yang antara lain menyatakan kesediaannya untuk berdialog dengan mana-mana pihak termasuk Majlis Fatwa Kebangsaan ekoran dakwaan yang menyatakan beliau mengeluarkan fatwa yang melanggar syarak. Antara lain beliau berkata, “Saya setuju benar orang berdialog dengan saya. Ini kerana ajaran Islam menggesa diadakan mujadalah sekiranya ada isu tertentu, dan ‘hendaklah kamu berdebat dengan mereka dengan cara terbaik.." 

Kenyataan ini boleh dirujuk di pautan berikut: Sumber
 

2. Pada 20 Ogos 2009, YAB Tuan Guru sebagaimana dilaporkan Bernama juga menyatakan kesediaannya untuk bersemuka dengan Majlis Fatwa Kebangsaan berhubung isu-isu yang timbul ekoran kenyataan yang dikeluarkan olehnya. Laporan Bernama di pautan berikut boleh dirujuk: Sumber

3. Bahkan pada tahun 2008, YAB Tuan Guru juga menyatakan kesediannya untuk bermuqabalah (bersemuka) dengan mana-mana pihak yang tidak setuju dengan pelaksanaan undang-undang Islam. Ia boleh dirujuk melalui laporan BERNAMA di pautan: Sumber

Justeru, apabila Muhyiddin menyatakan bahawa YAB Tuan Guru tidak pernah setuju untuk bermuzakarah, ia menunjukkan kekeliruan di pihak Muhyiddin yang gagal membezakan antara muzakarah dengan penyatuan antara Pas-Umno. Di dalam isu penyatuan Pas-Umno, benar sekali YAB Tuan Guru konsisten menentang penyatuan ini yang dilihat hanyalah helah Umno untuk menyelamatkan diri dari lemas dalam pilihan raya. Kekeliruan Muhyiddin memahami perbezaan antara kedua-dua isu ini menyebabkan beliau mengeluarkan kenyataan bahawa YAB Tuan Guru tidak pernah setuju untuk bermuzakarah. Ia diperkuatkan lagi dengan kenyataan Muhyiddin sendiri yang menolak debat dengan pembangkang seperti yang dilaporkan di pautan - Sumber 

Menolak debat dengan pembangkang namun dalam masa yang sama bersetuju dengan muzakarah bersama Pas membuktikan sedikit sebanyak silap faham Muhyiddin dalam isu ini. Sekalipun muzakarah dan debat berkemungkinan sedikit berbeza tetapi asasnya sama iaitu bertemu, ber-dialog dan berhujah. Apatah lagi jika muzakarah ditafsirkan sebagai penyatuan, ia lebih silap!

Hakikatnya, bukan YAB Tuan Guru yang mengemukakan pelawaan untuk bermuzakarah. Beliau hanya menjawab soalan wartawan selepas mesyuarat Exco Kerajaan Negeri Kelantan pada 16 Mei 2012 yang lalu iaitu "Adakah Pas sedia bermuzakarah?" maka jawapan dari YAB Tuan Guru ialah, "Ya.."

Dipercayai soalan wartawan tersebut merujuk kepada kenyataan yang dikeluarkan oleh Tuan Guru Datuk Seri Presiden Pas yang memberikan respons ekoran kenyataan Mufti Perak yang menyatakan bahawa Pas telah terpesong daripada perjuangan Islam. Justeru, respons Tuan Guru Datuk Seri Presiden Pas ialah, "Pas bersedia membuka pintu dan bermuzakarah dengan semua badan bukan kerajaan (NGO) Islam termasuklah Umno..." (Rujuk : Sumber)

Kesimpulannya, pendirian YAB Tuan Guru al-Mursyidul Am Pas dalam isu muzakarah ialah jelas. Pintunya sentiasa terbuka untuk sesiapa sekalipun. Tetapi untuk berpadu dengan Umno bagi menyelamatkan Umno yang sedang terkapai-kapai, pohon maaf.

Ahmad Fadhli Shaari, Setiausaha Akhbar Menteri Besar Kelantan

Panas : Video Full Version - Naib Ketua Ameno Kampar keluar Parti


Wa tak nak komen isu sebab apa dia dia keluar parti .. wa pon tak nak komen parti apa yang dia pilih selepas insiden ni .. tapi wa halakan spotlight kat apa yang dia cakap dan itulah yang sebenarnya yang berlaku dalam parti rasuk & saka .. dulu kini dan selamanya.

Dalam ameno, lu kena ada kabel, dah ada kabel plak .. kena ada undertable ..kena karaoke.. bagi amoi .. baru lah lu boleh masyuk lebat .. kalo yang berjawatan pon kena layan serupa tu, yang berstatus pencacai tu jangan mimpi menggapai awan le ye ? kah kah kah kah

Salut pada DS Nizar .. walopon usia PR kat Perak tak lama, tapi sempat menabur bakti tanpa mengira fahaman politik dan ini diakui oleh mamat ni sendiri .. Allahuakbar ~!!..



Nota : Ameno .. apa pon tak boleyy .. kah kah kah 

Friday, May 18, 2012

Laaa .. Lim Guan Eng Tak Abih Abih Buat Perangai



Dah banyak kali Ketua Menteri Pulau Pinang buat perangai, kalo sekali dua tu boleh le lagi .. tapi ni dah banyak kali. Luorang cuba perhatikan 5 perkara  kat bawah yang telah dibuat oleh kerajaan negeri Pulau Pinang yang diketuai oleh manusia yang bernama Lim Guan Eng ni ..


1. Peruntukan RM1.75juta untuk SAR & Sekolah Tahfiz (klik untuk berita penuh)

Kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang menambah peruntukan kepada sekolah agama rakyat (SAR) dan sekolah tahfiz pada tahun ini menjadikan RM1.75 juta berbanding tahun lepas hanya RM1.5 juta. Demikian kata, Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng pada majlis sumbangan peruntukan untuk SAR 2010 di Madrasah Al-Aminiah, Kampung Pertama, dekat sini semalam.

2. Kenaikan Elaun Bilal & Siak  (klik untuk berita penuh)


Timbalan Ketua Menteri I Datuk Mansor Othman berkata dengan kenaikan itu, kira-kira 400 bilal yang ketika ini menerima elaun sebanyak RM180 sebulan akan menerima RM324 sebulan, manakala elaun bagi kira-kira 400 siak akan dinaikkan kepada RM360 sebulan daripada RM200 sebulan.

"Keputusan untuk menaikkan elaun bilal dan siak ini dibuat pada mesyuarat MAIPP dan Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri bahagian agama Islam minggu lepas," katanya pada sidang akhbar di sini, pada Rabu.

Mansor berkata kerajaan negeri akan menanggung 70 peratus daripada perbelanjaan berkenaan yang berjumlah kira-kira RM2.3 juta manakala MAIPP pula menanggung 30 peratus kos terbabit, berjumlah hampir RM985,000.


Timbalan Ketua Menteri I Pulau Pinang, Datuk Mansor Haji Othman berkata, jumlah agihan sumbangan zakat kendalian Pusat Urus Zakat Pulau Pinang (PUZ) itu berdasarkan kadar kos kehidupan di luar negara dan bidang pengajian yang diambil oleh mahasiswa berkenaan.

"RM5,000 diberikan kepada pelajar bidang agama di Mesir serta Jordan, dan RM12,500 badi bidang perubatan di negara yang sama.

"Manakala, RM4,000 diberikan pelada pelajar bidang agama di Indonesia dan RM6,000 kepada kepada pelajar bidang perubatan di negara yang sama," ujarnya semalam di Dewan Masyarakat Penyayang, George Town.


4. Pembinaan komplek Mahkamah Syariah setinggi 7 tingkat yang bernilai RM 36 Juta (klik untuk berita penuh)


Ketua Menteri Pulau Pinang untuk memberikan sebidang tanah milik kerajaan negeri yang bernilai RM 73 Juta ringgit, yang bertujuan mahu membina sebuah komplek Mahkamah Syariah setinggi 7 tingkat yang bernilai RM 36 Juta ringgit, di Jalan Scotland-Jalan Batu Gantung.


Komplek 7 tingkat ini akan menggantikan banggunan 2 tingkat yang telah digunakan sekian lama (semenjak zaman BN/umno perintah) sebagai mahkamah syariah selama hampir 15 tahun. Komplek ini juga akan menempatkan mahkamah rendah syariah, 4 mahkamah tinggi syariah dan mahkamah rayuan dan juga sebuah perpustakaan yang hanya akan menyimpan buku-buku berkenaan dengan islam.

Dalam projek pembangunan yang bernilai RM 36 juta ringgit ini, sekali lagi Guan Eng buat honar apabila sebuah syarikat pembinaan bumiputera 100% IHS Utara Malaysia Sdn.Bhd., telah diberi tender tersebut untuk menyiapkanya.

dan yang ter'latest'

5. Pengambilan lot tanah bukan Islam untuk Tanah Perkuburan Islam (klik untuk berita penuh)


MASALAH umat Islam di Jelutong yang gagal diselesaikan oleh Kerajaan Negeri era Barisan Nasional sejak 13 tahun lepas berjaya diselesaikan oleh pentadbiran Ketua Menteri Pulau Pinang, Y.A.B Tuan Lim Guan Eng.

Beliau berkata, proses pengambil alihan tanah seluas 3.208 ekar milik bukan Islam yang bernilai RM20 juta bagi menangani masalah kepadatan tanah perkuburan Islam di Jelutong dilakukan sungguhpun Kerajaan Pusat sebelum ini berjanji untuk membeli tanah bernilai tinggi itu.

“Tanah yang diambil untuk tujuan perkuburan kini dimiliki oleh orang bukan Islam".

"Ia merupakan kes yang jarang berlaku di mana tanah bukan Islam diambil untuk tujuan perkuburan bukan Islam di Pulau Pinang," ujar beliau pada satu sidang media di Komtar baru-baru ini.

==============

Hadoih .. 5 kes ni yang berlaku pada tahun 2011-12, cuma antara banyak lagi kes yang berlaku sepanjang pemerintahan kerajaan negeri Pulau Pinang yang diterajui oleh Lim Guan Eng.

Kalo macam ni punya kelakuan yang ditunjukkan pada rakyat.. maka sampai ke tua pucat lah barisan melayu padukang kat bawah ni bermimpi nak amik alih kerajaan negeri.. kah kah kah kah

Santai Jumaat - Dubai: Transformasi Selepas 50 Tahun



Dubai adalah merupakan satu pusat kegiatan pembangunan yang termashyur di Timur Tengah, dengan pelbagai projek yang bertaraf mega serta menawarkan kualiti kehidupan yang ekslusif serta sebagai pusat membeli belah tanpa cukai yang terbesar didunia.

Tapi tahukah luorang, apa yang dicapai oleh Negara Emiriyah ini adalah sesuatu yang tidak dijangka dan hanya berlaku dalam masa yang sangat singkat. 50 tahun yang lampau, negara ini hanyalah sebuah kerajaan yang hampir tidak dikenali dan penduduknya hanya bergantung kehidupan dengan pekerjaan sebagai nelayan. Unta dan baghal dijadikan kenderaan pengangkutan utama dan penduduk bandarnya hanya membina rumah dari pelepah kurma.

Namun apabila emas hitam (minyak) mula dijumpai di kawasan perairan teluk, transformasi yang berlaku ke atas negara ini amat drastik dan sungguh diluar jangkaan. Ferrari dan Porche menggantikan unta dan baghal, mahligai menggantikan rumah dan pondok, sementara penduduknya menimbunkan wang simpanan dalam bank dengan banyaknya. 

Pengangkutan Air Dubai: Perahu perahu yang pernah menjadi perantaraan penting bagi Dubai yang terkenal dengan perdagangan mutiara. 

Perlumbaan Perahu Nasional kini menjadi acara Sukan Tradisi 

Hub Perdagangan Utama. Berjuta juta ringgit dilaburkan dalam proses pelebaran sungai untuk memberikan laluan pada kapal kapal besar.

Pembangunan Padang Pasir - Bulatan Menara Jam di kejiranan Deira yang suatu ketika  adalah kawasan  yang terpencil dari kawasan  pusat bandar.

Kini - Pembangunan pesat disekitar Bulatan Menara Jam


Mercutanda Budaya - Sekumpulan lelaki kelihatan sedang berehat di Naif Al Souq, pasar tradisi tertua di Dubai
Sebahagian dari Naif Al Souq musnah dalam kebakaran pada tahun 2008, namun  seorang individu yang kaya telah membiayai pembinaan semula pasar tersebut pada tahun 2010. 

Sebuah pasar terbuka yang terdapat di bandar Dubai..
Kini digantikan dengan gedung yang bergemerlapan dan membuatkan bandar itu menjadi pusat membeli belah golongan mewah dari serata dunia.


Kaedah Pengangkutan - Tidak berapa lama dulu, orang Dubai hanya menggunakan unta dan baghal sebagai kenderaan dan sekarang Ferrari menjadi kebiasaan.


Pada tahun 1959 Dubai telah memulakan usaha untuk menjadi hab perdagangan utama dan berjuta-juta dolar telah dipinjam oleh pemimpin ketika itu Sheikh Rahid dari Emir Kuwait untuk mengubahsuai sungai di bandar ini, bagi membolehkan ia menampung kapal besar.

Penemuan minyak pada tahun 1960an telah mengubah lanskap Dubai dan menjadikan ekonominya meningkat mendadak, dan dalam masa yang sama  menarik ramai pedagang untuk berhijrah dan bermastautin disana. Dengan bermulanya eksport minyak mentah, duit dari petrol melimpah masuk ke Dubai dan bermula dari 1973, Dirham menjadi matawang rasmi negara.

Bagaimanapun, dalam tahun 1980, ekoran dari krisis harga minyak, pendapatan tahunan negara telah jatuh keparas yang terendah dan membuatkan kerajaan terpaksa memikirkan cara alternatif untuk menjana kewangan. Pertengahan 1980an, negara tersebut dijenamakan sebagai destinasi pelancongan sekaligus syarikat penerbangan Emirates ditubuhkan. 

Emiriah mengekalkan status bebas cukainya dan menarik lebih ramai orang luar untuk tinggal di Dubai. Pada tahun 1999, salah satu hotel yang tertinggi di dunia dibuka, dan ini menguatkan lagi statusnya sebagai destinasi pelancongan.

Nota : Adoih, nasib baik lah 'Malaysia cuma negara orang minyak dan orang naik minyak'  .. kah kah kah kah

PANAS : Cybertroopers Ameno Mula Berantakan - Rasukan Semakin Menjadi Jadi .. kah kah kah

Pada yang dah terlepas, baca post wa Ameno Parti Saka ??

Then wa nak quote kata kata general of cybertroopers ameno .. sang tukang karut yang sangat berjaya .. Papagomo ..

Klik untuk tumbesaran

Dengan ini secara rasminya papagomok memecah berita yang selama ini jadi cakap cakap sensasi bahawa blogger blogger ameno memang dibayar untuk melawan serta menfitnah PR. RM300 ribu tu bhai, kalo ada 100 blogger .. dapat lah RM3 000 sorang .. perghh .. wa pon boleh hadap laptop sehari suntuk .. kah kah kah .. tapi tu masih tak cukup bagi papagomok.. siap mintak peruntukan tambahan tu .. pheewikkkk..

Kemudian, pecah le plak berita kat fesbuk malam ni ..

Klik je le kalo nak clear view

Intan Rahim : Nak mintak laptop sebijik pon susah .. kah kah kah kah

Kemudian, jadi perang sesama diowang  ..



Aimi .. lu tak payah nafikan laaa .. satu malaya dah tahu .. tu lu punya general gak kasi pecah lobang .. kah kah kah

Thursday, May 17, 2012

Ameno Parti Saka ??


Ameno berkeras mengatakan parti keramat mereka berumur 66 tahun walaupun sebenarnya ramai yang tahu bahawa parti tersebut telah dikafankan pada Februari 1988. Bertitik tolak dari pengebumian tersebut baka dari arwah Ameno telah terpecah menjadi dua entiti, satu menjadi Ameno Jr. dan satu lagi menyandang nama baru S46. 

Maka 2 entiti baru ini sebenarnya wujud pada tahun 1988, dan saling mengaku bahawa merekalah pembawa gen dari almarhum Ameno. Persis kembar siam yang terpaksa dikorbankan salah satunya untuk memberi hayat kepada yang lagi satu maka S46 yang lebih lemah dan kecil terpaksa beralah. Maka tinggallah Ameno Jr. untuk meneruskan kesinambungan Ameno Sr. 

Maka sebab itulah entri wa kebelakangan ini melabelkan parti ameno ini adalah parti voodoo yang boleh merasuk dan membuatkan manusia menjadi lupa diri dan hilang perasaan malu. Semua yang terkena badi ini akan dengan rela menjadi beruk beruk sarkas dan hilang kawalan harga diri. Sebab apa ??

Sebabnya  Ameno Jr. adalah satu entiti yang tidak boleh berdiri sendiri melainkan diresapi dengan semangat hantu Ameno Sr. yang telah dikebumikan pada tahun 1988. Tanpa roh dan semangat tersebut, Ameno Jr. sememangnya tiada kekuatan dalaman selain jasad yang kaku. Sebab itulah jasad Ameno Jr. yang diresapi oleh roh Ameno Sr. terus mengaku bahawa umurnya adalah 66 tahun dan bukannya 24 tahun.

Dari jalinan Ameno Sr dan Ameno Jr yang bersatupadu, kini, tibalah pengemudi hayatnya yang bernama Najib yang merupakan penutup dari teori RAHMAN, yang secara tepatnya berada dikedudukan yang ke 6, maka kesungguhan mereka untuk merayakan hari ulangtahun yang ke 66 secara besar besaran .. hanyalah sebagai pelengkap kepada tesis wa bahawa mereka adalah ...

Parti 666


kah kah kah kah kah

KAMBING Plak Nak Demo Depan Rumah Ambiga



Memula heboh si antero Malaya, segelintir peniaga burger yang rugi tapi boleh buat bodoh meniaga kat depan rumah Ambiga, tempat yang takde orang lalu lalang dan akhirnya burger terpaksa diberikan secara percuma.

Kemudian sekumpulan manusia yang menyamar jadi lembu dengan menayangkan bontot dilokasi serupa, yang akhirnya mendapat  malu sendiri sebab kebodohan yang melampau..

Kini giliran segerombolan lagi manusia yang bercita cita untuk menjadi kambing, ingin mencari populariti yang sama.. sah sah ini je la ciri ciri manusia yang tersampuk ngan parti sang saka bangsa.. kah kah kah kah

===========================


Kami Kumpulan Anak Muda Benci Ambiga (KAMBING) telah memutuskan perkhemahan yang dirancang di depan kawasan rumah Ambiga akan diadakan seperti berikut :

Masa : Selepas Solat Jumaat (18.05.2012)
Tempat : Perkarangan Lapang/Bahu Jalan/Tepi Jalan Rumah Ambiga 
No 67, Jalan Setiakasih 1, Bukit Damansara.
___________________________________________
(*Nota: Sila Bawa Khemah masing-masing termasuk makan-minum sendiri)

Tuntutan KAMBING :

1. Menuntut Ambiga membersihkan Senarai Pengundi Hantu di dalam Majlis Peguam.

2. Menuntut Ambiga membayar kerugian yang ditanggung oleh DBKL, PDRM dan mana-mana pihak seperti peniaga dan individu sepanjang Bersih Kotor 3.0 pada 27 - 28 April 2012 yang lalu.

3. Menuntut Ambiga membayar pampasan kepada anggota keselamatan yang cedera dan seumpamanya.

4. Menuntut Ambiga mengganti kenderaan polis yang dirosakkan perusuhnya, dan kenderaan atau harta benda lain yang rosak seperti pagar, bunga, parit, kon penghadang dan sebagainya

5. Menuntut Ambiga membayar wang PTPTN peminjam-peminjam yang gagal dan tidak mahu membayar semula seperti Adam Adli dll.

6. Menuntut Ambiga memohon ampun kepada Raja Saudi kerana kemungkinan besar jemaah haji dari Malaysia akan bermasalah akibat perbuatannya mengotori bumi suci Madinah dan Makkah.

7. Menuntut Ambiga mengembalikan semula Hak Kewarganegaraannya dan berwarganegaralah di negara nenek moyangnya di Gujerat, India.

Sekretariat KAMBING.
Kuala Lumpur.

____________________________________________________

Adoiyaii ... bangang melantun lantun .. tengok nama kumpulan pon dah terserlah potensi kekambingannya .. kah kah kah kah

Uish .. Mewahnya Rumah Menteri Besar Dari Parti PAS


Cuba luorang perhatikan gambar ni bebetul, rumah kemain bagak, siap ada kubah, pagar lip lap, tempat letak kereta pon gadang, ada plak 'guard post' .. perghhh .. mewah mewah. 

Eh ni rumah Menteri JPM, Jamil Khir yang 'takde duit' sampai terpaksa pakai duit zakat untuk bayar kos guaman peribadi ..kah kah kah.. rujuk sumber sini dan sini .. sebab bukan foto ni yang wa nak fokus. 

Foto foto kat bawah ni adalah rumah kediaman yang menjadi lambang kemewahan pimpinan PAS ketika menyandang Jawatan Menteri Besar 

Tuan Guru Nik Aziz - Menteri Besar Kelantan, 1990 - Hingga Kini



Tuan Guru Haji Hadi Awang, Menteri Besar Terengganu 1999- 2004


Ust. Azizan Razak, Menteri Besar Kedah, 2008 - Hingga Kini.
Tagline: Dikala Pimpinan PAS sibuk membangunkan Ummah, Pimpinan Ameno sibuk membangunkan Rumah .. kah kah kah

Wednesday, May 16, 2012

Debik : Sakit Kronik Akibat Tersampuk Dengan Ameno


Bila luorang buka pintu rumah pepagi, tetiba ada sekumpulan orang tengah menonggeng tunjuk bontot pada luorang.. apakah perkara pertama yang datang dalam fikiran ?? Mungkin - sekumpulan orang gila terlepas dari wad psikiatri tengah buat tarian poco poco .. kah kah kah

Tapi selepas tu baru luorang tahu, yang kumpulan tadi bukanlah mereka yang terlepas dari wad gila tapi merupakan sekelompok bekas tentera yang dah pencen, maka tanggapan itu pasti akan berubah kepada - macam ni punya teruk la latihan dalam tentera tu, sampai jadi mereng bila dah pencen.. gangguan saraf tahap akut.. kah kah kah kah

Kemudian lagi, setelah dirisik baru luorang tahu yang diowang ni sebenarnya tak mereng tapi benar benar bodoh dan perbuatan mereka tu langsung takde kena ngena ngan latihan semasa dalam tentera, percayalah bahawa mereka itu ketika dalam tugasan mungkin suka tuang kerja dan pergi ke kelab dangdut.. kah kah kah kah 

Wa tak tau samada luorang perasan atau tidak, tapi bagi wa ini satu petanda jelas betapa sokongan kepada gerombolan ameno boleh merosakkan saraf pemikiran seseorang. Apabila seseorang diresapi dengan parti saka tersebut, antara simptom simptom yang ketara adalah 

  • hilang perasaan malu dan rela dilihat persis lembu, malah lebih hina dari tu.
  • hilang daya pemikiran rasional
  • hilang pertimbangan kewajaran tindakan 
  • hilang maruah dan harga diri 
  • mudah diperkotak katikkan 
  • jadi bodoh diluar kawalan macam otak tak berfungsi
  • jadi sangat obses pada kelucahan

Banyak dah aksi yang tak masuk akal yang dah dipersembahkan oleh makhluk makhluk ini untuk menjadi mileage pada  teori wa kat atas, dan antaranya 



Berbalik pada cerita aksi tunjuk bontot kat atas, aksi ni memang dah banyak kali dibuat oleh puak puak gerombolan.. sebuah parti yang secara tradisi membela kelucahan. Tak caya luorang nengok perangai 

haruslah diakui betapa aksi atas ni semua dah sampai tahap tak berbeza ngan makhluk kat bawah ..pergh .. cukup sinonim..  kah kah kah kah .. weyh.. sape nak jawab kalo kena bayar royalti ?


Kumpulan 15 orang daripada Persatuan Veteran Tentera Melayu (PVTM) melakukan gimik demonstrasi yang dinamakan mereka sebagai "senaman punggung" – dengan membongkok dan menggoyang-goyangkan punggung mereka ke arah kediaman Ambiga.

Aksi ni bagaimana pun ditempelak oleh Presiden Kelab Kebajikan Veteran Dan Pesara Tentera (KERABAT) dan mengganggap mereka adalah orang orang yang terabai dan dipergunakan oleh mereka yang mempunyai kepentingan dalam BN. Rujuk Berita Penuh

Weyh, PVTM memang dah lama takde kredibiliti sebagai persatuan yang mewakili pesara tentera. Presiden dia plak memang terbukti menipu sebelum ni dengan memakai gelaran 'datuk' yang dibeli dengan harga RM250 ribu untuk mudah dapat kontrak kerajaan, dia sendiri yang terkantoi .. kah kah kah .. luorang boleh baca kat entri wa tahun lepas .. apa punya turrrr

Nota: Teori wa ni bakal menyamai teori lapangan quantum .. kah kah kah

Tuesday, May 15, 2012

Tuan Guru Nik Aziz Bersanding Sekali Lagi ? Kelasss ~!!


Perghh .. amacam ? boleh jadi The Most Marvelous Couple Of Entire Planet ni .. jangan jeles weyh .. luorang ada ?

Sumber Foto : FB Khairul Anuar Mohamad

Foto Retro : Bila Tuan Tuan Guru Bertemu



Suatu masa dahulu, ziarah ketika baru diangkat menjadi Menteri Besar Kelantan. Tuan Guru Hj Nik Abd Aziz Nik Mat (no. 2) menziarahi Almarhum Tuan Guru Hj Omar Zuhdi Pondok Lanai, Baling, Kedah (no. 1). 

Turut bersama antaranya adalah ulama' pondok Kedah yakni

  • Almarhum Tuan Guru Hj Yahya Junid (no. 4),
  • Tuan Guru Hj Salleh Musa Pondok Sik,Kedah (no. 3) - Bersama dalam Bersih 3.0 baru baru ini
  • Tuan Guru Hj Abd Wahab Hassan/Tuan Guru Hj Awang Lanai (anak murid kpd Almarhum Tuan Guru Hj Omar Zuhdi/no. 5)



Nota : Tuan Guru Hj Umar (atas katil) antara ulama Besar di Kedah. Bahkan beliau dengan jelas menyatakan wadah perjuangan beliau adalah PAS. Beliau antara auliya' melayu yang mahsyur selain dari Tg Hj Saad Mogoi. Tg Hj Yahya Junid pun tidak kurang hebat beliau dalam ilmu turath. Melahirkan ilmuwan yang berjasa. Beliau turut bersama dengan PAS.

Sumber Foto : FB Syed Mohd Nazli
Sumber Fakta : FB Ibnu Fathani

Monday, May 14, 2012

Pendidikan : Kenyataan Flip Flop TPM Yang Merangkap Menteri Pelajaran



Memula pada 2 April Muhyiddin kata generasi muda di negara kita mendapat pendidikan yang lebih baik dari US, Britain dan Jerman. Rujuk Entri Berkaitan 

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata daripada segi kualiti pendidikan, Malaysia di tangga ke-14 keseluruhan dan di tempat kedua selepas Singapura dalam kalangan negara Asean.

"Ini adalah satu pencapaian yang amat membanggakan kita. Sudah pasti kejayaan ini adalah hasil usaha yang telah dilakukan oleh kerajaan dan rakyat dalam meningkatkan kualiti pendidikan, kualiti modal insan dan daya saing negara. 

Laporan ini yang pasti akan membuatkan debudak pelajar berasa kembang kempis dan berjalan seperti diawang awangan. Kualiti sistem pembelajaran yang lebih baik dari negara maju, perghh .. jangan memain. Sesilap berduyun duyun anak mat saleh berminat nak mendaftar belajar kat Malaysia demi rasa kagum nya pada taraf pendidikan Malaysia.. 

Tapi malangnya, rasa nak eksen para pelajar tak dapat bertahan lama. Terkelendat setengah jalan, sebab sebulan je lepas tu, pada  12 Mei, kenyataan ni plak keluar dari mulut yang sama ..

SHAH ALAM - Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata kerajaan meletakkan sasaran realistik bagi membangunkan sistem pendidikan negara setaraf atau lebih baik daripada negara maju dalam tempoh 10 hingga 15 tahun.

Muhyiddin, yang juga Menteri Pelajaran, berkata usaha untuk mencapai tahap sistem pendidikan setaraf negara maju bukan satu perkara yang mudah dan perubahan dalam pembangunan sistem pendidikan negara tidak boleh dilakukan terlalu drastik. Rujuk Laporan Penuh 

Weyh .. mana aci gini, gelembong aje kerjanya. Kalau dah tahu bukan perkara yang mudah untuk setaraf dengan negara maju apsal hari tu terover konfiden kata lebih baik dari US, Britain & Jerman? 

Mana satu yang makcik Felda kena percaya? Mana satu yang para pelajar kena pegang ? Sebab kalau nak suruh diowang percaya laporan April, laporan Mei kata susah nak capai tahap setaraf. Nak percaya cerita Mei, cerita April kata dah lebih maju plak ..adoih pening .. jangan sampai makcik Felda minum roundup sudah ..kah kah kah kah

Pada para pelajar, tak sempat pon nak berangan ngorat student mat saleh, sebab si Sembab tu kata mungkin 10 tahun ke 15 tahun lagi baru nak sama level.. bila kita dah sampai ke sana, rerupanya kita dah tertingal lagi 25 tahun sebab diowang pon takkan nak duduk kat takuk sekarang je ..mesti nak tingkatkan gak kualiti pendidikan diorang.. tak terkejor yeop.. kah kah kah kah

Nota : Kalau Al-Quran, ada ayat nasikh mansukh .. tapi dalam kamus kerajaan yang diterajui BN, cuma ada ayat asyikk masyhukkk~!!

Artikel : Bezanya Parti Politik Dan Kerajaan



Sepanjang pemerhatian saya, sebahagian daripada masyarakat hari ini tidak kira sama ada dari kelompok pelajar, professional hatta orang terpelajar — masing-masing masih belum jelas dengan perbezaan antara kerajaan dan parti politik.

Bukan sekadar kabur dengan perbezaan antara parti politik dan kerajaan bahkan kebanyakkan juga kurang jelas dengan pengertian apa itu kerajaan dan apakah pula parti politik?

Lantaran itu, tidak hairanlah seandainya ada polisi kerajaan yang dikritik, kata-kata sinikal seperti tidak mengenang budi mudah saja ditunding oleh sesetengah golongan ini. 

Pada hakikatnya, kata-kata itu secara dasarnya merupakan satu tuduhan yang tidak berasas ekoran dari kedangkalan dalam memaklumi dan membezakan definisi sebenar kerajaan dan parti politik.

Secara dasarnya, parti politik adalah satu badan orang-orang yang bersatu untuk bersama membina kepentingan Negara melalui prinsip-prinsip tertentu yang telah dipersetujui secara kolektif manakala menurut Peter B. Harris parti ialah satu kumpulan yang tersusun yang berusaha untuk menguasai kedudukan personel dan dasar sesuatu kerajaan.



Contoh ini dapat dilihat dengan kewujudan parti politik seperti Barisan Nasional, PAS , Parti Keadilan Rakyat serta beberapa parti lain yang wujud atas kepentingan parti dalam membawa dan menyuarakan hak rakyat.

Penyertaan parti politik ini di dalam pilihan raya umum seterusnya membolehkan parti politik tersebut membentuk sesebuah kerajaan sama ada di peringkat negeri ataupun pusat yang mana pada dasarnya telah dipersetujui oleh kelompok masyarakat melalui undian pilihan raya.

Justeru itu, tidak kira parti mana pun yang memerintah, Barisan Nasional atau Pakatan Rakyat sekali pun, apabila mereka memegang tampuk pemerintahan kerajaan justeru mereka menggalas tanggungjawab yang sama. Kemenangan yang diperoleh dalam pilihanraya umum adalah satu kepercayaan yang diberikan oleh rakyat untuk memerintah.

Antara fungsi utama sesebuah kerajaan adalah menyediakan barangan dan perkhidmatan awam untuk kesejahteraan masyarakat secara keseluruhan, seperti infrastruktur, bantuan bencana, taman-taman awam, penjagaan kesihatan asas, perumahan subsidi, pendidikan awam dan kemudahan awam yang lain. Perlu ditekankan di sini, bahawa ini adalah satu kemestian atau kewajipan bagi kerajaan untuk menyediakan setiap prasarana yang kondusif kepada masyarakat awam.

Seharusnya, papan-papan tanda seperti “Satu lagi projek kerajaan Barisan Nasional” tidak seharusnya wujud. Yang perlu wujud adalah “Satu lagi projek kerajaan persekutuan” atau “satu lagi projek kerajaan negeri”.

Hakikatnya, kerajaan itu wujud dan berdiri atas kemenangan parti. Justeru parti apa pun yang menang, itu adalah kerajaan yang bakal memerintah. Jadi apa perlunya menekankan projek yang didirikan itu berlandaskan parti? Setiap dana yang dikeluarkan untuk projek tersebut adalah daripada rakyat dan dikembalikan kepada rakyat, cuma sekadar di realisasikan oleh kerajaan yang memerintah untuk kemudahan rakyat.

Dewasa ini, dapat dilihat ramai antara golongan mahasiswa yang sudah mula membuka mata dan sudah berani untuk mengkritik polisi kerajaan yang dirasakan tidak betul dan tidak menguntungkan masyarakat awam. Tindakan golongan mahasiswa ini adalah atas dasar kepentingan rakyat dan bukan atas isu politik semata-mata.

Namun golongan ini, kerap kali dikecam oleh penyokong-penyokong parti politik. Mereka menuduh bahawa mahasiswa tidak besyukur dengan apa yang telah diberikan oleh kerajaan. Kencaman tidak mengenang budi sudah menjadi lumrah yang ditunding kepada pelajar IPTA atas alasan tidak menghargai subsidi yang diberikan oleh kerajaan kepada mereka dari pendidikan rendah sejak pendidikan tinggi.

Hakikatnya, subsidi adalah tanggungjawab kerajaan, justeru mengapa pelajar harus dikecam seandainya mereka menyuarakan pendapat tentang polisi kerajaan yang dilihat tidak berasas atau tidak membawa keuntungan kepada rakyat. Lantaran setiap dana yang dikeluarkan itu harus diambil kira secara mendalam tentang kepentingannya untuk jangka masa panjang kepada masyarakat.

Apa perlu diungkit sama ada mahasiswa itu perlu mengenang budi atau tidak? Soal itu sebenarnya tidak pernah timbul! Hakikatnya itu adalah sudah menjadi satu kewajipan kerajaan untuk menyediakan kemudahan-kemudahan tersebut kepada masyarakat awam.

Lantaran itu, keperihatinan mahasiswa dalam mengkritik polisi kerajaan sama sekali tidak harus dipersoalkan. Hal ini kerana sama ada barisan nasional mahupun pakatan rakyat, masing-masing harus bertanggungjawab dalam menyediakan kemudahan yang sama.

Apakah golongan terpelajar sekadar perlu duduk dan melihat apa saja yang dilakukan dan menerimanya seadanya tanpa memberikan sebarang teguran seandainya ada kekhilafan yang terbentang di depan mata?

Kelompok masyarakat seperti inilah yang menyumbang kepada kelompok masyarakat tipikal yang mudah berpuas hati apabila diberikan sedikit ganjaran. Inilah juga yang menyumbang kepada kelompok masyarakat yang tidak kisah jikapun wakil rakyat mereka tidak turun padang dan memantau kebajikan masyarakat yang telah mereka wakilkan di dalam pentadbiran kerajaan. Cukup sekadar wakil rakyat tersebut turun sewaktu hari berkempen dan memberikan sedikit saguhati sepanjang hari berkempen.

Perkara ini seharusnya dibanteras dengan lebih cepat. Bagi mendapatkan satu kerajaan kebajikan yang mementingkan kebajikan masyarakat lebih daripada kepentingan individu. Untuk tujuan itu, maka seharusnya masyarakat kita harus mengamalkan sikap keterbukaan dalam menerima kritikan membina dari setiap pihak untuk kemaslahatan bersama.



Rakyat pula harus bijak dalam membezakan antara tanggungjawab kerajaan dengan perkara-perkara yang diperjuangkan oleh parti politik bagi memastikan keputusan yang dibuat sewaktu menentukan kuasa kepimpinan Negara adalah yang terbaik di masa akan datang.

Nota:  Artikel Dari Sumber

Koleksi Foto : Mereka Menghormati Tuan Guru Nik Aziz Dengan Pelbagai Cara

Sultan Kelantan mempersilakan TGNA untuk berjalan terlebih dahulu. Foto : Topeng Perak Unmasked
Ulama Antarabangsa juga amat menghormati Tuan Guru
Tuan Guru Haji Hadi & Tuan Guru
Tuan Guru Haron Din & Tuan Guru


Ustaz Ismail Kamus & Tuan Guru
Ustaz Azhar Idrus & Tuan Guru - dari post wa terdahulu
Ustaz Don Daniyal & Tuan Guru
KhairulFahmi (Apek) & Tuan Guru
Amy Search & Tuan Guru
Kaum Tiong Hwa & Tuan Guru


Imam Ibnu Hajar al-Asqalani telah menakwil pendapat Imam Nawawi sebagai berikut :

قالَ الاِمَامْ النَّوَاوِيْ : تقبِيْلُ يَدِ الرَّجُلِ ِلزُهْدِهِ وَصَلاَحِهِ وَعِلْمِهِ اَوْ شرَفِهِ اَوْ نَحْوِ ذالِكَ مِنَ اْلاُمُوْرِ الدِّيْنِيَّةِ لاَ يُكْرَهُ بَل يُسْتَحَبُّ.
Ertinya : Imam Nawawi berkata : mencium tangan seseorang kerana zuhudnya, kebaikannya, ilmunya, atau kerana kedudukannya dalam agama adalah perbuatan yang tidak dimakruhkan, bahkan hal yang demikian itu disunahkan.

Pendapat ini juga didukung oleh Imam al-Bajuri dalam kitab “Hasyiah”,juz 2,halaman.116.

2. Imam al-Zaila’i
Beliau berkata :

(يَجُوْزُتقبِيْلُ يَدِ اْلعَالِمِ اَوِ اْلمُتَوَرِّعِ عَلَى سَبِيْلِ التبَرُكِ…

Ertinya : (dibolehkan) mencium tangan seorang ulama dan orang yang wara’ kerana mengharap barakahnya.

Syaikh al-Albani berpendapat dalam mencium tangan orang alim itu perlu mematuhi beberapa adab:

a. tidak boleh mencium tangan orang alim jika dia menghulurkan dgn sombong
b. tidak terbukanya jalan ke arah cuba mendapat tabarruk (berkah)
c. tidak menjadikan sebagai adat kebiasaan (sering dilakukan)
d. dia tidak mengingkari lebih utama berjabat salam
e. tidak boleh meletakkan tangan ke dahi

Namun, sekiranya (cium tangan) kerana kekayaan seseorang, pangkat atau status di mata manusia di dunia ini dan sebagainya ianya adalah makruh.
[Lihat juga al-Azkar an-Nawawi, ms. 262]

Ni bukan cium tangan ... sedutt ... kah kah kah kah
 

Sama Sama Mendebik

Web / Blog PAS

Turut Mendebik

Sembang Je La

Site Info

free counters

Site Resources

Debik Karmic Copyright © 2011-12 Karmic Contact: Email To Karmic