Thursday, August 16, 2012

Mujahidin Taliban Mendakwa Tembak Jatuh Helikopter Yang Mengorbankan 11 Tentera Musuh



KANDAHAR - Sebuah helikopter milik tentera ISAF terhempas di selatan Afghanistan pada hari ini (16/8/2012), mengorbankan sekurang kurangnya 11 anggota tentara ISAF-Afghan, berdasarkan laporan yang dikeluarkan oleh agensi berita tempatan - Pajhwok.

ISAF mendakwa pesawat miliknya itu terhempas akibat dari kerosakan, perkara ini juga disahkan oleh jurucakap gabenor Kandahar. Menurut laporan awal, 7 orang tentera AS terkorban termasuk pegawai pemerintah tentera AS, turut dilaporkan terkorban ialah 3 orang tentera boneka Afghan berserta seorang penterjemah Afghan.

Namun dalam masa yang sama, pihak Mujahidin Imarah Islam Afghanistan (Taliban) mendakwa bahawa mereka menembak jatuh helikopter musuh itu di sebuah desa di pinggiran Tirinkit, ibukota wilayah Uruzgan.

Jurucakap Taliban, Qari Yusuf Ahmadi melaporkan kepada Pajhwok bahawa Mujahidin menembak jatuh helikopter itu dengan sebuah roket di daerah Chinartu. Semua yang berada dalam pesawat itu terkorban setelah helikopter tersebut dikatakan telah terbakar sejurus selepas terhempas.

Sementara itu, pihak Mujahidin belum melaporkan maklumat lebih lanjut berkaitan operasi ini, ini adalah disebabkan laman web rasmi mereka menghadapi masalah teknikal sejak beberapa hari yang lalu.

Syawal Di IbuKota : Kemeriahan Dalam Kesengsaraan

Wa mengambil kesempatan untuk mengucapkan Eid Mubarak pada semua pembaca blog ciput ni .. thanks guys ..  Selamat Berhari Raya & Take an extra care ollz ~!!


Tinggal beberapa hari lagi sebelum Syawal menjelma, Jalan Tuanku Abdul Rahman di ibu kota sudah sesak dipenuhi pelbagai lapisan masyarakat yang datang dengan pelbagai tujuan. Ada yang datang berniaga mencari wang, ada yang datang untuk berbelanja sebagai persiapan menyambut Aidilfitri.

Dalam kemeriahan persiapan menyambut Syawal, ramai antara kita yang sedang termenung sambil memeriksa kira-kira kerana perbelanjaan menyambut Hari Raya tidak mencukupi. Realitinya, semakin tibanya musim keraian, harga barang keperluan, termasuk harga sebalang kuih, sekilo ayam akan naik.

Jadi mengapa pemerintah yang bangga dengan slogan ‘Janji Ditepati’ dan ‘Rakyat Didahulukan’ nampak endah tak endah terhadap rakyat terus hidup dalam tekanan. Mungkin, pengurusan kerajaan yang lemah adalah punca yang menjadikan rakyat semakin ditindas.

Benang punya hal, baju jadi mahal….

Harga barang yang kononnya dipantau menjadi semakin mahal. Pernah sekali saya ke kedai menjual pakaian, bila ditanya kepada peniaga kenapa baju kurung biasa pun boleh mencecah harga ratusan ringgit, katanya “nak buat macam mana adik…benang mahal”.

Eh, dua bulan lalu, baju yang sama hanya separuh saja harganya. Macam susah nak terima alasan itu, tetapi secara logiknya semua ini bersangkutan.

Baru-baru ni sahaja, harga minyak petrol R97 turun 10 sen tapi sekarang naik pula 10 sen. Malah ada juga yang kata, sebenarnya kenaikan bukan 10 sen tapi 30 sen. Jadi relevannya, kalau dah harga minyak naik, semua pun akan naik.

Semua urusan perlukan kenderaan untuk bergerak, jadi apabila harga minyak naik semua barang pun akan naiklah untuk menampung kembali kos pengangkutan. Jadi, kitalah yang menjadi mangsa terakhirnya.

Tertekan dan tekanan…

Sebenarnya agenda yang dibawa oleh Pakatan Rakyat yang mengesyorkan gaji minima diperkenalkan sangat membantu golongan yang makan gaji. Ramai dari golongan ini termasuk saya sudah cukup tertekan dengan kos sara hidup yang semakin tinggi setiap tahun. Bebanan dan tekanan hidup tidak boleh dipandang enteng oleh mana-mana kerajaan pun.

Jika dilihat  keadaan ekonomi yang semakin menyeksa ini, tanpa gaji minima, golongan makan gaji seperti kami yang baru ingin membina kehidupan akan terus dihimpit hutang terutamanya apabila menjelang hari kebesaran seperti Aidilfitri.

Penguatkuasa tiba-tiba rajin…

Menjelang tibanya Aidilfitri, penguatkuasa ibu kota juga tidak sunyi daripada menjalankan tugas. Setiap hari kita mendengar banyak sekatan lalu lintas yang dibuat, banyak saman yang dikeluarkan, pelbagai operasi yang dijalankan.

Pihak berkuasa sepatutnya membantu mengurangkan kesesakan lalu lintas atau jaminan orang berniaga serta warga tidak mengalami sebarang halangan. Tetapi mereka hanya “ikut buku” buat sembrono. Seolah-olah bahasa yang mereka faham hanyalah “saman”.

Apakah wang saman itu akan digunakan untuk membina jalan raya yang lebih baik atau jambatan di kampung-kampung pedalaman, atau sekadar mempunyai niat yang lain. Sudah diketahui keributan membeli-belah musim perayaan, pandai-pandailah guna budi bicara.

Senyuman pahit…

Jika dahulu, bila bercakap soal hari lebaran semua orang memberikan senyuman yang paling bermakna, tetapi kini bila bercakap soalan yang sama, ia hanya tinggal senyum kambing je.

Sikap kerajaan UMNO-BN yang dilihat rakus mengambil wang rakyat sehingga menjadikan rakyat Malaysia seperti ‘badan kebajikan’ menyebabkan ramai antara kita  yang mengeluh apabila tiba musim perayaan.

Kerana yang pasti perbelanjaan akan melebihi kos. Walau bagaimana cara berjimat yang dilakukan, ia kurang membantu.

Pecayalah jika kita berfikir lagi sehingga hari ini untuk menjadi sebahagian kecil daripada pengubah sejarah maka tidak akan lagi maknanya lebaran walaupun seharusnya kita raikan dengan penuh kemeriahan dan kesederhanaan. – Iza Suraiya - Roketkini.com

Weyh, Ini Bukan Orang Pakatan Yang Cakap


kah kah kah .. siapa yang sebenarnya mudah lupa ni ? (pstt .. wa rasa laa .. bersumberkan foto ni la Najib dapat ilham untuk buat 1 malaysia .. agaknya la .. kah kah kah)

Luorang Bukan Rakyat Malaysia Kalau Tak Kenal Individu Dalam Foto Ni ..


weyh .. serius cakap .. muka ni la luorang usung tetiap hari dalam saku dan dompet.. takde muka ni .. maka tak berasap le dapur .. aih .. dah bunyi macam khurafat plak .. kah kah kah .. tapi itu lah kenyataannya .. kepala agung ni la yang buat wang kertas kita laku di pasaran.

So .. untuk edisi raya kali ni .. moh kita terjah siapakah insan yang wajahnya sangat 'mesra' dengan kehidupan kita ni..

===***===

Pada matawang Malaysia, tertera wajah Yang Di-Pertuan Agong Malaysia yang pertama yaitu Tuanku Abdul Rahman Tuanku Muhammad dari Negeri Sembilan.

Beliau adalah yang Di-Pertuan Besar Negeri Sembilan (bertaraf Sultan atau Raja) dari tahun 1933-1960. Negeri Sembilan adalah sebuah negeri yang dihuni oleh suku Minangkabau semenjak abad ke-15 dan dinaungi oleh kerajaan Melaka pada masa itu.

Apabila kerajaan Johor (pewaris kerajan Melaka) lemah pada abad ke-18, orang Minang meminta izin ke Sultan Johor agar pemerintah melindungi mereka. Permintaan itu diperkenankan dan mereka kembali ke tanah asal mereka di Pagaruyung untuk meminta perlindungan dari pemerintah Pagaruyung pada masa itu.

Raja Pagaruyung menghantar anaknya, Raja Mahmud (Raja Melewar) sebagai raja di Negeri Sembilan yang pertama (bergelar yang Di-Pertuan Besar Negeri Sembilan).

Tuanku Abdul Rahman yang gambarnya ada di mata wang Malaysia itu adalah keturunan ke lima dari Sultan Abdul Jalil, Raja Kecil dari Pagaruyung.

===***===

Kalo luorang telek matawang kita yang lama lama dulu (80-an), gambar kepala agung tu sangat mirip dengan foto yang disertakan kat atas berbanding wang kertas yang ada sekarang.. la ni dah macam rupa karikatur aje .. huhuhu

Wednesday, August 15, 2012

Pemuda PAS Kelantan Pinta Semalam Tapi Sebenarnya TGNA Dah Suruh 3 Tahun Lepas


Semalam Dewan Pemuda PAS telah mengeluarkan kenyataan, menggesa mantan Timbalan Presiden PAS, Nasaruddin Mat Isa untuk melepaskan kerusi Parlimen Bachok sekiranya beliau tidak lagi berminat untuk berada dalam perjuangan PAS. Sila rujuk -> Harakahdaily .. untuk berita penuh.

Sebelum ni, dalam entri wa bulan mei hari tu pon dah tercetus khabar yang tidak enak didengar tentang beliau apabila tiada seorang pemimpin PAS pon yang hadir ke majlis perkahwinan anaknya berbanding kehadiran dari pihak ameno-bn. Masa tu memang pelik sangat dah .. takkan tak dijemput .. kalau dijemput pulak takkan seorang pon tak hadir ? ermm .. something fishy huh~!!? - Rujuk Biarlah Foto Berbicara Sendiri

Tapi dalam pada semua tu .. ada satu yang wa terlepas pandang. Rupanya Tuan Guru Nik Aziz selaku Mursyidul Am PAS telah membuat gesaan keatas individu yang sama jauh lebih awal .. iaitu pada tahun 2009. Apakah TGNA sudah dapat membaca bahawa semua ini bakal dan pasti terjadi ?? Malah TGNA sudah memberi label yang akhirnya semakin jelas sekarang iaitu Boneka Umno ..


Berita Penuh :


KOTA BHARU 17 Jun – Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat meminta Nasharudin Mat Isa meletakkan jawatan sebagai Timbalan Presiden Pas dan Ahli Parlimen Bachok jika masih meneruskan hasrat untuk menubuhkan kerajaan perpaduan.

Nik Abdul Aziz turut meminta Nasharudin supaya keluar daripada Pas dan menyertai UMNO kerana tindak-tanduknya itu lebih banyak menimbulkan kecelaruan kepada ahli parti itu.

Beliau dengan nada marah menyifatkan pemimpin nombor dua Pas itu sebagai tidak bermoral kerana telah membuat ‘sampah’ dalam parti tersebut.

Berikut ialah transkrip kenyataan Nik Abdul Aziz mengenai kerajaan perpaduan pada sidang akhbar selepas mesyuarat Exco kerajaan negeri di sini hari ini:

Komen Tok Guru kenyataan Datuk Seri Najib Tun Razak yang yakin dengan keikhlasan Pas berhubung cadangan penubuhan kerajaan perpaduan dan reaksi balas Timbalan Presiden Pas hari ini?

Pertama sekali saya nak ulangi kenyataan saya dulu bahawa isu perpaduan ini bukan datang daripada Pas tetapi lontaran (idea) daripada peribadi tertentu. Bukan daripada Pas.

Kalau Perdana Menteri kata ianya dari Pas, itu tak betul. Itu lontaran peribadi dan tidak masuk dalam kertas agenda mesyuarat parti dan juga kertas agenda mesyuarat pakatan (pembangkang). Sebab itu pakatan tidak tahu. Maka bagaimana hendak sebut Pas setuju... tidak boleh.

Kalau setakat hendak berunding untuk kerjasama sahaja dan bukan untuk kerajaan perpaduan bagaimana pendapat Tok Guru?

Bawa benda ini dalam mesyuarat parti dan yang kedua kepada pakatan. Kalau Pas setuju dan pakatan setuju, lain masalahnya.

Pas tidak bincang, pakatan pun tidak bincang. Mana boleh kita hendak bercakap benda ini sebab itu saya kata ini kerja boneka UMNO. Saya ulangi lagi ini kerja boneka UMNO.

Kalau benar Timbalan Presiden Pas, Nasharuddin Mat Isa hendak setuju, lebih baik masuk UMNO, terang. Saya sebut lebih baik masuk UMNO, letak jawatan di Bachok dan bertanding (semula).

Apa yang duduk buat sampah ini, menyusahkan orang. Dia tidak tahu bagaimana susahnya saya ada yang telefon, datang jumpa sendiri menangis-nangis dan sebak dari dalam dan luar Kelantan. Malah ada setengah yang datang jumpa saya sebak tidak boleh kata apa, tidak boleh cerita.

Apa cerita ini, dia masuk UMNO senanglah daripada duduk bertenggek dalam Pas. Tidak ada moral orang panggil, tidak boleh macam ini.

Kalau semua setuju, pakatan setuju, Pas setuju. Semua jadi anggota kerajaan, DAP jadi menteri, Pas jadi menteri, Keadilan jadi menteri, baru benar-benar perpaduan.

Ini bukan perpaduan tetapi perpecahan. UMNO sekarang berpesta. Pesta bahawa Pas sudah masuk perangkap. Pas sama Pas kalut, Pas dengan pakatan bergaduh. Pas sudah bercelaru, Pas dengan pakatan pun bercelaru. UMNO sudah berjaya pecah belahkan orang Pas tetapi Alhamdulillah dapat dibendung dengan kenyataan saya baru-baru ini. Tidak boleh terima orang ini, boneka UMNO.

Tok Guru akan terus beri nasihat kepada orang Pas yang menyokong kerajaan perpaduan?

Hendak nasihat apa lagi orang ini, boneka UMNO.

Nasihat kepada ahli Pas yang memahami isu perpaduan ini?

Saya ucapkan terima kasih sebab semua orang sudah faham selepas saya buat kenyataan dulu. Cukuplah setakat ini.



Teks Khutbah AidulFitri 1433H Tuan Guru Presiden Dan Dewan Ulama' PAS Kelantan




Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Kepada muslimin dan muslimat, mudah-mudahan diberkati dan dirahmati Allah SWT. Pihak Lajnah Penerbitan, Dewan Ulamak PAS Pusat (DUPP) berbesar hati menyediakan teks khutbah untuk hari raya Aidulfitri yang bakal menjelang.

Teks-teks khutbah tersebut boleh dimuat turun di bawah ini:-



Perhatian supaya dapat dibaca lebih awal agar dapat disesuaikan dengan keadaan setempat masing-masing. Diharapkan dengan penyediaan teks khutbah tersebut dapat membantu dakwah kepada menegakkan Islam di tanah air Malaysia dan lain-lain.

Sekian daripada kami, Salam Aidulfitri, maaf zahir dan batin.

"Ulamak Haraki Teraju Kemenangan"

Nota : Kedua dua teks tersebut adalah dalam tulisan JAWI. Diharap luorang dapat baca dengan terang dan lancar.

Pengharaman Total Aktiviti Ramadhan : Episod Malang Saudara Islam Kita Di Urumqi

Kelihatan beberapa wanita etnik Uighur sedang melintas dihadapan polis separa tentera yang sedang membuat rondaan di pusat bandar Urumqi


Pihak berkuasa di Xinjiang telah bertindak mengharamkan sebarang aktiviti keagamaan sepanjang bulan Ramadhan.

Pihak berkuasa China di rantau barat laut Xinjiang, telah mengenakan sekatan dan pematuhan awam dalam bulan suci Islam Ramadhan pada semua daerah yang diduduki oleh minoriti etnik Uighur, lapor kumpulan yang berada dalam buangan.

Kerajaan, yang pada awal bulan lalu meningkatkan keselamatan berhubung ulangtahun keganasan 2009antara etnik Uighur dan Han yang mengakibatkan korban sejumlah 200 orang, telah mengharamkan sebarang bentuk aktiviti keagamaan oleh umat Islam di rantau ini, menurut jurucakap Kongres Uihgur Sedunia yang berpangkalan di Munich.

"Mereka telah menubuhkan sebuah badan yang diberi nama 'kumpulan kestabilan Ramadhan' didalam setiap jabatan dan organisasi rasmi, dan mereka telah memilih anggota untuk berkhidmat bagi pihak mereka," ujar jurucakap yang bernama Dilxat Raxit sambil menambah "Pegawai dari setiap jabatan ini perlu berada dan tinggal di setiap masjid, sambil melakukan kerja kerja pengawasan di kesemua lokaliti."

Sementara itu, para guru, profesor dan anggota kepada Parti Komunis yang memerintah dan juga semua penjawat awam di Xinjiang adalah dilarang keras dari menunaikan ibadah puasa sepanjang bulan Ramadhan yang bermula dari hari Khamis dan berakhir pada 18 Ogos, menurut Raxit.

"Mereka ditempatkan di setiap masjid pada setiap masa. Mereka ditugaskan untuk membuat pengawasan secara teknologi dan juga pengawasan secara peribadi." tambahnya lagi.

Pengharaman Kepada Pelancong

Seorang petugas yang menjawab panggilan telefon di sebuah masjid di pusat bandar Urumqi berkata, para pelancong adalah dilarang untuk menghampiri masjid sepanjang bulan Ramadhan. 

"Ya, memang benar," akui petugas tersebut ketika ditanya adakah langkah langkah khas dilaksanakan dalam masjid.

"Tiada pelancong yang dibenarkan buat masa sekarang, mereka tidak boleh mengambil bahagian dalam menunaikan solat," ujar petugas tersebut dan berkata "kita akan lihat apa yang berlaku selepas bulan Ramadhan."

Manakala di bahagian selatan bandar Aksu, polis sedang galak mencari bahan bahan keagamaan "yang dilarang' dikalangan orang Islam yang dianggap melampau dan subversif oleh Beijing, lapor seorang penduduk.

"Mereka selalunya memulakan aktiviti menggeledah pada sebelah malam," beritahu seorang petugas yang menjawab panggilan telefon dari sebuah kompleks apartment dalam bandar.

Restoran yang diusahakan oleh Umat Islam Uighur adalah dilarang untuk menutup operasinya pada siang hari sepanjang bulan Ramadhan. "Berpuasa adalah ibadah bagi orang Uighur" ujar petugas tersebut. "Tiada siapa yang boleh mendakwa bahawa mereka tidak boleh berpuasa, namun operasi restoran mesti dibuka seperti biasa."

Mesyuarat Ideologi

Raxit berkata, pihak masjid perlu mengadakan mesyuarat ideologi dengan pegawai parti pada setiap hari Jumaat. Ini diadakan untuk memantau reaksi penduduk Uighur tempatan.

Zhong, seorang penduduk dari etnik Cina Han bagaimanapun berkata, pendekatan ini terlalu berat. "memang tidak dinafikan, perbuatan ini salah" ujarnya. "Ini adalah merupakan campurtangan kedalam urusan keagamaan orang lain".

Beliau berkata beberapa buah restoran di Urumqi kelihatannya menutup operasi mereka lebih awal ketika bulan puasa.

"Saya telah pergi ke sebuah restoran milik Uighur, dan mereka hanya beroperasi dari jam 9 pagi hingga 12 tengahari, " ujar Zhong

Pihak berkuasa China mengenakan sekatan keselamatan di semua bandar besar wilayah Urumqi sejak dari 5 Julai, ulangtahun keganasan etnik Uighur-Han yang mengakibatkan kematian pada 197 orang dan kecederaan kepada beratus ratus orang, menurut laporan rasmi yang dikeluarkan.

Keganasan

Zhang Chunxian, Setiausaha Serantau Parti Komunis, yang dilantik untuk menjadi "Alat Pembersihan" ekoran keganasan yang melanda pada tahun 2009, telah mengarahkan kesemua anggota polis di setiap penjuru wilayah ini untuk meningkatkan langkah berjaga jaga bagi mengelakkan kemungkinan serangan dari pihak pengganas, menurut laporan yang dikeluarkan oleh Xinjiang Daily.

Lanjutan dari peristiwa keganasan tersebut, China telah memperkenalkan kempen Anti keganasan di wilayah yang kaya dengan sumber alam ini, namun disebaliknya etnik Uighur mendakwa mereka menjadi mangsa kawalan politik dan penganiayaan ekoran perjuangan menuntut wilayah autonomi yang hakiki dimana selama ini hak mereka dinafikan untuk sama sama mengecapi kepesatan pembangunan ekonomi dari Beijing.

WUC melaporkan bahawa terdapat ribuan orang Uighur yang kebanyakannya lelaki, didapati 'hilang' semenjak tercetusnya keganasan kaum, ramai diantara mereka yang dibawa ke pusat tahanan dengan hanya sedikit ataupun hampir tiada langsung notis dan penjelasan yang diberikan kepada saudara mara mangsa.

Terjemahan Bebas dari Sumber : Radio Free Asia

Tuesday, August 14, 2012

Beberapa Pemimpin Tempatan Di Sabah Akan Menyertai PAS ??




Kota Kinabalu : Beberapa lagi pemimpin politik tempatan akan menyertai Parti Islam Se-Malaysia PAS, menurut Ketua Pemuda PAS Sabah, Saudara Lahirul Latigu.

Ketika mendedahkan perkara ini kelmarin beliau berkata, Mursyidul Am PAS merangkap Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, dijangka bakal mengumumkan nama nama pemimpin berkenaan semasa perhimpunan di peringkat negeri yang bakal dianjurkan oleh PAS Sabah bulan depan.

"Sebuah perhimpunan khas yang dinamakan Himpunan Hijau Ke Putrajaya akan diadakan pada 1 September dan bakal dihadiri oleh pemimpin pemimpin PAS diperingkat nasional termasuk presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang, timbalannya Hj Mohammad Sabu, naib-naib presiden dan ahli jawatankuasa pusat."

"Juga dijangka kehadiran Tuan Guru Nik Aziz (InsyaAllah) yang akan membuat pengumuman berkenaan beberapa pemimpin di Sabah yang ingin menyertai PAS," ujar beliau kepada wartawan ketika sidang akhbar untuk pengumuman perhimpunan kelmarin.

Lahirul menganggarkan sekurang-kurangnya sekitar 5,000 orang pemimpin, ahli dan penyokong bakal menghadiri perhimpunan ini dimana didalam masa yang sama parti juga akan menganjurkan rumah terbuka Hari Raya.

Sebuah program khas, Ekpresi Hijau Anak Muda, juga akan diadakan oleh pergerakan pemuda secara serentak sebagai platform untuk satu rapat mesra serta mendekatkan para pemimpin pemimpin PAS dengan kumpulan anak muda di Sabah.

"Perhimpunan ini juga bermatlamat untuk meraikan semangat kemerdekaan dalam menghayati dan menghargai usia 49 tahun kemerdekaan negeri Sabah."

"Pemimpin Pemuda PAS akan berada di sana untuk berjumpa dan bermesra dengan tetamu, terutamanya para penyokong muda. Ini termasuk Ketua Pemuda PAS - Nasruddin Hassan, Timbalan Ketua - Nik Abduh Nik Aziz, Naib Ketua - Dr Raja Ahmad Al Hiss.

Beliau berkata lokasi dan waktu perhimpunan akan ditentukan dan diumumkan kemudian.

Pakatan Semakin Bersemangat Walaupun Terus Dihunjam Kritikan Dari BN

Foto : Kelihatan DSAI sedang membincangkan sesuatu Baru Bian sementara Kadir Sheikh Fadzir dan lajim Ukin turut serta dalam Program Pentas Rakyat.


KUCHING: Pakatan Rakyat (PR) tetap bersatu meskipun setiap tindakan dan rancangan mereka sering dikritik Barisan Nasional (BN) terutama membabitkan Buku Jingga.

Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, kritikan daripada BN tidak memberi masalah sebaliknya terus memberi semangat kepada PR untuk mengadaptasi isi kandungan buku terbabit.

Menurutnya, gabungan PR merangkumi PKR, Parti Tindakan Demokratik (DAP) dan PAS berpegang kepada elemen kepercayaan bukannya kejutan.

“Apa yang kami rancang dalam Buku Jingga sudah dikaji sedalam-dalamnya oleh gabungan PR dengan strategi yang difikirkan perlu.

“Kami hanya bercakap (merancang) mengenai Malaysia Baharu dengan sistem kerajaan yang mempunyai agenda terkini,” katanya ketika menyampaikan ceramah awam pada Pentas Rakyat di sini, malam kelmarin.

Anwar menjelaskan, setiap perancangan PR adalah berteraskan pembelaan rakyat dan bukannya omong kosong semata-mata.

“Saya berani berjanji, kalau kita menang hari ini (pilihan raya) esok harga minyak di seluruh negara akan turun,” ulangnya.

Pada majlis sama, beliau sekali lagi mengulangi pendiriannya untuk berdebat dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

“Saya cabar PM berdebat namun sehingga hari ini tidak menerima jawapan untuk berbuat demikian,” jelasnya.

Sementara itu, bekas Ketua UMNO Beufort Datuk Lajim Ukin pula berkata, BN tidak boleh terlalu yakin dengan menyatakan Sabah dan Sarawak deposit tetap BN.

“Ini kerana bukan BN sahaja yang mampu memberi faedah terbaik kerana ada bank lain (PR) mampu melakukan perkara sama,” kata Lajim.

Beliau mendakwa Sarawak akan menjadi lebih maju sekiranya berada di bawah pemerintahan PR.

“Saya datang ke negeri ini adalah untuk memberitahu rakyat Sarawak agar lebih bersedia menghadapi Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang,” ujarnya.

Lebih 300 penyokong PR hadir pada majlis tersebut dan turut dihadiri bekas pemimpin UMNO Tan Sri Abdul Kadir Sheikh Fadzir.

Pemimpin pembangkang lain yang turut menyampaikan ceramah termasuk Ketua PKR Negeri Baru Bian dan Setiausaha DAP Chong Chieng Jen. - Borneopost

Khabar Angin Perubahan Sedang Bertiup Kencang Di Bumi Kenyalang??



Kuching: Pemimpin Pakatan Rakyat, Anwar Ibrahim mengakui bahawa beliau ada berhubung dengan beberapa pemimpin dari BN Sarawak tetapi menafikan laporan yang beliau ada berjumpa dengan Ketua Menteri Abdul Taib Mahmud di Singapura.

"Perjumpaan saya dengan Taib kali terakhir berlangsung pada tahun 2004 semasa saya menghadiri jamuan rumah terbuka Hari Raya bekas PM, Abdullah Ahmad Badawi di Kepala Batas."

"Saya telah dijemput dan saya hadir. Jadi itu adalah pertemuan terakhir saya dengan Taib." ujar Anwar sambil menambah bahawa beliau tidak ke Singapura semenjak beberapa bulan kebelakangan ini.

DSAI bagaimanapun mengakui bahawa beliau ada berhubungan dengan beberapa orang pemimpin BN terutamanya mereka yang hampir pasti tidak disenaraikan sebagai calon BN.

Ketika ditanya samada ada sesiapa dari negeri Sarawak yang bakal menyertai Pakatan Rakyat, beliau berkata "Sekiranya anda bertanya tentang ada hubungan, maka jawapannya, Ya".

"Sekiranya anda faham cara saya, seandainya mereka ingin menyertai PR, maka terpulanglah pada mereka untuk membuat pengumuman. Saya tidak akan membuatnya .. saya bukan wakil atau jurucakap mereka," ujar beliau.

Ketika didesak dengan lebih lanjut, Anwar memberitahu "Saya fikir, dengan mengenalpasti masalah, mengetahui tentang hal politik dan masalah berkaitan ekonomi di Malaysia dan Sarawak, terdapat alasan yang kukuh mengapa mereka perlu meninggalkan BN."

Terdapat khabar angin yang berlegar di Kuching mengatakan terdapat beberapa orang Ahli Parlimen yang bakal digugurkan dari senarai calon BN telah menghubungi para pemimpin Pakatan.

Ahli Parlimen ini dikatakan terdiri dari mereka yang datang dari Parti Bumiputera Bersatu, Sarawak Progressive Democratic Party dan Parti Rakyat Sarawak.

Terdapat juga khabar angin yang mengatakan, Ahli Parlimen Hulu Rajang selama lima penggal, Billy Abit Joo, telah memberitahu rakan rakannya bahawa beliau akan mendapatkan pandangan ahli akar umbinya jika beliau benar benar digugurkan dari menjadi calon untuk Hulu Rajang.

Kepada rakan rakan rapatnya, Naib Presiden PRS ini memberitahu, beliau mungkin akan bertanding samada sebagai calon bebas ataupun calon parti lawan.

PRS dikatakan berura ura untuk mencalonkan Wilson Ugak, yang juga merupakan setia sulit kepada Menteri Pembangunan Tanah merangkap presiden PRS, James Masing.

Dari kem PBB, sembilan anggota dikhabarkan bakal digugurkan dari senarai calon. Diantaranya adalah Ahli Parlimen Santubong - Wan Junaidi Tuanku Jaafar, Ahli Parlimen Mambong - James Dawos Mamit, Ahli Parlimen Mukah - Mohd Leo Michael Toyad dan Ahli Parlimen Batang Lupar - Rohani Karim.

Sementara bagi empat calon SPDP, berada dalam ketidakpastian yang jelas dan kata putus untuk mereka akan hanya dibuat oleh Perdana Menteri Najib Tun Razak yang mempengerusikan BN.

Pakatan Akan Mencalonkan Lajim & Bumburing ?

Terdahulu DSAI memberitahu para wartawan, beliau telah memberikan taklimat kepada para pemimpin PKR di Sarawak tentang perkembangan isu politik semasa termasuk perkara yang berlaku di Semenanjung terutamanya yang melibatkan Umno dan BN.

"Itulah sebabnya kenapa saya meminta Kadir Sheikh Fadzir (bekas menteri dari Umno), dan juga Lajim untuk turut hadir dan menerangkan perkembangan terbaru (politik) di Sabah dan Semenanjung."

"Tan Sri Kadir telah menjelajah keseluruh negara dalam beberapa bulan kebelakangan ini, menerangkan kenapa beliau bertindak meninggalkan Umno dan BN. Malah, saya telah mencadangkan agar parti memberikan platform untuk beliau memberikan penerangan tentang isu-isu Semenanjung," ujar beliau.

Diatas perkara perletakan jawatan Lajim dan Wilfred Bumburing dari BN, DSAI berkata, "Mereka berdua bersungguh sungguh untuk merealisasikan agenda pembaharuan dan juga komited serta menyokong perjuangan Pakatan Rakyat"

"Di dalam kes Lajim dan Bumburing, seandainya diberikan peluang, mereka akan bertanding dibawah panji Pakatan" tambahnya.

Monday, August 13, 2012

Bersih 3.0 : Bila Polis Mula Di Soal, Semakin Banyak Kecelaruan Yang Terbongkar




KUALA LUMPUR 13 Ogos: Assistan Superitenden Polis (ASP) Ahmad Jais Usang daripada Bahagian Agama dan Kaunseling (BAKA) Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi tidak menolak kemungkinan penghadang di persimpangan Jalan Tun Perak dan Jalan Raja dirempuh polis berpakaian preman.

“Yang saya tahu bukan polis. (Tapi) kemungkinan itu ada,” katanya apabila disoal wakil peguam berhubung perkara itu semasa pendengaran awam Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) hari ini.

Beliau sebelum itu bersetuju apabila peguam menyatakan ada polis yang berpakaian preman tanpa memakai jaket polis, menyebabkan sukar membezakan pasukan itu dengan peserta himpunan dan orang awam.

Apabila disoal pengerusi panel, Datuk Dr Khaw Lake Tee, Ahmad Jais juga tidak pasti sama ada suspek yang merempuh penghadang itu dibawa ke mahkamah.

Ahmad Jais juga maklum dengan penahanan suspek, tetapi tidak pasti sama ada sejurus selepas penghadang dirempuh atau pada waktu berlainan.

Suasana aman semasa perhimpunan Bersih 3.0 tempoh hari menjadi kecoh apabila Unit Simpanan Persekutuan (FRU) melepaskan gas pemedih mata ke arah peserta selepas penghadang dirempuh.

Beliau juga mengaku bahawa keadaan di sekitar Dataran Merdeka dan Dataran Maybank sangat sesak dan tidak tahu laluan yang selamat untuk peserta bersurai.

Semasa sesi pendengaran 9 Ogos lalu, pegawai FRU, ASP Alekzandra Dawam berkata, unitnya melepaskan 112 gas pemedih mata semasa perhimpunan itu. - Sumber

**********

Nota : Tak berhajat nak komen banyak banyak sebab semua point yang penting dah diperjelaskan oleh polis yang terbabit (bold dan kaler biru). 

Kesimpulannya.. Polis sendiri pon ngaku tak tahu laluan selamat untuk keluar dari keadaan sesak tersebut tapi dalam masa yang sama tergamak melepaskan sebanyak 112 butir gas pemedih mata .. hmmm .. clear ?? apa pon tak bleyh ..

Duduk Dan Bantah Sudah Merebak Ke Ranau, Sabah??


Ranau: Sekumpulan 60 orang yang mewakili empat buah kampung di Ranau telah mengadakan demonstrasi duduk dan bantah secara aman disini dalam protes yang mereka namakan 'Janji Tidak Ditepati' oleh BN yang dikatakan gagal untuk membekalkan kampung mereka dengan bekalan air bersih.

Mereka mendakwa penduduk-penduduk kampung tersebut telah bertahun tahun dinafikan dengan bekalan air bersih dan bertambah parah apabila tangki air yang diperbuat dari besi untuk menyimpan air dari Sungai Mensilau selama ini telah sangat uzur dengan lumpur yang dikatakan setinggi lutut dan berkarat didalam, tanpa ada usaha untuk dibaiki atau dibersihkan.

Demo : Gambar menunjukkan Encik Jalibin Paidi yang mengenakan baju 'vest tempatan' dan bercermin mata disamping jurucakap kumplan Ly J Sya Welliam


Ly J. Sha Welliam, jurucakap bagi kumpulan itu berkata, tangki air tersebut sudah tidak dapat lagi digunakan untuk menyimpan air dan terdapat seramai 3,000 penduduk kampung yang terjejas tanpa bekalan air bersih.

"Kami terpaksa menggunakan air hujan .. sebilangan dari kami pula terpaksa membeli bekalan air mentah dan perlu pula mengangkutnya ke rumah untuk kegunaan seharian. Sampai bila kami perlu tunggu untuk bekalan air yang bersih? Sudah menjelang hampir 50 tahun kemerdekaan pada bulan ini .." ujarnya lagi.

Empat buah kampung yang terbabit dalam bantahan yang diadakan ditepi jalan  Kampung Kibbas ialah Paka 1, Koporingan, Purak Ogis dan termasuk Kampung Kibbas itu sendiri.

Demonstrasi duduk dan bantah secara aman itu diadakan dibawah pengawasan sekumpulan polis dari Ibu Pejabat Polis Daerah.



Mereka memulakan perarakan dari kibbas Siba dengan membawa 3 buah sepanduk besar disampung pelbagai lagi plakad menyatakan rasa tidak puas hati mereka serta persoalan yang perlu dijawab oleh kerajaan memerintah.

Sementara itu, seorang peserta dari Kg Kibbas, John Gilong, 43, berbagai usaha telah dibuat untuk mendapatkan perhatian ADUN Keranaan, Datuk Masidi Manjun, namun sehingga kini usaha itu tidak membuahkan hasil.

"Kami menggesa wakil rakyat Masidi untuk datang dan menyelesaikan masalah ketiadaan air .. jarak kami hanya beberapa kilometer dari bandar Ranau namun masalah ini telah berlanjutan selama bertahun tahun," ujar beliau sambil menambah terdapat lebih kurang seramai 1,200 orang pengundi berdaftar disekitar kawasan terbabit.

Ketua State Reform Party (STAR) Ranau, Jalibin Paidi, yang turut berada bersama peserta demo, juga menggesa agar kerajaan negeri terutamanya Masidi untuk mencari jalan menyelesaikan masalah ketiadaan air di empat buah kampung tersebut memandangkan kawasan itu tidak mempunyai punca bekalan air mentah semulajadi yang berdekatan.

"Paling tidak, pemimpin yang berkenaan perlu mengenalpasti masalah dan memberi jaminan untuk penyelesaian jangka pendek dan jangka panjang. Situasi sekarang adalah sesuatu yang tidak dapat diterima memandangkan kampung kampung ini terletak berdekatan dengan bandar dan kebanyakan rumahnya pula berada tidak jauh dari jalan utama."

"STAR amat bersimpati dengan penduduk-penduduk kampung dan kami cuba sedaya upaya supaya suara dan rintihan mereka didengari oleh pihak yang berwajib," katanya sambil menambah sebilangan anggota penduduk kampung terbabit akan menyambut kedatangan Aidilfitri dalam keadaan tiada bekalan air.

Mereka juga berharap dapat berjumpa dengan Perdana Menteri untuk mengenengahkan masalah ini yang mereka percaya bukan satu satunya (terdapat masalah yang sama selain dari kampung mereka) di daerah Ranau.

Sunday, August 12, 2012

Isu Talam : Dedah Jadi Padah, MCA Jerut Leher Sendiri

Gambar ehsan Pejabat Menteri Besar Selangor



10 OGOS – Kuman seberang laut nampak tapi gajah depan mata tidak nampak. Begitulah yang sedang berlaku sekarang kepada ‘ayam sabung’ MCA-BN Datuk Chua Tee Yong apabila terus menerus membuka mulut mengomel dan membuat kenyataan terhadap pengutipan semula hutang Talam oleh kerajaan negeri Selangor pimpinan Tan Sri Khalid Ibrahim.

Malangnya bagi Chua yang merupakan anak kepada Presiden MCA Dr Chua Soi Lek, tanpa ragu lagi beliau terbukti melakukan kesilapan besar yang melucukan. Apa tidaknya, tindakan Tan Sri Khalid adalah mengutip semula hutang untuk kerajaan negeri, dan bukannya ‘menyelamatkan’ syarikat Talam, sebanyak RM392 juta dalam bentuk aset dan tunai.

Sudahlah hutang RM392 juta tersebut warisan ‘pusaka’ pentadbiran Barisan Nasional sebelum ini di mana ia tidak dipungut dengan baik, tetapi bila kerajaan negeri Selangor di bawah Pakatan Rakyat mahu menyelamatkan wang rakyat dengan kutip hutang semula, mereka dituduh selamatkan syarikat. Memang tak masuk dek akal.

Tuduhan yang memperbodoh dan memalukan BN

Antara tuduhan Chua terhadap kerajaan pimpinan Tan Sri Khalid ialah mendakwa bahawa kerajaan negeri Selangor telah menyelamatkan Talam sehingga RM1billion (yang sehingga kini anak Presiden MCA itu gagal membuktikan jumlah yang dituduhnya itu).

Adakah Chua mengalami kecelaruan bahasa sehinggakan beliau tidak dapat membezakan antara perkataan ‘mengutip hutang’ dan ‘menyelamatkan syarikat’? Kalau selamat, apa yang selamatnya? Kerajaan negeri ‘ambil’ dari Talam, bukan ‘beri’ kepada Talam. Wang kerajaan adalah milik rakyat. Mengapa BN yang gagal membantu rakyat dalam isu Talam tiba-tiba mahu menyalahkan Pakatan yang berani bertindak demi rakyat sekarang?

Di sebalik tuduhan tak berasas dan tersasar dari fakta sebenar, Timbalan Pengerusi DAP Selangor, Tony Pua yang juga Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, mempersoalkan sama ada Chua melaksanakan tugas kementeriannya dengan mencari sebab kenapa kerajaan mengeluarkan pinjaman sebanyak RM250 juta kepada NFC, apatah lagi ia dimiliki oleh keluarga Ketua Wanita UMNO sendiri Datuk Shahrizat Jalil pada 2008?

“Adakah Datuk Chua Tee Yong akan mengutip semula RM250 juta hutang NFC yang di bawah bidang kuasa kementeriannya sendiri memandangkan beliau kelihatan terlalu sibuk dengan pengutipan balik RM392 juta hutang oleh kerajaan negeri Selangor,” ujarnya.

Katanya, Chua yang begitu ghairah melawat beberapa kawasan di Selangor untuk mencari kesalahan kerajaan PR Selangor sepatutnya menjalankan amanahnya sebagai timbalan menteri Pertanian dan Industri Asas Tani untuk melawat NFC juga.

“Adakah Chua sering melawat NFC, mungkin untuk membilang berapa ekor lembu  yang dipelihara dan dibiakkan dari melawat beberapa ‘trip memancing’ di tasik Bestari Jaya?” ujarnya.

Hentam keromo BN

Katanya, hartanah itu bukan sahaja telah dinilai oleh penilai profesional tetapi juga dinilai oleh Jabatan Perkhidmatan dan Penilaian Hartanah (JPPH) di bawah bidang kuasa kementerian Kewangan kerajaan Persekutuan.

“Sekiranya penilai profesional dan JPPH boleh mencapai satu nilai yang boleh dipersetujui bersama, siapa pula Datuk Chua Tee Yong untuk memberikan nilai yang berbeza terhadap tanah ini? Adakah Datuk Chua Tee Yong memutuskan untuk jadi penilai hartanah dari seorang akauntan?”

Nampaknya BN semakin resah dan celaru. Di sebalik ‘pendedahan’ kononnya salah guna kuasa dilakukan oleh kerajaan PR Selangor, mereka akhirnya menjerut leher sendiri.

MCA pejam mata skandal kewangan UMNO

Buat Datuk Chua Tee Yong, adakah beliau pernah mengambil inisitif untuk mencari punca mengapa NFC tidak membayar satu sen pun hutang mereka pada kerajaan apatah lagi hutang tersebut sepatutnya perlu dibayar sejak Januari 2012?

Adakah Datuk Chua mampu dan berani memberi jaminan kepada rakyat Malaysia bahawa setiap sen dari amaun RM250 juta akan dipungut semula tidak kira samada secara tunai ataupun aset sepertimana yang telah kerajaan Selangor pimpinan Tan Sri Khalid Ibrahim lakukan terhadap hutang Talam?

Lagipun, bagi rakyat Selangor yang mengenali Tan Sri Khalid, bekas tokoh korporat yang menjayakan usaha meningkatkan ekonomi orang Melayu suatu ketika dahulu bukanlah orang bodoh dan cuai yang senang-senang dipermainkan. – Roketkini.com

Tragedi: 52 Terbunuh Manakala 46 Lagi Cedera Dalam Kemalangan Bas Di India


Sekurang kurangnya 52 orang termasuk 2 daripadanya masih bayi terbunuh, selepas sebuah bas lebih muatan terbabas lalu jatuh kedalam sebuah gaung di wilayah utara negara India.

Pemandunya dikatakan hilang kawalan setelah salah satu dari tayarnya meletup ketika melalui selekoh tajam disebuah jalan pergunungan yang terletak didalam daerah Himachal Pradesh, 335 batu ke utara New Delhi.

Lokasi Kemalangan: Kelihatan para pekerja penyelamat dan pihak keselamatan sedang berada disamping serpihan bas yang terjunam ke dalam gaung di wilayah uatar Inida

Kebanyakan penumpang yang duduk diatas bumbung bas yang mempunyai had muatan 42 orang penumpang ini terbunuh serta merta dimana 18 orang diantaranya adalah penumpang wanita.

Empat puluh enam (46) penumpang telah dikejarkan ke hopital dengan 12 orang darinya berada dalam keadaan kritikal. Jumlah kematian dijangka bakal meningkat, mengikut laporan yang dikeluarkan.

Operasi Menyelamat : Para penyelamat sedang mencari mangsa dari bangkai bas yang remuk setelah terjunam setinggi 300 kaki kedalam gaung

Seramai 39 orang termasuk pemandu maut ditempat kejadian manakala 13 orang lagi mati dalam rawatan akibat kecederaan.

Tragedi ini berlaku sekitar jam 9 pagi waktu tempatan ketika sebuah bas milik swasta sedang membuat perjalanan dari Chamba - sebuah daerah pergunungan yang terpencil dimana dilaporkan banyak kemalangan jalanraya berlaku - menuju ke Dulera.

Operasi Bantuan. Mangsa yang maut sedang diangkat kes dalam trak

Mayat mangsa yang telah dikumpulkan diselubungkan dengan kain putih  sementara pekerja pencari dan penyelamat  kelihatan sedang berkumpul dilokasi kejadian.
Sunil Chaudhury, pegawai daerah Himachal Pradesh Chamba, melaporkan, kesemua mangsa telah dikeluarkan dari lokasi kejadian namun pasukan penyelamat masih berada disana.

Empat pasukan doktor telah ditugaskan ke lokasi dimana bedah siasat juga dilakukan ditempat tersebut.

Bas dan serpihannya kelihatan bertebaran di sekitar lokasi kejadian.

Walaupun siasatan punca nahas baru dimulakan, Chaudhury bertegas bahawa kemalangan tersebut adalah disebabkan oleh keadaan bas yang padat dan lebih muatan.

Negara India memiliki rekod kematian di jalanraya yang tertinggi di dunia dimana 110,000 orang dilaporkan maut setiap tahun dalam kemalangan yang berpunca dari lebih muatan, melebih had laju, keadaan bas yang dhaif dan keadaan jalanraya.

Terjemahan Bebas Dari Sumber : Dailymail

===///===

Nota: Musim perayaan Aidilfitri yang bakal menjelang nanti, kita doakan moga moga tidak ada tragedi sesadis ini berlaku dinegara kita. Acapkali kita menghadapi berita nahas yang hampir serupa akibat dari kecuaian manusia dan juga keadaan bas yang tidak diselenggara dengan baik. Moga tahun ini tragedi tidak berulang .. InsyaAllah.

Akhirnya, Tamrin Ghafar Secara Rasmi Isytihar Menyertai PAS



KUALA LUMPUR: Selepas kerap tampil di pentas PAS dan Pakatan Rakyat, bekas ahli Umno, Datuk Tamrin Ghafar (gambar) akhirnya meninggalkan parti itu dan secara rasmi menyertai PAS malam ini.

Anak kepada bekas Timbalan Perdana Menteri, Allahyarham Tun Ghafar Baba itu menyerahkan borang permohonan keahlian PAS kepada Presiden, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dalam majlis peringatan Badar Al Kubra di Kolej Universiti Islam Zulkifli Muhammad (KUISZM), Taman Melawar malam ini.

Tamrin merupakan bekas Adun Ayer Molek dan pernah menjadi Ahli Parlimen Batu Berendam selain bekas Pengerusi Majlis Amanah Rakyat (Mara) suatu ketika dahulu.

Tamrin dalam ucapannya berkata, beliau tidak terburu-buru membuat keputusan meninggalkan Umno.

Sebaliknya beliau mula memikirkan tindakan tersebut selepas melihat Umno tergelincir daripada landasan membela rakyat.

"Saya tidak buat keputusan ini terburu-buru tapi sejak lama dah saya fikir. Umno terkeluar daripada landasan membela nasib rakyat sejak 90-an lagi.

"Pelbagai perkara dilakukan termasuk menghina ulama. Walaupun ketika itu saya masih dalam Umno tapi saya tak setuju mereka hina ulama," katanya.

Tamrin turut berjanji akan membantu PAS dengan bersungguh-sungguh untuk menghadapi pilihan raya umum ke-13.

"Saya berjanji akan berkempen berhabis-habisan bersama tuan-tuan kerana saya lihat perjuangan PAS sangat ikhlas. Saya yakin kemenangan berpihak kepada PAS," katanya.

Beliau turut mengakui pemimpin-pemimpin PAS tidak boleh dijual beli.

"Saya kenal Mat Sabu dan (Tuan Guru) Datuk (Seri) Abdul Hadi (Awang) dah lama.

"Mat Sabu tak pernah pun ajak saya masuk PAS tapi saya yang selalu suruh dia tinggalkan Umno," katanya.

Sumber - Harakahdaily
 

Sama Sama Mendebik

Web / Blog PAS

Turut Mendebik

Sembang Je La

Site Info

free counters

Site Resources

Debik Karmic Copyright © 2011-12 Karmic Contact: Email To Karmic