Tuesday, August 14, 2012

Khabar Angin Perubahan Sedang Bertiup Kencang Di Bumi Kenyalang??



Kuching: Pemimpin Pakatan Rakyat, Anwar Ibrahim mengakui bahawa beliau ada berhubung dengan beberapa pemimpin dari BN Sarawak tetapi menafikan laporan yang beliau ada berjumpa dengan Ketua Menteri Abdul Taib Mahmud di Singapura.

"Perjumpaan saya dengan Taib kali terakhir berlangsung pada tahun 2004 semasa saya menghadiri jamuan rumah terbuka Hari Raya bekas PM, Abdullah Ahmad Badawi di Kepala Batas."

"Saya telah dijemput dan saya hadir. Jadi itu adalah pertemuan terakhir saya dengan Taib." ujar Anwar sambil menambah bahawa beliau tidak ke Singapura semenjak beberapa bulan kebelakangan ini.

DSAI bagaimanapun mengakui bahawa beliau ada berhubungan dengan beberapa orang pemimpin BN terutamanya mereka yang hampir pasti tidak disenaraikan sebagai calon BN.

Ketika ditanya samada ada sesiapa dari negeri Sarawak yang bakal menyertai Pakatan Rakyat, beliau berkata "Sekiranya anda bertanya tentang ada hubungan, maka jawapannya, Ya".

"Sekiranya anda faham cara saya, seandainya mereka ingin menyertai PR, maka terpulanglah pada mereka untuk membuat pengumuman. Saya tidak akan membuatnya .. saya bukan wakil atau jurucakap mereka," ujar beliau.

Ketika didesak dengan lebih lanjut, Anwar memberitahu "Saya fikir, dengan mengenalpasti masalah, mengetahui tentang hal politik dan masalah berkaitan ekonomi di Malaysia dan Sarawak, terdapat alasan yang kukuh mengapa mereka perlu meninggalkan BN."

Terdapat khabar angin yang berlegar di Kuching mengatakan terdapat beberapa orang Ahli Parlimen yang bakal digugurkan dari senarai calon BN telah menghubungi para pemimpin Pakatan.

Ahli Parlimen ini dikatakan terdiri dari mereka yang datang dari Parti Bumiputera Bersatu, Sarawak Progressive Democratic Party dan Parti Rakyat Sarawak.

Terdapat juga khabar angin yang mengatakan, Ahli Parlimen Hulu Rajang selama lima penggal, Billy Abit Joo, telah memberitahu rakan rakannya bahawa beliau akan mendapatkan pandangan ahli akar umbinya jika beliau benar benar digugurkan dari menjadi calon untuk Hulu Rajang.

Kepada rakan rakan rapatnya, Naib Presiden PRS ini memberitahu, beliau mungkin akan bertanding samada sebagai calon bebas ataupun calon parti lawan.

PRS dikatakan berura ura untuk mencalonkan Wilson Ugak, yang juga merupakan setia sulit kepada Menteri Pembangunan Tanah merangkap presiden PRS, James Masing.

Dari kem PBB, sembilan anggota dikhabarkan bakal digugurkan dari senarai calon. Diantaranya adalah Ahli Parlimen Santubong - Wan Junaidi Tuanku Jaafar, Ahli Parlimen Mambong - James Dawos Mamit, Ahli Parlimen Mukah - Mohd Leo Michael Toyad dan Ahli Parlimen Batang Lupar - Rohani Karim.

Sementara bagi empat calon SPDP, berada dalam ketidakpastian yang jelas dan kata putus untuk mereka akan hanya dibuat oleh Perdana Menteri Najib Tun Razak yang mempengerusikan BN.

Pakatan Akan Mencalonkan Lajim & Bumburing ?

Terdahulu DSAI memberitahu para wartawan, beliau telah memberikan taklimat kepada para pemimpin PKR di Sarawak tentang perkembangan isu politik semasa termasuk perkara yang berlaku di Semenanjung terutamanya yang melibatkan Umno dan BN.

"Itulah sebabnya kenapa saya meminta Kadir Sheikh Fadzir (bekas menteri dari Umno), dan juga Lajim untuk turut hadir dan menerangkan perkembangan terbaru (politik) di Sabah dan Semenanjung."

"Tan Sri Kadir telah menjelajah keseluruh negara dalam beberapa bulan kebelakangan ini, menerangkan kenapa beliau bertindak meninggalkan Umno dan BN. Malah, saya telah mencadangkan agar parti memberikan platform untuk beliau memberikan penerangan tentang isu-isu Semenanjung," ujar beliau.

Diatas perkara perletakan jawatan Lajim dan Wilfred Bumburing dari BN, DSAI berkata, "Mereka berdua bersungguh sungguh untuk merealisasikan agenda pembaharuan dan juga komited serta menyokong perjuangan Pakatan Rakyat"

"Di dalam kes Lajim dan Bumburing, seandainya diberikan peluang, mereka akan bertanding dibawah panji Pakatan" tambahnya.

The karmic wheel is turning.., faster than before .., till the end of time, till the end of life.. the wheel is turning as we die
Follow me @drkarmic
Subscribe to this Blog via Email :

2 comments:

  1. bila nak kena gugur cari payung lain supaya boleh kekal diatas.. Masalah juga pemimpin mcm ni...

    ReplyDelete
  2. biasanya yg mna umno nak gugurkan tu lah yg cerdik orgnya,sbb mamak mahadet cakap.. HANYA yg tak cerdik saja duk dalam UMNO.. kahkahkah! syabas kalian semua!! di alu2kan kehadiran kalian ke dalam PR! hanya org yg cerdik saja tempatnya di dlm PR..

    ReplyDelete

Kepada Member : Komen le bagi semangat
Kepada Pembaca : Komen le mana yg patut
Kepada Pencacai : Agak agak le kalo komen
Kepada Kaki Spam : Luorang takyah komen pon takpe ...Kah kah kah

© 2014 Debik Karmic. Designed by Bloggertheme9
Powered by Blogger.
back to top