Sunday, August 12, 2012

TAGGED UNDER: ,

Tragedi: 52 Terbunuh Manakala 46 Lagi Cedera Dalam Kemalangan Bas Di India


Sekurang kurangnya 52 orang termasuk 2 daripadanya masih bayi terbunuh, selepas sebuah bas lebih muatan terbabas lalu jatuh kedalam sebuah gaung di wilayah utara negara India.

Pemandunya dikatakan hilang kawalan setelah salah satu dari tayarnya meletup ketika melalui selekoh tajam disebuah jalan pergunungan yang terletak didalam daerah Himachal Pradesh, 335 batu ke utara New Delhi.

Lokasi Kemalangan: Kelihatan para pekerja penyelamat dan pihak keselamatan sedang berada disamping serpihan bas yang terjunam ke dalam gaung di wilayah uatar Inida

Kebanyakan penumpang yang duduk diatas bumbung bas yang mempunyai had muatan 42 orang penumpang ini terbunuh serta merta dimana 18 orang diantaranya adalah penumpang wanita.

Empat puluh enam (46) penumpang telah dikejarkan ke hopital dengan 12 orang darinya berada dalam keadaan kritikal. Jumlah kematian dijangka bakal meningkat, mengikut laporan yang dikeluarkan.

Operasi Menyelamat : Para penyelamat sedang mencari mangsa dari bangkai bas yang remuk setelah terjunam setinggi 300 kaki kedalam gaung

Seramai 39 orang termasuk pemandu maut ditempat kejadian manakala 13 orang lagi mati dalam rawatan akibat kecederaan.

Tragedi ini berlaku sekitar jam 9 pagi waktu tempatan ketika sebuah bas milik swasta sedang membuat perjalanan dari Chamba - sebuah daerah pergunungan yang terpencil dimana dilaporkan banyak kemalangan jalanraya berlaku - menuju ke Dulera.

Operasi Bantuan. Mangsa yang maut sedang diangkat kes dalam trak

Mayat mangsa yang telah dikumpulkan diselubungkan dengan kain putih  sementara pekerja pencari dan penyelamat  kelihatan sedang berkumpul dilokasi kejadian.
Sunil Chaudhury, pegawai daerah Himachal Pradesh Chamba, melaporkan, kesemua mangsa telah dikeluarkan dari lokasi kejadian namun pasukan penyelamat masih berada disana.

Empat pasukan doktor telah ditugaskan ke lokasi dimana bedah siasat juga dilakukan ditempat tersebut.

Bas dan serpihannya kelihatan bertebaran di sekitar lokasi kejadian.

Walaupun siasatan punca nahas baru dimulakan, Chaudhury bertegas bahawa kemalangan tersebut adalah disebabkan oleh keadaan bas yang padat dan lebih muatan.

Negara India memiliki rekod kematian di jalanraya yang tertinggi di dunia dimana 110,000 orang dilaporkan maut setiap tahun dalam kemalangan yang berpunca dari lebih muatan, melebih had laju, keadaan bas yang dhaif dan keadaan jalanraya.

Terjemahan Bebas Dari Sumber : Dailymail

===///===

Nota: Musim perayaan Aidilfitri yang bakal menjelang nanti, kita doakan moga moga tidak ada tragedi sesadis ini berlaku dinegara kita. Acapkali kita menghadapi berita nahas yang hampir serupa akibat dari kecuaian manusia dan juga keadaan bas yang tidak diselenggara dengan baik. Moga tahun ini tragedi tidak berulang .. InsyaAllah.

The karmic wheel is turning.., faster than before .., till the end of time, till the end of life.. the wheel is turning as we die
Follow me @drkarmic
Subscribe to this Blog via Email :

0 comments:

Kepada Member : Komen le bagi semangat
Kepada Pembaca : Komen le mana yg patut
Kepada Pencacai : Agak agak le kalo komen
Kepada Kaki Spam : Luorang takyah komen pon takpe ...Kah kah kah

© 2014 Debik Karmic. Designed by Bloggertheme9
Powered by Blogger.
back to top