Saturday, July 28, 2012

Rohingya : Antara Berita, Cerita Dan Derita - Artikel Dan Foto

Latuffcartoons
Presiden Myanmar Thein Sein pada 19Julai telah berkata, Orang Islam Rohingya perlu dihalau keluar dari negara dan dihantar ke khemah khemah pelarian kendalian PBB.

Myanmar’s President Thein Sein said on July 19 that the "only solution" to the plight of Rohingya Muslims is to send the country’s nearly one million Muslims -- which is one of the world's most persecuted minorities -- to refugee camps run by United Nations High Commissioner for Refugees (UNHCR).  Sumber - RARC


Sedangkan dalam masa yang sama, Perdana Menteri Bangladesh, yang menempatkan kebanyakan khemah khemah pelarian itu pula telah berkata, pelarian Rohingya bukan tanggungjawab negara itu. Ujarnya, Bangladesh mempunyai lebihan populasi rakyat dan tiada tempat untuk pelarian.


Malah dari banyak laporan yang dikeluarkan, memang benar, kerajaan Bangladesh telah mengusir ramai pelarian Rohingya yang ingin menyelamatkan diri dari rusuhan kaum/agama yang berlaku di Arakan, untuk kembali ke dalam perbatasan Myanmar. Ada diantara mereka ditahan ditengah tengah sungai Naf dan diarahkan untuk berpatah balik. 





Foto yang menunjukkan pihak pengawal sempadan memintas bot bot pelarian di pertengahan Sungai Naf dan memaksa mereka untuk berpatah balik atau ditunda ke laut lepas.

Sementara itu, dalam masa yang sama, harapan pada pejuang demokrasi Myanmar, Aung San Suu Kyi turut berkecai apabila 'ikon hak asasi' itu dikatakan enggan untuk mengkritik tindakan Thein Sein yang seolah olah menggalakkan proses penghapusan etnik.

Malah apa yang lebih mendukacitakan, Suu Kyi seolah olah meletakkan kesalahan ke atas kaum Rohingya apabila meminta mereka untuk patuh pada undang undang imigresen dan menghormati kedaulatan undang undang, persisnya kaum Rohingya adalah kaum pendatang di Myanmar. - Rujuk 

Foto Foto Rohingya

Mangsa yang tercedera ketika menyeberangi sempadan sedang dirawat di Hospital Bangladesh namun akan dihantar pulang semula ke Myanmar kerana menceroboh secara haram.






Senario yang menunjukkan beberapa rumah dan kampung dibakar oleh puak pemberontak kaum Rakhine di daerah Sittwe.

Pihak tentera yang dikatakan turut mengambil bahagian dalam peristiwa pembantaian orang Islam Rohingya

Puak Rakhine ini sedang menunggu sesiapa sahaja yang keluar dari rumah (yang dibakar) untuk dibunuh.. dalam laporan dibeberapa tempat lain mengatakan mereka mereka ini bersubahat dengan pihak berkuasa tempatan Nasaka untuk melakukan rampasan dan rompakan secara terbuka terhadap orang Islam Rohingya. Rujuk Berita - Ar Rahmah



Antara mangsa mangsa yang terbunuh sejak terjadinya cetusan rusuhan kaum/agama di Arakan

Kanak kanak/remaja turut menjadi mangsa apabila mereka ditahan oleh pihak berkuasa dimana keluarga mereka tidak akan diberitahu  di pusat/penjara mana mereka akan ditempatkan. Ramai diantara mereka yang terus hilang tanpa dapat dikesan (dipercayai dibunuh)

Penduduk Islam disana tidak diberi layanan berperikemanusiaan. Mereka diherdik, dihina, dihalau, dan diperlakukan wewenangnya. Menurut laporan yang dikeluarkan oleh PBB, Rohingya merupakan puak minoriti  yang paling tertindas didunia. Rujuk Harakahdaily


Wajah wajah hampa saudara Rohingya .. kemana lagi arah yang harus mereka tuju apabila dunia atau negara negara Islam khususnya, tidak berjaya untuk menunjukkan jalan keluar yang terbaik untuk mereka. Kepada siapa lagi yang perlu mereka susunkan tangan untuk memohon bantuan ?


Antara Pautan Yang Berkaitan:

Rohingya Arakanese Refugee Comittee
LA Times Blog -


Burma 'creating humanitarian crisis' with displacement camps in Arakan - The Guardians
70 Rohingas pushed back to Myanmar - BSSNews
US urges Bangladesh not to send back Myanmar refugees - AFP
Bangladesh: Open Borders for Refugees Fleeing Burma - Human Right Watch

Nota Kaki: Alangkah malangnya nasib buruk yang menimpa saudara seagama kita di perbatasan Arakan. Tiada tempat untuk dituju, tiada harapan untuk bergantung, kampung halaman pula sudah musnah terbakar dan berpatah balik bermakna hanya mengundang maut. Innalillah.

Indahnya Ramadhan Pertama Bagi Abdullah, Mualaf Dari Pakistan

"Saya sungguh gembira untuk menjalankan ibadah puasa, yang akan menjadi sebuah pengalaman baru bagi saya," ungkap Abdullah dengan gembira kepada Onislam.

Setelah memeluk Islam sejak enam bulan lalu, Mangat Ram yang sekarang menukar nama menjadi Ali Abdullah, kini menjalankan ibadah puasa di bulan Ramadhan untuk pertama kali dalam hidupnya.

Abdullah (34) yang berasal dari padang pasir Thar di selatan daerah Sindh, Pakistan baru memeluk Islam pada bulan Januari 2012, meskipun beliau telah membaca kitab suci Al-Qur'an dan kitab-kitab Islam sejak setahun terakhir.

"Saya menghabiskan Ramadhan bersama umat Muslim (pada saat ia masih menjadi seorang hindu -pent) di sebuah kem pemindahan sementara setelah hujan lebat dan banjir besar menghanyutkan rumah-rumah dan ternakan kami setahun lalu," kenang Abdullah semasa menghadiri undangan acara "Tahib Ramadhan" yang diadakan oleh Dars-e-Quran network, sebuah organisasi sastera yang menjurus dalam bidang pendidikan Al-Qur'an di Pakistan.

"Namun, pada ketika itu, sayangnya saya belum dapat menemukan jalan kebenaran (belum mendapat hidayah -pent), dan kehilangan keberkatan Ramadhan," tambah ayah kepada tiga orang anak itu.

"Tetapi pada saat ini, Saya bersedia dengan keyakinan penuh untuk menjalani ibadah puasa."

Isteri Abdullah dan ketiga anaknya juga telah memeluk Islam beberapa bulan lalu setelah ia meninggalkan kem penempatan ke kampung halamannya.

"Saya kagum dengan semangat dan kegigihan saudara-saudara Muslim saya (pada saat itu), yang sedang berpuasa tetapi tetap terus melayani kami sepanjang hari," kata Abdullah.

"Keadaan itu hampir tidak dapat dipercaya oleh saya," Abdullah terharu atas bantuan dan operasi penyelamatan oleh badan amal Islam pada saat hujan lebat dan banjir besar melanda daerah tersebut, bantuan yang telah menyelamatkan hidup ribuan nyawa tahun lalu, dengan izin Allah.

"Saya sangat terinspirasi dengan cara bagaimana kami diperlakukan di kem pemindahan itu, memandangkan kami termasuk dari golongan kasta rendah (dalam adat Hindu), dan malahan kelas tinggi Hindu pun hampir tak peduli pada kami," kata Abdullah.

Pada saat itu, Abdullah meninggalkan kem penempatan untuk mengucapkan Syahadat bersama keluarganya di sebuah Masjid tempatan.

Bagi Abdullah, yang baru saja memulakan ibadah puasa Ramadhan pada tahun ini, puasa di bulan suci merupakan detik istimewa di dalam hidupnya.

"Adalah bulan suci Ramadhan, yang telah mengubah hidup saya untuk lebih dekat dengan Islam," katanya, "Pada tika Ramadhan jugalah, yang mendorong saya untuk berpikir tentang Islam untuk pertama kalinya di dalam hidup saya."

"Saya terus berfikir tentang kerohanian," lanjut Abdullah, "yang telah menganjurkan Muslim untuk tetap sabar  tanpa makanan, air, dan kemewahan hidup lainnya pada saat sedang berpuasa, bahkan selama waktu ketika tak ada orang di sana untuk mengawasinya."

"Saya bersyukur kepada Allah yang telah membimbing saya ke jalan yang benar," ungkapnya terharu.

Mualaf lainnya turut merasakan perkara yang sama

Sesama Mualaf, Abdul Rahman, yang dulunya dikenal sebagai Bhagwan Das, juga amat bergembira menyambut ibadah puasa di bulan Ramadhan ini. Meskipun ini bukan Ramadhan pertama kalinya bagi Abdul Rahman.

"InsyaAllah, ini akan menjadi Ramadhan kedua saya," katanya, yang juga berasal dari daerah Thar, kepada Onislam.

"Tetapi saya lebih bergembira saat ini kerana saya belum tahu banyak tentang pentingnya dan manfaat ibadah puasa."

Abdul Rahman, adalah seorang petani, yang telah memeluk Islam pada Ramadhan tahun lalu di sebuah kem pemindahan yang dikelola oleh badan amal Islam Falah-e-Insaniat Foundation di daerah Badin.

Beliau baru beberapa kali menjalankan puasa kerana memeluk Islam pada minggu akhir di bulan Ramadhan.

"Saya memiliki sedikit pengetahuan tentang Islam dan Ramadhan pada saat itu," kata ayah kepada lima orang anak ini.

"Saya berpuasa (saat itu), tetapi sejujurnya, ada kekurangan pemahaman dan keyakinan," lanjut Abdul Rahman, "Tetapi, saya telah membaca banyak tentang Islam sejak dari itu, dan sekarang saya memahami tentang pentingnya Ramadhan bagi seorang Muslim."

Selain Abdul Rahman,  Muhammad Ibrahim atau dahulunya bernama George Masih, bekas penganut Kristian yang telah memeluk Islam beberapa bulan lalu, juga kagum dengan bulan Ramadhan.

Awalnya, bagi Ibrahim, beliau tidak terlalu kekok dengan ibadah puasa kerana dalam ajaran Kristian  juga turut mengajarkan amalan puasa (berdasarkan aturan Kristian), namun Ibrahim ketika itu belum memahami makna puasa di bulan Ramadhan. Kemudian Ibrahim mempelajari ilmu tentang Ramadhan untuk memantapkan keyakinannya.

"Untuk memahaminya, saya membaca banyak artikel tentang Ramadhan, baik dalam bahasa Urdu mahupun bahasa Inggeris," kata Ibrahim, yang juga merupakan seorang guru.

"Semakin banyak saya membaca tentang Ramadhan, saya mulai memahami rasionaliti dalam Islam, itulah mengapa, bulan suci Ramadhan memiliki makna khusus bagi saya."

Ramadhan tahun ini telah datang, dan Ibrahim telah bersedia menghadapi ujian yang akan dihadapi selama Ramadhan.

"Saya bersedia untuk menjalankan puasa untuk pertama kalinya," tegas Ibrahim, yang tidak begitu  gusar berhadapan dengan cuaca panas dan waktu yang panjang ketika menjalankan ibadah wajib ini.

"Saya sedikit khuatir tentangnya, tetapi saya yakin bahawa dengan rahmat Allah, Saya dapat mengatasinya."

Ribuan penganut Hindu dan Kristian berlindung di kem-kem penempatan yang didirikan oleh beberapa badan amal Islam ketika banjir besar melanda salah satu daerah terbesar di Pakistan. Badan amal Islam itu juga telah melakukan berbagai aktiviti kemanusiaan dan operasi penyelamatan serta projek pengembangan kehidupan bermasyarakat di gurun Thar, di mana hampur 50 peratus penduduknya adalah penganut Hindu.

Ratusan umat Hindu telah memeluk Islam di berbagai tempat di wilayah Sindh dalam tempoh setahun terakhir, terutama dari kalangan kasta rendah Hindu, yang merupakan golongan majoriti di selatan daerah tersebut. Kebaikan kaum Muslimin terhadap mereka telah menarik mereka untuk mempelajari Islam.

Demikian juga, sejumlah umat Kristian telah masuk Islam sejak setahun lalu di daerah yang berbeza di Punjab, salah satu daerah paling kaya di negara itu.

Meskipun di negara-negara tetangga umat Muslim yang minoriti sering dilanda diskriminasi bahkan perlakuan kejam, umat Hindu dan Kristian yang minoriti di Pakistan tetap diperlakukan dengan baik oleh kaum Muslimin, jika mereka kesulitan maka kaum Muslimin mengulurkan bantuan untuk mereka. (edit Ar Rahmah)

Rohingya : Taliban Ancam Serang Kepentingan Myanmar



Jumaat, 27 Julai 2012 Kumpulan Taliban Pakistan, Tehreek-e-Taliban (TTP) mengancam akan menyerang Myanmar guna membalas dendam terhadap penindasan terhadap etnik Muslim Rohingya, jika Pakistan tidak menghentikan semua hubungan dengan Yangon dan menutup kedutaan Myanmar di Negara tersebut.

Tehreek-e-Taliban dalam satu kenyataan tentang penderitaan Muslim di Myanmar berkata, mereka akan membalas dendam dengan 'menumpahkan darah'.

Jurucakap kumpulan itu, Ehsanullah Ehsan mendesak kerajaan Pakistan menghentikan semua hubungan dengan Yangon dan menutup kedutaan Myanmar di Pakistan.

'' Jika tidak, kami tidak hanya akan menyerang kepentingan Yangon tetapi termasuk menyerang rakyat Myanmar di Pakistan satu-persatu di mana-mana,'' katanya dalam satu kenyataan dipetik AFP.

Kedutaan Myanmar di Islamabad tidak dapat dihubungi untuk mendapatkan penjelasan masalah ini.

Kelompok Taliban sering mendakwa menyerang pasukan keselamatan di Pakistan tetapi kemampuannya untuk melakukannya di luar negara masih dipersoalkan.

Hanya saja, pegawai Amerika Syarikat (AS) berkata, terdapat bukti kumpulan itu mendalangi usaha letupan bom di Times Square, New York tahun 2010 dan seorang warga AS-Pakistan, Faisal Shahzad dipenjarakan seumur hidup.

Sebelum ini, Amerika menuduh Ketua Tehreek-e-Taliban, Hakimullah Mehsud telah membunuh tujuh agen CIA yang tewas dalam sebuah letupan bunuh diri di pangkalan AS di Afghanistan Disember 2009.

Konflik baru-baru ini di Rakhine antara penduduk Buddha dan etnik Muslim Rohingya menyebabkan puluhan orang terbunuh dan puluhan ribu orang kehilangan tempat tinggal.

Sementara itu, Setiausaha Agung Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC), Ekmeleddin Ihsanoglu mendesak Presiden Myanmar, Thein Sein menangani isu penderitaan etnik Muslim Rohingya sesuai standard hak asasi antarabangsa.

Dalam surat yang dihantar kepada pemimpin Yangon itu, Thein Sein diminta memberi jaminan keselamatan pada etnik Muslim Rohingya sebagai penduduk Myanmar dan menamatkan semua bentuk penindasannya.

Friday, July 27, 2012

Gambar Gambar Bohong Yang Tersebar Tentang Rohingya


Foto diatas adalah merupakan kejadian benar tapi bukan berlaku di Myanmar sebagaimana yang disebarluaskan dalam internet. Ia adalah peristiwa gempa bumi yang berlaku di negara Tibet dan telah menelan banyak mangsa korban. Rujuk - Tibetan CommunityTibet Times



Foto foto atas ni juga berlegar diantara netizens dengan mengaitkan peristiwa pembantaian ummat Islam Rohingya di Myanmar. Tapi sebenarnya adalah merupakan kejadian di Selatan Thailand - Wilayah Pattani. Peristiwa ini berlaku pada Oktober 2004 dimana Tentera Thailand membantai ratusan warga Muslim Pattani di Takbai yang mengakibatkan sekurang kurangnya 85 orang terbunuh, 60 cedera, dan 59 lainnya dipenjarakan. Sumber artikel & Foto -  Hminews.com | The Telegraph | SMH Portal | People's Daily | Frontline 



Keterangan Foto : Seorang Muslim Myanmar telah dibakar dan orang disekelilingnya hanya memerhati tanpa ada seorang pon yang bersimpati dan ingin menghulurkan bantuan. (banyak kat fesbuk foto ni)

Foto ini sebenarnya adalah foto seorang aktivis Tibet yang bernama Jhampel Yesh yang membantah lawatan Presiden China ke India. Aktivis tersebut merupakan seorang imigran yang sedang memohon suaka politik dari pihak India membuat aksi membakar diri sendiri sebagai bantahan kunjungan oleh Hu Jintao (Presiden China ketika itu) ke India. Sumber - International Business Times | The Guardian UK


Foto : Sami Buddha Mengamuk Di Myanmar. Caption tu memang betul dah, kejadian pun memang di Myanmar tapi berlakunya adalah pada tahun 2007. Foto ni langsung takde kena mengena dengan  rusuhan kaum sebab ini adalah demonstrasi yang dilakukan oleh rakyat Myanmar terhadap kerajaan junta tentera yang tertekan dengan kemiskinan akibat dari kenaikan harga barang barang keperluan asas. Sumber Ahrchk | MySinchew

Nota : Pembantaian yang berlaku di Myanmar adalah perkara yang benar benar terjadi dan adalah diseru kepada seluruh ummat Islam bangkit menyatakan bantahan dan turut menghulurkan sumbangan sekadar yang termampu untuk meringankan beban saudara saudara seagama kita disana. 

Namun dengan menyebarkan gambar gambar palsu tentang perkara yang benar adalah satu perbuatan yang tidak bermoral dan hanya menangguk di air keruh., dan jika tujuannya semata mata untuk menaikkan rating maka ia adalah satu perbuatan tak bertanggungjawab atas derita orang lain .. ciss sungguh.

Satu Suara Mewakili Kehendak Kebanyakan Rakyat Malaysia


Wa sokong kedua dua post komen akhbar ni walopon sebenarnya wa nak tonjolkan yang bawah (BR1M) tapi yang atas tu pon sangat relevan.

BN buat seolah olah rakyat Malaysia ni sangat bangsat sampai digambarkan meminta minta untuk meneruskan kehidupan padahal realitinya hanya untuk sumbangan rm500. Besar sangat ke rm500 tu dibandingkan dengan kesusahan yang dihadapi oleh rakyat dek kenaikan harga barang sana sini & kos sara yang hidup melambung. RM 500 tu bukan diberi setiap bulan bhai.. 2 kali pegi TESCO je dah setel.

Dah tu pulak .. yang digambarkan dalam iklan semuanya melayu .. apa indikasi yang nak ditunjukkan ?? huh ~!!

Satu Pernyataan Yang Haram Jadah Dari Seorang PM

Utusan Meloya Offline

BN letak Islam di tahap tertinggi ? Mabuk ke nyanyuk ? ke masuk air ?? Lawak parah dah ni .. kah kah kah .. weyh ..dalam BN ada 13 parti komponen

  1. Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO) 
  2. Persatuan Cina Malaysia (MCA) 
  3. Parti Gerakan Rakyat Malaysia (Gerakan) 
  4. Kongres India Se-Malaysia (MIC) 
  5. Parti Progresif Rakyat (PPP) 
  6. Parti Pesaka Bumiputera Bersatu Sarawak (PBB) 
  7. Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) 
  8. Parti Bersatu Sabah (PBS) 
  9. Parti Liberal Demokratik Sabah (LDP) 
  10. Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS) 
  11. Pertubuhan Pasokmomogun Kadazandusun Murut Bersatu (UPKO) 
  12. Parti Demokratik Progresif Sarawak (SPDP) 
  13. Parti Rakyat Sarawak (PRS)
Dalam 13 parti komponen ni hanya 2 parti yang mungkin mempunyai orang Islam yang agak ramai .. no. 1 & no. 6. 

Parti no. 8 plak memang diketahui ramai dipimpin oleh seorang yang berpangkat 'Jeneral' dalam agama Kristian. 

Presiden parti no. 2 plak baru baru ni suh Adun Kemelah keluar dari BN jika benar benar berhasrat untuk menegakkan undang undang Islam kat tanahair.

Yang lain lain tu luorang fikir sendiri ..errr.. parti parti tu .. nak meletakkan perjuangan Islam sebagai dasar tertinggi ke ?? isk isk isk

Berbalik ke parti no 1 dan no 6, bini pemimpin masing masing pon kantoi dah aurat .. belum lagi masuk bab bab lain yang lebih besar .. ahh malas ahh nak cerita .. lu sendiri mau ingat~!!

Kenyataan akhbar kat atas tu mungkin boleh wa letakkan dalam fail K.I.V untuk dpertimbangkan jika sekiranya satu hari nanti kartun spongebob dan patrick bersolat jemaah kat negara bikini bottom .. kah kah kah  .. apa pon tak bleyh

Thursday, July 26, 2012

Artikel : Air Hak Negeri Selangor, Bukan Milik Kroni UMNO-BN



Di sebalik kemelut kerajaan negeri Selangor dan syarikat air swasta SYABAS, satu perkara yang harus lihat kembali ialah pokok pangkal  tujuan pengambilalihan pengurusan air di negeri tersebut, iaitu:

* Untuk mengekalkan tarif air yang rendah;
* Memberi perkhidmatan yang lebih cekap serta berkesan; dan
* Meneruskan perkhidmatan air percuma sebanyak 20 meter padu pertama.

Sekiranya kerajaan negeri tidak mengambil alih SYABAS secara penuh, rakyat negeri Selangor bakal berhadapan dengan kenaikan tarif air yang membebankan dan perkhidmatan yang kurang memuaskan.

Untuk mencapai maksud tersebut, kerajaan Negeri Selangor telah mengumumkan untuk mengambil alih SYABAS dan melakukan rombakan terhadap pengurusan kanan SYABAS. Tindakan itu adalah selari berdasarkan Perkara 32 dalam perjanjian konsesi air.

Perkhidmatan SYABAS tidak memuaskan?

SYABAS tidak mampu menguruskan operasi rawatan dan pengedaran air seperti yang tertakluk di dalam perjanjian konsensi antara SYABAS dan Kerajaan Negeri. Apa yang dilihat oleh rakyat ialah SYABAS tidak dapat menyediakan air terawat yang mencukupi dan gagal mengurangkan jumlah air yang tidak membawa hasil (NRW–non revenue water).

Disebabkan faktor tersebut, SYABAS sendiri telah meminta supaya catuan air atau water rationing dilaksanakan untuk beberapa kawasan di Selangor kerana mendakwa tidak mampu menyediakan bekalan air terawat yang mencukupi.

Memorandum yang diserah kepada SYABAS dalam demonstrasi Bantah Syabas di Shah Alam tempoh hari 23 Julai 2012 antara lain juga memetik bahawa “Selangor kehilangan 60 projek pelaburan akibat perkhidmatan bekalan air yang tidak memuaskan. Sebanyak 162 buah projek pembangunan di Selangor tidak diluluskan SYABAS dan membuktikan SYABAS tidak layak menguruskan air di negeri ini.”

Bagaimana tarif air boleh naik?

Cadangan SYABAS kepada kerajaan negeri untuk membina Loji Langat 2 akan melibatkan sejumlah amaun yang besar iaitu RM8.65 billion yang akan melibatkan kos pengaliran air mentah dari Pahang ke Selangor yang mana dijangka siap pada 2014.

Kerajaan negeri Selangor juga terpaksa membayar RM60 juta hingga RM70 juta royalti air setiap tahun kepada Pahang bagi air mentah tersebut.

Untuk menampung kos ini, tarif air negeri Selangor akan meningkat sehingga 70 peratus dari kadar semasa. Kenaikan tarif air ini memungkinkan rakyat negeri ini tidak lagi dapat menikmati 20 meter padu air percuma kerana terpaksa menanggung bebanan kos pembinaan Langat 2.

Sebagai sebuah syarikat swasta, adakah Syabas mampu mengorbankan keuntungannya lebih-lebih lagi ia dilaporkan menanggung beban hutang bernilai RM2.8 bilion kepada operator loji rawatan air.

Perlukah tarif air dinaikkan sehingga 70 peratus?

Mengapa SYABAS mahu bina Loji Langat 2?

SYABAS mahu membina Loji Langat 2 kerana, menurut syarikat itu yang diterajui oleh pimpinan UMNO, Lembah Klang bakal berhadapan dengan krisis bekalan air yang serius. Projek yang dijadualkan siap pada tahun 2014 ini dikatakan mampu memenuhi bekalan air bersih di Selangor, Putrajaya dan Kuala Lumpur sehingga 2025.

Pembinaan Langat 2, dicadangkan berikutan laporan air oleh National Water Resources Studies (NWRS) 2000 dan 2011 yang disediakan oleh Ranhill Consulting dan SMHB Sdn Bhd dimana syarikat ini terlibat sebagai perunding cara air.

Menurut penyelaras Coalition Against Water Privatisation (CAWP), Charles Santiago yang juga Ahli Parlimen Klang, laporan tersebut turut menggunakan unjuran penggunaan air per kapita yang jauh lebih tinggi daripada yang sebenar.

Lebih membingungkan, pengumuman SYABAS untuk membuat catuan di beberapa kawasan Lembah Kelang baru-baru ini menimbulkan tanda tanya kerana kalau pun kerajaan negeri Selangor bersetuju meneruskan projek Langat 2, ia cuma akan beroperasi pada 2014.

Bagaimana mungkin ‘krisis air’ boleh selesai sedangkan lojinya pun belum siap?

Pada Isnin lalu (23 Julai 2012), Jawatankuasa Khas Kabinet yang diketuai Timbalan Presiden UMNO Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, “Tidak ada catuan tetapi di beberapa tempat yang berlakunya kekurangan bekalan air, SYABAS akan menyalurkan air kepada mereka jadi tidak ada sebarang masalah.”

Apa isu sebenar sekarang?

Masalah ‘air’ ini bukan disebabkan kekurangan bekalan air mentah di Selangor. Bekalan air mentah Selangor lebih dari mencukupi di seluruh 7 empangan dan 33 loji rawatan air di Selangor.

Kerajaan Negeri Selangor tidak memerlukan loji Langat 2 yang menelan belanja yang begitu tinggi dan akhirnya memebebankan rakyat kerana keperluan air terawat tersebut boleh didapati dengan cara yang lebih mudah, jimat dan berkesan.

Untuk memenuhi maksud tersebut, kerajaan negeri bersedia membina loji mitigasi 2 yang hanya menelan belanja jauh lebih kecil iaitu RM225 juta berbanding RM8.6 billion projek Langat 2. Loji mitigasi ini akan meningkatkan kapasiti pengeluaran air terawat di Selangor.

Apa dan siapa di sebalik Loji Langat 2

SYABAS bertanggungjawab menguruskan pengedaran dan bekalan air terawat kepada lebih 7 juta pengguna di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya.

Sebanyak 70 pertus saham syabas dimiliki oleh Puncak Niaga Holdings Berhad manakala 15 peratus dimiliki oleh Kumpulan Darul Ehsan Sdn. Bhd. dan 15 peratus pula Kumpulan Perangsang Selangor Berhad iaitu anak syarikat kerajaan negeri Selangor.

Individu yang berada di sebalik Syabas dan Puncak Niaga (M) Sdn Bhd ialah Tan Sri Rozali Ismail. Beliau merupakan Pengerusi Eksekutif Syabas dan juga Pengerusi Eksekutif Puncak Niaga Holding Berhad. Beliau juga merupakan bekas Bendahari UMNO Selangor dan masih lagi ahli UMNO sehingga kini.

Majoriti empangan di Selangor adalah di bawah kendalian Puncak Niaga manakala 29 daripada 34 loji rawatan air di Selangor dipajakkan kepada SYABAS.

Lebih menjadi persoalan apabila timbul dakwaan bahawa pembinaan loji Langat 2 juga akan menguntungkan kroni-kroni UMNO manakala beban kewangan akan ditanggung oleh kerajaan negeri Selangor serta rakyat Selangor sendiri. termasuk mereka yang menjadi ahli-ahli UMNO.

Mengambil contoh apa yang berlaku kepada MAS, syarikat penerbangan yang pada mulanya milik kerajaan yang diswastakan tersebut akhirnya terpaksa ‘diselamatkan’ kembali oleh kerajaan menggunakan dana awam. Penswastaan tidak menjamin apa-apa kebaikan kepada rakyat sekiranya wujud elemen kronisme dan penyelewengan.

Kontroversi penyelewengan SYABAS

Semasa membahas usul “Rang Undang-Undang Perbekalan 2011 dan Anggaran Perbelanjaan Pembangunan 2011” di Dewan Rakyat pada 30 November 2010 Ahli Parlimen Kuala Selangor Dr. Zulkefly Ahmad telah mendedahkan bahawa laporan audit terhadap SYABAS menunjukkan syarikat swasta tersebut telah melanggar terma penting dalam syarat perjanjian di mana mereka gagal mematuhi keperluan kontrak untuk dilaksanakan secara tender terbuka.

Lebih dari 72 peratus kontrak bernilai RM600 juta diberikan kepada syarikat-syarikat yang dipilih secara rundingan terus dan hanya 25 peratus syarikat dipilih melalui tender terbuka. Ini telah melanggar syarat perjanjian.

Selain itu, perbezaan berjumlah RM325 juta telah ditemukan antara ringkasan kontrak yang dianugerahkan pada tahun 2005, 2006 dan 2007 dengan dokumen penilaian SYABAS (Akaun Umum).

Pada Jun 2005, SYABAS juga melanggar konsesi dengan menggunakan paip yang diimpot daripada Indonesia, dan bukan daripada pembekal tempatan, untuk penggantian paip bernilai RM375 juta. RM51.2 juta telah dibelanja untuk mengubahsuai pejabat SYABAS sedangkan Jabatan Kawalselia Air Selangor (JKAS) hanya meluluskan sebanyak RM23.2 juta.

Perkara yang didedahkan ini menunjukkan pengurusan SYABAS yang tidak telus dan berintegriti. Tidak hairanlah apabila kerajaan Selangor membuat cadangan SYABAS untuk memecat Pengerusi dan Ketua Pegawai Eksekutifnya Tan Sri Rozali Ismail.

Cadangan pemecatan tersebut merupakan hasil penelitian jawatankuasa pemantauan SYABAS yang ditubuhkan oleh kerajaan negeri. Ia akan menjimatkan kos operasi sebanyak RM5.1 juta setahun dari gaji Pengerusi Eksekutif SYABAS.

Air milik rakyat dan kerajaan negeri Selangor

Air di Selangor dan beberapa negeri lain diuruskan oleh kerajaan negeri sebelum ia diswastakan semasa zaman Tun Mahathir Mohamad kepada syarikat-syarikat kroni. Dengan rekod perkhidmatan yang kurang memuaskan dan campur tangan kerajaan pusat terhadap hak rakyat dan hak negeri  ini, pengurusan air wajar diserahkan semula sepenuhnya kepada kerajaan negeri untuk memastikan perkhidmatan yang efisyen dengan kadar tarif yang rendah.

Adakah salah sekiranya kerajaan negeri mengambil alih pengurusan air di Selangor yang bakal menguntungkan rakyat terbanyak berbanding beberapa kerat kroni UMNO?

Oleh itu, adalah sangat wajar Selangor sebagai sebuah negeri yang mempunyai keupayaan ekonomi dan pentadbiran yang telus dan memberangsangkan mengambilalih semula pengurusan air di negeri tersebut.

Jangan lupa kepada Perlembagaan Persekutuan dan undang-undang tubuh negeri yang mana hak-hak negeri termasuk air adalah milik negeri demi kepentingan rakyat. – Roketkini.com

Rupanya Pimpinan Ameno Penang Yang Jadi Broker Angin Jual Tanah Melayu

Hero 'Melayu' Penang Terakhir .. kah kah kah kah



Saya tidak terperanjat membaca laporan yang menyatakan dua orang pemimpin UMNO Pulau Pinang bertindak selaku 'broker' dalam urusan jual beli tanah milik Melayu di Kampung Terang, Balik Pulau. Ia bukan sesuatu yang baru dan yang menghairankan.

Balik Pulau merupakan satu-satunya daerah di bahagian pulau yang majoriti penduduknya orang Melayu dan Ahli Parlimen juga Melayu. Jika kampung demi kampung milik Melayu dipindah milik ke tangan bukan Melayu, khususnya syarikat-syarikat pemaju hartanah, maka akan terhakislah 'wajah' perkampungan Melayu Pulau Pinang.

Siapa yang harus dipersalahkan? 

Selama ini, lebih tegas lagi selepas BN kalah di Pulau Pinang, pemimpin UMNO begitu kuat bersuara kononnya mempertahankan kepentingan Melayu terutama tanah milik Melayu. 

Siapa pula yang menjadi 'broker' untuk membeli dan menjual tanah milik 31 keluarga Melayu di Kampung Terang, Balik Pulau? Bukankah ini perbuatan mereka yang tergolong dalam kategori munafik? Atau kata rakyat biasa "cakap tak serupa bikin" dan mementingkan diri sendiri daripada kepentingan orang Melayu secara amnya.

Ketua Menteri Pulau Pinang yang juga Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng secara terang-terangan menyebut nama dua orang pemimpin UMNO berkenaan, iaitu Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Pulau Pinang Musa Sheikh Fadzir yang juga seorang Ketua Umno Bahagian Bukit Mertajam (pent) dan Pengarah Pilihan Raya BN Negeri yang juga anak saudara Musa, iaitu Omar Faudzar.

Menurut Guan Eng, kedua-dua Musa dan Omar meraih keuntungan 57 peratus atau RM5 juta melalui syarikat milik mereka, Maison Heights Sdn. Bhd. dalam tempoh tiga setengah bulan sahaja.

Tanah milik 31 penduduk kampung berkenaan dipindah milik kepada Maison Heights pada 31 Januari lalu dengan jumlah harga RM8.6 juta untuk kemudian dijual kepada Kay Pride Sdn. Bhd. pada 16 Mei  dengan harga RM13.5 juta.

Saya percaya apabila Kay Pride atau syarikat lain yang bakal memajukan tanah tersebut dengan sama ada kondo mewah atau pembinaan hartanah lain, maka akan adalah NGO yang menyokong parti politik tertentu membuat bising dengan alasan mempertahankan kepentingan Melayu, dan yang akan dipersalahkan ialah pentadbiran negeri Pulau Pinang atau "kerajaan DAP". Wal hal, yang menjadi 'broker' dan meraih keuntungan atas angin sebanyak RM5 juta adalah  pemimpin UMNO.

UMNO atau mana-mana NGO "Melayu" Pulau Pinang tidak boleh mempersalahkan orang lain jika pemimpin mereka sendiri yang terlibat dalam penjualan tanah milik Melayu. Usahlah bersandiwara jalanan kerana rakyat tidak buta dan tuli untuk melihat dan mendengar apa yang berlaku.

Oh ya, jika ingin melihat 'perjuangan' pemimpin Melayu Pulau Pinang khususnya UMNO, lihat saja kediaman dan kereta mewah milik mereka. Baru-baru ini, ada seorang daripada mereka yang membeli sebuah kondo mewah di Persiaran Gurney (Paragon Gurney) bernilai lebih RM1 juta. Hebatkan pemimpin Melayu Pulau Pinang! 

Kita ingin membaca laporan Utusan Melayu mengenai perkara ini. Atau mungkin pengarangnya dah dapat arahan (perintah) untuk tidak menyiarkannya kerana ia tidak memberi 'kelebihan dan keuntungan' kepada UMNO dalam menghadapi pilihan raya umum yang bakal diadakan selepas umat Islam berhari raya. Mungkin itu agaknya. 

Sumber - Kuda Ranggi

Makin Difitnah Makin Ramai Artis Yang Cenderung Untuk Bersama PAS


Zahid AF2 kelihatan turut bersama dalam program ARC Dewan Pemuda PAS. Perghh .. meroyan la kejap lagi segala bala chai chai ameno.. abih kelambu dan kain Zahid bakal diteropong .. tapi makin mereka meroyan, makin ramai yang menunjukkan keberanian untuk menyatakan pendirian masing masing.

Nota : Kebanyakan artis ini pada mulanya hanya menunjukkan muka dalam program program PAS, atas sebab undangan atau sekadar ingin mengenal lebih dekat, tapi bila mereka mula menjadi sasaran serangan fitnah dan cercaan oleh chai chai ameno, semua itu menjadi pemangkin untuk mempercepatkan proses mereka menjadi sebahagian dari PAS. Lihat sahaja Hairie Othman dan Abby Abadi. Maka silalah ....

Wednesday, July 25, 2012

Mereka Istiqamah Dalam Perjuangan Menegakkan Islam Di Malaysia .. Kita Bagaimana ??


 Ustaz Ismail Kamus



Professor Dato' Dr Haron DIn



Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang



Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat

Mereka memperjuangkan agama sejak sekian lama. Mereka menginfakkan masa muda mereka dan terus istiqamah dalam usaha untuk memartabatkan Islam di Malaysia sehingga mereka dipanjat usia. Apa lagi tuduhan yang hendak dilemparkan pada susuk susuk ini ?

Tidak terfikirkah luorang bahawa mereka boleh memilih jalan mudah dengan hanya mengikut telunjuk ameno-bn. Katakan ya, pasti mereka akan dilimpahi dengan segala pangkat dan jawatan. Tapi kenapa mereka memilih jalan yang sebaliknya? Apakah mereka ini bersekongkol untuk menipu rakyat Malaysia? Sudah tentu akal yang sihat tidak akan membenarkannya .. terlintas sahaja tidak.

Semoga mereka terus dilimpahi kurnia Allah dalam tugas dan dakwah Islamiyyah di negara kita. InsyaAllah.

Tuesday, July 24, 2012

Santai : Bila Cicakman Dan Spiderman Bergabung


Cicak Man

+


Spider Man

=

|
|
\|/


Cicak Gay .. kah kah kah kah

Rilek la weyh .. sesekali kena release tension .. apa apa pun cicak kat atas ni memang wujud dan diberi nama Mwanza Flat Headed Agama dan hanya terdapat kat benua Afrika .. berita lanjut luorang boleh baca terus dari sumber Dailymail 

Perghh .. The Real Pengantin Remaja 16 & 14 Tahun


Video dari youtube Media Lah. Kalo server/line luorang lembab takyah la layan sebab vc dia 10 minit lebih .. panjang sangat, letih siot nak melayan .. kih kih kih..

Apa apa pon dedua budak yang jadi pengantin ni memang cute. Wa tak pasti kat mana, sebab tak dinyatakan dengan jelas cuma dinyatakan namanya Syafiq 16tahun & Yana 14tahun. Skolah lagi eh ?? sapa yang kejut sapa time gi skolah ? ke sesama kena kejut ngan mak bapak ? kah kah kah kah .. layan je la


Nota: Wa selalu dengar orang kata "kalau tahu kawin tu best .. dah lama aku kawin" .. kira Syafiq ni dah tau le memang best sebab tu dia kawin awal kan kan kan ? Apa apa pon ..walopon wa tak kenal sape pengantin .. wa tetap ucapkan semoga berbahagia .. yiehaaa 

Monday, July 23, 2012

Laa .. Bukan Kat Selangor Dan Kelantan Ke ? kah kah kah


Luorang sendiri tengok, luorang sendiri nilai , then terpulang luorang nak komen .. wa cuma nak kata .. bersih betul air kat johor ye ?? pandai betul BN tadbir ...tapi kalo macam ni tahap air kat selangor .. konfem wa akan sedaya upaya menahan diri dari singgah kat bazar ramadhan ..kah kah kah kah

Hanna Yeoh & DAP Subang - Buat Hal La Pulak Dah ~!!!


PETALING JAYA, 22 JULAI: Enam masjid dan 16 surau di Subang Jaya dan kawasan di sekitarnya menerima sumbangan RM28,000 sempena bulan Ramadan daripada kerajaan negeri Pakatan Rakyat Selangor.

Sumbangan itu disampaikan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri DAP Subang Jaya, Hannah Yeoh, di Dewan Muslimat Masjid Darul Ehsan Subang Jaya semalam.

Majlis ini telah dihadiri oleh nazir-nazir dan wakil-wakil masjid serta surau untuk menerima cek sumbangan melalui peruntukan ADUN kepada semua masjid dan surau yang berdaftar dengan Jabatan Agama Islam Selangor di kawasan DUN Subang Jaya.

Setiap masjid menerima sumbangan RM2,000 manakala setiap surau masing-masing RM1,000.

Menurut Hannah Yeoh, sumbangan ini diharapkan dapat meringankan kos masjid dan surau dalam bulan Ramadhan.

“Ini adalah kali keempat majlis ini dilakukan dan bagi DUN Subang Jaya, sumbangan kepada masjid dan surau merupakan paling tinggi di Selangor,” katanya di majlis itu. - Roketkini

Nota : Harap harap foto wakil masjid tersebut selamat dari di spin oleh chai chai .. diowang bukan boleh tengok menda gini .. kang habih dia keluarkan cerita wakil masjid tu tengah konsentret tengok tempat sensitif Hanna Yeoh .. bukan leh caya puak chai ni ...dah faham sangat .. huhuhu

SAMM - 1. Rancang Tangkapan Awam Dalam PRU, 2. Hebahan Dan Program


Berita 1

NGO pro-Pakatan Rakyat Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) mendedahkan, mereka merancang membuat tangkapan awam terhadap warganegara asing dan "agen tempatan" yang cuba mengundi secara tidak sah dalam pilihan raya umum akan datang.

"SAMM akan bersama sekutu anak muda untuk menyusun kekuatan yang cukup di seluruh negara untuk mengawal di kebanyakan 'hotspot' pusat pengundi terpilih di majoriti kawasan parlimen seluruh negara," kata NGO itu.

Menurut kenyataan kumpulan itu, membenarkan warga asing menentukan hala tuju negara pengkhianatan yang tidak boleh dimaafkan kerana seolah-olah membenarkan negara ini tergadai. 

"Maka rakyat bersatu hati untuk menghalang campur tangan warga asing di hari pengundian dengan sekeras-keras tindakan," kata kenyataan itu lagi.

Resolusi diperoleh hasil rapat kebangsaan SAMM di Pulai Pinang pada 29 dan 30 Jun lalu.

=====///=====

Berita 2 

Kenyataan Terbuka & Program SAMM 
Solidariti Anak Muda Malaysia
23 Julai 2012

SAMM TERUS MARA BERSAMA PROGRAM ANAK MUDA DAN KEMASYARAKATAN

Pada tanggal 29-30hb Jun lalu, Kumpulan Solidariti Anak Muda Malaysia telah mengadakan Rapat Kebangsaan siri 2/2012 bertempat di Yayasan Aman, Penanti Pulau Pinang. Antara hasil dari rapat yang menghimpun semua pimpinan utama SAMM dari seluruh tanahair adalah termasuk 4 resolusi penting menjelang hari penentuan hidup matinya pemerintahan regim iaitu PRU-13 dan juga termasuklah penyusunan program-program dan aktiviti SAMM di seluruh negara.

Berikut adalah 4 Resolusi SAMM yang terhasil dari Rapat Kebangsaan siri 2/2012 sebagai ingatan semua;

1. SAMM menuntut Pengerusi SPR Tan Sri Dato' Seri Abdul Aziz dan timbalannya iaitu Datuk Wira Wan Ahmad Wan Omar agar segera meletakkan jawatan yang disandang dalam SPR, memandangkan adalah salah bagi penjawat utama SPR dilantik dari kalangan parti politik yang bertanding, sebagai Pengerusi SPR, kecuaian beliau tidak menyemak dan membatalkan keahlian parti politik adalah satu kesalahan besar melanggar peruntukan Perlembagaan.

2. SAMM dengan keras menolak secara total 'pengundian awal' yang menggantikan undi pos pada PRU-13 kerana yakin ia penipuan terancang yang lebih parah dari undi pos. Bilangan pengundi awam yang dialihkan sebagai pengundi awal (nama baru pengundi pos) amat tinggi dan membimbangkan.

3. SAMM komited untuk memastikan PRU hanya berlaku selepas senarai pengundi SPR dibersihkan termasuklah kes 42 ribu nama pengundi yang tiada dalam rekod JPN dan, 170ribu pengundi yang termasuk katogeri satu alamat lebih dari seratus nama pengundi. PRU sebelum pembersihan senarai pemilih adalah satu usaha menipu dan mencabul demokrasi negara.

4. Membenarkan warga asing menentukan halatuju negara adalah satu pengkhianatan yang tidak boleh dimaafkan kerana ia seolah-olah membenarkan negara ini tergadai. Maka rakyat bersatu hati untuk menghalang campurtangan warga asing di hari pengundian dengan sekeras-keras tindakkan.

SAMM memberi amaran keras dan akan merancang tangkapan dan tindakan awam ke atas mana-mana warga asing serta agen tempatan yang membawanya jika didapati cuba untuk mengundi secara tidak sah. SAMM akan bersama sekutu anak muda untuk menyusun kekuatan yang cukup di seluruh negara untuk mengawal di kebanyakkan 'hotspot' pusat pengundi terpilih di majority kawasan parlimen seluruh negara.

SAMM sebagai peneraju anak muda radikal tidak ketinggalan untuk menganjurkan program kemasyarakatan dan juga kerohanian. SAMM mengatur langkah awal dengan menyusun program mendekati masyarakat umum khususnya anak muda, mengambil kesempatan dari kehadiran Ramadhan Al-Mubarak. Bulan Ramadhan menjadi medan paling ideal untuk SAMM melancarkan gerakan memperluas jaringan anak muda dengan program yang dianjur oleh SAMM bersama sekutu organisasi massa yang lain.

Bulan puasa tidak menghalang malah menjadi perangsang untuk anak muda SAMM meneruskan aktiviti dan gerakan sambil mengambil peluang mengadakan perjumpaan-perjumpaan penting di setiap wilayah di mana SAMM punya kekuatan mobilisasi. Ia secara langsung melengkapkan persediaan akhir SAMM menghadapi tanggal PRU-13 yang tarikhnya menjadi misteri sehingga hari ini.

Sebanyak 27 program telah disusun dan sedia dilaksanakan komrad SAMM yang berkedudukkan di seluruh negara. Senarai program ini juga akan dipaparkan di sisi kanan portal utama SAMM dan dikemaskini dari semasa ke semasa. Sila layari portal SAMM di pautanwww.anakmudamalaysia.com

Berikut adalah program-program SAMM;


SAMM TERENGGANU

Program Meraikan Kesucian Ramadhan
Agihan Bubur Lambuk di Bazaar Ramadhan dan Sekolah Pondok
Tarikh: 04/08/2012 (Sabtu)
Masa: 5.00ptg-7.00mlm
Tempat: Sekolah Pondok Jalan Air Puteh, Kemaman
Anjuran: SAMM Terengganu
Pertanyaan: 0199809974
Matlamat: Meraikan adik-adik di sekolah pondok sempena Ramadhan Al-Mubarak


SAMM WILAYAH

Program Tazkirah Sempena Ramadhan
Berbuka puasa, Terawih dan Tazkirah
Tarikh: 04/08/2012 (Sabtu)
Masa: 7.00mlm - 10.00mlm
Tempat: Surau Muttaqim, Gombak
Anjuran: SAMM Wilayah
Pertanyaan: 0122231239
Matlamat: Mengadakan tazkirah berselang Terawih sebagai pengisian Ramadhan bersama SAMM Wilayah dan jemaah surau


SAMM PAHANG & SAMM MUADZAM SHAH

Program Kacau Bubur Lambuk, Berbuka Puasa dan Terawih Bersama SAMM Pahang
Agihan bubur lambuk beserta edaran risalah penerangan
Tarikh: 10/08/2012 (Jumaat)
Masa: 5.00ptg-8.00mlm
Tempat: Kpg Tengah, Kuantan
Anjuran: SAMM Pahang
Pertanyaan: 0179573855
Matlamat: Mengeratkan siratulrahim sempena Ramadhan

Konvoi Sinar Ramadhan Serta Penubuhan SAMM P.Tioman
Konvoi dari Muadzam Shah ke Pulau Tioman dan majlis berbuka puasa.
Penubuhan SAMM P.Tioman
Tarikh: 11/08/2012 (Sabtu)
Masa: 3.00ptg-8.00mlm
Tempat: Jeti Tanjung Gemuk & Pulau Tioman
Anjuran: SAMM Muadzam Shah
Pertanyaan: 0175008769
Matlamat: Aktiviti konvoi di bulan Ramadhan sebagai satu pengisian beriadah

Konvoi Sinar Ramadhan : Muadzam-Rompin
Konvoi dari Muadzam Shah ke Rompin dan pengagihan zakat
Tarikh: 11/08/2012 (Sabtu)
Masa: 3.00ptg-8.00mlm
Tempat: Jeti Tanjung Gemuk & Pulau Tioman
Anjuran: SAMM Muadzam Shah dengan kerjasama SAMM Rompin
Pertanyaan: 0175008769
Matlamat: Aktiviti konvoi di bulan Ramadhan sebagai satu pengisian beriadah


SAMM JOHOR

Program Ramadhan : Kehadiranmu Dirindui SAMM Johor (Minggu Pertama)
Sahur bersama golongan gelandangan/homeless
Tarikh: 28/07/2012 (Sabtu)
Masa: Waktu berbuka dan sahur
Tempat: Lokasi sekitar JB
Anjuran: SAMM Johor
Pertanyaan: 0176849693
Matlamat: Bersama meringankan beban golongan gelandangan serta menyelami keperitan yang dilalui sempena Ramadhan.

Program Ramadhan : Kehadiranmu Dirindui SAMM Johor (Minggu Ketiga)

Edar bubur lambuk
Sumbangan Fakir & Anak Yatim
Iftar Selebriti & talk show - Hairie Othman
Tarikh: 11/08/2012 (Sabtu)
Masa: 6.00 petang
Tempat: Pejabat Keadilan Muar
Anjuran: SAMM Johor
Pertanyaan: 0176849693
Matlamat: Pengisian Ramadhan diserikan dengan sebuah program talkshow melibatkan artis terkemuka yang telah berhijrah.


SAMM N.SEMBILAN

Program Meraikan Anak Yatim Sempena Ramadhan
Agihan Bubur Lambuk di rumah Anak Yatim Ampangan beserta sumbangan sempena Aidilfitri
Tarikh: 05/08/2012 (Ahad)
Masa: 5.00ptg
Tempat: Rumah Anak Yatim Ampangan
Anjuran: SAMM N.Sembilan
Pertanyaan: 0123573012
Matlamat: Meraikan adik-adik di rumah anak yatim sempena Ramadhan


SAMM PULAU PINANG

Program Jelajah dan Terang Sempena Ramadhan
Edaran risalah penerangan dan kurma untuk pengunjung bazaar Ramadhan
Tarikh: 05/08/2012 (Ahad)
Masa: 5.00ptg
Tempat: Bazaar Ramadhan Masjid Sg Nibong Besar
Anjuran: SAMM P.Pinang dengan kerjasama Unit Ehsan dan AMK Balik Pulau
Pertanyaan: 0124304423
Matlamat: Kempen kesedaran diteruskan sempena Ramadhan

Program Buka Puasa dan Agihan 10 Kawah Bubur Lambuk
10 kawah bubur lambuk akan diedar bersama risalah penerangan hadapi PRU-13. Juga majlis diteruskan dengan jamuan berbuka puasa.
Tarikh: 12/08/2012 (Ahad)
Masa: 9.00pg-8.00mlm
Tempat: Bazaar Ramadhan Masjid Sg Nibong Besar
Anjuran: SAMM P.Pinang dengan kerjasama Unit Ehsan dan AMK Bayan Baru
Pertanyaan: 0124304423
Matlamat: Edaran bubur lambuk untuk orang ramai dan majlis berbuka puasa sebagai medan mengeratkan siratul rahim


SAMM SG BESAR

Program Pengisian Ramadhan (Minggu 3)
Edaran bubur lambuk, akhbar Selangorkini dan risalah penerangan
Tarikh: 11/08/2012 (Sabtu)
Masa: 5.00ptg
Tempat: Bazaar Ramadhan Sekinchan
Anjuran: SAMM Sg Besar dengan kerjasama Pusat Khidmat Masyarakat
Pertanyaan: 0123312364
Matlamat: Edaran bubur lambuk untuk orang ramai serta edaran risalah penerangan sempena Ramadhan

Program Pengisian Ramadhan (Minggu 4)
Edaran bubur lambuk, akhbar Selangorkini dan risalah penerangan
Tarikh: 18/08/2012 (Sabtu)
Masa: 5.00ptg
Tempat: Bazaar Ramadhan Sg Besar
Anjuran: SAMM Sg Besar dengan kerjasama Pusat Khidmat Masyarakat
Pertanyaan: 0123312364
Matlamat: Edaran bubur lambuk untuk orang ramai serta edaran risalah penerangan sempena Ramadhan


SAMM MELAKA

Meraikan Kehadiran Ramadhan Al Mubarakh
Mengacau dan mengagihkan Bubur Asyura di sekitar kawasan Merlimau Melaka.
Tarikh: 29/07/2012 (Ahad)
Masa: 10.00pagi-7.00malam
Tempat: Sekitar kawasan tumpuan Merlimau.
Anjuran: SAMM Melaka
Pertanyaan: 012 2478016
Matlamat: Meraikan umat Islam terutama golongan yang susah dengan kehadiran Ramadhan Al-Mubarak berserta dengan Risalah Bongkar terbitan SAMM Melaka.

Meraikan Golongan Ibubapa sempena Kehadiran Ramadahan Al Mubarakh
Agihan Bubur Lambuk di Bazaar Ramadhan dan Pusat Penjagaan Orang Tua Seri Kenangan.
Tarikh: 05/08/2012 (Ahad)
Masa: 5.00ptg-7.00mlm
Tempat: Rumah Seri Kenangan Cheng Melaka & Bazaar Ramadhan Cheng Melaka.
Anjuran: SAMM Melaka
Pertanyaan: 012 2478016
Matlamat: Meraikan golongan tua yang dipinggirkan dan diabaikan oleh anak-anak di rumah Seri Kenangan sempena Ramadhan Al-Mubarak dan mengedarkan di Bazaar Ramadhan berserta dengan Risalah Bongkar terbitan SAMM Melaka.

Jejak Faqir SAMM Melaka
Memberi bantuan & sumbangan kepada keluarga yang susah di kawasan Masjid Tanah.
Tarikh: 12/08/2012 (Ahad)
Masa: 2.00ptg-5.00mlm
Tempat: Sekitar kawasan Masjid Tanah (telah mengenal pasti 5 keluarga)
Anjuran: SAMM Melaka
Pertanyaan: 012 2478016
Matlamat: Meringankan beban kepada keluarga tersebut dengan memberi sumbangan berbentuk keperluan dapur dan pakaian sempena ramadhan dan kehadiran Aidilfitri.

Berbuka Puasa & Terawih bersama Pengerusi SAMM (Che'guBard).
Tarikh: 24/07/2012 (Selasa)
Masa: 7.00malam -9.30mlm
Tempat: Restoren AGB (Ayam Golek Bachang) & Masjid Bertam Malim (Terawih)
Anjuran: SAMM Melaka
Pertanyaan: 012 2478016

Ceramah Umum bersama 2 presiden (Che'gubard -SAMM & Mustafa Kamil Ayub - MAP)
Tarikh: 24/07/2012 (Selasa)
Masa: 9.30malam -12.30mlm
Tempat: KM 7 Bertam Malim Melaka.
Anjuran: MAP(Memacu Arus Perjuangan) & SAMM Melaka
Pertanyaan: 012 2478016


SAMM PERLIS

Program Jejak Fakir
Tarikh: 17/08/2012 (Jumaat terakhir Ramadhan)
Masa: 4.00ptg-6.00ptg
Tempat: Sekitar Kangar
Anjuran: SAMM Perlis
Pertanyaan: 0194342244
Matlamat: Memberi kebajikan kepada golongan miskin dan memerlukan di kalangan kita sempena Ramadhan al-Mubarak.


SAMM KEBANGSAAN

Majlis Berbuka Puasa SAMM dan Bengkel Khas SAMM (masih di peringkat cadangan)
Tarikh: 17/08/2012 (Jumaat)
Masa: 7ptg - 4pg (sahur)
Tempat: Hotel Selesa, Kuala Lumpur
Anjuran SAMM Kebangsaan


PROGRAM SAMM PASCA AIDILFITRI

Rumah Terbuka SAMM
Sempena Aidilfitri SAMM Kebangsaan menganjurkan rumah terbuka
Tarikh: 02/09/2012 (Ahad)
Masa: 11.00pg - 9.30mlm
Tempat: Dewan Orang Ramai Jawi, Pulau Pinang
Anjuran SAMM Kebangsaan

KARNIVAL ANAK MUDA PULAU PINANGKERJAYA – PENDIDIKAN – USAHAWAN
Tarikh: 31 Ogos - 2 September 2012
Tempat: Tapak Expo Seberang Jaya
Anjuran: Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM)
Dengan dengan sokongan Kerajaan Negeri Pulau Pinang (Pejabat Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang)
Matlamat
1. Membuktikan kerajaan PR prihatin golongan muda (mendekatkan kerajaan PR dengan rakyat)
2. Mengembeling sokongan anak muda
3. Memberi ruang kerjaya pendidikan dan keusahawanan kepada anak muda P.Pinang


Pameran Motorsikal Anak Muda dengan tema 'HAK ANDA DAN POLIS'
Tarikh: 15/09/2012 (Sabtu)
Masa: 10.00pg - 6.00ptg
Tempat: Perkarangan Stadium Darul Aman
Anjuran: SAMM Kedah/Perlis di sokong oleh kelab-kelab motorsikal yang sedia membantu menjayakan program
Pertanyaan: 014-2636511

Matlamat:
-Memberi penerangan mengenai HAK, UNDANG-UNDANG dan POLIS kepada anak muda khasnya.
-Memperkenalkan Solidariti Anak Muda Malaysia sebagai satu platform untuk anak muda dalam mendapatkan khidmat nasihat dan sebagainya.

Kejohanan Snooker Terbuka SAMM
Tarikh: 22/09/2012 (Sabtu)
Masa: 9.00pg - 11.00mlm
Tempat: A-ONE SNOOKER & KARAOKE CENTRE
Anjuran SAMM Selangor/Wilayah
Pertanyaan: 012-2231239 / 012-3312364
Matlamat: Mendekati anak muda dalam segmentasi sukan 'indoor' sambil memperkenal SAMM sebagai platform anak muda yang sesuai di semua lapisan.
Yuran Penyertaan: RM20
Jumlah Peserta: 32
Juara: RM800, N.Juara: RM500, Ketiga: RM300, Ke-4: RM100 (semua beserta medal)


Kejohanan Bola Sepak Pantai SAMM Terengganu Sempena Hari Malaysia
Tarikh : 16 sept 2012 Ahad (Hari Malaysia)
Masa: 8.00am - 5.30 pm
Tempat: Pantai Merang, Kuala Nerus
Pertanyaan: 019-9809974

Matlamat: Mendekati anak muda dalam segmentasi sukan sambil memperkenal SAMM sebagai platform anak muda yang sesuai di semua lapisan.
Target penyertaan: 50 pasukan
Yuran penyertaan Untuk 1 pasukan: RM70
Hadiah Juara: RM700, N.Juara: RM500, Ketiga: RM200, Ke-4: RM100 (semua beserta medal)


Kejohanan Bowling Terbuka SAMM N.Sembilan

Tarikh : 23 sept 2012 Ahad
Masa: 10.00am - 5.30pm
Tempat: Pusat Bowling, Jusco AEON Seremban 2
Pertanyaan: 012-3573012

Matlamat: Mendekati anak muda dalam segmentasi sukan 'indoor' sambil memperkenal SAMM sebagai platform anak muda yang sesuai di semua lapisan.
Target penyertaan: 88 individu
Yuran penyertaan: RM55 (4game + t-shirt + minuman)
Hadiah Juara: RM500, N.Juara: RM250, Ketiga: RM125, Ke-4: RM75 (semua beserta trofy)


Semua golongan masyarakat khususnya anak muda dijemput untuk menyertai sekaligus menjayakan program-program SAMM di mana juga anda berada.

Sekian,


Edy Noor Reduan (EDYES)
Pengarah Propaganda SAMM
www.anakmudamalaysia.com


Ramadhan : Ifthar - Antara Realiti Dan Fantasi


Assalamualaikum all.

Entri pertama Ramadhan .. semalam wa ada jumpa pic kartun kat atas nun .. wa save .. ingat kengkonon nak buat entry pasal buruk mentekedarah masa berbuka puasa laa hari ni.. 

Alih alih hari ni terjumpa plak pic bawah ni .. laaa .. ada sungguh rupanya .. ingatkan imaginasi karikatur aje ..


kah kah kah kah 
apa buruk lantak beno mamat ni 
perut dah macam nak meletup 
luorang pun agak agak laa time berbuka tu
jangan asal nampak je semua nak sapu..

Ramadhan bulan untuk perjuangan 
melawan nafsu makan antaranya
bukan untuk membuntalkan perut
dan bukan untuk pembaziran wewenangnya

kalo dah sampai jadi macam mamat tu
apa la ertinya puasa tu sendiri
kalo setakat terlentang lepas makan takpe lagi
dibuatnya padam terus .. kan ke haru ?
huhuhuhu
 

Sama Sama Mendebik

Web / Blog PAS

Turut Mendebik

Sembang Je La

Site Info

free counters

Site Resources

Debik Karmic Copyright © 2011-12 Karmic Contact: Email To Karmic