Friday, July 13, 2012

Tolong Baca : Rayuan Bantuan Pada Pembaca Dan Blogger Yang Prihatin



Assalamualaikum all,

Pada pembaca blog ciput yang tak seberapa ni, berikut ni adalah satu email yang wa terima dari seorang hamba Allah dan minta diperpanjangkan melalui blog wa dan sudilah kiranya member member yang mempunyai blog  turut sekadar menghebahkan untuk meringankan beban yang ditanggung oleh seorang bapa.

Luorang yang rasa nak berikan sumbangan sila rujuk pada no. akaun yang diberikan kat bawah nanti, dan pada sesape yang nak bersikap skeptikal & prejudis .. silakan ..  tapi wa mohon jangan keluarkan apa apa komen yang boleh mengaibkan si perayu. TIADA APA APA PAKSAAN.

Memandangkan Ramadhan sudah semakin hampir, sayugialah sekiranya ada pihak yang dapat meringankan kesempitan dan turut bersimpati. InsyaAllah.

 “Orang mukmin bagi orang mukmin itu laksana satu badan yang sebahagiannya memperkuatkan sebahagian yang lain”       (Hadith riwayat Bukhari dan Muslim)


===//===

KEPADA PIHAK YANG BERKENAAN.

MEMOHON BANTUAN  KEWANGAN .

Tuan,

Saya  MOHAMMAD SA’AD BIN ABIDIN No K/P 770818-02-5791 seperti alamat diatas ingin memohon bantuan keewangan  daripada pihak tuan bagi menampung perbelanjaan rawatan  anak saya.

K/Pengenalan Bapa


2. Buat pengetahuan pihak tuan, anak lelaki saya yang kedua iaitu  MUHAMMAD HAFUZA RAYYAN No My Kid 081205-02-0097 berumur  3 tahun 5 bulan dimasukkan ke hospital pada 5hb Februari  2012 setelah didapati kencing berdarah dan  telah disahkan mengidap penyakit kanser buah pinggang (Wilm’s Tumor ) peringkat III selepas keputusan  ujian biopsy  pada 16hb Februari 2012. 

Mykid Muhamad Hafuza Rayyan


Pembedahan telah dilakukan untuk membuang buah pinggang sebelah kanan yang rosak akibat kanser tersebut pada 23hb Februari 2012 setelah berlakunya pendarahan dalaman.  Buat masa sekarang saya perlu membawa anak saya untuk menjalani Chemotherapy  setiap kali mengikut jadual yang dikeluarkan Pakar kanser Hospital Besar Pulau Pinang dan dia juga kerap kali dimasukkan ke wad apabila keaadaannya tidak stabil selepas Chemotherapy di buat. Rawatan ini akan berterusan dan mengambil masa yang agak  panjang. 






3. Saya terpaksa mengambil cuti tanpa gaji kerana cuti bergaji saya dah pun habis untuk menemani anak saya di wad memandangkan ibunya perlu menjaga  dua orang anak lagi yang berusia 5 tahun dan satu tahun lebih. Saya yang bekerja kilang secara kontrak ini dan berpendapatan rendah buntu kerana tidak dapat menambah pendapatan dengan bekerja lebih masa lagi seperti sebelumnya kerana anak  sering kali demam dan kerap dimasukkan ke wad. 



Dengan penerangan diatas saya amatlah berharap agar pihak tuan dapat mempertimbangkan permohonan saya ini dengan sewajarnya . Bersama ini saya sertakan dokumen pengenalan, surat pengesahan doktor  serta gambar anak saya sebagai rujukan.  Sekiranya pihak tuan sudi bolehlah menyalurkan bantuan ke akaun MAYBANK  152031508654 yang didaftarkan atas nama saya MOHAMMAD SA’AD BIN ABIDIN

Keperhatinan dan bantuan daripada tuan amatlah saya hargai dan saya dahulukan ucapan terima kasih.

Yang Benar,
Mohd Sa'ad
(MOHAMMAD SA’AD)
20 Jun 2012

======//======

Nota : Terima Kasih kepada pengirim email (Mohd Fadzil) atas kepercayaan untuk menerbitkan dalam blog wa dan Alhamdulillah dapat wa laksanakan dengan segera.

Thursday, July 12, 2012

Wajah Perempuan Melayu Terakhir


Foto ni wa jumpa dalam net. Kalo ikut keterangan gambar, pelukis mencatatkan bahawa  inilah wajah perempuan melayu pada tahun 1900. Weyh ..stylo ..  amacam .. cun ke idak ? huhuhu ..

Terhangat : Dr Maza Kini Sudah Panas Dengan Umno ?


Bagi sesiapa yang blurred dan tak tahu butir butir, apa yang menyebabkan Dr Maza berkata seperti kat atas ni boleh le rujuk kat entri wa yang lepas - Panas: Tun Faisal kena Debik Dengan Dr Maza

Petualangan Mak Temah, Setan & Drakonian



Ibarat Mak Temah sibomoh handalan yang tinggal dihujung kampung, tak diperhatikan dan sering dihindari. Mak Temah sangat popular pada mereka mereka yang sangat akrab dengan dunia paranormal tapi sebaliknya orang orang kampung langsung tak mahu menunjukkan kemesraan. 

Pada orang kampung dan kawasan kejiranan, Mak Temah adalah lambang pada dunia hitam yang penuh dengan mistik. Biarpun hidup serba kekurangan tapi memenuhi permintaan orang orang yang taksub pada dunia kelam merupakan kesenangan yang tidak dapat tidak, akan cuba dipenuhi biarpun nanti hasilnya beliau akan makin dibenci oleh orang ramai.

Pada fikiran Mak Temah, beliau dijauhi oleh orang kampung kerana wajahnya yang hodoh dengan tempelan bedak sejuk yang merata dimukanya yang sekali pandang tak ubah macam kera kena penyakit sompek. 

"Mentang mentanglah aku tak pasang badan. Nanti bila aku dah beli mekap kat pekan, aku hiaskan diri aku cantik cantik, barulah orang kampung buka mata. Baru mereka tahu betapa Mak Temah ini juga boleh kelihatan menarik. Masa tu akan banyak lah orang kampung yang akan memuji muji dan memperkatakan keadaan diri aku.. "

Tapi apa yang terjadi kemudiannya ternyata jauh dari sangkaan. Dari pujian yang diharapkan rupa rupanya tawa orang kampung sambil menggeleng gelengkan kepala yang diterima. Malah lebih dari itu, Mak Temah mula dianggap hilang kewarasan akibat terlalu kerap berdamping dengan dunia hitam.

"Kalaupun muka jadi cantik, tapi tetap dengan perangai setan, rentikanlah .. takde baiknya kalau hidup sentiasa menyusahkan orang". Gitu lah patah perkataan yang sempat hinggap kat telinga Mak Temah. 

Namun, apakan daya, kerana hidup Mak Temah memang dah sebati dengan setan, malah setan itulah yang memegang tali kemudi profesionnya.

=======//======

Sekali lagi kita didendangkan dengan pemansuhan akta drakonian tetapi kemudiannya digantikan dengan akta yang diiklankan sebagai lebih mesra dan lebih prihatin sedangkan hakikatnya terkadang lebih teruk dari akta yang sedia ada.



Selagi Mak Temah masih dalam alam perbomohan dunia hitam, selagi itulah Mak Temah akan terus dibenci. Melainkan jika satu hari nanti Mak Temah dapat membebaskan setan yang membelenggu dan menukar kerjaya menjadi bidan kampung, mungkin ketika itu beliau akan dipertimbangkan untuk diterima semula oleh komuniti kampung. Wallahua'lam

- Karmic Wheel

Wednesday, July 11, 2012

Foto Buaya Gergasi Yang Berjaya Ditangkap Di Filipina


Bagak gila .. sekali dia ngap, tak sempat nak ngep .. keh keh keh

Biarlah Miskin Tapi Mengandungi Keberkatan ..

Salah seorang penerima sumbangan di DUN Bukit Bunga

Inilah antara bantuan dan sumbangan yang diberikan oleh Kerajaan Negeri Kelantan yang memang tidak akan pernah didendangkan dalam media mainstream. Tapi maklum, sumbangan begini memang tidak perlu dibesar besarkan kerana ia adalah inisiatif kerajaan negeri untuk membantu golongan yang memerlukan. Bukan untuk tujuan populis dan mencari nama.

Nota: Walaupun selalu diulangtayang sebagai negeri yang miskin, Kerajaan Negeri Kelantan masih mampu untuk memberikan bantuan disana sini. Allahuakbar ~!!

Sumber Foto : Facebook 

Panas : Tun Faisal Kena Debik Dengan Dr. MAZA


Cair mamat ketua UMB ni kena debik ngan Dr. Maza. kalau cenggini je taraf pemikiran seorang ketua kepada unit cybertroopers ameno.. tak heranlah tahap IQ chai ameno memang ditahap besi karat kat kedai barangan terpakai .. kah kah kah

Luorang boleh tengok corak serangan membabun buta yang tiba tiba dihalakan pada Dr. Maza. Takde angin takde ribut tetiba nak kaitkan Dr. Maza dengan peristiwa ngamuk di Putrajaya. Dasar kurang ajar. 

Lalu, bersesuaian dengan kelakuan orang utan TF, terus Dr. Maza keluar 'fatwa' wajib kikis orang yang semacam TF dari ameno malah beliau juga dikatakan sumber bala bagi gerombolan.. weyh TF, sape suh lu jolok sarang tebuan ??  kah kah kah .. tersentap medula oblongatanya .. WTF TF ? 

Betulkah Najib Demokrat Palsu?

Menteri Wanita Bersama Bekas Penyandang .. Bersalam ok tapi pegang batu kena pakai sarung tangan .. huhuhu


11 JULAI — Setelah disenaraikan dalam kelompok “autokrat baru” dalam sebuah makalah berjodol “A 21st-century checklist of the new autocrats”, penulisan Mark Mackinnon (terbitan: Jun, Globe and Mail) itu juga mengkategorikan Perdana Mentrei Najib Razak dalam ketegori “Democrat Palsu” atau “False Democrat”. Tiga kelompok autocrat lain ialah: “Mad Egotists, Violent Populists and Callous Capitalists”.

Tersenarai juga ialah Presiden Russia Vladimir Putin, Palestinian President Palestin Mahmoud Abbas, Presiden Algeria Abdelaziz Bouteflika, Perdana Menteri Ethiopian Meles Zenawi, PM Cambodia Hun Send dan tidak ketinggalan PM Malaysia Najib Razak. Bekas ahli kelab dikatakan terdiri dari Slobodan Milosevic dan Hosni Mubarak.
Ciri utama kelayakan dalam kelab ini ialah : Pimpinan ini menganjurkan pilihanraya tetapi tidak bersedia untuk melepaskan kuasa sementara menahan serta memenjarakan seteru politik dari pembangkang.

Meskipun pun demokrasi yang mereka amalkan itu palsu dan tempang, tetap pimpinan demokrat palsu ini boleh diturunkan rakyat dalam ruang media dan demokrasi yang sempit itu.

Di ambang pilihanraya ke-13 yang sangat mencabar buat Najib dan Barisan Nasional, telahan dan “title” barunya tentunya tidak membantu. Sejarah rampasan kuasa di DUN Perak masih segar dalam ingatan umum. Najib wajar mengeluarkan kenyataan bagi membuktkan kesediaan beliau bertarung secara “gentleman” dan seandainya kecundang akan berani berundur secara terhormat sebagai seorang “negarawan” yang disanjung.

Komitmen beliau ke arah ini belum tampak lagi. Sebaliknya segala perhitungan menundakan pembubaran parlimen ditanggapi rakyat sebagai perhitungan licik untuk mengekalkan kuasa. Lebih ngeri lagi apabila rakyat diingatkan dengan retoriknya dengan “biar berkecai tulang dan badan, bercerai jasad dan nyawa Putarjaya tetap akan kita pertahankan”.

Najib terus tertekan untuk membuktika beliau ialah seorang demokrat sebenar dan seorang negarawan tulen. Beliau tidak perlu khuatir dengan hukuman media Barat tersebut. Beliau wajar tahu bahawa yang paling penting ialah “jati dirinya” dan “worldview”nya sendiri.

Sesungguhnya, rakyat bermasalah dengan mendamaikan retorika yang unggul dan baik dengan perbuatannya yang sangat mencurigakan. Tambahan dengan pendirian bolak-baliknya sekaligus menyerlahkan “minda dan jiwa” yang tidak berpendirian kukuh dan kental dalam berdepan dengan pelbagai cabaran yang rencam dan menggoyahkan.

Komitmen beliau memberikan suara “semak-imbang” dan “pertentangan legitimate” dari pihak pembangkang dan pihak sivil dan NGO adalah kunci kepada kayu ukur seorang democrat tulen. Beliau gagal dalam menangani tuntutan dan desakan contohnya Bersih, Anti-Lynas dan GMI. Kesemua adalah tuntutan yang “legitimate”. Beliau tidak perlu teralu gusar bahkan wajar mengurus desakan ini secara “engagement” yang konstruktif bahkan boleh bersekali dalam menganjurkan “reformasi” yang dipinta rakyat.

Sebaliknya Najib semacam gagal memahami hati-budi rakyat bahkan memusuhi rakyatnya sendiri. Nyata bahawa beliau lebih selesa mendengar kata-puji dan sokongan dari penyokong tegar dan pencacainya. Akibatnya sesekali tampak Najib semacam “aloof” atau terpisah dari rakyat teramai yang mengharapkan sesuatu dari pimpinan yang telah banyak menabur janji.

Ambil sahaja contoh GMI – Gerakan Mansuhkan ISA. Bertahun-tahun mereka berjuang. Setelah komitmen awal Najib menamatkan undang-undang drakonian, akhirnya ISA dimansuhkan. GMI dan rakyat bersyukur dan berterima kasih. Belum sempat rakyat dan khasnya mangsa memaafkan kesilapan regim yang menganiya mereka,  pentadbiran Najib merangka Akta Kesalahan Keselamatan 2012 yang lebih zalim dan drakonian.

Terkini, setelah didesak untuk 45 tahanan ISA dibebas atau dihadapkan ke mahkamah, Najib membuktikan bahawa beliau tidak sebenar melalui “reformasi minda”. Beliau masih buat-buat pekak kepda 9 orang tahanan yang telah mogok lapar selama berbelas hari. GMI kembali kecewa dan rakyat terus bingung dengan sikap Najib. Lagi mengejutkan bahawa beliau mengaku ISA dimansuh kerana tidak lagi memberi pulangan politik kepadanya, sebaliknya kepada tahanan. Jiwa demokrat palsu terserlah dan sangat mengaibkan!

Begitu juga halnya dalam “transformasi ekonomi dan pentadbiran”. Najib memaparkan dirinya sangat mahukan matlamat GTP atau “Program Transformasi Kerajaan” tercapai, tetapi melakukan segala yang sebaliknya contohnya dalam komitmen kepada “tender terbuka” sebagai lambang kepada “ketelusan dan kebertanggungjawaban”.

Terkini ialah pemberian kontrak dalam LRT-Ampang mengulangi keburukan amalan kronisme dalam pemberian kontrak LRT Kelana Jaya dua tahun lalu.

Kalau dulu Ingress-Balfour Betty tidak diberikan walaupun telah ditetap oleh Prasarana (SPNB) sebagai yang termurah (RM610 juta) dan punya pengalaman teknikal yang baik. Berulang lagi pemberian kontrak (RM960 juta) yang katanya akan diberikan juga kepada Konsortium George Kent yang memperolehi markah rendah dalam penilaian teknikal dan gagal di dalam penilaian kewangan berbanding 7 pembida lain yang jauh lebih berpengalaman teknikal dan keupayaan kewangan dan ada telah siapkan projek sehingga RM5 bilion. Sangat malang.

Najib menangguhkan pembubaran Parlimen tentunya untuk memberikan ruang kepada pentadbiranya untuk membaiki imej dan “approval rating”nya di kacamata rakyat dan  pengundi. Berapa banyak lagi program “bela rakyat” yang terpaksa dilakukan sebelum beliau berani bubar parlimen.

Demokrat tulen punya batas memberi yang tidak menjejaskan “reformasi ekonomi jangka jauh” yang diperlukan negara. Pemberian runcit-runcit tidak mengizinkan rakyat hidup bermaruah bahkan sebaliknya terus meminta-minta dan menanti-nanti. Apakah ini yang mahu dibina oleh seorang pemimpin demokrat dan negarawan tulen.

Sebaliknya semakin lewat beliau tangguh PRU ke-13 semakin ketara bahawa beliau tidak punya komitmen untuk membawa reformasi dan transformasi negara ini kea rah satu prestasi daya-saing yang tinggi dan mengangkat pendapatan rakyat dengan lebih mapan. Tegasnya beliau hanya mahu terus berkuasa.

Kalau begitu sukar hendak ditolak dakwaan bahawa  Najib adalah seorang Demokrat Palsu.

- Dr Zulkefly Ahmad. Ahli Parlimen Kuala Selangor

Tuesday, July 10, 2012

Amuk Di Putrajaya : Cemana Kalau Si Pelaku Ahli UMNO?

Foto Cilok Dari King Jason

Sebetulnya wa taknak turut serta dalam memperkatakan tentang peristiwa amukan yang telah berlaku di JPM petang semalam. Apatahlagi setelah mendengar berita pelakunya cedera parah dan akhirnya menemui ajal semasa dalam perjalanan ke hospital.

Tapi bila wa nengokkan media media termasuk blog blog chai ameno tanpa jemu memutarbelitkan cerita seolah olah ingin meletakkan kesalahan atas PAS, wa terpanggil untuk turut mengetahui lebih lanjut tentang duduk perkara yang diperkatakan.

Well, utusan meloya mendahului ramalan bangsatnya dengan cuba melabelkan sipelaku ingin menumbangkan kerajaan. Hagak hagak le weyh .. tumbangkan kerajaan seorang diri dengan bertemankan pompuan yang tak bersenjata. Susah payah kerajaan bayar gaji tentera dan polis, bagi elaun memacam, kursus tempur sana sini, tetiba ada la mamat rambo yang boleh menumbangkan kerajaan dengan sebilah pedang samurai, apa luorang ingat dia ada berkawan dengan doraemon ke hape?

Kemudiannya, bila mamat tu bertakbir, dilabelkan plak sebagai orang PAS.. ermm .. satu persangkaan yang sangat bangang. abih tu takbir raya luorang berbunyi macamana? Orang ameno bertakbir 1 malaysia 1malaysia ke ? Takbir tu memang milik semua jiwa yang mengaku Islam. kalo sebab takbir tu dia dah konfem jadi ahli PAS, maka kesemua muazzin surau dan masjid termasuk imam imam di seluruh dunia adalah ahli PAS .. sebab seruan azan bermula dengan Allahuakbar Allahuakbar .. dan setiap solat bermula dengan takbiratulihram ..yang berbunyi Allahuakbar .. ke orang ameno solat dengan takbir 1malaysia gak ??

Ada plak blogger chai yang buat kesimpulan yang sipelaku berasal dari kg medan yang diketahui sebagai lubuk PAS. Ini memang kemuncak bangang yang sangat ekstrim. Mungkin blogger ni antara yang pernah kena buli setiap hari kat sekolah, atau juga pernah terjatuh dari pokok jambu ketika nak ngintai anak dara mandi .. sampai takleh nak fikir dengan rasional akibat gegaran otak tahap kronik.

Ok .. kita berbalik pada pelaku yang mengaku sebagai Imam Mahadi ni. Secara umumnya boleh lah wa rumuskan yang beliau ni memang tak bersetuju dengan sistem pemerintahan dalam Malaysia. Dari penulisan di blognya, penulis bantai keliling termasuk Tuan Guru Nik Aziz, Tuan Guru Haron Din,  Tuan Guru haji Hadi, Wali wali songo, Sultan, Menteri Kesihatan .. aik .. kena gak?? ..tapi dalam banyak banyak tu beliau tanpa berselindung mengatakan begitu mengkagumi Mahathir .. perghhhh.. nak kata apa ? Jap wa quote.

Selama-lama hari-hari puluhan tahun menangis dan meminta bercucuran airmata. Airmata siapakah itu ? Nik Aziz.... airmata siapa lagi? Hadi Awang......   lagi.. Dr Harun Din. Kamu semua solat tahajjud setiap malam mengigil-gigil dan menangis tatkala berdoa. Puluhan tahun kamu lakukan tapi aku hairan kenapa Allah Tuhanku tidak sayang sama kamu.

 Dr Mahathir pernah dikafirkan semasa mengusulkan pendapat supaya Alquran diubahkan kepada banyak bahasa supaya mudah dipelajari. Hariini cuma ada terjemahan kebahasa-bahasa lain. Terjemahan tidak sama. Itu bukan yang Dr Mahathir maksudkan. Ia berbeza dengan kitab Injil telah lama diubah dan Wal hasilnya Kristian dianuti lebih dari 2.2 bilion penduduk Dunia. Penat orang tua ni menjawap. Dr Mahathir satu-satunya manusia berjiwa besar yang aku temui diMalaysia hingga hari ini. Jika dia masih mahu menjadi Perdana Menteri Malaysia pasti aku amat-amat bersetuju. Dia sudah tua dan selalu sakit-sakit tidak mungkin dia mahu. 

So, bila dah dia mengaku sebagai pengkagum kepada Mahathir, boleh ke wa labelkan sipelaku ni sebagai ahli ameno? boleh ke wahai chai chai yang terencat akal? atau sekurang kurangnya wa katakan beliau dapat arahan dari mimpi dan dalam mimpi tu mahathir bagi kebenaran untuk beliau memulakan aksi? logik ke (itupun kalau ikut kaedah chai chai ameno) untuk membuat pertuduhan gitu?.




Sebenarnya, jelas perlakuan sipelaku dengan rakan wanitanya adalah sesuatu yang memang dah dirancang atas satu sebab yang tak dapat dipastikan. Luorang boleh terus ke blog beliau dan baca dibahagian komen kerana kat situ ada menyatakan dengan jelas siapa perempuan tersebut dan apa yang diperbincangkan. Rujuk Blog Jaya Negara

Kesimpulannya bagi wa, ini adalah perilaku dari 2 orang yang memang berjiwa kacau dan dalam istilah perubatan ada kategorinya samada euphoria, dementia atau skizofrenia.. maaf wa tak arif bab tu.

Nota : Akhir zaman ni ramai sangat yang nak ngaku Imam Mahdi ..tapi 'imam mahdi' kali ni lain maciam sebab tak suka pakai baju dan pakai bandana lambang tengkorak.. huhuhu

Monday, July 9, 2012

Yeah .. Moh Kita Nyanyi Dalam Bas Pulak .. Kah Kah Kah

Shila Hamza Jadi Perintis Nyanyi Dalam Bas .. 

JOHOR BAHRU - Perbadanan Pengangkutan Awam Iskandar Malaysia (Paim) dengan kerjasama dengan sebuah organisasi belia iaitu Joho menganjurkan  program 'TransIskandar Mempersembahkan Kotak Muzik' di Dataran Bandaraya,di sini, kelmarin dalam usaha menggalakkan penggunaan pengangkutan awam di kalangan belia.

Program tersebut adalah yang pertama seumpamanya di Malaysia di mana pemuzik tempatan bermain alat muzik secara akustik di dalam bas yang bergerak bermula daripada tiga lokasi terpilih iaitu Taman Universiti, Ulu Tiram dan Kulaijaya sehingga ke Dataran Bandaraya.

Ketua Eksekutif Perbadanan Paim, Mohd Gadaffie Abd Aziz berkata, beliau percaya golongan belia akan menyokong penggunaan pengangkutan awam berdasarkan respons yang diterima.

“Persembahan Kotak Muzik dilihat sebagai platform bagi mendapatkan sokongan golongan belia untuk menggunakan pengangkutan awam.

Kita mahu golongan belia sedar bahawa suara mereka adalah penting sebagai ‘ejen perubahan’.

“Dengan sokongan semua  pihak, Paim merancang meneruskan usaha ini bagi mencapai matlamat menyediakan perkhidmatan awam bertaraf dunia di kawasan Iskandar Malaysia," katanya.

Dalam program tersebut kelmarin, penyanyi popular, Shila Amzah bersama kumpulan Pesawat dan selebriti kelahiran Johor Bahru, Fahrin Ahmad menaiki bas TransIskandar BeXtra sambil menyanyikan beberapa lagu sepanjang perjalanan - Sinar Harian

=//=

kah kah kah kah
Idea ni cemerlang ke bangang ?
Nak bagi orang suka naik bas buat program nyanyi nyanyi
Tak cukup dengan program realiti nyanyi sana sini
Tak cukup dengan pesta karaoke sana sini
Skang dalam bas pon ada nyanyi nyanyi
Wuhai .. alangkah indahnya suasana di negara ku ..

Weyh .. nak bagi orang ramai naik bas bukan ini caranya
Naikkan mutu perkhidmatan dan jaga kondisi bas
Biar berpadanan dengan harga tiket yang dikenakan
Orang ramai akan pilih bas kalau perkhidmatan selesa
Bukan nak dengar orang terpekik terlolong sepanjang perjalanan
kah kah kah kah

Weyh .. bukan belia je yang nak naik bas
Ada gak pakcik makcik dan orang kurang berkemampuan
Dibuat nya pakcik makcik tu tengah sakit gigi
Luorang plak tengah elok je terjerit jerit layan perasaan
Sesilap maunya makan penampar jepun tahap bersara wajib
kah kah kah kah kah

Apa pon tak bleyh
Dikala Johor dipompam pompam nak laksanakan hudud
JB plak perkenal agenda nyanyi dalam bas
Anti klimaks la pulak ..
kah kah kah kah kah

Pecah Berita: Tokoh Budayawan Azah Aziz Telah Kembali Ke RAHMATULLAH



Innalilahi wainna ilaihi roji'un

Tokoh budayawan, Azah Aziz, atau nama sebenarnya Sharifah Azah Mohamed Alsagoff,  isteri kepada Profesor Diraja Ungku Aziz dilaporkan telah meninggalkan dunia sebentar tadi. 

Allahyarhamah juga merupakan ibu kepada Gabenor Bank Negara, Tan Seri Zeti Akhtar Aziz meninggal dunia hari ini. 

Allahyarhamah berusia 84 tahun. Sementara itu, difahamkan jenazah Allahyarham dijangka dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Bukit Kiara selepas solat Asar. 

DaripadaNya kita datang dan kepadaNya juga kita kembali. 

Memori : Sering diajak berbual oleh Allayarhamah yang memang terkenal sangat tinggi dalam budi bahasa dan kaya dengan senyuman sekitar awal 80an dulu .. Arwah merupakan pelanggan tetap gerai buah buahan milik orang tua wa dan sentiasa singgah setiap kali beliau ke pasar seksyen 14 PJ. 

Tinta Hijau Ke Atau Tinta Hijau Di Kaki Bukit ?


Pagi ni wa memang terkejut dengan berita yang tersebar mengatakan Tinta Hijau Di Kaki Bukit @ Tintahijau DKB telah kembali kerahmatuLlah. Malah banyak facebook update dan blogger blogger pon turut memuatkan cerita yang hampir sama merujuk kepada Tintahijau DKB adalah orang yang sama dengan Nik Hazman yang dikhabarkan menemui Al Khalik ketika melakukan ibadah Umrah.

Apa yang membingungkan wa, sepanjang yang wa tahu Tintahijau DKB adalah blogger yang berasal dari Jerteh manakala arwah Nik Hazman pula berasal dari Kg. Kok Lanas Kelantan.

So wa tinjau le laman facebook Nik Hazman & Tinta Hijau Di Kaki Bukit untuk mengesahkan apa yang bermain dibenak wa ..

Info Wall Arwah Nik Hazman

Info Wall Tinta Hijau DKB


Memandangkan facebook Tinta Hijau Di Kaki Bukit dah lama terbiar tanpa update, ianya bagai membenarkan tanggapan bahawa beliau dan Nik Hazman adalah merupakan dua nama yang dimiliki oleh orang yang sama .. Maklumat tempat asal mungkin sengaja dibiarkan berbeza untuk menyelindungkan identiti.

Tapi, kemudiannya wa terbaca plak satu post yang ada kat wall Tinta Hijau Di Kaki Bukit yang bertanyakan kesahihan identiti persis apa yang wa rasakan. Terpanggil untuk turut mengetahui lebih lanjut, wa klik pada post tu 



Nah .. Terpampang penerangan dari sorang Hamba Allah (Dari Perantauan) yang mengatakan Nik Hazman adalah juga Tinta Hijau tapi BUKAN Tinta Hijau Di Kaki Bukit seperti yang difahami oleh kebanyakan orang. 

Info wall Tinta Hijau (see .. juga dari Kota Bharu)


Tinta Hijau juga adalah merupakan seorang blogger dan alamat blognya adalah Akutintahijau.

Jika Arwah Nik Hazman adalah juga Tinta Hijau maka blognya bukan Tinta Hijau Di Kaki Bukit.

Tapi kekalnya Tinta Hijau Di Kaki Bukit untuk tidak bersuara juga menimbulkan seribu persoalan .. ada sesiapa yang boleh mengesahkan ?

Blog Aku Tinta Hijau 


Wallahua'lam

Nota : 
  • Alfatihah dan doa buat arwah Nik Hazman
  • Tinta Hijau Di Kaki Bukit adalah antara blogger terawal yang wa bagi bloglink selain biaqpila, abunawas, ayyid manjadda dan kopitarikkaw 


Akhirnya Si Malaon Mengaku Juga Walaupun Tak Sengaja



Soalan daripada Datuk Seri Chor Chee Heung, Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, ditujukan kepada Guan Eng, beliau turut mengakui berlaku “ketirisan” RM26 bilion, menyebabkan Guan Eng memberi reaksi: “Inilah kali pertama saya mendengar seorang menteri mengakui bahawa korupsi dalam kerajaan telah mengakibatkan kerugian RM26 bilion!

Akhirnya seorang pemimpin yang bertaraf menteri dari BN mengakui diatas pentas awam bahawa memang berlaku kegiatan rasuah dalam kerajaan yang melibatkan ketirisan RM26b .. humang aih  .. 26 ribu juta tu .. duit tu milik rakyat .. bukan milik pemimpin.. isk isk isk .. makin banyak le peluh Najib menitik diluar kawalan .. chai ameno tolong jawab weyh. 

Korupsi tu rasuah bukan politik wang .. politik wang tu plak satu jenama jeruk masin yang dicipta untuk menyedapkan halwa tekak sebagai penambah perisa bila terpaksa makan nasi dengan kicap .. kah kah kah

Sunday, July 8, 2012

MCA Pula Amalkan Politik Lucah

Nama-nama seperti Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang, Lim Guan Eng, Azmin Ali, Khalid Ibrahim, Nik Aziz Nik Mat, Mohamad Sabu, Teresa Kok, Teo Nie Ching dan ramai lagi telah menjadi sasaran politik kotor Barisan Nasional.

Kesemua tuduhan ke atas pemimpin-pemimpin ini bukan disasarkan hanya kepada batang tubuh tokoh tersebut sebaliknya ia melibatkan kaum keluarga mereka. Ini satu perkembangan yang amat memalukan bagi sebuah negara yang sedang membangun dari aspek politiknya.

Mengapa MCA takut ulangi fitnah di luar Dewan Undangan Negeri?

Terbaru isu yang ditimbulkan oleh salah seorang ADUN MCA dari Melaka yang telah mengambil kesempatan di dalam dewan Undangan Negeri untuk menuduh Lim Guan Eng ‘main kayu tiga’. Kerja ini pastinya direstui oleh pemimpin lucah mereka iaitu Chua Soi Lek.

Apa rasionalnya menimbulkan tuduhan bersifat peribadi ke atas pemimpin lain di dewan Undangan Negeri Melaka? Adakah dewan Undangan Negeri Melaka lebih berminat isu ‘dalam kain’ pemimpin dari negeri lain untuk dibahaskan dalam mesyuarat kerajaan mereka?

Jika benar tuduhan itu, mengapa tidak berani diulangi di luar Dewan supaya perkara itu boleh dibawa dan ditentukan di mahkamah? Apakah MCA begitu bacul sehingga tak berani mempertahankan tuduhan keji semacam itu?

Keghairahan MCA meniru politik lucah sesetengah pemimpin UMNO semakin memalukan ahli-ahli MCA sendiri. Sudahlah mereka dipimpin oleh seorang pelakon video lucah, kini mereka mahu mempalitkan orang lain kerana tuduhan palsu tentang peribadi orang lain. Sampai begitu sekalikah politik MCA sudah tertiarap kerana ditolak oleh majoriti kaum Cina di Malaysia?

Ahli-ahli MCA memilih wakil rakyat mereka untuk membawa suara mereka di Dewan Undangan Negeri dan Dewan Rakyat, tetapi sebaliknya isu peribadi yang disibukkan oleh pemimpin mereka. Ahli-ahli MCA harus berfikir kembali adakah mereka telah membuat tindakan yang betul dengan memilih Presiden yang ada.

Soi Lek ingat semua pemimpin seperti dirinya?

Malah, Chua Soi Lek baru-baru ini dengan angkuhnya mencabar Lim Guan Eng untuk meletak semua jawatan beliau atas alasan Guan Eng pun sama juga dengan beliau, yakni tidak bersih dengan adanya  skandal dengan wanita lain.

Soalnya sekarang, mana bukti yang menyokong dakwaan Chua dan apakah justifikasi untuk Guan Eng meletak jawatan?

Jika Chua mahu berbangga dengan kehebatan beliau beraksi lucah di depan kamera video dan selepas itu terpaksa meletakkan jawatan kerana memalukan diri, keluarga, parti dan amsyarakat, itu masalah peribadi beliau. Tak perlu samakan masalah dia dengan orang lain. Semua orang tahu, bukti skandal beliau itu telah terdedah di khalayak awam dan beliau memang seharusnya bertanggungjawab.

Namun, apakah keghairahan MCA menyebar fitnah dan bermain politik lucah dan kotor ini adalah budaya kaum Cina?

Jika isu seperti ini (tuduhan seks dan skandal lelaki-wanita tanpa bukti sahih) tertimpa kepada pemimpin Melayu Islam, tahu pula orang Melayu mengatakan ini isu politik lucah, budaya politik fitnah dan pelbagai lagi isu yang dikaitkan dengan masalah negara.

Tetapi yang kita lihat, siapa yang melanggar undang-undang media dengan menyiarkan gambar dan video lucah yang cuba dikaitkan dengan pemimpin Pakatan Rakyat? Siapa yang menyebar fitnah tentang anak dan isteri pemimpin Pakatan Rakyat?

Ini satu perkembangan yang agak menyedihkan bagi rakyat yang menjunjung demokrasi sebagai sistem bernegara. Ada yang masih melihat isu seperti ini berdasarkan pecahan kaum, sedangkan mereka lupa bahawa apa saja perkara buruk, itu adalah masalah masyarakat, masalah negara.

Politik lucah ini dengan pantas pula mengalih pandangan kita daripada masalah ekonomi dan urus tadbir yang kita semua alami.

Politik lucah UMNO-BN mampu bangunkan negara?

Apakah dengan politik lucah yang dimainkan oleh sesetengah pemimpin UMNO-BN bererti kita semua tidak lagi mengalami masalah kewangan? Apakah dengan politik lucah, kita tidak perlu lagi menanggung beban bayaran rumah, kereta, anak-anak bersekolah, makanan keluarga seharian?

Apakah politik lucah telah menyelesaikan masalah salah guna kuasa oleh pemimpin kerajaan? Apakah politik lucah telah membebaskan beban dan tanggungan kewangan pelajar dan ibu bapa? Apakah politik lucah berjaya meningkatkan syiar Islam di bumi Malaysia? Apakah politik lucah telah menyelesaikan masalah ragut, rompak, rogol, pukul dan pelbagai jenayah?

Adakah politik lucah UMNO-BN akan menyebabkan kita lupa kepada skandal kewangan negara yang bakal ditanggung bebannya oleh anak cucu kita yang terpaksa membayar cukai bagi membayar balik lesapnya wang berbilion ringgit? Adakah politik lucah telah melupakan kita kepada skandal PKFZ, skandal lembu NFC, skandal mata wang asing Bank Negara, skandal kapal selam Scorpene, skandal cincin?

Sama-sama kita tolak politik lucah dan fitnah dalam PRU13 nanti. 

Kenapa dengan Mahathirisme?


Tun Mahathir Mohamad seorang tokoh politik yang sememangnya menarik dalam arena politik perdana di Malaysia. Beliau memimpin politik dan pentadbiran negara lebih 22 tahun. Jika pokok kelapa sawit yang ditanam, pasti sudah berbuah lebih dari dua puluh kali.

Bagi generasi 1980-an, pastinya ia menjadi benih yang masak ranum di kala ini. Sejarah hidup mereka adalah sejarah pemerintahan Mahathir.

Ketika bermulanya tahun 1980-an atau lebih tepat lagi 1981, dasar negara kita adalah satu dasar yang diilhamkan oleh beliau. Baik dasar ekonomi, pendidikan, sosial mahu pun budaya. Kesemua aspek ini adalah warna prima bagi dimensi negara Malaysia. Jika pelukis melukis di kanvas, warna-warna inilah yang akan diambil.

Kelahiran budaya kroni

Sungguh pun Dasar Ekonomi Baru diilhamkan pada sekitar 1970, tetapi di kala pemerintahan Mahathirlah maka munculnya jutawan-jutawan segera. Era 1970-an memberi impak kepada majoriti rakyat miskin khususnya kaum Melayu luar bandar, termasuk peneroka Felda. Era Mahathir menjadikan elit-elit kroni sebagai kumpulan yang didahulukan.

Bagaimana boleh munculnya tauke-tauke besar yang menjadi jutawan segera di zaman Tun M? Selain dari DEB, kemudian dengan Dasar Pandang ke Timur, muncul pula Dasar Penswastaan yang berjaya melahirkan jutawan segera yang menjadi kroni pemerintah.

Dasar Penswastaan ini seakan revolusi di Malaysia hinggakan di kala itu muncul istilah ‘drama swasta’ dalam slot rancangan televisyen. Niatnya mungkin baik tapi amalan dan kesannya buruk sekali.

Konsep penswastaan bagi Mahathir cukup mudah, iaitu dengan menswastakan aset atau milik negera yang sudah pun berjaya kepada pihak syarikat atau individu.

Bermula dengan Lembaga Letrik Negara (LLN), Jabatan Telekom, Sistem Penerbangan Malaysia (MAS), Keretapi Tanah Melayu, Pos Malaysia dan banyak lagi.

Bertolak dari ‘revolusi’ ini, maka secara sistematiknya muncullah budaya rasuah di kalangan kakitangan kerajaan, ahli politik dan ahli perniagaan. Semua ini muncul adalah kerana tumbuhnya peluang perniagaan dan keuntungan ‘mee segera’.

Drama-drama Melayu juga mula terhasil melalui skrip dan cerita yang klise. Karya seni mula dihasilkan dengan ‘template’. Semua kerana ingin cepat mendapat pulangan tanpa peduli pada tanggungjawab moral dan estetikanya.

Dasar Pandang ke Timur yang diperkenalkan lebih awal rupanya hanya sebagai motivasi untuk cepat bekerja, bukan teliti bekerja. Ini jalan mudah yang diambil dan difahami oleh Mahathir. Akhirnya kerja memang siap tapi tak bermutu, yang melaksanakannya pula hanya mahu pulangan yang cepat.

Elemen-elemen Dasar Pandang ke Timur dan Dasar Ekonomi Baru dilunakkan lagi dengan gaya politik assabiyah (perkauman) UMNO dan Barisan Nasional. Maka lahirlah sistem kek ekonomi yang berasaskan pecahan kaum yang diutamakan kepada kroni.

Nilai-nilai Mahathirisme

Akhir sekali, DEB, Dasar Pandang ke Timur, Dasar Penswastaan dan politik assabiyah UMNO-BN telah dipakejkan dengan lebih lengkap apabila semua ini diasiosasikan dengan agama. Hasilnya – kuantiti lebih utama dari kualiti, yang tak boleh dikatakan boleh dan akhirnya mutu kerja hanyalah ‘mediocre’ (lebih kurang).

Maka bermulalah apa yang dikatakan ‘Mahathirisme’.

Bila ditanya tentang kemerdekaan – maka jawabnya hanya UMNOlah pejuang sebenar.

Bila ditanya tentang keadilan – maka jawabnya ketuanan Melayu.

Bila ditanya tentang persaingan – maka jawabnya itu hak keistimewaan orang Melayu.

Bila ditanya tentang seni dan kebudayaan – maka jawabnya budaya Melayu adalah budaya
Malaysia.

Jika ditanya tentang filem, muzik, sastera – maka jawabnya hanya sebagai hiburan yang ringan.

Bila mengkritik UMNO – maka pengkritik itu dituduh menghina Melayu, mengutuk Islam.

Bila mengkritik Mahathir – maka pengkritik dituduh pengkhianat negara yang memalukan negara.

Inilah nilai dalam Mahathirisme.

Cegah sebelum parah

Jika ada yang masih tidak faham lagi, tunggulah sehingga sampai satu masa kelak apabila kata-kata ini “aku berhak kerana aku Melayu” akan menjadi frasa seharian. Ketika itu tiada gunanya lagi kerana kewarasan akal kita sudah hilang entah ke mana.

Mahathirisme adalah fahaman assabiyah bercampur kronisme ditambah pula dengan tidak boleh ditegur serta sikap la’ih dan lebih kurang yang tidak membawa kita ke mana-mana kecuali syok sendiri. Jika diadun pula dengan amalan rasuah, salah guna kuasa dan pembaziran, maka lengkaplah definisi Mahathirisme.

Kita menolak fahaman Mahathirisme bukanlah kerana manusia itu bernama Tun Mahathir, sebaliknya kita tolak fahaman ini kerana ia amalan dan budaya buruk yang boleh menjerumuskan bangsa Malaysia menjadi bangsa jahiliyah. 

Mazir Ibrahim – Roketkini.com

Terkini : Foto Sekitar PERHIMPUNAN PROTES "Bebas Tahanan ISA 45"


Abby Abadi Turut Serta

Hero Malaya Hairie Othman

Leman Raja Lawak Turut Memberikan Ucapan

Bapa Kepada Salah Seorang Tahanan ISA

Ibu Kepada Salah Seorang Tahanan ISA
Dimansuhkan tapi masih menyimpan tahanan ?? Hebat Undang Undang Di Malaysia bhai..

Panas: Nazri Aziz Sudah Bikin Rakyat Sabah Naik Darah


Diantara kenyataan akhbar tu "kehadiran mereka tidak akan membawa atau menjadi punca kepada masalah sosial, ekonomi dan politik di negeri itu"

Weyh ..apa punya turr .. cemana Menteri Dalam Negeri boleh sekadar berlepas tangan dan bagi komen yang 'tak tercatuk dek ayam dan tak tersudu dek itik?' . 

Masalah pelarian dan pendatang tanpa izin di Sabah dah melepasi tahap kronik dan perlu ditangani dengan cara hemah bukan dengan sekadar berkata 'mereka bukan masalah'.

Apakah sebenarnya motif disebalik kata kata Nazri ni ??

Alah Bisa Tegal Biasa : TG Haji Hadi Sekali Lagi Membuktikannya


Bak kata pepatah "Ular yang menyusur akar tidak hilang bisanya" begitulah perkara yang timbul dalam fikiran wa apabila melihatkan foto diatas dimana TG Hadi Awang bersama delegasi pemuda Palestin ketika menjamu selera.

Teringat wa akan kisah kisah para sahabat sahabat terkemuka yang menjadi pemimpin atau panglima Islam suatu ketika dahulu apabila penampilan mereka tidak dapat dibezakan antara mereka dengan orang awam apatahlagi Saidina Umar Al Khattab yang terkenal dengan zuhudnya.

Nota Foto: Tidak perlu protokol, majlis yang gilang gemilang dan pakaian yang gemerlapan kerana mereka mereka ini sudah terbiasa dengan hidup serba sederhana lebih lebih lagi para pemuda Palestin yang sudah lali dengan kepayahan. Takbir~!!

Kredit Foto : Facebook

Suami Saya Bukan Seperti Chua Soi Lek, Kata Isteri Guan Eng

KUALA LUMPUR, 7 Julai — Isteri kepada Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng hari ini mengingatkan Datuk Seri Dr Chua Soi Lek bahawa suaminya bukanlah seperti Presiden MCA itu yang mana pernah terlibat dengan skandal salah laku seksual.

Betty Chew, yang juga merupakan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kota Laksamana, Melaka, turut mempersoalkan tindakan MCA yang gemar menggunakan isu seks untuk mencalarkan imej keluarganya, sedangkan masalah itu sendiri membelenggu kepimpinan MCA sendiri.

"Sebelum ini mereka melibatkan anak saya, dan sekarang suami saya."Adakah mereka fikir semua orang seperti mereka? Benar kata suami saya, beliau bukan seperti Chua Soi Lek," tegas Betty dalam satu kenyataan hari ini.

Lim Guan Eng (gambar) sebelum ini dikatakan mempunyai hubungan sulit dengan bekas pembantu di pejabatnya, manakala Betty pula dikatakan telah menyerang wanita tersebut.

Betty bagimanapun dalam kenyataannya hari ini menegaskan, beliau telah berulangkali menggesa Pengerusi MCA Melaka Gan Tian Loo supaya mengeluarkan kenyataan di luar Dewan bagi membolehkan tindakan diambilnya terhadapnya, namun beliau masih lagi tidak mempunyai "keberanian" untuk berbuat demikian.

"Datuk Gan umpama "pengecut". Saya telah berulangkali menuntut beliau mengulangi kenyataannya di luar Dewan, tapi beliau enggan.

"Ini kerana beliau tahu itu adalah pembohongan semata-mata. Beliau sedar jika beliau membuat kenyataan di luar Dewan, saya dan suami saya akan mengambil tindakan saman terhadapnya.

Malah, Betty turut mempersoalkan sama ada Gan cuba untuk melarikan diri setelah memfitnah beliau dan suaminya.

"Adakah ini cara politik MCA?" soalnya lagi.

Betty menambah," sebagai seorang yang pernah merasai keperitan keluarga dan isterinya berikutan pendedahan rakaman video seks beliau, Dr Chua seharusnya tidak menggunakan taktik sama terhadap lawan beliau, terutamanya bila mereka berbohong.

MCA masih lagi tidak mengeluarkan bukti berhubung dakwaan mereka itu walaupun telah didesak berulangkali oleh isteri kepada Ahli Parlimen Bagan ini.

Jelas Betty, Dr Chua sepatutnya lebih maklum impak dan kesan perkara ini terhadap keluarga dan anak-anaknya.

"Saya tak mahu mereka trauma untuk ke sekolah."

Justeru, Betty menegaskan, Dr Chua perlu menghentikan segala kenyataan daripada kepimpinan MCA berhubung perkara itu.

"Chua Soi Lek … jangan terlalu kejam. Kamu seharusnya tidak membiarkan parti kamu menyebarkan fitnah terhadap suami saya untuk menjatuhkan reputasi keluarga kami.

"Kamu juga ada keluarga dan saya percaya keluarga kamu mesti telah melalui saat-saat sukar apabila pendedahan rakaman video skandal seks kamu tersebar. Jangan jadikan keluarga orang lain merasai apa yang telah kamu alami," tegasnya.

Malah, Betty turut menggesa isteri Dr Chua supaya menghentikan kekejaman yang dilakukan suaminya itu.

"Mungkin beliau telah memafkan suaminya. Namun wanita Malaysia tidak akan memaafkan Dr Chua kerana membenarkan MCA berterus-terusan menyebarkan fitnah terhadap perempuan yang tidak bersalah dan keluarganya." - The Malaysian Insider
 

Sama Sama Mendebik

Web / Blog PAS

Turut Mendebik

Sembang Je La

Site Info

free counters

Site Resources

Debik Karmic Copyright © 2011-12 Karmic Contact: Email To Karmic