Tuesday, February 15, 2011

TAGGED UNDER: ,

Komunis Memang Melampau Lampau


Saluran TV Islam yang pertama akhirnya dilancarkan dalam siaran percubaan sulungnya di Negara Russia. Pemberitahuan mengenai perkara tersebut telah dikeluarkan oleh Pengerusi Jabatan Mufti Russia, Ravil Gainutdin.

Tidak ada butiran lengkap yang dikeluarkan. Namun dijangkakan saluran tersebut akan memaparkan pemimpin agama dan ulama yang akan menjelaskan dasar-dasar Islam secara tradisional, adat Muslim dan budaya.

Pada tahun 2009, Presiden Dmitry Medvedev mengeluarkan kenyataan bahawa saluran tersebut sangat penting bagi Rusia, di mana Islam adalah agama kedua terbesar selepas Kristian Ortodoks, dengan sekitar 8 juta pengikut. Ketika itu, Presiden mengatakan bahawa saluran TV ini bakal ditonton sejumlah besar penduduk di daerah  majoriti Muslim, seperti Republik Tatarstan, Bashkortostan dan Dagestan di Wilayah Kaukasia Utara.

Sebelumnya, Ketua Kesatuan TV dan Radio Kebangsaan Russia, Eduard Sagalaev menganggarkan kos pelancaran dianggarkan sekitar 1.4 sehingga 4juta USD,  anggaran yang sama ketika pelancaran Saluran agama Kristian Ortodoks iaitu  Ortodoks Channel Spas, yang ke udara sejak tahun 2005.

Beliau menambah bahawa saluran tersebut akan dibiayai oleh masyarakat Muslim dan bukan oleh kerajaan, sebagaimana sebelum ini saluran agama Kristian Ortodoks dibiayai oleh persatuan itu sendiri maka kerajaan tidak dapat membiayai kos operasinya kerana mahu dilihat adil dalam hal tersebut.

=============================

adoih .. apa signifikannya cerita ni plak yang wa lambung ?
dalam negara pon banyak cerita yang melantung harung
Merlimau dah menjerit , Kerdau plak dah meraung
eih .. lupa lak .. semalam ada cerita pasal sayfool sotong
kah kah kah kah kah

weyh .. Russia tu persekutuan Sosialis
adik beradik laa kalo luorang sebut Komunis
atau boleh gak kalo nak sebut Fasis
yang pasti bukan Bulan atau parti cap keris
kah kah kah kah kah 

Komunis ni katanya berpolisi yang anti agama
tapi bagi plak satu channel untuk Islam bersuara
TV oi .. bukan sekadar cerita dari net atau blogger
siaran secara langsung .. tarak tipu punyaa .. apa cerrr ~!! ?
kah kah kah kah kah 

Beza pulak dengan negara kuh yang aman damai
dalam bab agama .. semakin ramai pemimpin mamai
saluran hiburan tip top .. masyarakat makin lalai
bila orang agama buat teguran .. semua pakat tibai .. apa pasai ?
kah kah kah kah kah 

Lagi satu .. semakin bebas warga Islam di Russia
dalam sistem maklumat dan informasi terus dari Ulama
kat Malaysia plak skang dah nak dipinda akta
kekononnya media internet .. mengancam keselamatan negara
kah kah kah kah kah

Nota :
- Komuniti Islam kat Russia hanya berjumlah 8 juta jiwa .. namun dapat hak yang sewajarnya
- Adil bila Kristian Ortodoks ada channel .. Channel Muslim pon diusahakan sekali
- Tak adil bila .. TV3suku, Utusan Meloya, Berita Hairan terus dibiarkan mencacai sedangkan takde ruang untuk menjawab dalam stand yang sama dan dalam pada itu .. media yang pro kepada pihak lawan diberikan macam macam sekatan.
- Tak adil bila .. media internet yang membongkar segala jenis penipuan dan fitnah dilabelkan sebagai ancaman kepada keselamatan negara
- Tak adil bila .. pembangkang tak leh tunjuk penumbuk .. tapi Umngok boleh terus tunjuk keris tak bersarung
kah kah kah kah kah

About Karmic Wheel
The karmic wheel is turning.., faster than before .., till the end of time, till the end of life.. the wheel is turning as we die
Follow me @drkarmic
Subscribe to this Blog via Email :

0 comments:

Kepada Member : Komen le bagi semangat
Kepada Pembaca : Komen le mana yg patut
Kepada Pencacai : Agak agak le kalo komen
Kepada Kaki Spam : Luorang takyah komen pon takpe ...Kah kah kah

© 2014 Debik Karmic. Designed by Bloggertheme9
Powered by Blogger.
back to top