Friday, January 21, 2011

TAGGED UNDER:

Santan Yang Misteri

Minum lah santan  untuk awet muda .. kah kah kah 

Kuala Lumpur: Segelintir peniaga sengaja mencampurkan air paip dan tepung bagi memekatkan santan dan menjualnya dengan harga murah. Mereka berbuat demikian kerana terdesak untuk mendapatkan pelanggan ekoran kenaikan harga santan kelapa ketika ini.

Peniaga santan, Siti Zubaidah Rajab, 35, berkata ada pelanggan terlalu cerewet dan menganggap harga santan segar terlalu mahal sedangkan peniaga juga mendapatkan kelapa daripada pembekal dengan harga yang mahal

"Pelanggan tidak perlulah merungut jika harga santan segar mahal, kerana dimana mana pun harganya antara RM6 hingga RM8 setiap kilogram. Jika mereka mahu santan murah, tentu ia tidak berkualiti dan mungkin dicampur bahan lain" katanya ketika ditemui dipasar Chow Kit disini semalam. 

===========

Wa bebetul tak paham ..
katanya harga barang semua terkawal
ni apa plak santan pon dah jadi mahal ?
bukan seposen doposen yang dia bedal
sekali naik sampai tak masuk akal 
apsal ?

wa bebetul tak paham ..
bila sesetengah pelanggan merungut ..
kenapa yang lain pon turut tersangkut ?
dicampur semua yang karut marut
beli santan buat  perut serabut
ada ke patut ?

wa bebetul tak paham ..
apa dah jadi ngan industri kelapa
sampai tak cukup bekalan dalam negara 
dah tu wa nak makan nasik lemak cemana ?
hadoih ... ni memang bebetul menduga 
apakemenda .... 

Nota : 
luorang jangan tanya pekebun .. nanti dia suh tanya peraih .. 
luorang jangan tanya peraih ... nanti dia cakap kos meningkat.. minyak dah naik  ..
luorang jangan tanya menteri pengguna .. nanti dia cakap .. peniaga salah .. sebab tak letak tanda harga .. 
luorang jangan tanya menteri kesihatan .. nanti dia kata .. makan santan tak elok .. kolestrol .. 
luorang jangan tanya PM .. nanti dia cakap ,, santan kat thailand lagi mahal .. 
luorang jangan tanya kat bik mama .. nanti dia cakap .. bekalan santan akan tiba dari Oman .. 
luorang kena tanya kat beruk .. sebab tu le punca dari segala kegawatan .. beruk mogok .. sebab asik makan pisang .. padahal harga minyak dah naik ... kah kah kah 

About Karmic Wheel
The karmic wheel is turning.., faster than before .., till the end of time, till the end of life.. the wheel is turning as we die
Follow me @drkarmic
Subscribe to this Blog via Email :

2 comments:

  1. eemm tak payah le letak santan pas ni...masak yang tak guna minyak ngan santan...rebus je la kan....kelapa naik harga sebab import dari indonesia..tu yang wa tau la...maaf kalau wa silap...anyway thanks ..info kat atas...

    ReplyDelete
  2. [im]http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRkKRxhNBtUNJdJ8eiuNHBZrfaXhms3GGN-qUFX2ikWxo-3Wkj_Wg{/im]

    ReplyDelete

Kepada Member : Komen le bagi semangat
Kepada Pembaca : Komen le mana yg patut
Kepada Pencacai : Agak agak le kalo komen
Kepada Kaki Spam : Luorang takyah komen pon takpe ...Kah kah kah

© 2014 Debik Karmic. Designed by Bloggertheme9
Powered by Blogger.
back to top