Monday, August 6, 2012

TAGGED UNDER: ,

Laman Web Reuters Telah Digodam Dan Dimuatkan Laporan Palsu Tentang Syria


Laman web milik Reuters dilaporkan telah digodam oleh seorang 'hacker' yang setia kepada pemerintahan Basyar Al Assad dan penggodam tersebut telah memuatnaik satu wawancara palsu yang kononnya dibuat antara redaksi Reusters dengan Tentera Pembebasan Syria yang mengaku aka segera menarik balik pasukan penentang kerajaan.

Reuters telah mengesahkan kejadian tersebut melalui akaun twitternya. Selain dari itu, pihak Reuters juga melaporkan bahawa penggodam itu turut memuatnaik berita yang menggambarkan para pejuang pemisah memiliki kemudahan senjata kimia.



Dikhabarkan, beberapa jam setelah aktiviti penggodaman itu dikesan, Reuters masih lagi bertungkus lumus dalam proses pembaikan dan mengemaskini lamannya. Mereka juga turut meningkatkan ciri ciri keselamatan untuk mengelakkan laman itu kembali diterobos dengan berita berita palsu oleh pihak penggodam.

Syria, sebagaimana yang kita ketahui ketika ini sedang dalam suasana kacau bilau dan seringkali berlaku aksi keganasan. Pihak pemerintah Syria telah berulang ulang kali melakukan usaha untuk memesongkan perhatian awam agar tidak mendapat akses kepada kejadian sebenar yang berlaku di sana. Bahkan, mereka juga dilaporkan telah membayar seorang wartawan untuk membuat laporan palsu berkaitan peristiwa yang terjadi di Syria. Pelbagai usaha yang mereka laksanakan termasuk membekukan akses internet selama 40 minit, baru baru ini.

Sumber - Venturebeat

The karmic wheel is turning.., faster than before .., till the end of time, till the end of life.. the wheel is turning as we die
Follow me @drkarmic
Subscribe to this Blog via Email :

0 comments:

Kepada Member : Komen le bagi semangat
Kepada Pembaca : Komen le mana yg patut
Kepada Pencacai : Agak agak le kalo komen
Kepada Kaki Spam : Luorang takyah komen pon takpe ...Kah kah kah

© 2014 Debik Karmic. Designed by Bloggertheme9
Powered by Blogger.
back to top