Wednesday, April 4, 2012

TAGGED UNDER: ,

Sampai Bila Agenda Melayu ?


Luorang pernah gi pasar karat ? Kat Penang wa dengar besar tapi kalo kat KL ni luorang boleh gi kat Petaling Street .. waktu antara 3 - 6 pagi .. kat sana luorang boleh nengok memacam khazanah lama . Sebut je apa yang luorang nak cari .. tutup botol tahun 60an, syiling zaman british, dulang memacam size, piring hitam, gambar seksi marilyn monroe termasuklah radiogram yang kengkadang karat dia lagi berat dari radiogram tu sendiri. 

Tapi wa nak cerita pasal radio khas tahun 70an. Stereo semata mata ngan bateri 2A dan takde pemain kaset. Cuba lu tanya brader yang jual tu .. kalo beli radio tu boleh dapat siaran 70an tak ? wa ingat samada brader tu tak layan lu .. ataupun lu boleh dapat penendang tanpa bayang .. kah kah kah kah 

Muak ! itu yang wa dapat katakan pasal cerita klasik ni. Melayu hilang hak laa .. terhakis laa .. semakin terpinggir laa .. mangkuk hayun laa .. bla bla bla .. dia ni baru keluar dari gua mana pon wa tak tau, atau mungkin dia baru  lahir dari fosil yang dah tertanam sejak zaman merdeka. 

Menatang mana yang jual beli tanah rezab melayu ? 

Paraok yang menzahirkan tentangan pada raja raja melayu secara terbuka ?

Hak dan keistimewaan melayu kian tercalar dan terpinggir pada zaman pemerintahan balaci mana ??

Sejak merdeka sampai la ni .. bukan PAS, PRM, PSM, DAP maupun JKR yang pegang tampuk kuasa maaaa .. dan baru baru ni je melayu baru tersedar yang bangsanya kena gelembong ngan kaum luorang .. 

Yang tak sedar cuma pemimpin dan pencacai yang gila pangkat dan kuasa, bila dah nak terantuk baru nak nampak melayu, kalo idak ..sakan pulun kiri kanan. Takyah cakap banyak laa .. penghulu merangkap ketua cawangan kat kampung wa pon pagar rumah beliau sama nilai ngan sebuah rumah kampung yang sekadarnya .. sedangkan pakcik wa (non partisan pakcik wa ni) bagai nak rak mintak bantuan betulkan zink rumah yang dah macam jala tangkap udang, 2 tahun pon tak dengar bunyi .. pe jadahnya ? 

Ya .. wa harap melayu sedar, sedar yang mereka dah lama tertipu .. dengan mainan rakaman radio tahun 70an .. fuhh

About Karmic Wheel
The karmic wheel is turning.., faster than before .., till the end of time, till the end of life.. the wheel is turning as we die
Follow me @drkarmic
Subscribe to this Blog via Email :

0 comments:

Kepada Member : Komen le bagi semangat
Kepada Pembaca : Komen le mana yg patut
Kepada Pencacai : Agak agak le kalo komen
Kepada Kaki Spam : Luorang takyah komen pon takpe ...Kah kah kah

© 2014 Debik Karmic. Designed by Bloggertheme9
Powered by Blogger.
back to top