Thursday, June 28, 2012

TAGGED UNDER: , ,

Apa Bedebah Punya Statement Ni Mahathir Oih ..

Dah berenti bebawak la luangkan masa dengan cucu weyh


Masuk air mungkin tak berapa tepat untuk menerangkan betapa keliru nya fikiran pemimpin yang menjadi idola kepada Ameno dan BN ni, tapi apa lagi perkataan yang sesuai nak cakap kalo itu yang menjadi kenyataannya kebelakangan ni?

Mamat ni mungkin terlihat selalu menyerang sistem pentadbiran Singapura dengan mengatakan begitu dan begini tapi dalam masa yang sama, secara tidak langsung turut mengganggap kedudukannya sama seperti Lee Kuan Yew yang dijadikan sebagai Menteri Mentor kepada Perdana Menteri Singapura.

Dah banyak sangat kenyataan yang dikeluarkan yang menggambarkan seolah olahnya Mahathir memang tukang catur dibelakang pergerakan yang dibuat oleh pemimpin pemimpin Ameno. Antaranya kritikan ulangan beliau pada Pak Lah, yang memperlihatkan tiada langsung pemimpin Ameno yang mahu dilihat menongkah pendapat Mahathir dan membela Pak Lah waima menteri yang pernah mendapat keselesaan di zaman Pak Lah menerajui Ameno. 

Bukankah ini satu bukti yang Mahathir masih mempunyai peranan dalam sepak terajang politik Ameno walaupun dia telah lama meninggalkan kerusi Presiden?

Berbalik pada kenyataan masuk air yang wa catit pada tajuk entri ni, Mahathir baru baru ini mengeluarkan kenyataan yang langsung tidak masuk akal pada pandangan wa. Anwar dikatakan menggunakan mahkamah untuk menutup mulut pengkritiknya melalui saman saman yang dikemukakan. Rujuk sumber - Mahathir: Anwar Saman Untuk Tutup Mulut

"Seperti yang anda tahu, beliau telah menyaman saya dan selama empat tahun saya tak boleh membuka mulut. Itulah cara beliau berkempen, menyekat orang daripada bercakap, sedangkan beliau percaya kepada kebebasan bersuara dan perkara seumpamanya.
 
"Tapi, apabila orang bersuara, beliau hendak tutup mulut mereka dengan menyaman semua orang," katanya kepada pemberita di Yayasan Kepimpinan Perdana di sini hari ini.

Weyh, ini satu pendapat yang sangat dangkal, tidak membumi dan diluar kotak penalti. Jika tanggapan itu benar, kenapa Mahathir dan juak juak Amenonya termasuk dari puak BN yang lain tidak menggunakan method yang sama untuk menutup mulut Anwar yang memang banyak mendedahkan kepincangan BN?. Samanlah Anwar kalau itu boleh memberikan kelebihan kepada BN dalam arena politik Malaysia dan mungkin boleh menutup mulut semua pemimpin pemimpin PR dari terus bersuara.

Realitinya, mereka memang tak ada substansi isu untuk menyaman malah merekalah yang sering kalah dalam setiap kes yang dibicarakan dimahkamah. 

Mahathir beralasan bahawa Anwarlah yang menyebabkan beliau hilang suara selama 4 tahun sedangkan apa yang berlaku adalah sebaliknya apabila Mahathir sentiasa diberi ruang dalam media arus perdana untuk terus menyuarakan pendapat dan dalam masa yang sama menyerang pimpinan PR. Sedangkan mahkamah hanya menjadi medium untuk pimpinan PR menjawab tuduhan dan membersihkan nama apabila serangan serangan liar berterusan dimainkan oleh pimpinan Ameno melalui media.

Alangkah dangkalnya jika Mahathir menyamakan antara kebebasan bersuara dengan kebebasan untuk melakukan fitnah. Mana boleh kita membenarkan fitnah dibiar tanpa ada apa apa pembelaan. Berapakah nisbah saman yang dikemukakan oleh Anwar berbanding dengan tohmahan yang dilakukan oleh pemimpin dan ahli Ameno? 

Malangnya, pada era kepimpinan Mahathirlah sebenarnya yang berlaku halangan untuk bersuara secara total. Mahathir memang tidak menggunakan mahkamah, tetapi beliau memilih jalan yang lebih ekstrim dengan menggunakan polis dan berbagai akta secara berleluasa malahan ramai juga yang dikenakan ISA apabila menentang polisi Mahathir, apakah beliau lupa? 

Berapa banyakkah penerbitan yang tidak menyokong kerajaan terpaksa bungkus dek kerana peranan KDN yang menjalankan arahan Mahathir? Mungkin Ahmad Lutfi Othman adalah orang yang tepat untuk memberikan syarahan yang lebih jelas dalam perkara ni. 

Kita tidak mungkin tahu apakah yang dihajati oleh Mahathir dalam konteks penglibatannya secara berterusan dalam arena politik negara. Ada yang beranggapan mungkin ini adalah langkah untuk memastikan anak beliau, Mokhzani, terus mendapat tempat dan kedudukan. Ada yang berpendapat, Mahathir mahu memastikan kepentingan pemilikan beliau dalam banyak perkara terus terjaga, malah ada yang fikir, Mahathir inginkan agar orang ramai membetulkan persepsi terhadap dirinya yang tercalar teruk sejak dari pemecatan Anwar Ibrahim agar kembali dihormati sebagai wirawan negara. 

Apapun motif beliau, semuanya hanya akan berjalan mengikut kehendaknya jika BN terus berkuasa. Andaikata teraju negara suatu hari nanti bertukar tangan kepada Pakatan Rakyat (InsyaAllah) pasti banyak hal hal yang tersembunyi akan mula terbongkar satu persatu dan inilah perkara yang paling ditakuti oleh Mahathir.

Wallahua'lam


Layan menda ni lagi best dari baca statement Mahathir .. wuhaiii
Nota Kepala Lutut : Bila tak saman dikatakan gitu dan gini.. bila dah saman tetap kata gitu dan gini gak .. abih tu lu nak apa sebenarnya Che Det?

- Karmic Wheel

About Karmic Wheel
The karmic wheel is turning.., faster than before .., till the end of time, till the end of life.. the wheel is turning as we die
Follow me @drkarmic
Subscribe to this Blog via Email :

4 comments:

  1. betullah..layan tiang letrik main lompat tali lagi baekkkk...ada pantun 2 kerat..
    "terantuk tiang pintu
    orang nyanyuk memang begitu"

    ReplyDelete
  2. che det nak memerintah lbh dr 23 tahun... bagi la can... setahun je lagi.... paling tidak pun 25 tahun ( 22 plus 3 ). Rasulullah s.a.w kan 23 tahun.

    ReplyDelete
  3. hahahaaaaaa>.....dok lompat lagi gencat otak mcm braim ah li. Baiklah kita pakat amek air smaye p buat smaye tahjud ke smaye hajat ke minta allah panjangkan usia det tua bangka tu sampai ke 150 tahun.

    ReplyDelete
  4. Allah telah mengabulkan doa Allahyarham Ustaz Fadhil agar umur Mahadhir dipanjangkan umur agar beliau melihat sendiri hasil kerjanya merosakkan melayu dan masyarakat melihat kepandiran Tun semasa umurnya lanjut.

    ReplyDelete

Kepada Member : Komen le bagi semangat
Kepada Pembaca : Komen le mana yg patut
Kepada Pencacai : Agak agak le kalo komen
Kepada Kaki Spam : Luorang takyah komen pon takpe ...Kah kah kah

© 2014 Debik Karmic. Designed by Bloggertheme9
Powered by Blogger.
back to top