Sunday, August 12, 2012

TAGGED UNDER: , ,

Isu Talam : Dedah Jadi Padah, MCA Jerut Leher Sendiri

Gambar ehsan Pejabat Menteri Besar Selangor



10 OGOS – Kuman seberang laut nampak tapi gajah depan mata tidak nampak. Begitulah yang sedang berlaku sekarang kepada ‘ayam sabung’ MCA-BN Datuk Chua Tee Yong apabila terus menerus membuka mulut mengomel dan membuat kenyataan terhadap pengutipan semula hutang Talam oleh kerajaan negeri Selangor pimpinan Tan Sri Khalid Ibrahim.

Malangnya bagi Chua yang merupakan anak kepada Presiden MCA Dr Chua Soi Lek, tanpa ragu lagi beliau terbukti melakukan kesilapan besar yang melucukan. Apa tidaknya, tindakan Tan Sri Khalid adalah mengutip semula hutang untuk kerajaan negeri, dan bukannya ‘menyelamatkan’ syarikat Talam, sebanyak RM392 juta dalam bentuk aset dan tunai.

Sudahlah hutang RM392 juta tersebut warisan ‘pusaka’ pentadbiran Barisan Nasional sebelum ini di mana ia tidak dipungut dengan baik, tetapi bila kerajaan negeri Selangor di bawah Pakatan Rakyat mahu menyelamatkan wang rakyat dengan kutip hutang semula, mereka dituduh selamatkan syarikat. Memang tak masuk dek akal.

Tuduhan yang memperbodoh dan memalukan BN

Antara tuduhan Chua terhadap kerajaan pimpinan Tan Sri Khalid ialah mendakwa bahawa kerajaan negeri Selangor telah menyelamatkan Talam sehingga RM1billion (yang sehingga kini anak Presiden MCA itu gagal membuktikan jumlah yang dituduhnya itu).

Adakah Chua mengalami kecelaruan bahasa sehinggakan beliau tidak dapat membezakan antara perkataan ‘mengutip hutang’ dan ‘menyelamatkan syarikat’? Kalau selamat, apa yang selamatnya? Kerajaan negeri ‘ambil’ dari Talam, bukan ‘beri’ kepada Talam. Wang kerajaan adalah milik rakyat. Mengapa BN yang gagal membantu rakyat dalam isu Talam tiba-tiba mahu menyalahkan Pakatan yang berani bertindak demi rakyat sekarang?

Di sebalik tuduhan tak berasas dan tersasar dari fakta sebenar, Timbalan Pengerusi DAP Selangor, Tony Pua yang juga Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, mempersoalkan sama ada Chua melaksanakan tugas kementeriannya dengan mencari sebab kenapa kerajaan mengeluarkan pinjaman sebanyak RM250 juta kepada NFC, apatah lagi ia dimiliki oleh keluarga Ketua Wanita UMNO sendiri Datuk Shahrizat Jalil pada 2008?

“Adakah Datuk Chua Tee Yong akan mengutip semula RM250 juta hutang NFC yang di bawah bidang kuasa kementeriannya sendiri memandangkan beliau kelihatan terlalu sibuk dengan pengutipan balik RM392 juta hutang oleh kerajaan negeri Selangor,” ujarnya.

Katanya, Chua yang begitu ghairah melawat beberapa kawasan di Selangor untuk mencari kesalahan kerajaan PR Selangor sepatutnya menjalankan amanahnya sebagai timbalan menteri Pertanian dan Industri Asas Tani untuk melawat NFC juga.

“Adakah Chua sering melawat NFC, mungkin untuk membilang berapa ekor lembu  yang dipelihara dan dibiakkan dari melawat beberapa ‘trip memancing’ di tasik Bestari Jaya?” ujarnya.

Hentam keromo BN

Katanya, hartanah itu bukan sahaja telah dinilai oleh penilai profesional tetapi juga dinilai oleh Jabatan Perkhidmatan dan Penilaian Hartanah (JPPH) di bawah bidang kuasa kementerian Kewangan kerajaan Persekutuan.

“Sekiranya penilai profesional dan JPPH boleh mencapai satu nilai yang boleh dipersetujui bersama, siapa pula Datuk Chua Tee Yong untuk memberikan nilai yang berbeza terhadap tanah ini? Adakah Datuk Chua Tee Yong memutuskan untuk jadi penilai hartanah dari seorang akauntan?”

Nampaknya BN semakin resah dan celaru. Di sebalik ‘pendedahan’ kononnya salah guna kuasa dilakukan oleh kerajaan PR Selangor, mereka akhirnya menjerut leher sendiri.

MCA pejam mata skandal kewangan UMNO

Buat Datuk Chua Tee Yong, adakah beliau pernah mengambil inisitif untuk mencari punca mengapa NFC tidak membayar satu sen pun hutang mereka pada kerajaan apatah lagi hutang tersebut sepatutnya perlu dibayar sejak Januari 2012?

Adakah Datuk Chua mampu dan berani memberi jaminan kepada rakyat Malaysia bahawa setiap sen dari amaun RM250 juta akan dipungut semula tidak kira samada secara tunai ataupun aset sepertimana yang telah kerajaan Selangor pimpinan Tan Sri Khalid Ibrahim lakukan terhadap hutang Talam?

Lagipun, bagi rakyat Selangor yang mengenali Tan Sri Khalid, bekas tokoh korporat yang menjayakan usaha meningkatkan ekonomi orang Melayu suatu ketika dahulu bukanlah orang bodoh dan cuai yang senang-senang dipermainkan. – Roketkini.com

The karmic wheel is turning.., faster than before .., till the end of time, till the end of life.. the wheel is turning as we die
Follow me @drkarmic
Subscribe to this Blog via Email :

4 comments:

  1. Perangai dan 'standard' LEMBU berjangkit pada pemimpin MCA!

    ReplyDelete
  2. MCA MIC UMNO mana ada akai.. Perembat duit rakyat boleh ler..

    ReplyDelete
  3. Wa kena ckp juga maaa...wa mana tau itu talam punya cerita dulu-dulu...masa tu wa tgh selonok main sama kwn-kwn...wa msuk politik pun talak tau apa...wa punya bapak sruh msuk mca, wa ikut saja maa...

    ReplyDelete
  4. Chua Tiong adalah burung belaan Noh Bgn Tengkorak.

    ReplyDelete

Kepada Member : Komen le bagi semangat
Kepada Pembaca : Komen le mana yg patut
Kepada Pencacai : Agak agak le kalo komen
Kepada Kaki Spam : Luorang takyah komen pon takpe ...Kah kah kah

© 2014 Debik Karmic. Designed by Bloggertheme9
Powered by Blogger.
back to top