Wednesday, May 9, 2012

TAGGED UNDER: ,

Panas : Balik Balik Duit Rakyat Kena Sapu .. Hadoih



Jumlah aliran wang keluar secara haram dari tahun 2000 - 2009 adalah sebanyak RM 1 bilion (1000 juta) seperti yang dilaporkan oleh Global Financial Intergrity (GFI). Rujuk laporan Bernama 

Timbalan Menteri, Dato' Donald Lim, ketika menjawab soalan yang dikemukakan oleh Senatak Ezam yang bertanya kesahihan laporan GFI itu berkata, NILAI YANG DIKEMUKAKAN ITU MUNGKIN TERLEBIH ANGGARAN.. uiks ..perghh .. terlebih anggaran tu bermaksud ada le ye dak ?, cuma jumlah tu yang mungkin sedikit berbeza .. wuhaiii

Kemudiannya, dalam usaha untuk menerangkan apa yang dimaksudkan dengan 'terlebih anggaran', timbalan menteri tersebut mengatakan jumlah itu tidak mengambil kira akaun portfolio pelaburan dan pelaburan lain juga kesalahan sistematik dalam kompilasi data.

Alasan kedua yang diberikan, Silap Harga Perdagangan yang MUNGKIN disebabkan oleh kesilapan sistematik  dalam mengkompilasi data antara Malaysia dan Rakan Dagang .. cam sama je alasan yang pertama ngan kedua .. goyang ka ?

Woih .. GFI dalam laporan itu mengatakan, jumlah yang terlibat adalah dari perlakuan rasuah, sedangkan untuk alasan yang diberikan oleh Timbalan Menteri dah memang ada data lain.. di ULANG .. GFI menunjukkan data untuk pengaliran keluar secara haram dalam tajuk KETIRISAN yang mungkin dari kegiatan RASUAH bukan tajuk portfolio ke, sistematik ke, biskut marrie ke atau kejadah hape pon.

Halo Dato' Donald, penjelasan yang cuba dibuat tu mungkin boleh relevan dengan carta yang kat sebelah ni. Sumber

Tajuk yang sama, tapi jumlah wang keluar secara haram adalah USD291bilion. Kat carta ni hentam la nak korner jawab cara mana pon, nak kata lari cukai ke, mispricing ke, kena hijack dek lanun ke.. terpulang.

Tapi cerita kat atas tu tetap tak leh nak kaver. 1 bilion hilang woo ..sape kaw tim ?? mana mau larikkk ???

About Karmic Wheel
The karmic wheel is turning.., faster than before .., till the end of time, till the end of life.. the wheel is turning as we die
Follow me @drkarmic
Subscribe to this Blog via Email :

2 comments:

  1. Bagus N3 nih. Perlu ingat jugak, yang juta2 PATI dan pekerja asing yang halal buat kerja kat Malaysia tu, duit demer bawak balik kampung. Ini tak termasuk syarikat2 asing yang dapat tax incentive bla.bla...Aduih! sakitnya hatiku!

    ReplyDelete
  2. Sebenarnya RM1 trilion(us dollar 291 bilion) bukannya RM1 bilion mungkin tersilap taip kot. Bank negara buat apa sampai berbilion mengalir keluar setiap tahun, patutlah gabenor bank negara dpt anugerah gabenor bank pusat terbaik............berbilion tiris setiap tahun buat dekkk aje.

    Sesiapa yg membiarkan penipuan dan penyamun umno/bn adalah terbaik.

    abuamir

    ReplyDelete

Kepada Member : Komen le bagi semangat
Kepada Pembaca : Komen le mana yg patut
Kepada Pencacai : Agak agak le kalo komen
Kepada Kaki Spam : Luorang takyah komen pon takpe ...Kah kah kah

© 2014 Debik Karmic. Designed by Bloggertheme9
Powered by Blogger.
back to top