Thursday, July 5, 2012

TAGGED UNDER: ,

Bongkar: Kaedah Kaedah Siksaan Yang Dilaksanakan Di Kem Tahanan Syria


Peta ini menunjukkan berbagai lokasi dan keterangan oleh sebahagian dari mereka yang mendakwa telah diseksa oleh Agensi Perisikan Syria.


Human Right Watch mengenalpasti 27 pusat pusat tahanan yang dikatakan mula beroperasi sejak kerajaan Presiden Bashar al Assad menjadi goyah sejak Mac 2011 apabila gerakan pro-demokrasi cuba untuk menggulingkannya.

Kumpulan yang berpangkalan di New York itu mendapati berpuluh ribu orang telah ditahan diseluruh Syria. Mereka juga telah menjalankan lebih dari 200 sesi soaljawab dengan orang ramai yang mengaku telah diseksa.

Lakaran lakaran dibawah adalah pendedahan tentang kaedah kaedah penyeksaan yang dijalankan oleh Agensi Perisikan Syria sebagaimana yang diceritakan oleh mangsa mangsa tahanan.

*Klik atas foto untuk gambaran yang lebih jelas*



Seksaan: Dulab. Lakaran ini menunjukkan kaedah yang digunakan oleh Agensi Risikan Syria untuk menyeksa tahanan. 

Mangsa: Seorang tentera yang menjadi mangsa cawangan Risikan Tentera di Latakia pada Jun 2011, telah ditemuramah oleh Human Right Watch di Hatay, Turki pada Januari 2012.
=/=


Melampau : Sesetengah mereka yang ditahan di pusat ini akan dipukul dengan objek seperti kabel, cemeti, kayu, cota dan getah paip. 

Mangsa:  Seorang awam yang telah ditahan di penjara pusat di Idlib pada Julai 2011, ditemuramah oleh Human Right Watch di Hatay, Turki pada Januari 2012.
=/=


Amat Menyakitkan: Shabeh adalah satu kaedah penyiksaan yang dikenakan keatas tahanan. Tahanan akan digantung ke siling pada pergelangan tangannya. 

Mangsa: Soerang lelaki awam, tahanan di kejiranan Kafr Souseh, Damascus pada September 2011. Human Right Watch menemubual beliau melalui panggilang telefon ketika beliau masih berada dalam Syria.
=/=


Kaedah Basat al-reeh. Mangsa diikat dengan dibaringkan atas kayu dengan kepalanya dibiarkan tidak beralas. Kayu tersebut mempunyai engsel dibahagian tengah hingga boleh dilipatkan sehingga kaki mangsa menyentuh muka sambil mangsa terus dipukul dengan menggunakan wayar kabel. 

Mangsa : Lelaki yang ditahan sekitar Mac-April 2011di Shabiha, Latakia, ditemuramah oleh Human Right Watch di Hatay, Turki pada Januari 2012.
=/=


Renjatan Elektrik: Kaedah yang digunakan dikesemua 27 pusat tahanan Syria 

Mangsa: Seorang Askar yang telah ditahan oleh Agensi Risikan Tentera Udara di Latakia pada Jun 2011, ditemuramah oleh Human Right Watch di Hatay, Turki pada Januari 2012.
=/=


Falaqa : Mangsa dipukul ditapak kaki dengan menggunakan kayu, cota dan cemeti, kemudiannya akan disuruh bangun dan berlari, kemudian diulang lagi prosesnya.

Mangsa : Telah ditahan dipusat pemeriksaan Tadumr dan dibawa ke cawangan Keselamatan Politik di Homs. Beliau ditemuramah melalui Skype ketika masih berada dalam negara Syria.

=/=

Laporan Human Right Watch mendapati, puluhan ribu rakyat telah ditahan oleh Jabatan Risikan Tentera, Direktorat Keselamatan Politik, Direktorat Risikan Awam dan Direktorat Risikan Tentera Udara.

Laporan tersebut didokumenkan oleh sekumpulan bekas pegawai risikan Syria yang menceritakan bagaimana mereka telah diarahkan untuk menyeksa para tahanan secara rutin.

Bercakap kepada CNN, seorang bekas pegawai, yang kemudiannya telah membawa keluarganya ke Turki, berkata : 'Apa yang kami mahu supaya tahanan itu katakan, ia akan katakan, Kami mencabut kuku mereka dengan playar dan memaksa mereka memakannya. Kami juga memaksa mereka menjilat darah mereka sendiri dilantai.'

The karmic wheel is turning.., faster than before .., till the end of time, till the end of life.. the wheel is turning as we die
Follow me @drkarmic
Subscribe to this Blog via Email :

1 comment:

  1. Janji Allah itu pasti. Manusia yg zalim, tunggulah pembalasan dariNYA. Allahu Akbar

    ReplyDelete

Kepada Member : Komen le bagi semangat
Kepada Pembaca : Komen le mana yg patut
Kepada Pencacai : Agak agak le kalo komen
Kepada Kaki Spam : Luorang takyah komen pon takpe ...Kah kah kah

© 2014 Debik Karmic. Designed by Bloggertheme9
Powered by Blogger.
back to top